Välkomna till eHälsalyftet tema 3

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regiongavleborg.se Journal via nätet ARBETSPLATSINFORMATION Journal via nätet (Journalen)
Advertisements

EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Landstingsfullmäktiges hälso- och sjukvårdsberedningar Det finns fyra beredningar: öst, nord, syd och mitt. Beredningarna består av förtroendevalda.
Försäkringsmedicinsk utbildning för ST-läkare och specialister Sjukskrivningsmiljarden Överenskommelse om en kvalitetssäker och effektiv sjukskrivningsprocess.
Nyutveckling Stöd och behandling 2016 Samverkan mellan SKL, Inera och 1177.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Mina vårdkontakter blev 2015……
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Revidering av riktlinjer gällande särskilt boende för äldre
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Nationell Patient Översikt
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Lärarstöd för att använda 1177.se
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Välkomna till eHälsalyftet!
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso-och sjukvård Trygg och effektiv utskrivning från slutenvården.
eHälsomyndigheten om planerna för Säker Åtkomst och Sambi
Patientlagen ger utökad valmöjlighet
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
En åldrande befolkning i Norrbotten
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Lag (2017:612) om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
9...
Framtidsmöte Trygg hemma Vi kommer alltid att vara på väg! Kiruna
Vårdsamordning Länets invånare ska kunna säga: ”Jag får den vård jag behöver när jag behöver det och där jag behöver det” Presentera mig Vi precis som.
Välkomna till eHälsalyftet
1177 Vårdguiden på telefon - hörnstenar
Gränsöverskridande Prehospital Samverkansutbildning November 2006
Nationell tillsyn 2017 Samverkan när det gäller multisjuka äldre – Rapport: Samverkan för mulitsjuka äldres välbefinnande (maj 2018). Patientsäkerheten.
Välkomna till eHälsalyftet tema 3
Biverkningsrapportering och SEBRA
Välkomna till eHälsalyftet tema 3
Nationell patientöversikt
Nationell Patient Översikt
Planering inför utskrivning på kvällar och helger
Journal via nätet - en av e-tjänsterna på 1177 Vårdguiden
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Diagnos och delaktighet
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Nästa steg regionkalmar.se.
Fokusutbildning tidbok och webbtidbok
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Välkomna till eHälsalyftet tema 3 – den korta versionen
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Värdegrund inom äldreomsorgen
Dokumentera rätt i vården
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Led- och muskelmottagning
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Caisa Hedlund, Vårdvalsråd Vårdval fysioterapi
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

Välkomna till eHälsalyftet tema 3 Välkomna till eHälsalyftet tema 3! Framtidens vårdinformationsmiljö (FVM) Hjälptext för UL: Läs handboken för utvecklingsledare innan dialogseminariet. Presentationsrunda Klargör din roll som utvecklingsledare för eHälsalyftet. Under seminariet är du dialogledare - inte expert eller representant för ditt yrke. Tydliggör att det rör sig om ett dialogseminarium, inte en regelrätt utbildning. Skicka runt närvarolistan. Praktisk information (toalett, fika, nödutgång, tider, mobilsamtal mm) Om du inte i förväg har utsett en person som ska föra anteckningar, gör det nu (endast punktform inte som ett protokoll) Trycka på mötesregler, parkera frågor, (jag kan komma att parkera frågor för att vi kommer in på det senare eller för att det inte hör till dagens tema) mobilsamtal, tidsramar- 3h och det är viktigt att alla stannar kvar, inte bara för egen skull utan även för gruppen, dialogseminarium = kunskapsöverföring, lära tillsammans. Detta projektet medfinansieras av Europeiska unionen/Europeiska socialfonden

eHälsalyftet 2016-2019 Syfte: Vidareutveckla vår kompetens inom eHälsa Nätverksmodell med lokala dialogseminarium Projektmedel beviljade av Europeiska Socialfonden Medfinansiering av deltagande organisationer Hjälptext: eHälsalyftet är ett 3,5 årigt projekt med start jan 2016. eHälsalyftet avslutas i juni 2019. Deltagande organisationer är: Danderyds sjukhus, Karolinska universitetssjukhuset, S:t Eriks ögonsjukhus, Södersjukhuset och Stockholms läns sjukvårdsområde. Projektet delfinansieras av Europeiska socialfonden. Alla deltagande organisationer går in med medfinansiering. Detta dialogseminarium är det tredje av fyra. Innehållet i alla teman är beslutade av styrgruppen. Varför eHälsalyftet? Digitaliseringen inom hälso- och sjukvården ställer krav på oss medarbetare – vi ska förbereda oss för nya arbetssätt och lära oss att använda nya verktyg. Det kan vara en utmaning att finna tid till att följa med i utvecklingen. eHälsalyftet är en kompetensutvecklingsinsats för medarbetare vars syfte är att höja och vidareutveckla vår ehälsokompetens. Hur: Sker genom medarbetarledda dialogseminarium där utvecklingsledare leder dialogen och ingår i ett nätverk för stöttning och kunskapsöverföring.

