Bygga svenska Modell för bedömning av nyanlända elevers språkutveckling. Göteborg 11 september 2018 Morit Malm Isd, Stockholms universitet morit.malm@isd.su.se.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Vad är studiehandledning?
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Utifrån entreprenöriellt lärande
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Formellt, skarpt och snyggt
Planering.
Lokal Pedagogisk Planering
Ett arbetsområde om poesi
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
© Steve Wretman & Helena Moreau
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Kvalitetsarbetet och redovisningen
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Hur gör man en debattartikel?
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Nämndplan 2015.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Exempel på skriftligt omdöme
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Orebro.se Välkommen till Lärardagen 10 augusti 2016 Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska åk 1-3.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Hur kan eleverna få stöd för att utveckla sin läskompetens.
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
4 processer att behärska:
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Svenska som andraspråk 3
Vad är studiehandledning?
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
3 faser och 19 punkter Avsnitt 3
Välkomna till webbinarium- ”Så skapar du slutredovisningen för arbetet med riktade insatser för nyanlända elever”
Argumenterande text.
Att skriva en utredande text
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Bygga svenska beskriver elevers språkutveckling i fem steg med fokus på skolspråk.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Personen från Skolverket
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Bygga svenska Modell för bedömning av nyanlända elevers språkutveckling. Göteborg 11 september 2018 Morit Malm Isd, Stockholms universitet morit.malm@isd.su.se

https://bp. skolverket. se/web/bs_nya_4-6/information https://bp https://bp.skolverket.se/web/bs_nya_4-6/information https://bp.skolverket.se/web/bs_nya_1-3/information 2018-12-25 /

Bedömningsmaterialets syfte ge stöd åt läraren i bedömning av elevens språkutveckling och i planering av fortsatt undervisning ge möjlighet för eleven att kunna följa sin språkutveckling över tid ge information till vårdnadshavaren om elevens språkutveckling ge information till andra lärare  

Materialets användning Verktyg för att följa elevernas språkutveckling och dra slutsatser om var eleven befinner sig vid en viss tidpunkt Materialet ger inte underlag för beslut om hur undervisningen bör eller kan organiseras elevens möjligheter att delta i ämnesundervisning.

Vem är användaren ? lärare som undervisar nyanlända elever i grundskolan och på gymnasiet (introduktionsprogram). Främst tänkt för de som ansvarar för undervisning och bedömning av den nyanlända elevens utveckling i svenska språket kan också användas av alla lärare som möter nyanlända och andra elever med svenska som andraspråk

Vilka är eleverna? Nyanlända - och andra elever med annat modersmål än svenska Elever i grundskola och gymnasieskola (introduktionsprogram) Elever utan tidigare skolbakgrund (särskilda punkter) Men språkliga satsningar handlar inte bara om nyanlända.

Översiktlig beskrivning av språkutvecklingsstegen Steg 1. Ny i språket Steg 2. På väg i språket Steg 3. Vidare i språket Steg 4. Mot ett avancerat språk Steg 5. Med ett avancerat språk

Nyanlända elever och kunskapskraven Beskrivningarna av de fem stegen motsvarar inte de olika kunskapskraven i ämnena svenska som andraspråk eller svenska. Materialet är ett stöd för att hjälpa en elev att se sina framsteg redan som helt ny i språket. Steg 1 till 3 beskriver en grundläggande nivå i utvecklingen av ett andraspråk. Steg 4 och 5 är ett stöd för lärare och elever att uppmärksamma vad som är särskilt utmanande för att utveckla ett mer avancerat andraspråk. .

