Grammatik gemeinsam lernen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Bedömning för lärande Workshop för nyckelpersoner i Sundsvalls kommun
Mål och betygskriterier
Välkommen Skriv ditt namn på en glasspinne och ställ den i muggen.
Läroplansträff Välkomna!.
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Den uppsats ni är på väg att skriva skall en vacker dag presenteras muntligt. I betygskriterierna för Svenska C står det att eleven, skall använda sig.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Eller formativt lärande…
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Att synliggöra lärande
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Muntlig presentation.
Utmaningar i arbetet med BfL
IDROTTSPSYKOLOGI Träningslära 1.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
En guide för arbeten i SO
Föräldramöte årskurs 6 2 mars.
1. Vad är egentligen GIS ? GIS Attityder Förmåga hos användaren OrganisationTeknik Doktrin/Strategi EtikArbetsmetoder Information.
Idrottspsykologi.
Vilka är vi och vem är jag?
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Digitalisering av text Kursintroduktion Mats Dahlström 30 Mars 2005.
Dialekter i Sverige Så här säger läroplanen: ” Eleven ska kunna föra enkla resonemang om språkliga varianter inom svenskan”
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Forum för engelska och moderna språk Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 2 Alt-F9 för att ta fram/dölja stödlinjer.
Lärande, enligt PUH om hur du kan bli ägare av ditt eget lärande
FORMATIV BEDÖMNING BEDÖMNING FÖR LÄRANDE.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Att stötta en kollega som lär sig svenska Delegationen för arbetsplatslärande vid yrkesintroduktionsanställningar (YA)1.
Utmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson Högskolan Kristianstad.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Varför ska vi undvika bildanalys som enskilt moment? Formativ bedömning och bildanalys som en röd tråd genom bildundervisningen.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att läsa och förstå.
Mitt utvecklingssamtal VT 2016 Namn:. Min trivsel Så här trivs jag på Sätunaskolan Vad är bra? Vad kan bli bättre? Hur trivs du i klassen?
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Mitt utvecklingssamtal VT 2016 Namn:. Min trivsel Så här trivs jag på Sätunaskolan Vad är bra? Vad kan bli bättre? Hur trivs du i klassen?
Politiskt deltagande: Ideal och normer för politiskt deltagande

Välkomna till föräldramöte!
Svenska som andraspråk 3
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Lektion om samband.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Svenska – skriva berättelser
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Argumenterande tal i en np-version
SPRÅKUNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSÅLDER
SPRÅKUNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSÅLDER
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Har du som förälder koll?
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Grammatisk terminologi I
Argumenterande text.
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Grammatik gemeinsam lernen Att få eleverna att engagera sig i grammatiken och lära av varandra.

Aktivera eleverna som läranderesurser för varandra Dylan Wiliam Fyra avgörande faktorer för varför kollaborativt lärande har så djupgående verkan: Motivation. Eleverna hjälper sina kamrater att lära sig efter som det, i välstrukturerade kooperativa lärmiljöer, ligger i deras eget intresse att göra så, och därför ökar insatsen. Social sammanhållning. Elever hjälper sina kamrater eftersom de värnar om gruppen, vilket åter leder till ökad insats. Personalisering. Elever lär sig mer eftersom deras duktigare kamrater kan ta itu med de särskilda svårigheter som de kan ha. Kognitiv utveckling. De som ger hjälp i gruppen tvingas att tänka igenom problemen bättre. Att följa lärande - formativ bedömning i praktiken (Wiliam), Studentlitteratur 2013, s. 147

Aktivera eleverna som läranderesurser för varandra Två varianter att kollaborativt lärande: Läxförhör Grammatikövning

Läxförhör - bara om vi lär oss av det Glosor byggstenar som bara är relevanta i ett sammanhang ej betygsgrundande, alltså inget jag lägger tid på att rätta ändå viktigt för att bygga upp ordförrådet Men - många elever läser på bättre om de vet att en kontroll sker!