eHälsalyftet – ett socialfondsprojekt För att säkerställa att projektmedlen används effektivt samt att projektet når önskade resultat ställer ESF krav på att uppgifter om projektdeltagare i socialfondsprojekt samlas in. På uppdrag av Svenska ESF-rådet ansvarar Statistiska centralbyrån (SCB) för upprättandet av ett deltagarregister och att ta fram statistik. eHälsalyftet tar fram uppgifter om deltagare via EK och redovisar dessa till SCB. Uppgifterna skyddas av sekretess enligt 24 kap. 8 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Mer information finns på Insidan samt på ESF:s hemsida: https://www.esf.se/sv/Varafonder/Socialfonden1/Genomfora/Hur- ska-mitt-projekt-utvarderas/ Om information önskas om hur insamlingen av uppgifter går till eller om en person inte vill att uppgifter skickas till SCB för det här ändamålet kan personen höra av sig till projektledningen. VIKTIG information som ska läsas upp: eHälsalyftet – ett socialfondsprojekt För att säkerställa att projektmedlen används effektivt samt att projektet når önskade resultat ställer ESF krav på att uppgifter om projektdeltagare i socialfondsprojekt samlas in. På uppdrag av Svenska ESF-rådet ansvarar Statistiska centralbyrån (SCB) för upprättandet av ett deltagarregister och att ta fram statistik. eHälsalyftet tar fram uppgifter om deltagare via EK och redovisar dessa till SCB. Uppgifterna skyddas av sekretess enligt 24 kap. 8 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Mer information finns på Insidan samt på https://www.esf.se/sv/Vara-fonder/Socialfonden1/Genomfora/Hur-ska-mitt-projekt-utvarderas/ Om information önskas om hur insamlingen av uppgifter går till eller om en person inte vill att uppgifter skickas till SCB för det här ändamålet kan personen höra av sig till projektledningen. /

Dialogseminarium Stimulerar kompetens- och verksamhetsutveckling genom kunskapsöverföring och erfarenhetsutbyte. Varför dialog? Ett sätt att tänka och arbeta tillsammans. Ge tid för reflektion och utbyte av erfarenheter. Alla lyssnar på alla, uppmuntrar och bygger på varandras kunskap och förslag.

Återblick till tema 1 och lite ny information

Exempel på e-hälsotjänster Tjänster i patientmötet 1177 Vårdguiden E-recept E-remiss Intygstjänsten Läkarbesök via videomöte Tjänster för vården 1177 Vårdguiden HändelseVis Lärtorget Vårdgivarguiden Rådgivningsstödet webb Självservice för invånare 1177 Vårdguiden Hitta och jämföra vård Boka/avboka tid Göra tester Journal via nätet Graviditetskalendern UMO.se Hjälptext: 1177 Vårdguiden är hela Sveriges samlingsplats för information och tjänster inom hälsa och vård. Mer information om 1177 vårdguiden på nästa bild. Självservice för invånaren: Hitta och jämföra vård – här kan invånare hitta kontaktuppgifter till olika verksamheter i vården. Invånare kan jämföra hur lätt det är att komma i kontakt med och få tid på olika vårdinrättningar och se olika kvalitetsomdömen från patienter. Boka och avboka tid – olika mottagningar erbjuder olika tjänster. Göra tester – är man 15 år eller äldre kan en enkelt beställa hem t.ex Klamydiatest Journal via nätet – kommer som tjänst under 2017 Graviditetskalendern en applikation som laddas ner från 1177 Vårdguiden Övriga ex på tjänster: Lista sig på vårdcentraler och BVC, se pollenprognos, ansluta sig till internetpsykiatri. UMO.se – en systersajt till 1177 som är en ungdomsmottagning på webben som Sveriges alla landsting och regioner står bakom. Tjänster i patientmötet Titta tillsammans med patient på informationen som finns på 1177 Vårdguiden E-recept, elektronisk receptförskrivning, är en tjänst som gör att läkaren kan skicka recept elektroniskt till apoteket från sitt journalsystem. Läkare som saknar journalsystem kan skicka e-recept via en webbtjänst. Alla apotekskedjor i Sverige har tillgång till e-recepten via ett nationellt receptregister. E-remiss innebär att vårdgivare kan skicka och ta emot remisser elektroniskt mellan olika journalsystem. Intygstjänsten är en lagringstjänst för läkarintyg. Det innebär att vissa läkarintyg kan skickas av vårdgivaren elektroniskt till mottagaren eller till patientens konto på 1177 e-tjänster (Mina intyg) så att patienten själv kan hantera sitt intyg och skicka det elektroniskt till mottagaren. Nu finns det möjlighet att hantera intyg till Försäkringskassan och Transportstyrelsen på detta sätt men i framtiden kommer det bli möjligt att lagra andra läkarintyg. Läkarbesök via videomöte innebär att invånare träffar en läkare via sin telefon/dator, oavsett var invånaren befinner sig. Via videomötet kan invånare få råd, recept på läkemedel eller remiss till vidare vård - precis som vid ett vanligt läkarbesök. Tjänster för vården Webbtjänsten HändelseVis är Stockholms läns landstings gemensamma IT-stöd för risk- och avvikelserapportering. Lärtorget är Stockholms läns landstings (SLL) plattform för de kurser som SLL erbjuder medarbetare och uppdragstagare. Här kan vårdpersonal ta del av e-utbildningar och anmäla sig till fysiska kurser. Vårdgivarguiden är en samlingsplats för Stockholms läns landstings information och tjänster till vårdgivare - snabbt, enkelt och samlat på ett ställe Rådgivningsstödet webb stödjer legitimerad vårdpersonal, framför allt sjuksköterskor, att bedöma vårdbehov. Det innehåller cirka 180 medicinskt kvalitetssäkrade beslutsunderlag strukturerade utifrån fem brådskegrader. Det medicinska innehållet uppdateras regelbundet.

