Grammatik gemeinsam lernen Att få eleverna att engagera sig i grammatiken och lära av varandra.
Aktivera eleverna som läranderesurser för varandra Dylan Wiliam Fyra avgörande faktorer för varför kollaborativt lärande har så djupgående verkan: Motivation. Eleverna hjälper sina kamrater att lära sig efter som det, i välstrukturerade kooperativa lärmiljöer, ligger i deras eget intresse att göra så, och därför ökar insatsen. Social sammanhållning. Elever hjälper sina kamrater eftersom de värnar om gruppen, vilket åter leder till ökad insats. Personalisering. Elever lär sig mer eftersom deras duktigare kamrater kan ta itu med de särskilda svårigheter som de kan ha. Kognitiv utveckling. De som ger hjälp i gruppen tvingas att tänka igenom problemen bättre. Att följa lärande - formativ bedömning i praktiken (Wiliam), Studentlitteratur 2013, s. 147
Aktivera eleverna som läranderesurser för varandra Två varianter att kollaborativt lärande: Läxförhör Grammatikövning
Läxförhör - bara om vi lär oss av det Glosor byggstenar som bara är relevanta i ett sammanhang ej betygsgrundande, alltså inget jag lägger tid på att rätta ändå viktigt för att bygga upp ordförrådet Men - många elever läser på bättre om de vet att en kontroll sker!
Läxförhör - bara om vi lär oss av det Glosförhör namn dras slumpvis, så att alla får svara glosorna integreras i meningar på lagom nivå om det finns fler elever än glosor kan glosor från tidigare läxor gärna upprepas eleverna skriver på tavlan högt tempo, ingen ensam vid tavlan strategier: viska med kompisar
Läxförhör - bara om vi lär oss av det Glosförhör - runda 2 alla namn dras slumpvis en gång till den här gången ska eleverna förbättra något de se på tavlan efteråt korrigerar och kommenterar jag som lärare det jag ser
Läxförhör - bara om vi lär oss av det Resultat ytterligare repetition av ordförrådet orden sätts i ett sammanhang eleverna övar förmågan att hitta förbättringsområden läraren får bra koll på hur väl eleverna förstått olika delar av t.ex. grammatiken alla elever blir sedda
Kollaborativ grammatikövning Momentet har introducerats tidigare Relevant vokabulär väljs ut Tydligt fokus på enskilt moment eller en blandning av olika delar Blandade grupper, fyra elever per grupp. Lärarens förberedelse: digital presentation med meningar. Elevmaterial: penna och papper samt fingrar.
Steg 1 - Welcher Satz ist richtig? Ett antal varianter av samma mening visas upp för eleverna. Variationen bör befästa de svårigheter som kan finnas inom momentet och påvisa vanliga misstag. Eleverna visar enskilt svaret genom att visa upp rätt antal fingrar.
Steg 1 - Welcher Satz ist richtig? Därefter det viktigaste: samtalet. Eleverna får förtydliga sina val. “Louise, du har inte valt nummer 2. Förklara varför, tack.” “Linus, varför har du inte valt nummer 3?” “Anna, du växlar mellan nummer 1 och nummer 5. Vill du förklara vad som gör dig osäker?” Viktigt - lärarens kontinuerliga analys av elevernas förståelse
Steg 1 - Welcher Satz ist richtig? Upprepa med ytterligare exempel.
Steg 2 - Kannst du den Satz übersetzen? Läraren presenterar en mening på svenska som fokuserar på det utvalda momentet. Eleverna översätter enskilt, utan hjälpmedel, utan att konferera med någon annan.
Steg 2 - Kannst du den Satz übersetzen? Parvis - eleverna jämför meningar och ska enas om en översättning. Om det finns skillnader gäller det att förklara och övertyga kamraten om vad som är rätt, alternativt lära av kamraten.
Steg 2 - Kannst du den Satz übersetzen? I grupp om fyra - eleverna jämför meningar och ska enas om en översättning. Om det finns skillnader gäller det att förklara och övertyga kamraten om vad som är rätt, alternativt lära av kamraten.
Steg 2 - Kannst du den Satz übersetzen? Varje grupp presenterar sitt perfekta förslag på tavlan. Eleven som skriver representerar inte bara sig själv, utan hela sin grupp. Läraren korrigerar och kommenterar.
Steg 2 - Kannst du den Satz übersetzen? Rutinen upprepas med fler meningar.
Kollaborativ grammatikövning Resultat eleverna lär sig att sätta ord på sina tankar eleverna vågar tänka högt och justerar på så vis fel eleverna ser varandra som en lärresurs läraren får bra koll på hur väl eleverna förstått momentet elevernas självkänsla stärks när de kan hjälpa andra
Vielen Dank für die Aufmerksamkeit! Mia Smith, Vallhamra skola 7-9 miasklassrum.wordpress.com lrbloggar.se/miasmith Twitter: @miasmith1980 Instagram: @miasdeutschunterricht
Vielen Dank für die Aufmerksamkeit! Quellen: https://www.adlibris.com/se/bok/att-folja-larande-formativ-bedomning-i-praktiken-9789144083698 http://lrbloggar.se/miasmith/glosforhor-bara-om-vi-lar-oss/ http://lrbloggar.se/miasmith/kollaborativa-samtal-for-fordjupad-forstaelse-en-engagerande-grammatiklektion/ Bildquellen: https://thumbs.dreamstime.com/t/counting-finger-illustration-isolated-white-44203881.jpg http://images.clipartpanda.com/pencil-and-paper-animation-note.png http://www.clipartkid.com/images/493/sea-to-sky-branch-VgaGhi-clipart.gif https://elementaryedtech.files.wordpress.com/2012/04/sticks1.jpg