Vad är ett system? "Ett system är ett nätverk av ömsesidigt beroende komponenter (fristående uppgifter, människor eller processer) som arbetar tillsammans.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Systemkarta.
Advertisements

Systemkarta hälso- och sjukvård
Struktur för att värdera strategiskt viktiga processer (enligt Cliff Norman, Texas, USA, API, Assositation in process Improvement) och uppdaterad och översatt.
EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
SIQs MODELL Uppskattad tidsåtgång: 30 minuter Till avsnittet tillhör ett test som tar ca 10 minuter att genomföra 2.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
PBL-projekt Bygglov. Processkartläggning Kartläggning Hur jobbar vi idag? Struktur och dokumentation Dokumentera arbetsflöden Dokumentera rutiner Kunskapsöverföring.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Marina Lundquist, universitetsadjunkt, Örebro universitet, Ledamot Riksföreningen för skolsköterskor Kvalitetsmått för elevhälsans medicinska insats Skolsköterskekongress.
Miljödatastöd Maj % svarsfrekvens 45 svar från 75 verksamheter Svar representerar 9 av 10 Fomaprogram 24 stycken frågor Syfte och motivation Innehåll.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
Strategi för Läkemedel 2016 – Strategi för Läkemedel Landstingsstyrelsen : Landstingets strategi för läkemedel ger en samlad bild av landstingets.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Påverkansanalys Påverkansanalys – instruktion och mall, Qulturum
Påverkansanalys Identifiera mått
Från Mina vårdkontakter till 1177 Vårdguidens e-tjänster
på personer i behov av hjälp
XX kommun Kommunikationsplan.
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Påverkansanalys Version 2 mars 2017
Gymnasiearbete 100 p.
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Nätverk för lärare på fritidshem
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Resultatpresentation för NLL av PunktPrevalensMätningarna (PPM) 2016
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Uppdatering EIO Q – Nya ISO
9...
Miljömålen består av tre slags mål
Innovationsklimatet i Sundsvalls kommun - resultat av självskattning
VARFÖR FÖRBÄTTRINGS- KUNSKAP. youtube. com/watch
Personalstrategiska verktyg
Metod för utvecklings-arbete
Behov från intressenter Nöjda intressenter
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Program 16,30 – 16,45 Inledning Göran J och Per S
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Resultatpresentation för NLL av PunktPrevalensMätningarna (PPM) 2016
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Medarbetareinformation
Systemkarta hälso- och sjukvård
Verktyg för förändringsteori
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Nästa steg regionkalmar.se.
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Behovskartläggning Kartläggningen beskriver målgruppens behov och skapar därmed förutsättningar för att utveckla processer som motsvarar behoven. Den.
Påverkansanalys Identifiera mått
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Välutvecklad process Strategiskt viktig process
PARTNERSKAP FÖR STÖD TILL
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
Välutvecklad process Strategiskt viktig process
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Dokumentera rätt i vården
Gymnasiearbete 100 p.
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Kreativa verktyg och metoder
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Kommunikationsprocesser
PARTNERSKAP FÖR STÖD TILL
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
UppföljningsDialog XX VC
Presentationens avskrift:

Systemkarta modell för kartläggning av en organisation eller verksamhets processer

Vad är ett system? "Ett system är ett nätverk av ömsesidigt beroende komponenter (fristående uppgifter, människor eller processer) som arbetar tillsammans mot ett gemensamt mål (för att uppnå systemets mål)." Definition enligt W Edwards Deming. Att arbeta med systemsyn har att göra med att se allt arbete som processer, att det finns många beroenden, att det hela är en röra och att det handlar om ett kontinuerligt lärande innan vi får grepp om systemet. Eller rättare sagt systemen på olika nivåer i vår organisation: mikro, meso- och makrosystemen.