Internet Men äldre kan väl inte använda internet eller…….?

Den digitala stockholmaren idag 1177 Vårdgivarguiden 1,1 miljoner Stockholmare använder 1177 Ökning med 26% under 2017 4,7 miljoner inloggningar skedde förra året Tidsbokning & förnya recept mest populära tjänsterna Syfte: Visa att stockholmarna efterfrågar och använder digitala tjänster och verktyg. Det översta diagrammet visar ökningen av digitala läkarbesök i Stockholm (privata vårdgivare Dr Kry mfl aktörer), De mest använda tjänsterna på 1177 Appen 1177, e-tjänster Appen Alltid öppet (SLSO), I appen Alltid öppet kan patienter både boka videomöten och besök på mottagning (ett pilotprojekt i SLSO). Liknande tjänster finns på flera sjukhus.

Vad visas från Obstetrix? En delmängd av mödravårdsjournalen tidigast från november 2006 eller när enheten startade med Obstetrix sammanhållen journal. Pilotförsöken att införa Obstetrix i JVN är slutfört och flera MVC ansluter sig eftersom. På DS sker samtal med både MVC som specialist MVC om att ev införa detta. Tidigare togs beslut om i styrgruppen att visa journaluppgifter fem år tillbaka, dvs from januari 2013 (5år), men nu visas data från 2006. Den tänkta datumfiltreringsfunktion fungerade inte som avsett samtidigt ger ramverket invånarna tillåtelse att ta emot all digital information dvs ingen datumspärr behövs.

MHV1

MHV 1

MHV 2

MHV 3

Möjliga åtgärder för att dölja information i e-tjänsten Journal via nätet i Take Care Undantagna sökord: 22 sökord som är relaterade till våld, hot och sexuella övergrepp samt ”Uppgifter som kräver särskild menprövning” Undantagna enheter: Sesam (på DS), ungdomsmottagningen, forskning,genetik Annat fysiskt våld Duration – enskilt sexuellt övergrepp Duration – period med sexuella övergrepp Duration av fysiskt våld – enskilt tillfälle Duration av fysiskt våld – period Fysiskt våld vid sexuella övergrepp Misst. sexuella övergrepp Plats för fysiskt våld Plats för sexuella övergrepp Relation till förövare vid fysiskt våld Relation till förövare vid sexuella övergrepp Sexuellt övergrepp Substanspåverkan vid sexuella övergrepp Tidigare utsatts för sexuella övergrepp Tillfrågad om våld och övergrepp Typ av sexuella övergrepp Typ av fysiskt våld patienten utsatts för Utsatt för fysiskt våld Utsatt för psykiskt våld Utsatt för sexuella övergrepp Våldsutsatt kroppsdel vid sexuella övergrepp Våld och hot I Take Care finns det 22 undantagna sökord relaterade till hot/våld/sexuella övergrepp samt det mer generella sökordet ” Uppgifter som kräver särskild menprövning”. Kvinnokliniken har lagt in dessa sökord i sina journalmallar. Sökorden finns alltid enkelt åtkomliga via tilläggsmallen i TC. Utförliga instruktioner rörande tilläggsmallen finns på DS intranät på sidan http://dsnet.ds.sll.se/TOP/Service--tjanster/IT/Systeminformation1/1177-Vardguiden/Journal-via-natet1 För obsetrix har ett önskemål lämnats om att ha undantagna sökord både vad gäller hot och våld som kuratorsanteckningar, men ingen återkoppling har ännu skett. Samtidigt ingen större mängd journal som patienten kan se via nätet.

