Projektarbete Sam Shahriari.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Advertisements

Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Examensarbete - ett projekt
Utvärdering av projekt
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
PROJEKTARBETE – PA1201 (100p) Introduktion Arbetsprocessen Loggbok
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
CINERGY – kreativ samverkan och verktyg för regional tillväxt Regionala nämnden 14 september 2011.
Att skriva projektrapport
Ver 1.0 Välkommen till Från kurs – klubb Planering – Rekrytering – Kurs Bosön Kursledare Thomas Larsson.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Teknisk rapportskrivning
Projektarbete 100p Ekebygymnasiet
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
PROJEKTARBETE – PA1201 (100p) Bild 1 av 5Fredrik Johansson  Val av ämne  Gruppsammansättning  Skriva idéskissen  Projektplan.
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Utvärdering av processmognad
FIRST LEGO League FIRST LEGO League - information.
Från idé till projektplan
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
FIRST LEGO League 2015 Östersund FIRST LEGO League - Information.
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Kvalitetssäkring ISO 9000.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
PA1201 Projektarbete 100 p.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Case management I Svenljunga, Tranemo och Ulricehamn.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
PROJEKTLEDARSKAP (Kort sammanfattning från kursboken)
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Design av mobila autonoma robotar TNE076 Informationen i den här filen är delvis hämtad från kompendiet ”LIPS – nivå 1” av Tomas Svensson & Christian Krysander,
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Vad är ett projekt? En grupp projektdeltagare utför under ledning av en projektledare en klart definierad uppgift, på en viss tid, med givna resurser.
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04.
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04. Agenda Kursregistrering Personal, roller Åtagande Om projekt –Projektkalender Tidrapportering.
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
Resultat: Under de två veckorna med schemalagda promenader har de utförts 10 dagar av 14. Välbefinnandekurvan hos de boende visar på en minskad oro och.
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Patientförening för.
Planering och organisering Projektledning med inriktning mot social innovation och samhällsentreprenörskap Fredrik Björk, Malmö högskola.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Förändringsarbete Bo Ahrenfelt
Att starta, planera och driva projekt
Att skriva projektplan
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Tips för det praktiska ledarskapet
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Idrott måndag: Teori i G3
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
TEKNIK HT17 – ÅK 7.
Kritiskt förhållningssätt
. Förbättrad hälsa genom ökad förståelse hos arbetsledare Att hitta en samverkansmodell Sammanfattning Att arbetsledarna som deltagit i.
Träff 13 Välkomna!.
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Planering och organisering
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
Logga in på din Nacka-sida. Sök på Varbi i sökrutan
Arbetssättet i Skara under projekttiden
Presentationens avskrift:

Projektarbete Sam Shahriari

Vad är ett projektarbete? Det är inte ett grupparbete Alla har en egen roll Bestämd tidperiod Innehåller projektgrupp Har syfte och mål Kräver resurser Ska ha en projektplan Vad är ett projektarbete? ¤Kortfattat kan man säga att ett projektarbete inte är ett grupparbete men det kan bestå av personer som jobbar i grupp. ¤Alla som är med har en egen roll. ¤Projektarbete pågår under en bestämd tid ¤Den innehåller en projektgrupp med personer från olika områden ¤Den ska ha ett syfte som ex skapa eller förbättra en produkt. Det ska även ha ett mål som är mätbart, tydligt och realistiskt som exempelvis att produkten ska vara 10 % lättare ¤Ett projektarbete kräver resurser som tid, pengar och personer ¤Ett projekt har även en projektplan.

Teknikutveckling Möten Projektarbetes faser Projektgruppen Projektledare Med i projektet ¤För att kunna lyckas med ett projekt måste man ha personer. ¤En av personerna i gruppen blir befordrad till ¤projektledare, den har i uppgift att planera, leda, se till så att allt är i tid, stödja resten och lösa eventuella konflikter. ¤Resten av personerna som är med i projektet är projektmedarbetare. ¤Projektledaren tillsammans med projektmedarbetarna bildar en projektgrupp. ¤För att kunna lösa problem som kan ha uppstått under det individuella arbetet hålls möten under projektets gång. På mötet redovisas även vad alla har åstadkommit. ¤Projektarbetet innehåller vanligtvis sju faser och dessa är problemanalys, hur problemet ska lösas, planering, genomförande, dokumentation, rapportering och slutligtvis utvärdering. Projektmedarbetare

Analys Analys av problemet Delmål Det första steget är en analys ¤ I detta steg analyserar man problemet för att få så mycket information som möjligt om det. ¤ Om det är många saker som ska lösas kan delmål hjälpa, dessa ska i sådana skapas i denna del.

Lösning Problemösning Maknadsundersökning Det andra steget är lösning ¤ Hur ska problemet lösas på bästa sätt ¤ Det kan eventuellt även vara en marknadsundersökning i detta steg för att se hur andra uppfattar problemet.

