Agila projekt Agile – smidig, rörlig, lättrörlig

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Agile, scrum och en gnutta lean
Advertisements

Informationssystem om arbetsmiljö För en säkrare och effektivare arbetsplats.
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
PBL-projekt Bygglov. Processkartläggning Kartläggning Hur jobbar vi idag? Struktur och dokumentation Dokumentera arbetsflöden Dokumentera rutiner Kunskapsöverföring.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
Svenska som andraspråk 1
Begränsade utdrag ur belastningsregistret
Smart Built Environment Utlysning mars 2016
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Ny utvecklingsform – samplanering av flera team
Agile, scrum och en gnutta lean
Öppen frågestund Den 1 mars 2017.
på personer i behov av hjälp
XX kommun Kommunikationsplan.
Lösningsförslag för ABB
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Kritiskt förhållningssätt
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Lärandeansatsen i Socialfonden
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Tidiga dialoger kan öka bostadsbyggandet
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Etik- planering.
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Din lön och din utveckling
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
9...
Att arbeta Agilt Värdera individer och interaktion, högre än processer och verktyg. Värdera fungerande mjukvara, högre än omfattande dokumentation. Värdera.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Vad är ett system? "Ett system är ett nätverk av ömsesidigt beroende komponenter (fristående uppgifter, människor eller processer) som arbetar tillsammans.
Projekt! Mål, förstudie, uppstart
Styrkor Svagheter Möjligheter Risker/Hot SWOT
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
DISI-projekt Tre års mångfaldsarbete på IVF
Vårdförbundet Verksamhetsplan
Att leda och genomföra transformation WS 3 Umeå och Övik
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Lathund-Ladok Hantera mallar för intyg
WCAG-checklistan Så här ska du använda checklistan.
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Tips för det praktiska ledarskapet
Kreativa verktyg och metoder
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
5 stegsmodellen Utbildardagarna 2019
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Agenda Projektets uppdrag Vad har projektet identifierat?
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
[Projektnamn] Utvärdering
Verksamhets- och grupputveckling
Struktur i modellen, 5 steg
Presentationens avskrift:

Agila projekt Agile – smidig, rörlig, lättrörlig Grunden för arbetsformen i kursen Mätsystem och mätmetoder Ht2014, Agneta Bränberg

Bygger på de centrala värderingarna i Lean Eliminera slöseri Fokusera på lärande Skjuta på åtaganden Leverera snabbt Respektera människor Optimera helheten

Agil projektledning prioriterar Individer och interaktion högre än processer och verktyg Fungerande produkt högre än omfattande dokumentation Samarbete med kunden högre än att förhandla om kontrakt Att reagera på förändring högre än att följa en uppgjord plan

Agila principer Självgående och ansvarstagande individer Kommunikation ansikte mot ansikte Självorganiserande team Leverera användbara projektresultat ofta Viktigast att göra kunden nöjd genom tidiga och regelbundna leveranser Agil verkar för uthållighet Enkelhet – konsten att göra rätt saker Anpassning till förändrade krav Gruppen utvärderar och anpassar sitt arbetssätt regelbundet http://agilemanifesto.org/iso/sv/manifesto.html

Resursoptimering ställs mot Time to market optimering Produkt A Produkt B Produkt C Produkt D Produkt A Produkt B Produkt C Produkt D

Iterativ och inkrementell Tidiga intäkter - Systemet växer fram funktion efter funktion Feedback tidigt – tid att lära och förbättra Lagom mycket förändring – jobba i iterationer där målen ligger fast – inför nästa iteration kan målen ändras…

Prioritera och fokusera Strikt prioritering - Det finns inte två saker som är lika viktiga Prioriteringen kan ändras men vid ett visst tillfälle är något viktigast Påbörjade projekt kostar pengar Avslutade projekt ger inkomster Fokus på kundvärde 80% kundvärde på 20% av arbetstiden

Transparens – hög kvalitet Tala om kundvärde och funktionalitet istället för tekniska lösningar Exempelvis : Fungerande mjukvara = fungerande, städad, lättförståelig och väl testad

Samarbete Pull – åta sig istället för att bli tilldelad Anpassa åtagandet efter kapacitet Avsluta innan nya projekt påbörjas Fungerande team – gruppen ska föra uppdraget i mål på egen hand Kaizen – nästa vecka blir bättre än denna Ta tag i problemen och lös dem istället för att acceptera att dom finns där Kännetecken hos en Agil projektgrupp Självstyre Tydliga mål Kollektivt ansvar

Genomförande Produktägaren (Beställaren) – bestämmer vad som skall göras – säger ja/nej till prioriterad produktlogg Utvecklingsteamet bestämmer hur det skall göras Allt arbete görs i cykler – sprintar om exvis 2 veckor Två processer – utveckling av funktionerna och förbättring av arbetsmodellen

Produktägaren skall ställa krav på projektet utifrån beställarens perspektiv God insikt i verksamhetens mål och förväntningar Vet vilken nytta projektresultat ska ge Kommer att delta vid uppstartsmöte vid varje etappstart Kommer att delta vid varje demonstration av delresultat och ge åsikter och feedback Kan ställa krav på projektresultat på detaljnivå Kan prioritera mellan olika krav Kan prioritera mellan olika deletappresultat