Att fråga om förtryck och våld är bra, men…. Hur ställer vi frågan? ”Det går nu att via nätet själv se information ur sin journal. Det betyder att du själv kan logga in och se vad som står i just din journal. Tror du att det skulle kunna bli ett problem för dig?” Fler exempel på hur man kan ställa frågan: ”Det går nu att via nätet själv se information ur sin journal. Det betyder att du själv kan logga in och se vad som står i just din journal. Tror du att det skulle kunna bli ett problem för dig?”   ”Ungdomar kan till exempel berätta att de är oroliga för att någon ska få veta att de varit på xxx-mottagningen. De beskriver att de skulle kunna råka illa ut. Hur är det för dig?” ”Det går nu att via nätet själv logga in och se information ur sin journal. Jag tänker till exempel på om någon skulle kunna tvinga dig att visa din journalinformation?” ”Det går nu att via nätet själv se information ur sin journal. Om du skulle tvingas visa din journal för någon, vad skulle kunna hända då?” Om en ungdom svarar att hen är orolig för något av ovanstående så ta det på allvar. Det kan givetvis finnas de som är oroliga i onödan men många är också oroliga av en anledning. Vid funderingar eller frågor om ungdomars situation konsultera gärna Origo.

Möjliga åtgärder för att dölja information i e-tjänsten Journal via nätet Att försegla = stoppa åtkomst till informationen i e-tjänsten JVN Patienten kan själv försegla hela sitt konto direkt i e-tjänsten eller via blankett Försegling av tjänsten journal via nätet berör enbart patientens egen åtkomst till sin journalinformation via tjänsten och har inget att göra med vårdpersonals åtkomst till patients journaldata via TakeCare. Väl inloggad i tjänsten väljer patienten fliken ”Alternativ” sedan ”Försegla konto” samt klickar på rutan ”Försegla konto”. Har patienten ingen e-legitimation eller vill av andra anledningar inte logga in i tjänsten och försegla sin journal kan vi i vården vara behjälpliga med att förse patienten med en blankett som fylls i och skrivs under av vårdpersonal så förseglar administratör patientens journal. Då är handläggningstiden några dagar. Att fråga om hot och våld. Många kan ha svårt att beskriva sin situation utan en direkt fråga. Det finns många sätt att fråga på. Exempel: ”Det går nu att via nätet själv se information ur sin journal. Det betyder att du själv kan logga in och se vad som står i just din journal. Tror du att det skulle kunna bli ett problem för dig?”

Möjliga åtgärder för att dölja information i e-tjänsten Journal via nätet Delvis försegling; journalinformation från en vårdenhet förseglas så att information från ett verksamhetsområde inte syns. (sker via blankett) Försegling (blockering) på vårdens initiativ; om åtkomst är till men för patient eller 3:e person t ex vårdpersonal (sker via blankett). Kan göras även på jourtid. Vårdnadshavares åtkomst till barns journalinformation via e-tjänsten JVN kan stoppas av vårdpersonal (sker via blankett) Rutiner, riktlinje och länkar till blanketter finns samlat på dokumenten ”Riktlinje samt rutinbeskrivning för Journal via nätet” och söks via intranätet - riktlinjer Alla blanketter finns samlade under ”riktlinje samt rutinbeskrivning för journal via nätet” där finns även information om exempelvis vem som får fatta beslut om att patientens journal ska förseglas (blockeras) på vårdens initiativ samt hur man går till väga för att göra detta. Alla blanketter, även dem som fylls i på patientens initiativ måste undertecknas även av vårdpersonal. Visa gärna på DSnet hur man hittar dokumentet. Öppna DSnet, välj fliken riktlinjer skriv in ”journal via nätet” i sökfältet så dyker dokumentet upp.

Tema 2 Vad handlade det om? Patientens process Patienttyper/segment Informatik och vårdinformationsmiljö Möjligheter med strukturerad vårdinformation Syfte: Fånga upp tankar efter förra temat för de deltagare som var med på tema 2 Hjälptext: Under tema 2 utgick vi från patientprocessen och olika patienttypers behov av eHälsotjänster vi har och vill utveckla. Vi diskuterade också gemensamma arbetssätt, struktur och användande av begrepp samt informatik och vårdinformationsmiljö. Det var en förberedelse för framtidens vårdinformationsmiljö (FVM). Dialog: Hur har det gått?

Agenda Bakgrund till fortsatt digitalisering i vården Introduktion till Framtidens vårdinformationsmiljö Paus Miniworkshop 1 Miniworkshop 2 Sammanfattning – vad har vi pratat om? Reflektion – vad tar vi med oss?

Intervju med Roger Molin, analytiker, ekonomi och styrning, Sveriges Kommuner och landsting Syfte: Förstå varför digitaliseringen måste fortsätta inom vården och att utvecklingen måste accelerera för att tillmötesgå behoven hos den växande befolkningen och sammansättningen av befolkningen med fler barn och gamla Genomförande: Starta filmen i presentationsläge genom att trycka på playknappen, rutan är först svart, det tar någon sekund innan playknappen visas. Innehåll: Projektkommunikatör Tony Brydner intervjuar Roger Molin, Analytiker, ekonomi och styrning vid Sveriges Kommuner och Landsting. Datum: 2018-02-22. Längd: 4 min och 58 sek. Transkribering (textning) finns i separat Worddokument på SLSO:s intranät och www.ehalsalyftet.se. Länk till Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=2ZEILJYmxec Fördjupning: Enligt Roger Molin, analytiker på SKL och en av Sveriges ledande sjukvårdsexperter, är digitalisering och prevention nyckelfaktorer för att lösa vårdens framtida problem. E-hälsa och digitalisering inom vården är högaktuella ämnen. I den nya rapporten Hälso- och sjukvården år 2035 levererar Roger Molin en prognos kring hälso- och sjukvården om 20 år. Han målar upp två scenarier. Den första handlar om att digital teknik kan hjälpa enskilda individer till bättre hälsa och sundare levnadsvanor samt att personer med kroniska sjukdomar kan bli hjälpta att hantera sjukdomen och undvika komplikationer. Den andra bilden är att vården i framtiden, tack vare digital hjälp, i allt högre utsträckning kan ges i hemmet.

