Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen Workshop 3 Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
Planering 13.00-13.10 Introduktion 13.10-13.30 Video 13.30-13.50 Titta på handout 13.50-14.10 Läs i Williams bok och planera klassrumsbesök. 14.10-14.30 Fika 14.30-15.00 Läs i Williams bok och planera klassrumsbesök. 15.00-15.15 Planera klassrumsbesök med kollega 15.15-15.30 Utvärdering. 15.30-16.00. The Classroom
Lärandemål för denna workshop Vi lär oss: tekniker för att ta reda på vad eleverna har lärt sig. Att förbättra frågeställningar och diskussioner i klassrummet. att involvera alla eleverna i klassrummet.
Att ta reda på vad eleverna lär sig under en lektion Känner du att du vet vad dina elever lär sig på dina lektioner? Hur brukar du göra för att ta reda på vad eleverna lär sig under en lektion/efter en lektion? Vad skulle du vilja bli bättre på inom detta område?
Dylan william video: Film 1.3: Konsten att formulera och ställa frågor https://player.vimeo.com/video/152259815 Vad är en under- respektive överordnad fråga (ytlig eller djup)? Vad för frågor ska vi ställa till våra elever? Vad sa William om betänketid för elever? William säger att vi måste komma ifrån IRE – Initiativ – Respons – Utvärdering. Hur ska vi ställa frågor på ett annorlunda sätt?
Vad är en under- respektive överordnad fråga (ytlig eller djup)? En överordnad fråga tvingar elever att tänka i nya banor vilket ökar lärandet. I en underordnad fråga upprepar eleven kunskap som hen redan vet. Vad för frågor ska vi ställa till våra elever? De frågor som leder till ett produktivt tänkande – det som utvecklar tänkandet. Vad sa William om betänketid för elever? Vi måste ge eleverna tillräckligt med tid för att tänka (mer än genomsnittet: 0.9 sekunder). William säger att vi måste komma ifrån IRE – Initiativ – Respons – Utvärdering. Hur ska vi ställa frågor på ett annorlunda sätt? Vi låter frågan gå runt som en basketboll i klassen – läraren ska inte säga direkt om svaret är fel eller inte. Exempel: elever skriver meningar på engelska på tavlan – jag frågar om något bör ändras. En elev ger ett förslag – jag frågar en annan elev om den grammatiska regeln.
Viktigt att ge eleverna ordentligt med betänketid. Låt frågorna och svaren hoppa runt mer slumpmässigt. Inga händer upp om man inte vill fråga en fråga. Om eleverna själva får välja om de vill delta i undervisningen (t.ex. svara på frågor) så ökar skillnaden mellan högpresterande och lågpresterande elever.
Vanliga fel när lärare ställer frågor Titta på sida 97 i boken och fundera på om du kan förbättra dig när du ställer frågor. Diskutera med en kollega!
Titta på handout: Några sätt att ta reda på vad eleverna lär sig Läs handout individuellt. Diskutera parvis och sedan i helgrupp: Hur skulle dessa metoder kunna fungera med dina elever? Vad skulle du behöva göra för anpassningar för att använda dem?
ABCD-kort – tänk på att det krävs mycket tid för att konstruera bra flervalsfrågor. ABCD-hörn. Glasspinnar med namn på – ta inte bort de som har svarat för att vara rättvis, då finns det en risk att de slappnar av för mycket. Om du ska använda glasspinnarna så har Kristian glasspinnar som du kan få. Bättre att ställa fråga först och sedan välja elev. Då måste alla vara engagerade. Istället för skrivtavlor – använd vita papper. Låt inte eleverna skriva för mycket.
Fyll i ”min personliga handlingsplan” (50 min) Välj ut två tekniker från t.ex. den handout som vi har tittat på som du ska använda den närmaste månaden (helst inte en form av exitticket/utgångspass om du har använt det tidigare). Läs också en del i kapitel 4 i Williams bok, s. 85-126, för att fundera mer över vilken metod du ska använda och hur.
Fyll i din personliga handlingsplan. Bestäm i vilken klass/klasser som tekniken ska användas, samt vilket moment och vilken lektion. Om du är färdig så kan du fortsätta att läsa kapitell 5 i Williams bok som är läxa till nästa workshop.
Hittade du några fler tekniker från boken som inte fanns med i handouten? Basket – fråga en annan elev om svaret var rätt eller fel. Heta stolen-utfrågning Tid att tänka – ge eleverna tid att tänka innan du väljer någon som ska svara. Planera frågan – tänk ut några bra frågor innan du ska ha din lektion. Minimala uppmuntrare – ge inte för mycket hjälp. Överlåt lärandet till eleven.
Innan du prövar nya tekniker med dina elever Berätta vad du tänker göra och varför. Berätta att en annan lärare kommer på besök för att observera.
Planera för Klassrumsbesök (10 min) Dela med dig av din plan till din tilldelade kollega (se nästa slide). Bestäm preliminärt när ni ska kunna besöka varandras lektioner. OBS – endast en teknik behöver observeras av en kollega, men du ska planera för två. Besöket kan gälla en hel lektion eller bara 20 minuter i början, i mitten eller på slutet.
Uppdelning för kollegialt lärande Mikael– Therese B Moa Nyman - Dubravka Erika – Agneta Susanne - Kristina W Catalina - Minna Ola – Emma N. Hans - Carina Tegner Therese - Barbara Tommy - Karina L. Kristian - Maja Elin – Catarina K Emma O– Jenny Emil – Helene
Två lärare delar med sig om vilka tekniker de ska använda
Frågor som observatören kan ställa vid klassrumsbesök Fungerade tekniken bra? Varför/varför inte? Finns det förändringar som kan göras för att förbättra tekniken? I så fall, vilka?
Sammanfattning av lärarnde Jag vill att ni som får tennisbollen berättar något om vad ni har lärt er under workshopen.
Läsning till nästa workshop Läs färdigt kapitel 4 inom ca 2 veckor för att förbereda dig för den aktivitet du ska genomföra med dina elever. Läs sedan kapitel 5 om feedback, s. 133-172.
The Classroom Vi fortsätter titta på ”The Classroom” (från ca 20-29.15 minuter).