Kommunikationsprocesser

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Advertisements

Nyttorealisering på 10 min
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Exempel utifrån ett antal målområden
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Några viktiga krav i ISO9001:2000
Verksamhetsledning Tre viktiga komponenter i ledningen Styrning
Miljöledningssystem Ann-Mari Olsson o Yvonne Bäckius
Processorienterat förbättringsarbete
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Interna Miljörevisioner
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Modell för arbetsmiljöledningssystem
Välkommen till ESF:s seminarium
Mattis Bergquist
Xxx skolans/universitetsförvaltningens miljöledningssystem Möte ÅÅMMDD
Utvärdering av processmognad
Miljödiplomsutbildning (nystart)
MODIGT MEDARBETARSKAP
Modell för Utveckling av ledningssystem
Tillsammans för världens säkraste vård
Så här jobbar vi hos oss med arbetsmiljö och miljö!
Detta är God Vård.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Föräldrasmart Föräldrasmarta ® Företag – vad, varför, hur? Tiina Bruno, Föräldrasmart Sverige AB.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Medarbetarundersökning 2007
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Stroke/TIAprocessen                                                                      
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Beställning av tjänster
Intern/extern kommunikation
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Personalpolitisk inriktning
Förbättringskunskap Ingrid Ainalem.
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
Miljöcertifiering VHC Hela SLU certifierat 2016
ISO – certifikat Hinder eller möjlighet till bättre kommunikation?
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Kvalitetsarbetet under och framåt. Arbets- och företagsenhetens kvalitetsarbete Affärsmässighet Kunden är alltid i fokus! Nacka kommuns kvalitetsarbete.
Kommunikationsprocesser
Enig ledning som skickar samma signaler
BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans
Interna Miljörevisioner
Presentation av ledningssystemet
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Processen att samarbeta för att uppnå ett gemensamt mål.
Interna Miljörevisioner
Risk- och sårbarhetsanalyser
Lektion Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald
Kommunikationsprocesser
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Kommunikationsprocesser
Kommunikationsprocesser
Intern/extern kommunikation
Steg 4 Övningsexempel för strokevård
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Interna miljörevisioner
Framgång genom lagarbete
Kommunikationsprocesser
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Interna miljörevisioner
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Kommunikationsprocesser
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Systematiskt förbättringsarbete för jämställda resultat
Presentationens avskrift:

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Resumé dag 2

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kvalitetsarbete Kursmål Vad innebär ISO 9000 i ett medarbetarperspektiv Vad innebär ISO 14000 i ett medarbetarperspektiv Att förstå skillnaden mellan ISO 14000/18000

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kvalitetsarbete Ledningssystem Processer Lagar & förordningar Kundupp- fyllelse

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kvalitetsarbete Act Plan Check Do

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kvalitetsarbete ISO 9000 – 8 hörnstenar! Sätt kunden i centrum Ledarskap Medarbetarengagemang Arbeta med kärnprocesser Identifiera stödprocesser Ständiga förbättringar Basera beslut på fakta Nära samarbete med leverantörer

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kvalitetsarbete Miljöledningssystem Kartlägga verksamhetens miljöpåverkan Sätta upp konkreta mål Skapa en trovärdig grund för miljöarbetet Ta fram handlingsplaner Kontinuerlig uppföljning och utvärdering (målvakter) Införa styrande rutiner

Kommunikationsprocesser MLH Kvalitetsarbete Vad kan uppnås med ett miljöledningssystem? Internt försäkrar ledningen att man har kontroll på hur verksamheten påverkar miljön ger de anställda en försäkran att företaget tar ansvar för miljön mindre användning av råmaterial energibesparingar effektivare processer mindre avfall ökad återvinning Externt ger de externa intressenterna motsvarande försäkran företaget följer gällande lagar och regler försäkrar att även leverantörer lever upp till samma mål som den egna organisationens

