- Mottagare, medborgare, medskapare

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samborådet Emina Redzematovic. Samborådet 2. Coach/vägledare kartläggning Motivationssamtal Bedömning Upprättande av handlingsplan Planera insats Följa.
Advertisements

EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
Säker e-post med SITHS-kortet, - förutsatt att… Västkom
Tillsammans för en smartare @asazetterberg.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
… går det att komma in i cafét med rullstol eller barnvagn? … finns det mat för den som inte kan, får eller vill äta allt? … finns det handikapptoalett.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Lekterapins behandling av barn och unga med stickrädsla
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Catrin Eriksson Biblioteksdagarna Växjö 2017
Ungdomarnas medieanvändning
Bästa utveckling för alla
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Medborgarpanel om bibliotek I Botkyrka
Utveckling i Norsjö kommun med stöd av digitalisering och IT
Jämställd regional tillväxt Blekinge Malin Faraasen
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Barns Röst Vi arbetar för och med: Barn med NPF år. Vi riktar oss också till: Vårdgivare och föräldrar Vi samarbetar med: KIND och Habilitering &
Om den nya timfördelningen för gymnasiet ( ):
Gymnasiearbete 100 p.
Välkommen till nätverk för publicerare och redaktörer
Förbättra den kognitiva tillgängligheten
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Etik- planering.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Nätverk för lärare på fritidshem
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Ny vision Samtal om framtiden
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Kalle Forsman Region Jönköpings Län Psykiatriska kliniken
Diabetesenkäten och Diabetesprofilen på webben
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Uppföljning folkhögskola
Skolledningskonferens
Nu ökar vi takten för att nå miljömålen
FRÅN SKOLA TILL ARBETE.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Lärares planeringsarbete!
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
VARFÖR EN UTVECKLINGSSTRATEGI?
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Diagnos och delaktighet
Att leda och genomföra transformation WS 3 Umeå och Övik
- Tobaksfri utmaning, för tobaksfria ungdomar
Navigator-nätverkets seminarium: Svenskspråkiga ungas uppfattningar om eget liv, välmående och framtid ons kl
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test?
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Kommunikationsplan 2019 för lokalt ledd utveckling i fyra fonder
Alkohol och tonåringar För dig som är förälder EN BROSCHYR FRÅN IQ
Gymnasiearbete 100 p.
Modersmålsbaserad hälsokommunikation Folkhälsa och sjukvård
Gymnasiedagarna & Future Skills 2019
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Områdesarbete i Botkyrka kommun
Målgruppsanalys - mall och instruktioner
Presentationens avskrift:

- Mottagare, medborgare, medskapare MIK i praktiken - Mottagare, medborgare, medskapare MIK i praktiken 2018-01-22, Hanna Hannerz Simå

MIK i praktiken Vad är MIK? Man brukar prata om ett antal kunnigheter som alla är en del av MIK-ekologin. Filmkunnighet är det som Film i Öst har arbetat med länge. MIK kompetens 1 Förståelse av mediernas och informationens betydelse för demokratin MIK kompetens 2: Att förstå medieinnehåll och dess användning MIK kometens 3 Att snabbt och effektivt få tillgång till information MIK kompetens 4 Att kritiskt värdera information och informationskällor MIK kompetens 5 Att tillämpa nya och traditionella medieformat MIK kompetens 6 Att placera medieinnehåll i sin sociokulturella kontext (vad är det för sammanhang som den här nyheten till exempel, har skapats i? ) MIK kompetens att skapa intresse för MIK bland medborgare och hantera de förändringar som krävs

MIK i praktiken Projektets syfte: Utveckla metoder och arbetssätt inom MIK Fördjupa den digitala delaktigheten genom att pröva nya verktyg Metodprövande i fokus! Mål: Att ge invånare redskapen att kritiskt granska och själva kunna förmedla sig i ett nytt medielandskap Projektet kopplar an till RBÖ:s arbete med en MIK-strategi! Här tas nästa steg att fördjupa den digitala delaktigheten genom att pröva nya metoder och verktyg för invånare och medborgare att vara delaktiga i och förmedla sig ett nytt medielandskap med en ny medielogik. MEDIE- OCH INFORMATIONSKUNNIGHET • Att förstå mediers roll • Att kunna finna, analysera och kritiskt värdera information • Att själv kunna uttrycka sig och skapa innehåll i olika medier BAKGRUNDEN ÄR: Det konstaterades att svårigheten ligger i att arbeta med MIK gentemot besökarna på folkbiblioteken. Hur för man in samtalet på MIK-frågor? 2016 fick därför Götabiblioteket genom RBÖ i uppdrag från bibliotekscheferna i Östergötland att under 2017 ta fram en gemensam strategi för Götabiblioteken för digital delaktighet och MIK. Nu ser RBÖ att nästa steg i arbetet är att ta fram och pröva metoder för hur folkbiblioteken kan arbeta med MIK gentemot invånarna i Östergötland.

