Administratörsmöte.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lathund för administratörer  Stadiumteamsales.se, hur man beställer.
Advertisements

Vad innebär Dataskyddsförordningen?
Webbtidbokning via 1177 Vårdguidens e-tjänster. Webbtidbokning innebär att mottagningen låter invånaren boka, av- eller omboka en tid direkt i journalsystemets.
UPPFÖLJNING I KOMMUNERNA 10 MARS Agenda Syfte Process och målgrupp Rapportering Summering.
HALLAND Bilda en kommuniktionsgrupp. HALLAND Varför kommunikation? Rätt kommunikation är framgångsreceptet. Kommunikation kräver tid och eftertanke för.
Bemanning och anställning Av vikarier inom vård och omsorgsförvaltningen.
Lathund för domarrapportering i fogis Innan match 2 Lagen lämnar två exemplar av sin domarrapport till domaren. Rapporten skall innehålla laguppställningar.
Oskrivna och skrivna regler i Kallhälls scoutkår Hälsodeklaration, personuppgifter och kontaktuppgifter Kåren har som policy att ta in en ny hälsodeklaration.
Lathund FMS Catering Linköping Måltider US. Skapa ett konto Logga in med ID och lösen, om du inte har det så klicka på länken.
Lathund för administratörer  Om lagledarrollen  LOK-stöd.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet i korthet – Medel för disk- och spoldesinfektion
Information om datasystem för vård och omsorg
Anonyma tentamina Fakulteten för teknik Skapad Anki Lektorp.
Studie- och yrkesvägledare Finns på skolan: Måndag – Fredag
Kaffe - tillgänglighet
Ramavtal för tekniska konsulttjänster 2014
Kundfakturering Viktiga val som påverkar om en kundfaktura hanteras
Eskilstuna Cup den 8/
Titel 92 punkter Av Namn Efternamn, Namn Efternamn, Namn Efternamn och jag förstås allt i 36 punkter Grupp X.
XX kommun Kommunikationsplan.
Årskurs 7 Katarina Norra Skola
Studieavgifter maj 2010.
P-05 Föräldramöte
Tips och råd till äldre personer
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Hantera kurstillfälle
Säker användning av dator och nättjänster
Dataskyddsförordningen – och vårt arbete utifrån den
Bilaga 2 Sysselsättning - Fokusera på om utföraren måste avsätta resurser inom varje område för att ge stöd åt den enskilde och i så fall hur mycket?
Att leva med……. Här presenterar du dig. ”Vem är jag å vad gör jag här hos er?”
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Vad innebär det för oss inom Inner Wheel?
För att anmäla till Blodomloppet
Villkor och förutsättningar för Vetenskapsrådets bidrag
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Din lön och din utveckling
Charlie har fått möjlighet att starta ett företag under gymnasietiden
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
De nya rutinerna omfattar
Ramavtalet i korthet Stationstankning 2017
Information RD2018 Välkomna! Agenda: Intro till Uppföljning
Information RD2018 Välkomna! Agenda: Intro till Uppföljning
Hur ska jag skydda mig och mitt företag mot bedrägerier?
Handel med andra Övningsföretag
Ifyllande av personlig tidbok
GDPR General Data Protection Regulation
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Manuell fakturering Version:
Redovisning enkätsvar PASCAL och eTjänstekort
Nytt projekt för kvarstående justeringar efter omorganisationen
Leverantörsfakturor GAS
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Region Norrbottens gemensamma dokumenthanteringssystem
E-handel på KTH På följande sidor beskrivs hur vi på KTH arbetar med E-handel. KTH har i uppdrag att efterleva myndighetskravet om elektroniska beställningar.
PS-Självservice Manual Medarbetare Visma Window Support
Referensgrupp
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Catha Glaas Herrängens skola
Webbtidbokning via 1177 Vårdguidens e-tjänster
För dig – Skatteförvaltningens webbtjänster
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Gemensamma rutiner för materialhantering i särskilt och ordinärt boende – Gäller fr.o.m. den 1 januari 2016.
Medarbetarrättighet -
Vår handlingsplan – RESPEKT
Skapande skola-redovisningar 2018/19 Sändningen börjar kl
Samordningswebbinarier om Skapande skola
PRAO-praktisk arbetslivsorientering
Presentationens avskrift:

Administratörsmöte

Program Presentation Inköp/leverantörsfakturor Kundfakturor FIKA Lön Representation Nya ekonomisystemet FRÅGOR Vilka är med och varför? Inger hälsar välkomna Vilka är med? Maggan Elisabeth Jenely Eva Lön ? Varför är ni här? Vilka arbetsuppgifter? Hur många kan ekonomi?

Inköp Avtal – viktigt med avtalstrohet! För att vi ska få rätt pris avtalsdatabas via: service och stöd/ avtal och upphandling/avtalsdatabas Vem får beställa? – inventera på ER enhet! Alla ska inte göra det Det här är viktigt vid beställningarna: Fakturaadress Referensnummer Beställare Timrå Kommun Fakturahanteringen Ref nr: xxxxxxxx - referensnumret finns på TimNET 861 82 TIMRÅ Referensnummer – på TimNet Vi skickar tillbaka felaktiga fakturor till leverantören Avtalstrohet – varför då ? Vart hittar jag avtalen – TimNEt - Vem får beställa ? – mandat Vad ska anges på fakturan och vart hittar jag det ? Just nu pågår det ett arbete med att skicka tillbaka fakturor Har ni märkt det ? Varför gör vi det ? Referensnummer inte samma sak som ansvarskoder – Ansvarskoder 6 ställig kod Referensnummer 8 ställig kod Referensnummer: Måste stå på Lekolär ex.

