Tidigare granskningar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
2-årigt samverkansprojekt
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Skola och arbetsliv i samverkan
Den nya skollagen.
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Kartläggning av lärande på arbetsplats
Skola-Arbetsliv Programråd
Varför fokus på nyanlända just nu
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Uppdrag om utveckling av kvaliteten i introduktionsprogrammet yrkesintroduktion - ett av de svenska uppdragen som inkluderas i LPA-projektet Cristina.
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Dahlstiernska Gymnasiet i Mellerud - den lilla skolan med de stora möjligheterna.
Hur är läget i kommunerna? • 31 kommuner har inventerat sitt bostadsbestånd • Flest hinder kvar i vårdcentraler, socialkontor och skolor • Hälften har.
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
En viktig utgångspunkt- skolans breda uppdrag
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Vad skiljer APL från APU??
VÅR SKOLA I UTVECKLING Båstads kommun Birgitta Rudenius
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Ann-Britt Åsebol Riksdagsledamot sedan 2010 Bakgrund som lärare, skolledare, lärarutbildare Startat frigymnasium Arbetar i socialförsäkringsutskottet.
Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Läroplansträff Välkomna!.
Disposition och utgångspunkter
Gymnasial lärlingsutbildning »Bakgrunden till Skolverkets förslag till Gy-lärling? » Hur kan förslaget bli framgångsrikt för alla elever i gymnasieskolan.
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
1 Ny gymnasieskola GY De viktigaste förändringarna 18 nationella program Yrkesprogram - högskoleförberedande program Nya strukturer och ämnen Lärlingsutbildning.
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
gymnasieskolan 12 yrkesprogram 6 högskoleförberedande
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Hur kan vi förstå begreppet?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Propositionen – övergripande bestämmelser Utbildning i gymnasieskolan En bas för den nationella och regionala kompetensförsörjningen En god grund för.
Förstelärare, principer från vt Vilken enhet som ska få möjlighet att utse ny förstelärare beslutas av Produktionsdirektör Fördelning per enhet.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Patientförening för.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Välkomna till föräldramöte angående gymnasievalet 1 © Tremedia Presentation Film – Gymnasievalet Programväljaren Skugga Gymnasiehalland.
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna
Heby kommuns kvalitetspolicy
Skolutveckling tillsammans, Topp
Varför just ämnet fysik?
Arbetsplatsförlagd utbildning i praktiken
Varannan i mål - En kvalitetsgranskning av gymnasieskolors förmåga att få alla elever att fullfölja sin utbildning Skolinspektionens dag 2009.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Arbetsplatsförlagt lärande
Omställningen av hälso- och sjukvården
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Enkät i gymnasieskolan 2015
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Garanterad undervisningstid i gymnasieskolan
Tanum
Betygssättning på högskoleförberedande program i kursen svenska 3
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Enkät i gymnasieskolan
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Helhet i utbildningen på gymnasiets yrkesprogram Gabriel Brandström, tf. avdelningschef

Tidigare granskningar Arbetsplatsförlagt lärande i praktiken (2011) Fördjupad tillsyn på yrkesprogram (2013) Gymnasial lärlingsutbildning (2013) Undervisning på yrkesprogram (2014) Gymnasieskolors arbete med att förebygga studieavbrott (2015) Samverkan för bättre arbetslivsanknytning (2016) Lärarstöd och arbetsformer i gymnasieskolans yrkesprogram (2016) 2018-12-25

Vad har Skolinspektionen granskat? Helhet och sammanhang i utbildningen utifrån examensmålen Lärares samarbete Rektors ledarskap Bakgrund

34 kommunala och fristående gymnasieskolor Barn- och fritidsprogrammet Bygg- och anläggningsprogrammet Vård- och omsorgsprogrammet Bakgrund

Hur har vi gått tillväga? Intervjuer med elever, lärare, APL-handledare och rektorer Dokumentstudier Bakgrund

Får eleverna helhet och sammanhang i sin utbildning? Nej. Lärarna samverkar inte i tillräcklig grad Rektor prioriterar inte lärares samverkan Övergripande resultat