Systemkarta En systembild av din organisation är en kartbild över alla processer och visar hur de länkar ihop. Genom att dra linjer mellan de processer som på något sätt samverkar kan man lättare förstå att en förändring i en ruta påverkar de andra. Här finns tre nivåer; Ledningsprocesser är alla instanser som på något sätt påverkar, styr eller influerar kärn-/huvudprocesser. Stödprocesser är de som på olika sätt stöttar processerna i kärnverksamheten. Använd textverktyget i Powerpoint för att lägga till fler rutor, texter och överskrifter eller täcka över.  Att göra en systembild är ett annat sätt att visa en organisation än de traditionella sätten med organisationsskiss eller flödesscheman! I systembilden finns det vi gör och dem vi gör det för, patienter och kunder!

Arbetsgång systemkarta Identifiera allt som görs i verksamheten/systemet utgå från alla medarbetare och de PM/riktlinjer som finns Gruppera under huvudrubriker i systemkartan Skatta strategiskt viktiga processer

Systemkarta hälso- och sjukvård Källa: Cliff Norman Planering för styrning och förbättring Genomföra möten Omvärldsanalys Fånga in behov från samhället Lärande och förnyelse Ledningsprocesser Tillhandahålla olika vårdformer Samverkansformer Ta kontakt Genomföra prevention/utredning/behandling/omvårdnad/rehabilitering - Patient/kliniska processer Uppföljning/avslut Kärn/huvudprocesser Ekonomi/resurs Personal Kommunikation/ information Kompetensutveckling Säkerhetsarbete IT Stöd för prevention/utredning/behandling/omvårdnad/rehabilitering Stödprocesser

Systemkarta Ledningsprocesser Kärn/huvudprocesser Stödprocesser Källa: Cliff Norman Planering för styrning och förbättring Genomföra möten Omvärldsanalys Fånga in behov från samhället Lärande och förnyelse Ledningsprocesser Tillhandahålla olika arbetsformer Samverkansformer Ta kontakt Genomföra kärn/huvudprocesser Uppföljning/avslut Kärn/huvudprocesser Ekonomi/resurs Personal Kommunikation/ information Kompetensutveckling Säkerhetsarbete IT Stöd för genomförande av kärn/huvudprocesser Stödprocesser

1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 5 6 Välutvecklad process Strategiskt Struktur för att värdera strategiskt viktiga processer (enligt Cliff Norman, Texas, USA, API, Assositation in process Improvement) och uppdaterad och översatt uitfrån ny version HI 2013) 1 2 3 4 5 Välutvecklad process 6 1 2 3 4 5 6 Strategiskt viktig process

Processens påverkan på att nå uppsatta mål Ingen påverkan alls. Det finns en outtalad förståelse för processen bland några av medarbetarna. Det finns ingen erkänd eller formell rutinbeskrivning för processen. Processen förbättrar servicen för våra kunder, men andra processer är viktigare. Processen är mycket viktig för kundens resultat. 5 Processen är nödvändig för att kunna leverera den service kunden behöver och har en direkt påverkan på resultatet. Processen är absolut avgörande för att nå resultat. Förbättringar i denna process har direkt och omedelbar påverkan på resultatet. Strategiskt viktig. . Värdering av varje process 1 Processen är inte definierad. Det är en ny process som behöver designas och dokumenteras. 2 Processen är känd av dem som arbetar i den. Ingen dokumentation eller standards finns. Inget förbättringsarbete har gjorts. 3 Processen är definierad och förstås av medarbetare och kunder. Dokumentation finns som flödesdiagram, standards, policydokument, arbetsbeskrivningar, manualer och annat. 4 Processen är väldefinierad. Mätningar är processresultat och kvalitetsutveckling görs för att följa processen. Grafiska diagram används för utvärdering. 5 Processen har förbättrats. Mätningar pågår inkl kund feedback. Standards och annan dokumentation uppdateras regelbundet. 6 Mätningar av processen och processresultat är stabila. Tjänsterna möter ständigt upp mot förväntningarna från kunderna. Välutvecklad process.

Systemkarta Exempelsamling

Ur Budget 2012 med flerårsplan 2013 – 2014, Landstinget i Jönköpings län

Systemkarta för äldres liv och hälsa i Örebro län – Idé 2012-11-29 Källa Tom Nolan

Färgmarkerade processer=prioriterade processer