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kvalitetsarbete Struktur Identifiera faror Bedöma risker Besluta hur faror och risker ska styras Mål och handlingsplaner Resurser roller och ansvar Kompetens, utbildning och medvetenhet Kommunikation, rådgivning och samråd Dokumentstyrning Nödlägesberedskap Uppföljning

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kvalitetsarbete Struktur Prestandamätning och övervakning Utvärdering av att lagar och andra krav efterlevs Redovisande dokument Utredning av incidenter Intern revision

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kontaktytor Kursmål Ha god kännedom om de kontaktytor jag får som logistiker Ha god kännedom om de situationer jag ställs inför

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kontaktytor Chefer Medarbetare Logistiker Leverantörer Kunder Processer Arbets- tagar- org. Lagar & förordningar

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Chefer U1 – låg kompetens/högt engagemang (entusiastiske) U2 – låg till viss kompetens/lågt engagemang (besvikne) U3 – måttlig till hög kompetens/varierande engagemang (försiktige) U4 – hög kompetens/högt engagemang (självständige) Situationsanpassat ledarskap S1 – instruerande (visar och berättar hur) S2 – coachande (förklarar varför och uppmuntrar) S3 – stödjande (fattar gemensamma beslut och uppmuntrar) S4 – delegerande (tillåter självbestämmande och tillhanda- håller resurser)

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Chefer Arbetsledaregenskaper – 3 färdigheter Diagnos – sätt utvecklingsmål Flexibel – använd olika ledarstilar Partnerskap för prestation

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Chefer Grupparbete 1 - Diskutera följande frågor: Hur vill jag bli bedömd? Vilka egenskaper är viktiga att bedöma?

Kommunikationsprocesser MLH Chefer Hur vill jag bli bedömd? CV referenser intervju observationer medarbetarsamtal Vilka egenskaper är viktiga att bedöma? kunskap/kompetens engagemang intresse noggrannhet lojalitet flexibilitet ärlighet

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Chefer budgetering planering förbättringsarbete revision rekrytering kundbesök investeringar rapportering

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kunder planering förbättringsarbete budgetering rapportering socialt

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Leverantörer Nyckelleverantörer budgetering planering förbättringsarbete socialt Övriga leverantörer uppföljning rapportering

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Arbetstagarorganisationer Grupparbete 2 - Diskutera följande fråga: Hur kan en bra relation mellan fack och företag se ut?

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Arbetstagarorganisationer Långsiktiga planeringen information om kommande förändringar Skyddsarbetet ska ha en aktiv roll skyddsronder

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Lagar & förordningar MBL Lagen om anställningsskydd Skyddslagstiftningen

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Processer Förbättringsarbete Produktivitet Organisation Utbildning

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Medarbetare Samarbete Stöd Information Socialt

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Uppföljning Chefer Medarbetare Logistiker Leverantörer Kunder Processer Arbets- tagar- org. Lagar & förordningar

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Grupparbete 3 - Diskutera följande fråga: Vilka egenskaper anser du är viktiga att chefen följer upp och delger?

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Chefen Vilka egenskaper är viktiga att följa upp och delge? Utvecklingsmål engagemang/ intresse/ noggrannhet/ lojalitet/ flexibilitet/ ärlighet/kunskap vilket värde skapas förstår sin roll känner till helheten

Kommunikationsprocesser MLH Chefer budgetering omsättning resultat planering hur blev utfallet förbättringsarbete mätningar analyser revision åtgärdspunkter kundbesök investeringar effekter

Kommunikationsprocesser MLH Kunder budgetering omsättning resultat planering hur blev utfallet förbättringsarbete mätningar analyser återkoppling revision åtgärdspunkter

Kommunikationsprocesser MLH Leverantörer budgetering kostnadsutfall volymutfall planering hur blev utfallet förbättringsarbete mätningar analyser återkoppling

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Arbetstagarorganisationer MBL Skyddsarbetet åtgärdsprogram