Planering Projektplan Hur? När? Vem? Ekonomiska kalkyler 5 6 7 8 9 10 Uppgift/Vecka 5 6 7 8 9 10 Planering X Design Utveckling Produktion ¤ I planeringen görs en projektplan. Den ska innehålla ¤ Hur projektet ska genomföras, vilka resurser som behövs och vilka som ska vara med ¤ När ska vad ske. Detta kan planeras bland annat genom ett ¤ gantschema. ¤ Och vilka personer som ska göra vad ¤ Projektplanen ska även innehålla en ekonomisk kalkyl

Genomförande Allt genomförs: Ritningar Prototyp Färdiga produkter Tester Marknadsföring I genomförandet är det ¤allt som genomförs ¤Ritningar skissas ¤Prototyper skapas ¤ Och färdiga produkter utvecklas ¤Tester genomförs ¤ Det sista som sker är marknadsförning

Dokumentation Viktigt Vad har gjorts? Vilka har gjort det? Datum Ärende Deltagare 4/3 Marknadsundersökning Marko, Desirée 12/3 Studiebesök Betong & CO Pia, Kristin, Desirée, Per 17/3 Möte om fas 1 Alla Viktigt Vad har gjorts? Vilka har gjort det? Vad som ska göras i framtiden? ¤Eftersom att det är väldigt många människor och händelser under ett projekt är det viktigt att dokumentera allt som sker, ¤ man kan göra det med exempelvis en projektdagbok. Den ska innehålla ¤ Vad som har genomförts, ¤ Vilka har genomfört det och ¤ vad som behöver genomföras i framtiden.

Rapportering Hur ligger projektet till? Projektplanen Formell eller oformell Skriftlig eller muntlig ¤ För att alla som är delaktiga i projektet ska veta hur projektet ligger till måste rapportering ske. ¤ Hur och när den ska ske, ska stå med i projektplanen. ¤ Rapporteringen kan antingen vara formell eller inte. ¤ Den kan antingen vara muntligt eller skriftligt.

Utvärdering Kontinuerligt Slututvärdering Nåddes målet? Höll planeringen? Fungerade projektgruppen? Vad kan förbättras till nästa del/projekt? Det sista steget i teknikutvecklingen är utvärdernigen ¤ Projektet ska utvärderas kontinuerligt efter varje delmål och aktivitet. ¤ När hela projektet är slut ska även en slututvärdering göras. Viktiga punkter att ta upp under varje utvärdering är om ¤ Målet nåddes. ¤ Höll planeringen? ¤ Hur fungerade projektgruppen? ¤ Och vad som kan förbättras till nästa del eller projekt

Projektplan Hur När Vem Projektbeskrivning Organisationsplan Tidsplan Bakgrund och mål Genomförande Uppföljning/Utvärdering Ekonomi Organisationsplan Medarbetare Tidsplan Fas 1: Analys Fas 2: Genomförande Fas 3: Rapportering Namn Funktion/ansvar Per Projektledare Desirée Design Evert Ekonomi Kristin Konstruktion Marko Marknadsföring Pia Produktion Projektplanen ska förutom ¤ Hur projektet genomförs, ¤ När det ska ske och ¤ Vem som ska gör vad innehålla ¤ en projektbeskrivning med ¤bakgrund och ett tydligt, mätbart och möjligt mål, ¤ Hur det ska genomföras, ¤ Hur och när det ska utvärderas ¤ samt en ekonomisk kalkyl ¤ Projektplanen ska innehålla en organisationsplan ¤ där det står vilka alla medarbetare är. ¤ Det sista som ska vara med är en tidsplan ¤ som är uppdelad i olika moment

Projektrapporten Vad som var tänkt Hur det blev Varför det blev så Genomförande Innehåll Metod Genomförande Bilagor Samman-fattning Metod Bilagor Vad som var tänkt Hur det blev Varför det blev så När hela projektet är klart ska en projektrapport skrivas Den ska i korta drag innehålla ¤ Vad som var tänkt, ¤ Hur det blev och ¤ varför det blev så Rapporten ska ha en speciell ordning Den första sidan är ¤ Försättarblad I den ska det stå Kort och tydligt om vad rapporten handlar om. ¤ Sammanfattningen ska bestå av en Sammanfattning av syfte, metod, genomförande och slutsatser. Allt ska vara kortfattat ¤ Innehållsförteckningen ska vara tydlig upp punktat om vad som är med i rapporten. ¤ I Metod ska det stå Hur har man gått tillväga för att genomföra projektet ¤ I delen Genomförande ska det stå Hur projektet har genomförts. Läsaren ska enkelt kunna följa med. Det ska även stå varför man har gjort på ett visst sätt. ¤ I den sista delen ska bilagor vara bifogade. Här ska all data vara.

