Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Resumé dag 2
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kvalitetsarbete Kursmål Vad innebär ISO 9000 i ett medarbetarperspektiv Vad innebär ISO 14000 i ett medarbetarperspektiv Att förstå skillnaden mellan ISO 14000/18000
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kvalitetsarbete Ledningssystem Processer Lagar & förordningar Kundupp- fyllelse
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kvalitetsarbete Act Plan Check Do
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kvalitetsarbete ISO 9000 – 8 hörnstenar! Sätt kunden i centrum Ledarskap Medarbetarengagemang Arbeta med kärnprocesser Identifiera stödprocesser Ständiga förbättringar Basera beslut på fakta Nära samarbete med leverantörer
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kvalitetsarbete Miljöledningssystem Kartlägga verksamhetens miljöpåverkan Sätta upp konkreta mål Skapa en trovärdig grund för miljöarbetet Ta fram handlingsplaner Kontinuerlig uppföljning och utvärdering (målvakter) Införa styrande rutiner
Kommunikationsprocesser MLH Kvalitetsarbete Vad kan uppnås med ett miljöledningssystem? Internt försäkrar ledningen att man har kontroll på hur verksamheten påverkar miljön ger de anställda en försäkran att företaget tar ansvar för miljön mindre användning av råmaterial energibesparingar effektivare processer mindre avfall ökad återvinning Externt ger de externa intressenterna motsvarande försäkran företaget följer gällande lagar och regler försäkrar att även leverantörer lever upp till samma mål som den egna organisationens
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kvalitetsarbete Struktur Identifiera faror Bedöma risker Besluta hur faror och risker ska styras Mål och handlingsplaner Resurser roller och ansvar Kompetens, utbildning och medvetenhet Kommunikation, rådgivning och samråd Dokumentstyrning Nödlägesberedskap Uppföljning
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kvalitetsarbete Struktur Prestandamätning och övervakning Utvärdering av att lagar och andra krav efterlevs Redovisande dokument Utredning av incidenter Intern revision
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kontaktytor Kursmål Ha god kännedom om de kontaktytor jag får som logistiker Ha god kännedom om de situationer jag ställs inför
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kontaktytor Chefer Medarbetare Logistiker Leverantörer Kunder Processer Arbets- tagar- org. Lagar & förordningar
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Chefer U1 – låg kompetens/högt engagemang (entusiastiske) U2 – låg till viss kompetens/lågt engagemang (besvikne) U3 – måttlig till hög kompetens/varierande engagemang (försiktige) U4 – hög kompetens/högt engagemang (självständige) Situationsanpassat ledarskap S1 – instruerande (visar och berättar hur) S2 – coachande (förklarar varför och uppmuntrar) S3 – stödjande (fattar gemensamma beslut och uppmuntrar) S4 – delegerande (tillåter självbestämmande och tillhanda- håller resurser)
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Chefer Arbetsledaregenskaper – 3 färdigheter Diagnos – sätt utvecklingsmål Flexibel – använd olika ledarstilar Partnerskap för prestation
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Chefer Grupparbete 1 - Diskutera följande frågor: Hur vill jag bli bedömd? Vilka egenskaper är viktiga att bedöma?
Kommunikationsprocesser MLH Chefer Hur vill jag bli bedömd? CV referenser intervju observationer medarbetarsamtal Vilka egenskaper är viktiga att bedöma? kunskap/kompetens engagemang intresse noggrannhet lojalitet flexibilitet ärlighet
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Chefer budgetering planering förbättringsarbete revision rekrytering kundbesök investeringar rapportering
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kunder planering förbättringsarbete budgetering rapportering socialt
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Leverantörer Nyckelleverantörer budgetering planering förbättringsarbete socialt Övriga leverantörer uppföljning rapportering
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Arbetstagarorganisationer Grupparbete 2 - Diskutera följande fråga: Hur kan en bra relation mellan fack och företag se ut?
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Arbetstagarorganisationer Långsiktiga planeringen information om kommande förändringar Skyddsarbetet ska ha en aktiv roll skyddsronder
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Lagar & förordningar MBL Lagen om anställningsskydd Skyddslagstiftningen
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Processer Förbättringsarbete Produktivitet Organisation Utbildning
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Medarbetare Samarbete Stöd Information Socialt
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Uppföljning Chefer Medarbetare Logistiker Leverantörer Kunder Processer Arbets- tagar- org. Lagar & förordningar
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Grupparbete 3 - Diskutera följande fråga: Vilka egenskaper anser du är viktiga att chefen följer upp och delger?
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Chefen Vilka egenskaper är viktiga att följa upp och delge? Utvecklingsmål engagemang/ intresse/ noggrannhet/ lojalitet/ flexibilitet/ ärlighet/kunskap vilket värde skapas förstår sin roll känner till helheten
Kommunikationsprocesser MLH Chefer budgetering omsättning resultat planering hur blev utfallet förbättringsarbete mätningar analyser revision åtgärdspunkter kundbesök investeringar effekter
Kommunikationsprocesser MLH Kunder budgetering omsättning resultat planering hur blev utfallet förbättringsarbete mätningar analyser återkoppling revision åtgärdspunkter
Kommunikationsprocesser MLH Leverantörer budgetering kostnadsutfall volymutfall planering hur blev utfallet förbättringsarbete mätningar analyser återkoppling
Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Arbetstagarorganisationer MBL Skyddsarbetet åtgärdsprogram