Inköp / attest Mottagningsattest Rätt vara Rätt pris Rätt person Rätt person – vad gör vi om fakturan inte tillhör mig ? – vems är ansvaret – Den som tar emot fakturan ska leta reda på vem den ska till Har vi fått det vi beställde? Ex rätt antal dagar på boende Rätt antal portioner ? Rätt antal böcker Rätt tidsperiod Har vi mobiltelefonen kvar ?

Inköp / attest Ekonomimodell – gemensamt arbetssätt Lätt att göra rätt Kontering Kodsträng Ansvar/ SLAG(konto) /verksamhet/aktivitet Varför är det viktigt Brytdatum 3e varje månad Rätt kontering – vad innebär det ? Slag/ konto – vi byter namn ( skilj på förbrukning / investering, mat/representation ) – gör LIKA Kommunbas 13 - Ansvar – Obligatoriskt – Första siffran = nämnd Följer chefsled Verksamhet – del av enheten – obligatorisk - följer kommunens samlade verksamhetskoder SCB koder Aktivitet –valfritt kan kontrollera genom alla verksamheter vad exempelvis lärverktyg har kostat (vilka kan vara på olika konton och olika skolor ) Eller administration Projekt – sällan, beslutade av nämnd Objekt - fordon byggnader Process – kommer att försvinna, ersättas med VADDÅ ???!!! Motpart – Obligatoriskt vid interna poster för att kunna eliminera det som bara gått in/ut Försök göra så ”lika som möjligt” – för att kunna stämma av – kontrollera VI kan lägga in ex. konton på leverantörer så att det alltid blir rätt Ny rutin att bryta den 3e varje månad – se till att allt är mottagningsattesterat då Varför ? För att få rätt utfall på rätt ansvar

Lathundar TimNet/Ekonomisystem/lathundar/lathund för kontering Vi ska försöka göra det lättare att hitta Varför viktigt att kontera rätt ? För att få en tydligare redovisning vad kostar saker

Inköp / investering Skillnad investeringsbudget / driftsbudget? Förbrukningsinventarier 2 bb (~91000:-/2018) (bord stolar osv) Övriga kostnader är olika förbrukningsvaror såsom böcker, kontorsmaterial, grus Vad är skillnaden mellan en driftsbudget och en investeringsbudget ? Varför är det skillnad ? Olika finasieringsmodeller Prata - varför skillnad ? Varför viktigt att göra rätt ? Förklaring av förbrukningsinventarier, Inventarier – revisorer Förbrukningsinventarier upp till 2 basbelopp – prylar bord och stolar maskiner Investeringar – större inköp – hus bilar traktorer Förbrukningsmaterial – block pennor osv Kontorsmaterial ? Böcker- lärverktyg – aktivitet Böcker till bibliotek – förbrukningsinventarier

Inköp – leverantörsfakturor Funktionsbrevlåda fakturahanteringen@timra.se Fakturor som ska till scanning Makulering av fakturor (inkl. anledning) Övriga frågor angående leverantörsfakturor EN väg in – vi ser till att svara så snart vi kan Inge telefonsamtal Försök få in fakturor – posta till rätt adress

Kundfakturor För att underlätta för kunderna: Autogiro E-faktura Autogiro lägga in på vår hemsida eller direkt med e-legitimation Skriva ut blanketten E- faktura på sin banksida – personen som fakturan står på

Kundfakturor Funktionsbrevlåda: faktura@timra.se Makuleringar av fakturor Anstånd Delmakulering – undvik det Kopior på fakturor Ändring av adresser Var hittar vi faktura underlag? Alltid kontakt via brevlådan

FIKA

Fikat klart ? Funderingar efter fikat ?

Lön Brytdatum Ecompanion webb (Rapportera) / Besched Kontering och datering av löneunderlag och avtal Extra utbetalningar Svårt att nå oss på telefon – loner@timra.se

Representation Tvingande att ha en anteckning Vad det avser - program Deltagare –namn organisation Datum Representation extern 71000 Representation intern 71100 EJ LIVSMEDEL KENT Regler Granskning ?? Förmånsbeskattning – om fel Allvarligt

Nytt ekonomisystem Varför – modernt system När ? 1/11 Hur ? Vad ? Tester – referensgrupp Varför ? LOU – och då hade vi tre leverantörer som la anbud Unit4 vann (tidigare Agresso) Produktionsstart 1/11 Vad ska göras innan dess ? Genomgång av användare Referensnummer Ansvarskoder Utbildning Lathundar Information på TimNet Nya arbetssätt – processer VI har redan påbörjat detta – enklare rutiner ”lätt att göra rätt” Webbaserat eller Logga in via datorn Fakturering – kunna lägga in underlag själv Leverantörsfakturor - attest på samma sätt TESTA: Vilka vill ingå i en testgrupp – anmäla sig här och nu – lista Vad kommer det att innebära ? – Mer information , utbildning Frågor ? Farhågor ?

FRÅGOR ? Ingen fråga är för liten Tips och Idéer på kommande möten Meila: eva.olstedtlundgren@timra.se Utbildning av nya systemet Kommer ha fler träffar Innan nya ekonomisystemet Meila: eva.olstedtlundgren@timra.se