Cykel information Agneta Nordström
Utmaningar Trängsel Tillgänglighet Hälsa och miljö Säkerhet
Utgångspunkter Kapacitets- utredningen Infrastruktur- propositionen Fyrstegs- principen
Fyrstegsprincipen Steg 1 – Tänk om Åtgärder som kan påverka behov av transporter och val av transportsätt Steg 2 – Optimera Åtgärder som effektiviserar nyttjandet av befintlig infrastruktur och fordon Steg 3 – Bygg om Begränsade ombyggnadsåtgärder Steg 4 – Bygg nytt Nyinvesteringar och större ombyggnadsåtgärder
Bakgrund Cykelstrategier och handlingsplaner 2000 och 2007 Inte förväntad effekt Ny cykelstrategi och handlingsplan 2011-2012
Cykelstrategi Cykling ett eget trafikslag/färdsätt Utveckling av cykel som fordon Stor potential i större tätorter – fokusera där Samla, dela och utveckla kunskap
Cykelstrategi Stärk cyklingens roll i planeringen; t ex cykelplaner, cykelbokslut på flera nivåer Samverkan Överväg styrmedel t ex för parkering Förbättra drift och underhåll Pröva nya angreppssätt när det gäller säkerhet Förbättra underlag; NVDB, RVU, flödesmätningar
Vem gör vad? Transportstyrelsen svarar för regelverk, tillstånd och tillsyn. Trafikanalys granskar, analyserar, följer upp och utvärderar. Svarar för officiell statistik. Trafikverket planerar, förvaltar och utvecklar statens infrastruktur.
Vad gör Trafikverket? 50 mil ny cykelväg längs med det nationella vägnätet (800 mil), inklusive några gång- och cykel-tunnlar 500 cykelparkeringar vid strategiska kollektivtrafiknoder, d v s busshåll- platser (enligt gällande12-årig transportplan)
Vad gör Trafikverket? Arbete påbörjat med att lägga in uppgifter om cykelvägnät i den nationella vägdatabasen, NVDB Fortsatt utveckling av modeller för att bedöma nytta av investering i cykelinfrastruktur Översyn av vägars och gators utformning (VGU) Arbetar med en åtgärdsstrategi för säkrare cykling Säkrar att cykelfrågorna hanteras på ett bra sätt vid utveckling av nya vägar Tagit fram förhållningssätt och tillämpning för vägvisning av turistcykling
”10 mil satsningen” 2011-2014 i VGR Alla kommunerna inkom med önskemål på cykelinfrastruktur Om allas önskemål skulle infrias ca 900 mnkr Särkilt avtal tecknades med totalsumma 225 mnkr Kommunerna finansierar 50% av totalsumman Regional plan finansierar 25% av totalsumman Regionala utvecklingsmedel finansierar resterande 25%. Trafikverket valde kommunernas första och andrahands val om ekonomin tillät.
På vår hemsida kan man följa varje projekt.
Samverkan Dialog med länsplaneupprättare i samband med revidering av långsiktiga åtgärdsplaner Dialog med regionala kollektivtrafik- myndigheter Samverkar nationellt och regionalt, t ex den här konferensen och SATSA Sammanställer kunskapsläget och kunskapsbehov och för en dialog med andra aktörer om förutsättningar att bygga upp ett nationellt kunskapscentrum
Utveckla bättre lösningar Säkerhet och tillgänglighet viktigt 2 + 1 väg Utveckla bättre lösningar Säkerhet och tillgänglighet viktigt Källa Ramböll
Evenemang Vätternrundan, Ironman m fl
Ansvarsfördelning Kommuner Planering och genomförande av åtgärder i kommuner Trafikverket Planering för att utveckla det statliga nationella vägnätet, 800 mil, samt genomförande av åtgärder för statligt vägnät Planering och genomförande av drift och underhåll för statligt vägnät
Ansvarsfördelning Länsplaneupprättare Planering för cykelvägar längs övrigt statligt vägnät, 9000 mil Planering av åtgärder som kräver statlig medfinansiering till kommuner
Vägledning Vägledningar för cykelplaner och cykelbokslut Lokala planer – förutsättningarna varierar men bra underlag finns Regionala planer – förslag till struktur Nationell nivå – långsiktiga åtgärdsplaner
Cykel i samhällsplaneringen www.trafikverket.se/cykelplanering
Vilka trender syns 1/5 del av Sveriges befolkning cykelpendlar minst 4 ggr i veckan ½ av dessa fortsätter även på vintern! Andracykels genombrott En för pendling En för motion Cykeltävlingarna slår rekord i deltagande andel Dubbdäck storsäljer! Enl Svensk Cykling – cykelpendling enl SIFO 2012. Hälsa
Summering Mer gång, cykel och kollektivtrafik i staden Hela resan Vi behöver se cykel som ett eget transportsätt
Tack!