Vad är SkolFam? Skolsatsning inom familjehemsvården

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
– en rättighet för ALLA barn?
SkolFam® − Skolsatsning inom familjehemsvården
Exempel utifrån ett antal målområden
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
VISIT VISIT En mottagning för barn, ungdomar, deras familjer och unga vuxna, 0-25 år med uppgift att förebygga och behandla psykisk ohälsa.
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Social investeringsfond Norrköpings kommun
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
Systematiskt kvalitetsarbete
kring barn och unga i Helsingborg
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Bertil Almgren.
Projekt ”Barnets rättigheter i vårdnadstvister” Projektet drivs i samarbete med Socialstyrelsen, FoU i väst GR, regionförbundet i Örebro och sex kommuner.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Pappa, därför är du viktig!!! Anknytning – ett band för livet
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Familjehemsenheten Angered
Föreläsning i fortbildningsserien ”Tidiga insatser” i Nacka maj 2014
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Kvalitetsarbetet och redovisningen
SkolFam − Skolsatsning inom familjehemsvården
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
Målgrupp Barn och ungdomar i åldern 7 – 16 år i grundskola och grundsärskola. Låg Skolnärvaro Två delar i uppdraget -Tidiga insatser -”Problematisk skolfrånvaro”
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Socialinvesteringsfond Norrköpings kommun
SkolFam2 Norrköpings kommun. SkolFam2  Beviljat: våren 2011  Belopp: 3,9 miljoner kronor  Samverkande parter: social- och utbildningskontoret.  Syfte:
Rektorsområdet 800 barn/elever mellan 1-16 år 150 vuxna Vi talar 42 språk 25% av eleverna bor sitt första år i Sverige.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Överenskommelse om samordning kring barn
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Tidiga insatser för psykisk hälsa
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
Vägledning Vägledning. 1. Bakgrund 2. Praktisk vägledning 3. Respektive parts ansvar Vägledningens delar.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Handikapp & Habilitering
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Åsa Heimer, projektledare, vårdutvecklare BHV-Nord, Stockholm
Projekt SAM-verkstad - ett verktyg för samtal om livsstilsfrågor
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
En arbetsmodell som syftar till att förbättra skolresultat för barn i familjehem Rikard Tordön, doktorand Linköpings Universitet nationell samordnare Skolfam.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Socialdepartementet. Bred delaktighet, samarbete och samråd.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Landstingets ledningskontor IFB-projektet Intensiv familjebehandling.
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
Hälsofrämjande insatser i skolan. Utvärdering av DISA. Pernilla Garmy Skolsköterska, Doktor i medicinsk vetenskap Skolsköterskekongress, Stockholm 15 april.
FMS gör skillnad! FMS erbjuder verktyg som gör det möjligt för alla på din skola att arbeta tillsammans med hälsa och livsstil för att förbättra skolresultaten.
Kartläggning Skolkuratorer 2017 Delrapport: Västra Götaland
Något att tänka på när man söker pengar
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Skolan som Arena i Enköpings kommun
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Föräldramöte Tomtebogård
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Livstilsprojekt unga vuxna med lindrig utvecklingsstörning
För föräldrar till barn 6-12 år
Kartläggning och analys av anmälningar om barn som far illa
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Samverkansråd
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Ett teamarbete mellan socialpedagoger och specialpedagoger i förskolan
Presentationens avskrift:

SkolFam Stockholm Eva Lindström projektledare Anders Mäkitalo psykolog Mait Svanström specialpedagog

Vad är SkolFam? Skolsatsning inom familjehemsvården Ett utvecklingsprojekt i staden Satsning till barn i familjehem som får konkret stöd till goda skolresultat SkolFam bygger på kartläggning och ett metodiskt arbete Forskarstödd arbetsmodell med mycket goda resultat SkolFam finns i 17 kommuner i Sverige 2018-09-20

SkolFam är ett samverkansprojekt Socialförvaltningen har uppdraget att i samverkan med Utbildningsförvaltningen genomföra skolsatsning i familjehemsvård 2018-09-20

