Systembilden. Välkomna Upptaktsmöte utvärdering av förskollärar- grundlärarutbildningar 15 mars 2018.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Examensarbete För civilingenjörer i -maskinteknik -industriell ekonomi -datorsäkerhet -spel och programvaruteknik 1.
Advertisements

Ny anställningsordning och befattningsstruktur vid LTU Erik Höglund, prorektor.
SIQs MODELL Uppskattad tidsåtgång: 30 minuter Till avsnittet tillhör ett test som tar ca 10 minuter att genomföra 2.
Exjobbsinformation för EI studenter V12 Arbetsrutiner: studieinformation/Examensarbete// Sök intressant projekt Använd.
Välkommen till studentdagen Nytt nationellt kvalitetssystem för högre utbildning…
Pedagogiskt program för Uppsala Universitet. Innehåll Förutsättningar för studenternas lärande Utveckling av utbildningen Pedagogisk kompetensutveckling.
Exjobbsinformation för EI studenter Våra rutiner, se Examensarbete: Sök intressant projekt Använd kontakter! Kolla på.
Välkomna! Pedagogiskt bokslut FIKA! Skolinspektionen Kollegialt lärande Utvärdering.
Utbildningsdepartementet Budgetproposition för 2012 mm.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Högskolan i Borås Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT Studenter: ca Personal, Sa: 73 Professorer: 6 Lektorer: 34 Doktorander:
Införande av IBIC (ÄBIC) inom äldreomsorgen i Linköpings kommun Socialkontoret beslutar att införa ÄBIC. Viljeinriktning av äldrenämnden. Omsorgskontoret.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Regeringsuppdrag som påverkar HfR Susanne Wallmark HfR
Välkomna!.
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Öppen frågestund Den 1 mars 2017.
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
Förslag till utvärdering av forskning VID GÖTEBORGS Universitet– RED19
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Rondundervisning på läkarprogrammet
Gymnasiearbete 100 p.
Svenska Brukshundklubben
Lärandeansatsen i Socialfonden
Mitt utvecklingssamtal HT 2016
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Ny lärarutbildning start ht-11
Medarbetarundersökning 2018
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
Riksrevisionen Årlig Revision
Välkomna till förskoleklassens
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Vilka är vi som deltar idag?
Folkhögskolans allmänna kurs och SeQF
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Lite tips inför ditt år som klubbordförande
Uppföljning folkhögskola
VFU VERKSAMHETSFÖRLAGD DEL AV UTBILDNINGEN
Goda livsvillkor, livslångt lärande & välutvecklad ideell sektor.
Administrativ enhetschef vid Institutionen för hälsovetenskaper
Några reflektioner av Stephen Hwang Högskolan i Halmstad
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Enhetsaudits och andra verktyg –
Kanslimöte
Linnébarometern 2018 Efter uppdateringen 2017 – därför den är viktig för kvalitetsarbetet vid Linnéuniversitetet.
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Systematiskt kvalitetsarbete
Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Test av användbarhet Nationella vård- och insatsprogram (VIP) inom psykisk hälsa April 2019.
Gymnasiearbete 100 p.
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Välkomna. Per Hallerstig, ordf
Test av användbarhet Nationella vård- och insatsprogram (VIP) inom psykisk hälsa April 2019.
Test av användbarhet Nationella vård- och insatsprogram (VIP) inom psykisk hälsa April 2019.
Test av användbarhet Nationella vård- och insatsprogram (VIP) inom psykisk hälsa April 2019.
[Projektnamn] Utvärdering
Återkoppling.
Struktur i modellen, 5 steg
Presentationens avskrift:

Välkomna Upptaktsmöte utvärdering av förskollärar- grundlärarutbildningar 15 mars 2018

Systembilden

Syfte och Mål att ge svar på frågor om utvärderingsprocessen och bedömningsgrunderna att lärosätet ska kunna planera och genomföra det interna kvalitetsarbetet för att ta fram bedömningsunderlag som ger en rättvisande bild av de utbildningar som utvärderas

Dagordning 13:00-16:30 Utvärderingsprocessen Omfattning och upplägg Bedömningsgrunder och mål Bedömningsunderlag Tidplan Övrigt (Fika runt 14:30)

Webbsändning: uka.se/15mars Frågor: josefin.backstrom@uka.se Twittra: #ukakvalitet Webbplats: http://uka.se/kvalitet--examenstillstand.html

Utvärderingsprocessen Förskollärar- och grundlärarutbildningar med hög kvalitet Lärosätet: självvärdering, självständiga arbeten Bedömarna: bedömer, intervjuar skriver yttrande UKÄ: Beslut Lärosätet: eventuella förbättringsåtgärder Uppföljning Kvalitetssäkringsarbete