En bedömningsmodell i fem steg från nybörjarnivå till avancerad nivå. åldersrelaterade beskrivningar av elevens språkliga utveckling i fem steg en beskrivning av typiska drag för språkutvecklingen på respektive steg 2018-12-25 /Namn Namn, Institution eller liknande

STEG 1 – NY I SPRÅKET Eleven har just påbörjat sin språkutveckling i svenska. har i varierande grad deltagit i formell skolgång deltar i konkreta och återkommande aktiviteter uttrycker sig, visar sin förståelse och interagerar genom handling använder också till viss del ord och fraser som ofta förekommer i skolvardagen. 2018-12-25 /Namn Namn, Institution eller liknande

STEG 3 – VIDARE I SPRÅKET Eleven deltar i meningsskapande i skolans olika ämnen har fortfarande stort behov av andraspråksundervisning samtidigt som modersmålet och eventuella andra språk alltjämt spelar en viktig roll använder både talat och skrivet språk i längre sammanhållna sekvenser och de återanvänder också en del mer eller mindre fasta fraser. har utvecklat ett ordförråd av frekventa ord och fraser har i stort god kontroll över de grundläggande grammatiska strukturerna för ett fungerande vardagsspråk. 2018-12-25 /Namn Namn, Institution eller liknande

STEG 3 – VIDARE I SPRÅKET Eleven är på väg att utveckla ett mer formellt skolspråk med inslag av mer ämnesspecifika drag Elevens kontroll över språket varierar dock med uppgifternas svårighetsgrad och deras tillgång till stöttning. Andraspåksdragen är fortfarande framträdande. de grammatiska mönster, ordförråd och texttyper som karakteriserar använder både talat och skrivet språk i längre sammanhållna sekvenser och de återanvänder också en del mer eller mindre fasta fraser. Eleverna har utvecklat ett ordförråd av frekventa ord och fraser och har i stort god kontroll över de grundläggande grammatiska strukturerna för ett fungerande vardagsspråk.

STEG 5 – MED ETT AVANCERAT SPRÅK Eleven deltar i klassrumsaktiviteter med stor självständighet och språket räcker till för att delta i aktiviteter med olika syften och innehåll förstår och producerar talat och skrivet språk för en mängd specifika syften behärskar till stor del och effektivt både en adekvat textstruktur och språkliga drag för detta Men elevens strävan efter att utveckla och variera sitt språk kan fortfarande resultera i vissa avvikelser i fråga om korrekthet och precision. 2018-12-25 /Namn Namn, Institution eller liknande

Uppdelning i förmågor De olika stegen finns beskrivna för TALA-LYSSNA LÄSA SKRIVA 2018-12-25 /Namn Namn, Institution eller liknande

Stegbeskrivningarna innehåller Inledning med anvisningar för läraren Observationspunkter som läraren kan använda för att systematiskt följa elevens framsteg Exempel på undervisning och stöttning OBS! Punkterna måste användas i en kontext är ej heltäckande. Stegen är en förenklad bild av utvecklingen 2018-12-25 /Namn Namn, Institution eller liknande

Bedömda elevexempel på Skolverkets webb exempel på elevprestationer som konkretiserar och ger exempel på vad som utmärker språkutveckling på ett visst steg till varje exempel på elevprestation finns en analys och en kommentar som utgår från observationspunkterna på respektive steg. De bedömda elevexemplen är tänkta att vara ett stöd för läraren att jämföra sina egna bedömningar med.

Länkar till Tala åk 1-3 Steg 1 https://www.youtube.com/watch?v=TZ0oXf6WxYk&feature=youtu.be&t=1m48s Steg 3 https://www.youtube.com/watch?v=TZ0oXf6WxYk&feature=youtu.be&t=6m44s Steg 5 https://www.youtube.com/watch?v=TZ0oXf6WxYk&feature=youtu.be&t=13m17s 2018-12-25 /Namn Namn, Institution eller liknande

Länkar till Tala åk 4-6 Alla steg https://www.youtube.com/watch?v=QcIMKIOOpwc&feature=youtu.be Steg 3 Steg 5 https://www.youtube.com/watch?v=QcIMKIOOpwc&feature=youtu.be&t=13m13s 2018-12-25 /Namn Namn, Institution eller liknande

2018-12-25 /Namn Namn, Institution eller liknande

Observationspunkter Bygga svenska är uppbyggt av detaljerade och systematiserade observationspunkter inriktade mot utmärkande drag i andraspråksutvecklingen. Beskriver en utveckling mot ett ökat deltagande i flera olika typer av språkliga aktiviteter och en ökad självständighet. Utvecklingen beskrivs också utifrån ett fokus på med vilken språklig variation, komplexitet och säkerhet som eleven använder språket. 2018-12-25 /Namn Namn, Institution eller liknande