Utvecklingsteamet Gemensamt ansvar - åta sig jobb inte bli tilldelade Självorganiserade 5 – 9 personer, helst 100% i projektet Gruppen ska innehålla all nödvändig kompetens Jobbar ihop Inga specifika roller (Scrum-master och testare)

Scrummastern ( inte en projektledare) Utses helst av teamet Lagkapten, ordningsvakt och vaktmästare Ser till att teamet kan jobba bra Löser problem och förbättrar processen Ser till att rutinerna följs Upptäcker och löser problem Finns i bakgrunden

”Förstudie” enligt Agil Varför ska vi genomföra projektet – NYTTA! Vilka tidsramar har vi. Start och tänkt oss slut? Vilka kostnadsramar har projektet? Vad ska vi göra ? Vilka är de övergripande krav? Tre verktyg: Intressentanalys Visionsdokument Kommunikationsplan

Planering enligt Agil Detaljplanering av en etapp/sprint i taget Produktlogg (för hela projektet) AH – användarhistorier Krav- den förväntan som projektresultatet skall uppfylla Mål – det faktiska resultatet som levereras för att tillgodose kravet (skriv även testfall när kraven skrivs) Prioritering Etapplogg (för en sprint i taget) Strukturera aktiviteter till målen Ej över 16h per aktivitet Riskhantering

Genomförandeprocessen en SPRINT • Etappstart • Mål • Aktiviteter • Korta etapper 2-4 veckor • Dagliga möten under varje etapp • Leverera körbart resultat, demo vid etappslut • Erfarenhetsmöte efter varje etappslut

Intressentanalys Identifiera grupperingar Identifiera intressenter Intressenternas relation till projektet Gå på djupet med de viktigaste intressenterna

Visionsdokument Visa vad vi vill åstadkomma med ord och bild. Kortfattat! Vem ska köpa eller använda projektresultatet? Vem är beställare av projektresultatet? Vilka behov hos användare ska projektresultatet tillgodose? Vilka attribut/delar/funktioner är kritiska för att tillgodose användarens behov? På vilket sätt särskiljer sig projektresultatet från liknande produkter eller lösningar? Vad är projektresultatets USP (unique selling propositions)? Vilka tids- och kostnadsramar har projektet?

Kommunikationsplan Hur, vem och varför? Namn på mötet – gärna ett beskrivande namn som tydliggör funktionen (styrgruppsmöte, dagligt stå-upp-möte…) Datum Ansvarig- den som ser till att mötet blir av och ordnar det praktiska Tid- starttid Varaktighet- två timmar, en kvart… Kommentar – förtydligande om mål eller något annat.

Att fundera på inför möten I vilken egenskap medverkar jag i mötet? Förväntas jag fatta beslut eller har jag expertkompetens inom ett visst område? Vilka förväntningar har gruppen på mig under mötet? Förväntas jag presentera något eller ha åsikter i en viss fråga? Vad ska mötet mynna ut i? förväntas ett beslut fattas under mötet, ska mötet utmynna i ett förslag till beslut eller rör det sig om ett renodlat informationsmöte?

Att starta sprinten Planeringsmöte (2 timmar) tidsbegränsat Produktägaren har beställningen (skulle ha kunnat ha en grovplanerad och grovprioriterad produktlogg) VISION Beslut om vad gruppen tar på sig Stories bryts ner till arbetsuppgifter Prioriterad etapplogg– är vad gruppen åtar sig att göra – denna är låst under sprinten om inte produktägare och utvecklingsteam godkänner

Prioriterad etapplogg Prioriteringsgrunder Vilket värde tillförs? Vad är kostnaden? Minimeras någon risk? Kan vi lära oss något? Uppskattning av arbete – relativa mått - storypoints

Dagligt möte 15 minuter – samma tid varje dag Stående Alla välkomna Koordinering Vad gjordes igår Vad gör vi idag Vilka hinder finns Lokalen Dokumentation med t ex digitalkamera Wiki

Projekttavla Burndown chart Att göra Pågående Klart Produkt-logg Sdjlsdkfasöldkf skföadj Sldköalsd öas öd Ölkaös Söldkäaösdk äösd Ldksfäök skdfäalöskdfäasdö Etapp-logg Sdjlsdkfasöldkf skföadj Sldköalsd öas öd Ölkaös Söldkäaösdk äösd Ldksfäök skdfäalöskdfäasdö Oväntat

Överlämning och avslut Demo ca 1h presentation Visa det verkliga resultatet Produktägaren närvarande Erfarenhetsmöte - Vid varje etappslut 30-60min Vad gick bra och vad kan vi förbättra (gula lappar) Diskutera och nedteckna beslut Kan hängas upp på väggen i projektrummet Kaizen – Ständig förbättring!

Agil =PBL? Agil PBL Gemensamt ansvar - åta sig jobb inte bli tilldelade Självorganiserade 5 – 9 personer, helst 100% i projektet Gruppen ska innehålla all nödvändig kompetens Jobbar ihop Inga specifika roller (Scrum) dock utsedd testare Fokus på kundnytta och levererbar funktionalitet Gemensamt ansvar - åta sig jobb inte bli tilldelade Självorganiserade 5 – 9 personer, helst 100% i projektet Gruppen ska innehålla olika kompletterande kompetenser Jobbar ihop Inga specifika roller Fokus på lärandet