Befolkningssituation och prognos i Stockholms län Växande befolkning Åldrande befolkning Fler kroniskt sjuka Högre belastning inom vården Ökade vårdkostnader Syfte: Grafen visar hur stor ökningen 70-79 –åringar (den svarta linjen) förväntas bli i Stockholms län och hur stor ökningen av 80-89-åringar förväntas bli de kommande åren (den streckade linjen) ökningen förväntas bli ca 60% 2018-2025. Linjen med konturer visar ökningen av antalet 90-åringar. Den ljusgrå linjen visar ett genomsnitt av övriga åldersgrupper. Källa: SLL: Planen för framtidens hälso- och sjukvård

Bild HND-centrum Danderyd Journal: journalanteckningar bara på vårdcentral/hälsocentral, av 6 olika läkare20 distriktsköterskor, samt 2 undersköterskor. Löpande anteckningar i slutenvård (149 dygn) samt specialistöppenvård (30). Diagnoser inom slutenvård: sjukdom i blodbildande organ och immunsystem, hjärtdiagnos, diabetes, åderförkalkning, artros, njursvikt. Hemtjänst: Personlig omvårdnad morgon/kväll, dusch, tillsyn 2 ggr per dag, hjälp till egenvård, larm, färdtjänst. Hjälp av anhörig/närstående: Heldygnsinsats, städning, tvätt, matinköp, matlagning, toalettbesök, kvälls- och natthjälp (84 timmar/månad). Läkemedel: 15 olika preparat. Maka delar preparat efter läkemedelslista. Läkemedel förskrivs från flera olika kliniker på sjukhuset samt från öppenvård (hälsocentralen: HC). Kartläggning av sjukvårdskonsumtion hos en äldre HND patient under 18 månader. Bilden från ”Äldreteam vision och verklighet”, en rapport från äldrecentrum och landstinget i Gävleborg av Ulla Gurner et.al., 2010.

Belysa en typisk multisjuk patient som har många vårdkontakter. Petra 24 år 11 Petra är gravid i vecka 18. Hon är ensam om denna graviditet. Sedan några år medicinerar hon samt har samtalsterapi för depression. Hon har även smärtproblematik i form av fibromyalgi och endometrios sedan tonåren. Petra är arbetssökande och har kontakt med arbetsförmedlingen och socialtjänsten. Hon bor fortfarande hemma. Hon är tystlåten och tar ej initiativ. Hon har det ofta besvärligt med många vårdkontakter. Petras behov: Trygghet och god livskvalitet Samordning av vård & sociala insatser både som nybliven mamma som person - Trygga och stabila kontakter. - Hjälp att ta eget ansvar - Hjälp ut på arbetsmarknaden Medicinsk utredning/behandling -God kännedom om sina sjukdomar - Undvika akuta inläggningar Syfte: Belysa en typisk multisjuk patient som har många vårdkontakter. Bilden är animerad så att rutorna till höger kan klickas fram efter att texten har lästs upp. Innehåll som kan läsas upp: Petra 24 år är ett typisk och ganska vanligt exempel på en person med flera olika sjukdomstillstånd och psykosocial samsjuklighet, som kommer i kontakt med ett stort antal olika vårdgivare. Petra har en depression fibromyalgi och endometrios och bor fortfarande hemma. Petra har behov av kunna känna trygghet och ha en god livskvalitet. För att Petra skall kunna ha en god livskvalitet så ställer det krav både på att hon får utredning och behandling samt att det finns god samordning mellan vård och sociala instanser. Hon behöver ha kontinuitet i stödet från vården, tex via sjukgymnast gynekolog eller annan som har god kännedom om hennes besvär. Hon behöver under graviditeten extra stöd samt även som nybliven mamma, ev hjälp till ett eget boende. Hon har behov av tex kontaktperson för att få hjälp att lära sig att ta eget ansvar. Arbetsförmedlingen kan vara en viktig kontakt för att Petra ska komma ut i arbete. För att undvika kostsamma akuta inläggningar så är det givetvis viktigt att Petra (och även hennes anhöriga) har god kännedom om sina sjukdomar. Petra och de olika instanserna behöver ha tillgång till patienthistorik, enkelt kunna dela patientinformation, enkelt kunna kommunicera, etc… Vid de tillfällen där Petra behöver komma till en akutmottagning, smärtklinik etc… så är det av vikt att informationen om Petra och hennes olika sjukdomstillstånd enkelt följer henne som patient mellan olika givare av vård och omsorg. Detta projektet medfinansieras av Europeiska unionen/Europeiska socialfonden

Hur påverkar detta behovet av digitala tjänster i vår verksamhet? Dialogfrågor Vad kan dessa befolknings- förändringar innebära för oss i vår verksamhet? Hur påverkar detta behovet av digitala tjänster i vår verksamhet? Hjälptext: Demografi = befolkningens fördelning, storlek och sammansättning Bilden är animerad, klicka fram en fråga i taget.

