En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Advertisements

Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
Sandra Lagerkvist och Ida Knutsson. 2 Mål för folkhälsan, prop. 2002/03:35 Övergripande mål för folkhälsopolitiken: Skapa samhälleliga förutsättningar.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Utredningen om bostäder för äldre Bostäder att bo kvar i Bygg för gemenskap i tillgänglighetssmarta boendemiljöer SOU 2015:85 Ewa Samuelsson, särskild.
Mål och syfte Målet med utbildningsdagen är att ge grund- läggande information om samarbete mellan miljökontor och räddningstjänst. Syftet med utbildningsdagen.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Regeringsuppdrag som påverkar HfR Susanne Wallmark HfR
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Inför regional årlig uppföljning God bebyggd miljö
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Avdelningen för vård och omsorg
Barnets bästa i främsta rummet
Bästa utveckling för alla
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
En plattform för samhällsekonomisk analys
Utställning av Regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen
Grön infrastruktur - Friluftsliv
Analysseminarium – ÖK februari
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Tisdag den 21 mars – Samling och kaffe/te med macka
Utredningen om kommunal planering, del 2
En plats att kalla hemma - Barnfamiljer i bostadskrisen skugga
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Planeringsunderlag för klimatanpassning och klimat- och energi
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Arbetsformer XX vattenråd.
Miljömålen i samhällsplaneringen
Nätverk för lärare på fritidshem
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Miljömålen består av tre slags mål
Utmaningar i folkhälsoarbetet Norra Örebro län
Användning av EU-fonder för klimatanpassning
Den nya Bostadsmarknadsenkäten
Åtgärdswebben.
JOrdfalls samfällighet Tillstånd för grundvattenuttag
JOrdfalls samfällighet Tillstånd och vattenskydd
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Regionalt utvecklingsprogram Regionalt tillväxtprogram
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Boverkets arbete med kulturarv och klimat
Välkomna! strategi för Vilt-förvaltning
Bibliotekens grundläggande ändamål, 2 § BL
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
ARBETSMODELL FÖR PLANERING AV DISKUSSIONEN
Systematiskt kvalitetsarbete
Utredningen om ekologisk kompensation
Möjligheter till finansiering?
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
Hållbar utveckling måste vara
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Vatten i regionplaneringen – nu och i framtiden
Buller inför rätta! Smakprover till frukost-buffén
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Nätverket för barn-och elevhälsan
Presentationens avskrift:

En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar Om inte annat anges gäller sidhänvisningarna ”Boverkets översyn av bostadsförsörjningslagen” Rapport 2012:12 Ulrika Hägred ulrika.hagred@boverket.se

Ett delat ansvar Det allmänna ska särskilt trygga rätten till arbete, bostad och utbildning … Kommunerna: planeringen och genomförandet Staten: förutsättningar i form av lagstöd och finansieringsformer I Sveriges regeringsform står att det allmänna särskilt ska trygga rätten till arbete, bostad och utbildning samt verka för social omsorg, trygghet och goda förutsättningar för hälsa. Kommunerna sköter lokala och regionala angelägenheter av allmänt intresse på den kommunala självstyrelsens grund, vilket innebär att det är på kommunen som ansvaret att trygga rätten till bostad ligger. Av hävd och sedan mer än ett halvt sekel anses i svensk bostadspolitik att ansvaret för planering och genomförande ligger på kommunerna medan staten ska se till att det finns lämpliga lagar och finanseringsförutsättningar. Ändrade förutsättningar: Kommunen är alltså ansvarig för planeringen för bostadsförsörjningen och för den planläggning och andra åtgärder som krävs för att det ska kunna byggas bostäder. Men kommunerna bygger normalt sett inte själva några bostäder, och kan knappast längre styra ens den produktion de kommunala bostadsbolagen står för. Bostadsmarknaden har genomgått betydande strukturella förändringar under de senaste decennierna. Sverige har avvecklat en bostadspolitik som kännetecknades av statliga subventioner och regleringar. Påverkan från omvärlden har blivit mer påtaglig, till exempel genom EU-samarbetet, som innebär att nya regler måste följas.