2018-09-20

Varför så dåliga skolresultat? Handlar inte om kognitiv förmåga utan snarare svårigheter med känsloreglering och arbetsminne Uppväxten ofta präglad av instabilitet, oro och stress Vanligt med negativa föreställningar och förväntningar från socialarbetare, lärare och familjehemsföräldrar

SkolFam baseras på forskning Fokus ligger på lärandets betydelse för barns utveckling Goda skolresultat har visat sig vara en starkt skyddande faktor mot psykisk ohälsa och sociala problem Familjehemsplacerade barn underpresterar i skolan förhållande till sin begåvning 2018-09-20

Vetenskapligt stöd av professor Bo Vinnerljung. Det går att förändra…. Barnens skolresultat och övriga utveckling går att påverka i positiv riktning Det krävs… ett systematiskt arbetet och ett aktivt samarbete mellan skola, socialtjänst och familjehem Utvärderingar med vetenskapligt stöd visar att SkolFam ger mycket goda resultat Vetenskapligt stöd av professor Bo Vinnerljung. 2018-09-20

Målgrupp Vilka är med Familjehemsplacerade barn i ålder 6 -12 år som bor i ett familjehem i Stockholms stad och som går i en skola i Stockholms stad Nio stadsdelsförvaltningar 29 barn 22 skolor 26 familjehem 2018-09-20

Hur går det till Till varje barn knyts ett SkolFam team med specialpedagog psykolog ansvarig socialsekreterare Teamet samverkar med skola, familjehem och vårdnadshavare 2018-09-20

Ett SkolFam-team Familjehems inspektör Barnets social- sekreterare Vårdnads havare Skol personal Special pedagog Psykolog Familjehem

Arbetsmodell Inledande kartläggning Med hjälp av pedagogiska och psykologiska test kartläggs barnets individuella förmågor och förutsättningar för lärande Analys, utbildningsplan och uppföljning Barnets behov och styrkor analyseras utifrån kartläggningen. Tillsammans med skola, familjehem, nätverk görs en utbildningsplan och lämpliga insatser föreslås av SkolFam. Teamet följer upp hur det går (under två år) Uppföljande kartläggning Efter 2 år görs kartläggningen om för att ta reda på om insatserna gett resultat. Teamet går igenom resultaten med barn, skola, familjehem, nätverk. 2018-09-20

Erfarenheter Positivt mottagande av skolor, barn och familjehem Testerna görs (pedagogisk och psykologisk) i skola eller lokal - utifrån vad som bedöms vara lämpligast Barnen underpresterar i skolan (även de högpresterande) Många närståendeplaceringar med ett annat modersmål än svenska Nästan alla barn har nedsatt arbetsminne De flesta barn har svårigheter med känsloreglering och är mindre tåliga för krav och stress Många av barnen har brister och kunskapsluckor vad gäller språk-, läs- och räknefärdigheter 2018-09-20

Föreställningarnas betydelse Betydelsen av mottaglighet/öppenhet Viktigt att alla tror på förändringsmöjligheter på riktigt och att alla samarbetar Skapa goda cirklar – samspel mellan att föreställningarna om barnet ändras och att det ”faktiska” barnet ändras Den ändrade synen är trolleriet

Exempel på insatser till barn Studiestöd efter skoltid Bokpaket Arbetsminnesträning Tips på roliga, bra och utvecklande spel och appar 2018-09-20

Vad kan ett familjehem göra? Bli en skolförälder Läsa böcker med barnet Stötta barnet i skolarbetet, läxrutiner, förutsägbarhet Matematik i vardagen Spela sällskapsspel Skapa lugn och ro Göra roliga och lustfyllda saker Långvarig oro och stress kan påverka arbetsminnet Då får barnet svårt att komma ihåg…………………. 2018-09-20

SkolFam Stockholm Kontakta gärna oss eva. maria. lindstrom@stockholm SkolFam Stockholm Kontakta gärna oss eva.maria.lindstrom@stockholm.se mait.svanstrom@stockholm.se anders.makitalo@stockholm.se Telefon: 508 25 000 Ni är välkomna att besöka oss i montern.