Paus

Framtidens vårdinformationsmiljö – FVM SLL – en introduktion En del av Framtidens hälso- och sjukvård, vision 2025 Detta projektet medfinansieras av Europeiska unionen/Europeiska socialfonden

Innovationslandstingsrådet Daniel Forslund talar om digitalisering Syfte: Stockholms innovationslandstingsråd Daniel Forslund talar direkt till oss medarbetare om SLLs digitaliseringsplan för vården, framtidens vårdinformationsmiljö och, kopplingen till ””Vision eHälsa 2025”. Genomförande: Starta filmen i presentationsläge genom att trycka på playknappen, rutan är först svart, det tar någon sekund innan playknappen visas. Innehåll: Daniel Forslund, Innovationslandstingsråd (L) i Stockholms läns landsting, talar till oss medarbetare i vården. Datum: 2018-03-05. Längd: 6 min och 24 sek. Transkribering (textning) finns i separat Worddokument på SLSO:s intranät och www.ehalsalyftet.se. Länk till Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=MBBNP-YS_mQ

ny vårdinformationsmiljö! Syfte med FVM Skapa digitala förutsättningar för och verksamhetsutveckling av den egenägda vården samt förmåga till regional nätverkssjukvård genom att etablera en ny vårdinformationsmiljö! Hjälptext: Läs texten och betona orden i fetstil. Frågor & svar: Vad är egenägd vård? SLL-ägda verksamheter. Exempel på det är: Ambulanssjukvården i Stockholm, Danderyds sjukhus, S:t Eriks Ögonsjukhus, Stockholm Care, Södersjukhuset, Södertälje sjukhus, TioHundra. Vad är nätverkssjukvård? Det innebär att vårdgivare samarbetar med patienten i centrum. Patients hälsa är i fokus vid varje möte med vården. Kunskap och information delas inom nätverkssjukvården för att säkra kvalitet och patientsäkerhet. På så sätt tar alla ansvar för att patienten får rätt vård i rätt tid, på rätt plats.

Privata vårdgivare (PVG) Vi utvecklar Framtidens vårdinformationsmiljö tillsammans för patienten Vilka aktörer samarbetar vi med idag? Vilka behöver/vill vi samarbeta mer med? Kommuner Privata vårdgivare (PVG) Patienter Nationella tjänster Konsolidering & Avveckling Avtal IT-infrastuktur FVM Syfte: Visa att det är första gången som alla i landstinget utvecklar vårdinformationsmiljön tillsammans Hjälptext: Bilden är animerad: Klick 1 Vilka är det som ligger bakom arbetet med Framtidens vårdinformationsmiljö. Jo, det är samtliga av SLLs hälso- och sjukvårds verksamheter. Det är SLSO, Karolinska, Danderyd, SöS, S:t Eriks ögonsjukhus, Södertälje sjukhus, Tiohundra, etc. Dessa verksamheter utgör FVM och arbetar tillsammans för att kravställa och utveckla framtidens vårdinformationsmiljö. Klick 2 Arbetet ställer krav på att vi tillsammans kommer fram till hur den gemensamma infrastrukturen (vilket inkluderar informatik, teknik och arbetssätt) ska se ut, det ses även över vilka avtal som behövs, samt vilket behov av konsolidering (sammanslagning av IT-system) och avveckling som finns. Klick 3 För att sedan säkerställa en bra samverkan och informationsutbyte med privata vårdgivare, kommuner, patienter och nationella tjänster som givetvis är en central del i nätverkssjukvården. Dialogfrågor: - Vilka samarbetar vi med idag? - Vilka behöver/vill vi samarbeta mer med? Behöver bli bättre med att samarbeta inom den egna organisationen!

FVM utifrån fyra perspektiv Patienter Medarbetare NYTTA MED FVM SLL Verksamhets- ledning Forskning Syfte: Visa de olika perspektiven Bilden är animerad. Klicka fram ett perspektiv i taget och läs texten under varje rubrik. Läs texten till varje rubrik: Patienter Ökad säkerhet Insyn i information rörande den egna hälsan och vården Enkel kommunikation med vården Vård kan ges på distans Själva bidra med information till vården Medarbetare Utbyte av patient- information mellan vårdgivare Möjlighet att arbeta mobilt Beslutsstöd & rekommendationer Avlastning i administration – dubbelarbete och pappershantering försvinner Forskning Tillgång till anonymiserad data av hög kvalitet Moderna digitala verktyg för dataanalys Trygghet i att data hämtas och hanteras enligt rådande lagstiftning Verksamhetsledning Enklare att följa upp och förbättra tjänster Enklare att planera vårdproduktionen Enklare att föra ut ny kunskap i vården, t ex via besluts- och kunskapsstöd Bättre underlag för förbättringsarbete Gemensamma arbetssätt och teknik Ny gemensam digital plattform som länkar ihop SLL-initiativ inom digitaliseringsområdet och stöttar de nya arbetssätten Ökad informations- och IT-säkerhet samt ett effektivare ’uppstädat’ systemlandskap Gemensamma arbetssätt och teknik