MIK i praktiken Fokus på eget skapande och förmedling i ett nytt digitalt medielandskap Kopplar an till RBÖ:s arbete med en MIK-strategi! Här tas nästa steg att fördjupa den digitala delaktigheten genom att pröva nya metoder och verktyg för invånare och medborgare att vara delaktiga i och förmedla sig ett nytt medielandskap med en ny medielogik. MEDIE- OCH INFORMATIONSKUNNIGHET • Att förstå mediers roll • Att kunna finna, analysera och kritiskt värdera information • Att själv kunna uttrycka sig och skapa innehåll i olika medier BAKGRUNDEN ÄR: Det konstaterades att svårigheten ligger i att arbeta med MIK gentemot besökarna på folkbiblioteken. Hur för man in samtalet på MIK-frågor? 2016 fick därför Götabiblioteket genom RBÖ i uppdrag från bibliotekscheferna i Östergötland att under 2017 ta fram en gemensam strategi för Götabiblioteken för digital delaktighet och MIK. Nu ser RBÖ att nästa steg i arbetet är att ta fram och pröva metoder för hur folkbiblioteken kan arbeta med MIK gentemot invånarna i Östergötland.

MIK i praktiken Målgrupper för projektet: Vuxna (i första hand) Prioriterade grupper inom digital delaktighet Barn och unga (i andra hand) Bibliotekspersonal Filmpedagoger i Film i Östs nätverk Målet med projektet är att ge invånare redskapen att kritiskt granska medier och att själva kunna producera innehåll. Projektet riktar sig därför till en bred allmänhet men särskilt fokus läggs på att nå prioriterade målgrupper inom digital delaktighet, t ex personer med funktionsvariatoner och språkliga hinder. Extra fokus läggs dessutom på följande målgrupper: Målgrupp 1. Bibliotekarier som i sin yrkesroll har till uppgift att nå den svårfångade gruppen biblioteksbesökare/ allmänhet i alla åldrar och behöver metoder för att förmedla MIK. Målgrupp 2. Barn och unga som besöker folkbibliotek och fritidsgårdar och vill testa på eget skapande. Barn och unga är en prioriterad fråga för Regionbiblioteket. Här betonas barnets möjlighet till eget skapande och delaktighet liksom tillgänglighet oavsett ålder, språklig bakgrund och funktionsförmåga. Målgrupp 3. Filmpedagoger som finns i Film i Östs nätverk. För att de ska kunna skapa nya metoder baserat på sina färdigheter i film- och mediepedagogik får de en introduktion till MIK

MIK i praktiken Exempel på innehåll: Medborgarjournalistik för seniorer (ev. i samarr med Corren Scenario för barn och unga att lösa Källkritik-kafé Filmskapande under ledning av filmpedagog och publicering på Youtube Workshop med Ekokammaren: sökkritik & sökteknik

MIK i praktiken Två spår: Aktiviteter direkt ut mot besökare på bibliotek – befintliga metoder mot nya målgrupper eller nya oprövade koncept Metodutveckling genom samling och idéering med aktörer inom akademi, folkbildning, utbildningsteknik-företag i hackathon-format Två spår: aktiviteter ut mot ”publik” / besökare på bibliotek. Ett andra spår är: metodutveckling i samarbete med aktörer såsom universitet, folkbildning mfl för idéering i hackathon. Detta spår ska mynna ut i produkter/ verktyg som kan utvecklas vidare och eventuellt testas år två.

MIK i praktiken Pilotplatser: Hageby biblioteksfilal Motala bibliotek Finspångs bibliotek Ydre bibliotek Alléskolans skolbibliotek och fler fritidsgårdar kommer längre fram…

Tack! Hanna Hannerz Simå 076 145 11 51 / 010 103 68 74 hanna.hannerz@regionostergotland.se www.filmiost.se www.facebook.com/filmiost