Omfattning och upplägg Förskollärarutbildningar: 19 stycken Grundlärarutbildningar: 48 stycken Parallella utvärderingsprojekt 4 bedömargrupper: 6 sakkunniga, 2 studentrepresentanter, 2 arbetslivsföreträdare samt ”extraläsare” Juni – december 2018

Ordförande – förskollärarutbildningar Lärosäte Professor Anette Sandberg Mälardalens högskola Docent Anette Emilson (vice) Linnéuniversitetet

Ordförande – grundlärarutbildningar Lärosäte Professor Ulla Runesson Kempe Stiftelsen Högskolan i Jönköping Professor Jonas Almqvist Uppsala universitet Professor Lena Fritzén Linnéuniversitetet

Projektindelning - grundlärarutbildningar LNU 3 LTU 2 MAH 2 HJ 2 LIU 2 HKR 3 HH 2 MDH 2 HB 3 HD 2 UMU 3 HV 3 SU 3 MIUN 3 GU 2 UU 2 ORU 2 KAU 1 SH 3 HIG 3

Bedömningsgrunder och underlag

Övergripande Utvärderingsobjekt: utbildningen Utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK), Verksamhetsförlagd utbildning (VFU), Ämnes- och ämnesdidaktiska studier (förskolepedagogiska området, fritidspedagogiska området, matematik/svenska) Styrkor och utvecklingsområden – vidtagna/planerade åtgärder 30 sidor (exklusive vår text och bilaga) Kursplaner, utbildningsplaner (Självvärderingen ”stå för sig själv”) Inga underlag gällande tidigare tillsynsbesök, klagomål, examenstillståndsprövningar

Bedömningsgrunder: personal och miljö Aktuell personal i utbildningen UVK, VFU, Ämnes- och ämnesdidaktiska studier Urval för F-3, 4-6: personal inom matematik och svenska, Studentens utbildningsmiljö: mötet/dialogen

Bedömningsgrund: måluppfyllelse Studenternas måluppfyllelse (resultat) UVK, VFU, Ämnes- ämnesdidaktiska studier (Exempel: förskolepedagogiska området, fritidspedagogiska området, matematik och/eller svenska) Måluppfyllelsen av de tre första målen i de självständiga arbetena Självständiga arbeten skrivna inom det förskolepedagogiska området, fritidspedagogiska området, matematik och svenska (det slutliga examensarbetet)

Måluppfyllelse – självständiga arbeten visa sådana kunskaper inom det förskolepedagogiska området och sådana ämneskunskaper, inbegripet kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen visa kännedom om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen visa förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet

Bedömningsgrund: Uppföljning Uppföljning och lärande Statistiskt underlag – kvarvaro läsår två UKÄ Direkt – måndag 19 mars Analyser och åtgärder

Statistiskt underlag – kvarvaro läsår 2 Nybörjare per läsår Lärosäte 2011/ 12 2012/13 2013/14 2014/15 Program Antal nyb Antal Kv L2 Andel Kv L2 Förskollärarexamen 145 112 77% 149 114 144 79% 147 113 Riket 2 976 2 298 3 358 2 690 80% 3 633 2 904 3 801 3 021

Jämställdhet Begreppsförtydligande Utbildningsnivå ”visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten” Aktiviteter och åtgärder

Bedömningsgrunder: studentperspektiv, arbetsliv och samverkan Faktiskt studentinflytande i utbildningen; både formellt och informellt Uppdaterad och anpassad till arbetslivet, inhämta information Samverkan med det omgivande samhället, alumner, vfu

Tidplan Statistiken i UKÄ Direkt – måndag den 19 mars Bedömargruppens sammansättning – ev. synpunkter senast 9 april Ladda upp självständiga arbeten i UKÄ Direkt - 20 april Ladda upp självvärdering i UKÄ Direkt - 24 maj Intervjuer – oktober http://uka.se/kvalitet--examenstillstand.html Yttrande på delning – januari/februari 2019 Beslut – mars 2019

Intervjuer Webbintervjuer: 1h studenter per utbildning, 1h lärare per utbildning, 45 minuter-1h ledning – samtliga utbildningar Max 8 personer Förbered rätt teknik och testkör/boka rum http://uka.se/kvalitet--examenstillstand/verktyg-for-larosaten-och- bedomare/manual-for-skypemoten.html Övrig förberedelse

Studentintervjuer Informationsbrev/begäran kommer att skickas till SFS Till kårerna: börja gärna rekrytera studenter att intervjuas nu! Listor på studenter som deltar från varje utbildning – 17 september 2018 Studenter som kommer att intervjuas får information av UKÄ två veckor innan intervjun

Summering Har ni fått svar på era frågor? Frågor som kommer in efter upptakt besvaras till samtliga Ni äger processen Använd bedömningsgrunderna som verktyg för ert egna kvalitetssäkringsarbete

Tack för idag!