Nyheter Innehållet i och processen för att ta fram kommunala riktlinjer för bostadsförsörjningen preciseras Ett regionalt perspektiv införs Länsstyrelsen och andra regionala organ ska ges tillfälle att yttra sig Regeringen får möjlighet att förelägga kommunen att ta fram nya riktlinjer Bostadsbyggande och utveckling av bostadsbeståndet förs in som allmänt intresse i PBL

Precisering av processen i 1§ Varje kommun ska med riktlinjer planera för bostads- försörjningen i kommunen. Syftet med planeringen ska vara att skapa förutsättningar för alla i kommunen att leva i goda bostäder och för att främja att ändamålsenliga åtgärder för bostadsförsörjningen förbereds och genomförs. Vid planeringen av bostadsförsörjningen ska kommunen samråda med berörda kommuner och ge länsstyrelsen, aktören med ansvar för regionalt tillväxtarbete i länet och andra regionala organ tillfälle att yttra sig. Riktlinjer för bostadsförsörjningen ska antas av kommun- fullmäktige under varje mandatperiod. Förändras förutsättningarna för de antagna riktlinjerna ska nya riktlinjer upprättas och antas av kommunfullmäktige. 1) Ingen ny portalparagraf men Bostadsförsörjningslagen = BFL. Koppling t riktlinjerna 2) Samråd ska alltid ske med berörda kommuner – inte bara ”om det behövs”. Regionala perspektivet ska stärkas – särskilt i tillväxtregionerna, men även i kommuner med vikande befolkningsunderlag. Näringslivsutvecklingen central. Regionalt och mellankommunalt perspektiv. Samordning med näringsverksamhet, infrastruktur och grönområden. 1:a förslaget till hur man kan stärka det regionala perspektivet Lst + andra regionala organ bör ha goda möjligheter att yttra sig utifrån ett regionalt perspektiv: planeringsförutsättningar (befolkningsstruktur, …) framtida behov, utvecklingstendenser (näringslivsutveckling,…) + Behov av samordning med andra kommuner! Obs Bara ett förtydligande av nuvarande krav! 3) Inte bara ”minst” en gång/mandatperiod. Ytterst viktigt med aktuella riktlinjer!

Ny 2§med precisering av innehåll i riktlinjerna Kommunens riktlinjer för bostadsförsörjningen ska minst innehålla följande uppgifter: kommunens mål för bostadsbyggande och utveckling av bostadsbeståndet, kommunens planerade insatser för att nå uppsatta mål, och hur kommunen har tagit hänsyn till relevanta nationella och regionala mål, planer och program som är av betydelse för bostadsförsörjningen. Uppgifterna ska särskilt grundas på en analys av den demografiska utvecklingen, av efterfrågan på bostäder, bostadsbehovet för särskilda grupper och marknadsför- utsättningar. Mål och planerade insatser I första hand en precisering av nuvarande krav. Minimikrav. Förtydligande som ska göra att fler tar fram riktlinjer. Mål: utveckling vad gäller omfattning, sammansättning och standard. Ekonomiska. sociala och miljömässiga aspekter. (tillväxt/minimering av transporter/sociala hänsyn) Hur kommunen vill att bostadsbeståndet ska utvecklas och anpassas till ändrade förutsättningar. Planerade insatser=åtgärder för att nå målen – metoder, medel, strategier 3) Det regionala perspektivet (2:a förslaget). Framförallt mot bakgrund av denna punkt som lst ska ges tillfälle att yttra sig. Hur man förhåller sig till det regionala utvecklingsarbetet. Regionplaner, Nationella integrationspolitiska mål + regionalt ansvar för bostäder till nyanlända flyktingar och för integration av flyktingar och deras familjer. (motsvarande bestämmelse i PBL inte har fokus på bostadsförsörjning utan på hållbar utveckling) Behovs- och marknadsanalys. Lst kan bistå med underlag. (Och Boverket ska stödja lst!)

6§ger regeringen nya ingripande-möjligheter Om kommunens riktlinjer för bostadsförsörjningen saknar någon sådan uppgift som avses i 2 § första stycket 3, får regeringen förelägga kommunen att anta nya riktlinjer. (3:e förslaget) (Inte att ta fram en gemensam strategi – det finns ingen beslutsprocess för det!) Syftet är fr a att öka trycket på kommunerna att arbeta med bostadsförsörjningen även ur ett regionalt perspektiv. Inkräktar på den kommunala självstyreslen men enligt regeringens avvägning är inskränkningen motiverad. Starkt allmänt intresse och inga alternativ som skulle vara mindre ingripande. Finns motsv § i PBL. – båda ska användas restriktivt Obs att regeringen inte ska göra någon kvalitativ beömning

Länsstyrelsens roll preciseras i 3§ Länsstyrelsen ska lämna kommunerna i länet råd, information och underlag för deras planering av bostadsförsörjningen. Länsstyrelsen ska uppmärksamma kommunerna på behovet av samordning mellan kommuner i frågor om bostads- försörjning och verka för att sådan samordning kommer till stånd. = nu: planeringsunderlag, statistik, prognoser, regionala bostadsmarknadsanalyser, kopplingen till ÖP, … (4:e förslaget för att stärka det regionala perspektivet) God överblick – uppmärksamma behov av att informera varandra Obs även samordningsbehov mln k:r i olika län! (förtydligande av nuvarande roll)