Rivjärnsskydd – Ett exempel Syfte Skapa ett skydd Mål Priset ska inte höjas med mer än 10 % Lättdiskad Projektgrupp Flera avdelningar på företaget Experthjälp Projektledare Foto av Creative Tools AB Hur funkar ett projektarbete i verkligheten? I detta exempel är det ett företag som har gjort en kundundersökning om deras köksredskap. Ungefär hälften av kunderna tyckte att rivjärnen var för farligt eftersom att järnet inte har ett skydd. ¤ Syftet blir att skapa ett ¤skydd för att man inte ska skadas av rivjärnet ¤ Målet är att göra en så pass enkel lösning så att ¤priset inte höjs med mer än 10 %. Ett krav var också att den skulle vara ¤lätt att diska. ¤ Projektgruppen består av ¤Personer från flera avdelningar på företaget. ¤Expertis inom konstruktion och ekonomi skulle hyras in. ¤En marknadsassistent valdes som projektledare.

Rivjärnsskydd – Ett exempel Genomförande Framspåning av idéer. Ex. skyddshandskar, ny form av rivjärnet. Skissning Förslag från företagsledningen samt kostnadsförslag Prototyp skapades och testades Några synpunkter → ny prototyp → kundtest Ekonomiska kalkyler Projektrapport Foto av Creative Tools AB ¤ Detta var hur de genomförde projektet ¤ Första steget var att spåna fram idéer, De kom fram till att man kunde bland annat göra skyddshandskar eller utforma om rivjärnet ¤ Det förlaget som de tyckte var bäst började de skissa på. ¤ Skissen visade gruppen upp till företagsledningen som gjorde några få förändringar och ledningen gjorde även ett kostnadsförslag. ¤ Projektgruppen skapade en prototyp som de testade. ¤Efter några synpunkter gjordes en ny prototyp som sedan testades av kunder. ¤ Efter att en ekonom gjort ett nytt kostnadsförslag som godkändes av företagsledningen. ¤ Det sista de gjorde var att skriva en projektrapport

Riktiga arbetsgruppen Att arbeta i grupp Vanligare med grupparbete. Två studier Bions gruppteori Omedvetna känslomässiga faktorer Delar upp personer Tuckmans grupputvecklingsprocess Formning Stormning Normning Perfoming Person Riktiga arbetsgruppen De omedvetna Beroendegruppen Kamp‑Flyktgruppen Parbildningsgruppen ¤ Eftersom att det är allt vanligare med grupparbeten krävs det människor med social kompetens och samarbetsförmåga ¤ Två personer som har forskat på ämnet om gruppdynamik är Bion och Tuckman ¤Bions gruppteori innebär att personer ¤styrs mestadels av omedvetna känslomässiga faktorer. ¤ Bion anser att det finns två typer av personer ¤Den riktiga arbetsgruppen som tänker rationellt samt en ¤grupp dom styrs av omedvetna tankar. De omedvetna kan delas in i tre grupper; ¤Beroendegruppen som Lämnar allt ansvar till gruppledaren, ¤Kamp-flyktgruppen: som egentligen inte vill vara där. De kommer sent och gör annat för att slippa göra uppgifter. Dessa personer kan skapa konflikter för att få "makt”. Den sista gruppen är ¤Parbildningsgruppen: De personerna saknar ledare och känner att det är några som ska skapa en lösning så resten slipper. Atmosfären är ofta vänlig och kreativ. ¤ den andra teorin är Tuckmans grupputvecklingsprocess. Den innehåller de fyra ing-en Det första ing-et är ¤formning. Här är alla beroende av ledaren och Medlemmarna har ingen fast roll Nästa steg är ¤Stormning. Här Visar alla sitt rätta jag. Grupperingar och maktkamper skapas. I detta steg måste Grupperna fokusera på sitt mål för att inte komma i villospår ¤ Det näst sista steget är Normning. Här blir Rollerna tydliga och ansvarsfördelningen bestäms. ¤ Det sista steget är Performing. Nu har Alla samma mål och konflikter löses effektivt. Ledaren styr men gruppen klarar av att vara självständig.

Att arbeta i grupp Konfliktlösning Olika åsikter i samma grupp Modell Barn Förälder Vuxen Andra faktorer som skapar konflikter Oklara mål Folk som inte gör sina saker i tid Oklara roller Ej motiverade personer Dålig personkemi Dålig löpande uppföljning Skapar konflikter ¤ När man arbetar i grupp är det viktigt att kunna lösa konflikter. ¤ Konflikterna skapas när många personer är i samma grupp, men detta är nödvändigt eftersom att utvecklingen går framåt när flera hjärnor arbetar tillsammans. ¤ Det finns några modeller för konflikter. En av de visar att alla personer har tre olika jag; ¤ett barn som försvarar sig själv, ¤en förälder som skyller på andra och ¤en vuxen som varken skyller på andra eller försöker försvara sig. ¤ Om man använder sin barn eller förälder sida skapas konflikter men om folk tar fram sin vuxna sida löses konflikter eller ännu bättre så uppstår de aldrig. ¤Andra faktorer som skapar konflikter är: ¤Oklara mål ¤Folk som inte gör sina saker i tid ¤Oklara roller ¤Ej motiverade personer ¤Dålig personkemi ¤och Dålig löpande uppföljning

Tack!