Läxförhör - bara om vi lär oss av det Glosförhör namn dras slumpvis, så att alla får svara glosorna integreras i meningar på lagom nivå om det finns fler elever än glosor kan glosor från tidigare läxor gärna upprepas eleverna skriver på tavlan högt tempo, ingen ensam vid tavlan strategier: viska med kompisar

Läxförhör - bara om vi lär oss av det Glosförhör - runda 2 alla namn dras slumpvis en gång till den här gången ska eleverna förbättra något de se på tavlan efteråt korrigerar och kommenterar jag som lärare det jag ser

Läxförhör - bara om vi lär oss av det Resultat ytterligare repetition av ordförrådet orden sätts i ett sammanhang eleverna övar förmågan att hitta förbättringsområden läraren får bra koll på hur väl eleverna förstått olika delar av t.ex. grammatiken alla elever blir sedda

Kollaborativ grammatikövning Momentet har introducerats tidigare Relevant vokabulär väljs ut Tydligt fokus på enskilt moment eller en blandning av olika delar Blandade grupper, fyra elever per grupp. Lärarens förberedelse: digital presentation med meningar. Elevmaterial: penna och papper samt fingrar.

Steg 1 - Welcher Satz ist richtig? Ett antal varianter av samma mening visas upp för eleverna. Variationen bör befästa de svårigheter som kan finnas inom momentet och påvisa vanliga misstag. Eleverna visar enskilt svaret genom att visa upp rätt antal fingrar.

Steg 1 - Welcher Satz ist richtig? Därefter det viktigaste: samtalet. Eleverna får förtydliga sina val. “Louise, du har inte valt nummer 2. Förklara varför, tack.” “Linus, varför har du inte valt nummer 3?” “Anna, du växlar mellan nummer 1 och nummer 5. Vill du förklara vad som gör dig osäker?” Viktigt - lärarens kontinuerliga analys av elevernas förståelse

Steg 1 - Welcher Satz ist richtig? Upprepa med ytterligare exempel.

Steg 2 - Kannst du den Satz übersetzen? Läraren presenterar en mening på svenska som fokuserar på det utvalda momentet. Eleverna översätter enskilt, utan hjälpmedel, utan att konferera med någon annan.

Steg 2 - Kannst du den Satz übersetzen? Parvis - eleverna jämför meningar och ska enas om en översättning. Om det finns skillnader gäller det att förklara och övertyga kamraten om vad som är rätt, alternativt lära av kamraten.

Steg 2 - Kannst du den Satz übersetzen? I grupp om fyra - eleverna jämför meningar och ska enas om en översättning. Om det finns skillnader gäller det att förklara och övertyga kamraten om vad som är rätt, alternativt lära av kamraten.

Steg 2 - Kannst du den Satz übersetzen? Varje grupp presenterar sitt perfekta förslag på tavlan. Eleven som skriver representerar inte bara sig själv, utan hela sin grupp. Läraren korrigerar och kommenterar.

Steg 2 - Kannst du den Satz übersetzen? Rutinen upprepas med fler meningar.

Kollaborativ grammatikövning Resultat eleverna lär sig att sätta ord på sina tankar eleverna vågar tänka högt och justerar på så vis fel eleverna ser varandra som en lärresurs läraren får bra koll på hur väl eleverna förstått momentet elevernas självkänsla stärks när de kan hjälpa andra

Vielen Dank für die Aufmerksamkeit! Mia Smith, Vallhamra skola 7-9 miasklassrum.wordpress.com lrbloggar.se/miasmith Twitter: @miasmith1980 Instagram: @miasdeutschunterricht

Vielen Dank für die Aufmerksamkeit! Quellen: https://www.adlibris.com/se/bok/att-folja-larande-formativ-bedomning-i-praktiken-9789144083698 http://lrbloggar.se/miasmith/glosforhor-bara-om-vi-lar-oss/ http://lrbloggar.se/miasmith/kollaborativa-samtal-for-fordjupad-forstaelse-en-engagerande-grammatiklektion/ Bildquellen: https://thumbs.dreamstime.com/t/counting-finger-illustration-isolated-white-44203881.jpg http://images.clipartpanda.com/pencil-and-paper-animation-note.png http://www.clipartkid.com/images/493/sea-to-sky-branch-VgaGhi-clipart.gif https://elementaryedtech.files.wordpress.com/2012/04/sticks1.jpg