Vad visar resultaten? Helhet och sammanhang behöver i högre grad prägla undervisningen på yrkesprogrammen. Rektor behöver i högre grad inspirera lärare att samarbeta. Samverkan mellan skolförlagd utbildning och arbetsplatsförlagt lärande behöver utvecklas för att förbättra elevernas upplevelse av helhet och sammanhang i utbildningen. Resultat

Undervisningen utgår sällan från examensmålen 18 av 34 granskade skolor – utgår i låg grad från examensmålen Centrala innehållet och kunskapskraven Undervisningen utgår sällan från examensmålen

Samarbete över ämnesgränserna förekommer… Temaarbeten vanligt förekommande Ämnesintegrering/Infärgning vanligt Många goda exempel Undervisningen utgår sällan från examensmålen

Samverkan kan förekomma i olika former Delat mentorskap Kollegialt lärande Undervisningen utgår sällan från examensmålen

..men är inte ett etablerat arbetssätt Individberoende Främst i åk 1 och 2 Brist på systematik och regelbundenhet Undervisningen utgår sällan från examensmålen

Förväntningar och attityder har betydelse för lärares arbetssätt Kultur och tradition? Yrkeskunnande = anställningsbar? Höga förväntningar Gott socialt klimat har betydelse Undervisningen utgår sällan från examensmålen

Rektor behöver inspirera lärare att samarbeta mer 25 av 34 skolor Organisatoriska problem Upplevelse av tid ett problem Rektor som inspiratör och pedagogisk ledare viktig faktor Rektor behöver prioritera lärares samarbete

Faktorer som hindrar samverkan Problem för lärare att träffas Olika upplevelser av tid Schemaläggning Organisation med satellitlärare Omsättning på rektorer och personal 50 % Rektor behöver prioritera lärares samarbete

Samverkan mellan skola och APL behöver utvecklas 18 av 34 skolor - bättre rutiner för samverkan mellan skola och arbetsplatser 12 av 34 skolor - säkerställa god handledarkompetens Skillnader mellan skolor och program Samverkan mellan skola och APL behöver utvecklas

Framgångsfaktorer - vad som främjar helhet och sammanhang i yrkesutbildningen 8 av 34 skolor Examensmålen - tydlig utgångspunkt för undervisningen Rektor inspirerar lärare till ökat samarbete Flertalet undervisande lärare ingår i samma arbetslag Rektor har avsatt särskild tid för lärares samverkan Framgångsfaktorer

forts. framgångsfaktorer Flexibilitet i schemaläggningen Välplanerad APL Utvecklingsarbetet har ett tydligt elevfokus Framgångsfaktorer

Vad behöver göras? Ge tidsmässiga och organisatoriska möjligheter Arbeta med förhållningssätt och attityder både struktur och kultur långsiktigt olika ansvarsnivåer Slutsatser

Kvalitet och framgångsfaktorer Viktigt att fånga elevernas intresse och erbjuda utbildning med tydlig yrkesidentitet Det ska vara tydligt varför man ska lära Stöd ska sättas in tidigt Stort behov av studie- och yrkesvägledning Samverkan mellan skola och arbetsliv viktigt för utbildning av god kvalitet Utbildningens organisering påverkar kvaliteten 2018-12-25

Helhet och sammanhang? Med helhet avses att eleven får möjlighet att se den specifika kunskapen som en del i ett större sammanhang. Att läsa för förskolebarn handlar till exempel inte bara om att läsa, utan är en del av en större helhet som handlar om hur pedagogen skapar trygghet, väcker lust och nyfikenhet att utvecklas och hur läsningen bildar en del i en helhet av barnens utveckling och lärande.

Helhet och sammanhang? Med sammanhang menas att eleverna har möjlighet att sätta konkreta och specifika kunskaper i ett större perspektiv. Att exempelvis se den konkreta kunskapen ”måla ett tak” ur ett miljöperspektiv för att på så sätt få en djupare och bredare förståelse för yrket och av yrkeskunnandet