Exempel på observationspunkter för Läsa åk 1-3 Steg 3 Eleven kan svara på frågor när text­innehållet är känt och bearbetat, även när svaren inte finns tydligt uttryckta, till exempel Hur känner sig Elias? Steg 4 Eleven kan förklara och omformulera ord, meningar och avsnitt i en text och svara på frågor som Vad hände här? Vad betyder det? Hur kan man säga det med andra ord? Vad i texten/ vilka ord visar det? 2018-12-25 /Namn Namn, Institution eller liknande

Exempel på observationspunkter för Läsa åk 4-6 Steg 3 Eleven kan med stöttning dra slutsatser om orsak, samband och konsekvenser i olika texter, till exempel genom att svara på frågor som "Varför är det viktigt att tigern ser bra pa natten?" Steg 4 Eleven uppfattar i viss mån värderingar, nyanser och humor i en text samt tolkar information i texten och svarar på frågor, även om svaren inte direkt går att utläsa av texten 2018-12-25 /Namn Namn, Institution eller liknande

Ytterligare stöd för läraren på webben • Exempel på uppgifter för eleverna • Bedömda elevexempel som konkretiserar prestationer på olika steg • Mallar för sammanställningar, för att kunna dokumentera färdigheter på de olika stegen • Underlag för återkoppling till elev och vårdnadshavare Mallarna finns på individ och gruppnivå 2018-12-25 /Namn Namn, Institution eller liknande

Elevexempel. Skriva Åk 1-3 Steg 4 Gymnastik varje dag! Jag tycker att gymnastik är bra för kroppen och att kanse alla barn i min skola gillar ha varje dag gymnastik. För det andra blir man stark och har väldigt tjocka muskler. Till sist. Om nån komer och slår dig så har du muskler men det är förbjudet att barn slår, så då struntar och gå därifrån. Därför tycker jag att alla barn i skolan ska ha gymnastik varje dag eftersom man får frisk luft i kroppen. 2018-12-25 /Namn Namn, Institution eller liknande

Elevexempel. Skriva Åk 4-6 Steg 1 Stadsbiblioteket I onstas åkte stadsbiblioteket. 4 A sen jik til den stora bok hulan Vi lesste böker Vi tyker at det är rolikt 2018-12-25 /Namn Namn, Institution eller liknande

Taggiga profier.

Stöttningens roll vid bedömning Stöttningen spelaren viktig roll. ger en större förståelse för vad eleven klarar av under skiftande förutsättningar och med varierande grad av stöttning. för att läraren på de lägre stegen ska kunna upprätthålla en kognitiv nivå som i högre grad överensstämmer med elevens ålder och mognad och inte behöva göra avkall på ett relevant och motiverande innehåll. . 2018-12-25 /Namn Namn, Institution eller liknande

Tidpunkt för bedömningen kontinuerliga observationer bedömning av uppgifter i den ordinarie undervisningen enstaka uppgifter räcker inte som underlag för att dra generella slutsatser om var en elev befinner sig i sin språkutveckling observationer vid olika tillfällen och utifrån varierande aktiviteter med olika grad av kognitiv belastning och stöttning.

Val och ställningstaganden Andraspråksanvändning i skolkontext Empiriskt material för en undervisningsnära bedömning Inga test Stöttning som en delkomponent

Att tänka på i arbetet med nyanlända elevers språkutveckling Det tar tid att lära sig språk Modersmålets betydelse Tidigare skolbakgrund Samarbete i lärarlaget 2018-12-25 /Namn Namn, Institution eller liknande

https://bp. skolverket https://bp.skolverket.se/web/nyanlandaelever En introduktion till bedömningsstödet Bygga svenska https://www.youtube.com/watch?v=SsRGQeo1rTc&feature=youtu.be Två skolor berättar om hur de arbetat med Bygga svenska https://www.youtube.com/watch?v=RPdqKchdhpk&feature=youtu.be 2018-12-25 /Namn Namn, Institution eller liknande

https://bp.skolverket.se/web/nyanlandaelever 2018-12-25 /Namn Namn, Institution eller liknande