Bostadsbyggande blir allmänt intresse enligt 2 kap. 3 § PBL Planläggning enligt denna lag ska /…/ främja en ändamålsenlig struktur och en estetiskt tilltalande utformning av bebyggelse, grönområden och kommunikationsleder, en från social synpunkt god livsmiljö som är tillgänglig och användbar för alla samhällsgrupper, en långsiktigt god hushållning med mark, vatten, energi och råvaror samt goda miljöförhållanden i övrigt, en god ekonomisk tillväxt och en effektiv konkurrens, och bostadsbyggande och utveckling av bostadsbeståndet. Även i andra ärenden enligt denna lag ska hänsyn tas till de intressen som anges i första stycket 1–5. Den allmänna uppfattningen bland remisinstanserna är att kopplingen till PBL ger bostadsfrågan en större tyngd i den fysiska planeringen. - boendefrågorna stärks vid avvägningar mellan motstående allmänna intressen. – lst får ett tydligare lagstöd att arbeta med boendefrågor, t.ex. vid ÖP-samråd. Någon tycker att det redan ingår i PBL. Eller att det är olämpligt. Rk: Lämpligt att utpeka bostadsbyggande och utveckling av bostadsbeståndet som allmänt intresse! Tydliggör att k:rna vid planläggning bör främja bostadsbyggande och utveckling av bostadsbeståndet. Betonar kommunens ansvar att ta hänsyn till boendefrågorna i den fysiska planeringen. Bör öka förutsättningarna för att tillgodose bostadsbehovet. + Ger lst ett tydligt stöd för att arbeta med bostadsfrågor i den fysiska planeringen.

Koppling till PBL i ny 4§i BFL Kommunens riktlinjer för bostadsförsörjningen ska vara vägledande vid tillämpningen av 2 kap. 3 § 5 plan- och bygglagen (2010:900).

5 § ger regeringen möjlighet att begära in riktlinjerna En kommun ska lämna regeringen de uppgifter om kommunens bostadsförsörjningsplanering som regeringen begär.

7 § Bostadsförmedling ska anordnas om det behövs Om det behövs för att främja bostadsförsörjningen ska en kommun anordna bostadsförmedling. Om två eller flera kommuner behöver gemensam bostadsförmedling, ska dessa kommuner anordna sådan bostadsförmedling. Regeringen får förelägga en kommun att anordna kommunal bostadsförmedling enligt första stycket

8§ Köavgift får tas ut En kommunal bostadsförmedling som förmedlar lägenheter i turordning efter kötid får, utöver sådan förmedlingsersättning som får tas ut vid yrkesmässig bostadsförmedling enligt 12 kap. 65 a § jordabalken, ta ut en avgift för rätten att stå i kö (köavgift) av den hyressökande. Kravet på förmedling efter kötid ska inte hindra att ett begränsat antal lägenheter som är tillgängliga för kön fördelas enligt ett förturssystem. Köavgiften får tas ut för högst ett år i taget. Kommunen får bestämma avgiften och grunderna för hur den ska tas ut.

Kommunernas ansvar: Planera för bostadsförsörjningen med hjälp av riktlinjer, som antas av Kfm varje mandatperiod – eller när förutsättningarna förändras Analysera behov och efterfrågan samt marknadsförutsättningar, – till grund för riktlinjerna Samråda med berörda kommuner + låta länsstyrelsen och regionala organ yttra sig I riktlinjerna redovisa lokala bostadspolitiska mål och planerade insatser + hur man beaktat övergripande planer Anordna en bostadsförmedling – om det behövs

Länsstyrelsens ansvar: Ge kommunerna information, råd och underlag för planeringen Uppmärksamma kommunerna på behov av samråd med andra kommuner + verka för att det blir ett samråd Yttra sig över kommunernas planering – ur ett regionalt perspektiv

Att diskutera Hur bör kommunerna göra för att beakta nationella och regionala mål, planer och program i planeringen för bostadsförsörjningen? – Hur kan de visa att de har gjort det? Vilka skäl kan finnas för kommuner att samråda med andra kommuner?

forts. Att diskutera Bostadsbyggande och utveckling av bostads-beståndet förs nu in som ett allmänt intresse i PBL. – Vad kan detta innebära?

forts. Att diskutera Hur kan länsstyrelsen stödja kommunerna i ett regionalt perspektiv på bostadsförsörjningen? Vilka rutiner är lämpliga för länsstyrelsens yttrande över kommunernas planering av bostadsförsörjningen?