Framtidens vårdinformationsmiljö är så mycket mer än ett nytt journalsystem… Hjälptext: Begreppet vårdinformationsmiljö rymmer information, arbetssätt och teknik: Läs upp texten under varje rubrik. Information Klinisk data och information är byggstenar i vårdinformationsmiljön. Nuläge: informationen saknar gemensam innebörd och struktur. Åtgärd: standardisering av termer, begrepp och kodverk. Arbetssätt Vårdinformationsmiljön är ett viktigt arbetsredskap för medarbetarna. Nuläge: stor administrativ börda med manuellt dubbelarbete. För patienterna bl a säkerhetsrisker och bristande insyn. Åtgärd: verksamhetsutveckling för att skapa nya arbetssätt. Teknik Vårdinformationsmiljön behöver en teknisk miljö att ”vistas i”. Nuläge: ålderdomlig miljö där information är inlåst i ett lapptäckte av it-lösningar som inte kommunicerar med varandra. Åtgärd: upphandling av nytt vårdinformationssystem och tekniska plattformar.

Intervju med Karin Hjalmarson, Synskadades Riksförbund (SRF) Syfte: Visa ett exempel på ett patientperspektiv i vården. Genomförande: Starta filmen i presentationsläget, för muspekaren till det nedre vänstra hörnet så dyker play-knappen upp. Länk till filmen: https://www.youtube.com/watch?v=uphCYko9UsM&t=140s Innehåll: Kort intervju med Karin Hjalmarson från Synskadades riksförbund som berättar om sina erfarenheter av hälso- och sjukvården i Stockholm läns landsting.

Hur kan digitaliseringen underlätta för våra patienter? via kommunikation via delaktighet via Vård på distans via information Hjälptext för att få igång dialog om det går trögt: Kommunikation Lätt att kommunicera med vården Nya sätt att kommunicera på med vården (Chat, video konferens) Möjlighet att dela information med närstående Tydlig rollfördelning vid delad information Delaktighet Lätt att bidra till informationen som rör den egna hälsan och vården Besluts-/kunskapsstöd Förberedelser inför vårdbesök Tester på nätet för tidig upptäckt För patienter och anhöriga innebär det här bland annat: Ökad tillgänglighet till vård. Nya sätt för vården och patienten att mötas. Bättre kommunikation. Möjlighet att ta del av informationen i vårdflödet och därmed vara delaktig i sin hälsa och sjukvård. Vård på distans Vårdundersökning på distans Egenvård med behovsstyrda push-notiser Hjälp till självhjälp Nätmonitorering Information Tillgång till sin egen vård- och hälsodata Gemensam läkemedelslista Målgruppsanpassat gränssnitt Kartbild över vilken hjälp jag kan få Tolkstöd

Hur kan digitaliseringen underlätta för dig som medarbetare i vården? Lättarbetat digitalt stöd Utbyte av patientinformation Data av hög kvalitet Besluts- och kunskapsstöd Rubriker -Lättarbetat digitalt stöd -Utbyte av patientinformation -Data av hög kvalitet -Besluts- och kunskapsstöd Hjälptext för att få igång dialog om det går trögt: Lättarbetat digitalt stöd Mera lättarbetat digitalt stöd med färre inloggningar, smidiga, moderna gränssnitt och intuitiva funktioner Vårdundersökning på distans Automatiserad resurs- och logistikplanerare Färre onödiga och kostsamma undersökningar. Utbyte av patientinformation Utbyte av patientinformation mellan vårdgivare Samordnad hantering av vårdplan Samordnad tidbokning på nätet Data av hög kvalitet Tillgång till anonymiserad och avidentifierad data av hög kvalitet Standardiserade termer och begrepp Uppföljning av information i realtid. Besluts- och kunskapsstöd Tillgång till patientens vård- och hälsodata Multidisciplinära videomöten Gemensam läkemedelslista

Medarbetare i vården är delaktiga i arbetet med Framtidens vårdinformationsmiljö Behov och krav på framtida arbetssätt, informatik och teknik Gemensamma arbetssätt, teknik och informatik införs Behov kommer in via: ~ 400 medarbetare Initiativ eHälsalyftet Hjälptext Ett omfattande arbete har gjorts för att fånga verksamhetens behov. Under 2018 pågår arbetet med att komplettera med ytterligare synpunkter gällande framtida arbetssätt, informatik och teknik inför första upphandlingen. Behov och krav på framtida arbetssätt, informatik och teknik definieras med hjälp av medarbetare inom hälso- och sjukvården Förklaring till boxarna till vänster i bilden: Ca 400 medarbetare inom sjukvården, exempelvis: sjuksköterskor, systemadministratörer, fysioterapeuter, verksamhetschefer, avtalshandläggare, chefssköterska och medicinskt ansvarig är under 2018 med och ställer krav på framtidens IT-stöd. Dessa personer är utvalda av en ansvarig i varje verksamhets ledningsgrupp (så kallad transformationssponsor) som har valt ut representanterna i sin verksamhet. De här personerna är transformationssponsorer: Emma Ekerdal Loven Södersjukhuset Eva Pilsäter-Faxner Stockholms läns sjukvårdsområde Gunilla Bryntesson Region Gotland Johanna Albert Danderyds sjukhus Lena Furmark Hälso- och sjukvårdsförvaltningen Michael Gårdebäck Södertälje sjukhus Patrik Rossi Karolinska Universitetssjukhuset Susanne Bergenbrant-Glas Chefläkare, TioHundra Initiativ, såsom exempelvis tidigare forskning tas tillvara och vidareutvecklas inom FVM. eHälsalyftet. Behov och kraven som kommer fram via eHälsalyftet förs vidare till respektive ledningsgrupp Referens och intressentgrupper. Det finns ett antal referensgrupper (tex patientgrupper och brukare) och intressegrupper (tex kommuner, privata vårdgivare, och nationella tjänster) som involveras i olika former för att säkerställa en god lösning. Leverantörer. Utvalda leverantörer som uppfyller angivna kriterier bjuds in till dialog för att diskutera olika förslag och lösningar. Arbetet sker sedan successivt för att införa: gemensamma arbetssätt, teknik och informatik. En vårdinformationsmiljö som bättre möter de behov och krav som finns på framtidens hälso- och sjukvård. Referens & intressentgrupper Leverantörer

Preliminär tidsplan: Syfte: Var befinner vi oss just nu? Upphandling Upphandling påbörjades i december 2017 Förberedelser inför upphandlingens dialogfas Kravarbete Cirka 400 verksamhetsrepresentanter (sjuksköterskor, läkare, systemadministratörer osv..) Specificerar krav på vårdens framtida arbetsverktyg 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2016 Planering, behov, lösning Upphandling Flera mindre upphandlingar Syfte: Visa var vi befinner oss nu och hur tidsplanen ser ut. Upphandlingsfas Upphandling påbörjades i december 2017 Förberedelser inför upphandlingens dialogfas Kravställningsfas Cirka 400 verksamhetsrepresentanter (sjuksköterskor, läkare, systemadministratörer osv..) som har valts ut av verksamheterna och är med under 2018. Det finns en ansvarig i varje verksamhets ledningsgrupp som har valt ut representanterna i sin verksamhet. Specificerar krav på vårdens framtida arbetsverktyg Genomförande - Program FVM Förberedelse och genomförande – Verksamheten Etablera drift och förvaltning Drivs & finansieras av FVM Drivs & finansieras av resp. verksamhet

”Dokument utifrån” SVT 1984 Syfte: Lätta upp stämningen lite genom att spela upp inledningen av det drygt 30 år gamla TV-programmet. Genomförande: Spela upp filmen: Dokument Utifrån, SVT 1984 – Herbert Söderström dömer ut hemdatorer. Tryck igång filmen från presentationsläget och stoppa efter 1,29 minuter när han har sagt de sista orden: ”…möjligen spela spel” Länk till filmen: https://www.youtube.com/watch?v=S7r0c3kmaok https://www.youtube.com/watch?v=S7r0c3kmaok

Sammanfattning Vad har vi pratat om idag? - Bakgrund till fortsatt digitalisering i vården Introduktion till Framtidens vårdinformationsmiljö Hur kan digitaliseringen göra det enklare för patienter och medarbetare? Verksamheternas delaktighet i FVM

Summering och reflektion Behov av nya eller reviderade lokala rutiner? Behov av utbildning med anledning av dagens tema? Till APT Till ledningsgruppen Till FVM Reflektion Hjälptext Reflektionsrunda. Låt deltagarna fundera kring om det finns behov av reviderade rutiner eller utbildning/mer information med anledning av dagens tema. Ta hjälp av gruppen att sortera i vad som ska till ledningen och vad som bör tas vidare till APT. Frågor som är till ledning och projektspecifika tar du som utvecklingsledare vidare till utvecklingsledarnätverket. Ska något tas vidare till FVM – utvecklingsledaren samlar ihop förbättringsförslag och lämnar vidare till ledningsgruppen och FVM. Information till utvecklingsledarna (som inte ska läsas upp för deltagarna): Utöver att förmedla förslag till FVM via ledningsgrupper så går det att mejla förslag/idéer direkt till FVMs kommunikatör Karin Dahlström: karin.dahlstrom@sll.se Samla då ihop förslag som kommer in via miniworkshoparna under respektive rubrik och mejla Karin.

Tack för idag!