Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kartläggning Skolkuratorer 2017 Delrapport: Västra Götaland

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kartläggning Skolkuratorer 2017 Delrapport: Västra Götaland"— Presentationens avskrift:

1 Kartläggning Skolkuratorer 2017 Delrapport: Västra Götaland
Förstasida Kartläggning Skolkuratorer 2017 Delrapport: Västra Götaland Kontakt: Margareta Bosved Novus: Viktor Wemminger/Gun Pettersson Datum:

2 Bakgrund & Genomförande
Bakgrund & Genomförande Bakgrund Novus har för Akademikerförbundet SSR:s räkning genomfört en kartläggning om arbetssituationen för Skolkuratorer. Liknande mätningar har genomförts vid två tidigare tillfällen, 2012 samt 2015. Genomförande Undersökningen har genomförts med hjälp av webbintervjuer. Målgrupp är skolkuratorer inom Akademikerförbundet SSR som har en e-postadress. Registret har levererats av Akademikerförbundet SSR. Registret innehöll samtliga medlemmar som är skolkuratorer samt även kuratorer inom kommun och som har en e-postadress. Utskicket gick ut till samtliga. Detta är alltså en totalundersökning för målgruppen. Alla svarande har bekräftat att de är skolkuratorer. Undersökningen har genomförts under perioden 10 januari – 3 februari Totalt omfattar undersökningen 753 intervjuer. Svarsfrekvens 50%. Om rapporten Denna delrapport avser regionen Västra Götaland och innehåller 118 intervjuer. I underliggande grå stapel jämförs resultaten mot skolkuratorer totalt. Vid signifikanta skillnader redovisas dessa med en pil.

3 Varannan ansvarar för två eller fler skolor
Varannan ansvarar för två eller fler skolor FRÅGA: Hur många skolor ligger under ditt ansvar som skolkurator? 53% 49% BAS: V:a Götaland (n=118), samtliga 2017 (n=753)

4 Hälften av skolkuratorerna har ansvar för mer än 500 elever
Hälften av skolkuratorerna har ansvar för mer än 500 elever FRÅGA: Hur många elever ska ha tillgång till dig som skolkurator? BAS: V:a Götaland (n=118), samtliga 2017 (n=753)

5 Tveksamt om skolorna lever upp till lagen om tillgång till en skolkurator, enligt skolkuratorerna FRÅGA: Anser du att du och dina kolleger idag har möjlighet att leva upp till lagens intention om att alla elever ska ha tillgång till en skolkurator? 46% 39% 28% 30% BAS: V:a Götaland (n=118), samtliga 2017 (n=753)

6 Elevhälsan spelar en viktig roll för att eleverna ska nå kunskapsmålen enligt skolkuratorerna FRÅGA: Hur väl instämmer du i följande påstående. Elevhälsan spelar en viktig roll för att eleverna ska nå kunskapsmålen 92% 1% BAS: V:a Götaland (n=118), samtliga 2017 (n=753)

7 Sex av tio upplever att elevernas problematik har ökat det senaste året FRÅGA: Upplever du att elevernas problematik har minskat eller ökat de senaste året? BAS: V:a Götaland (n=118), samtliga 2017 (n=753)

8 Arbete med psykisk ohälsa vanligaste arbetsuppgiften med enskilda elever FRÅGA: Vilka orsaker bedömer du ligger bakom elevernas ökade problematik? BAS: De som upplever att elevernas problematik har ökat: V:a Götaland (n=73), samtliga (n=495)

9 Fyra av fem skolkuratorer upplever en hög eller för hög arbetsbelastning FRÅGA: Hur upplever du arbetsbelastningen på din arbetsplats? BAS: V:a Götaland (n=118), samtliga 2017 (n=753)

10 Sju av tio skolkuratorer upplever att belastningen har ökat det senaste året FRÅGA: Om du ser till din egen arbetsplats, upplever du att skolkuratorernas arbetsbelastning har förändrats det senaste året? BAS: V:a Götaland (n=118), samtliga 2017 (n=753)

11 Arbetsbelastningen har ökat av många orsaker, men främst för att fler barn behöver stöd FRÅGA: Hur har arbetsbelastningen förändrats det senaste året? BAS: De som upplever att arbetsbelastningen har ökat: V:a Götaland (n=83), Samtliga (n=535)

12 Åtta av tio känner sig ibland eller ofta ensamma med stort ansvar
Åtta av tio känner sig ibland eller ofta ensamma med stort ansvar FRÅGA: Händer det att du känner dig ensam med ett stort ansvar i ditt arbete? 80% 81% 19% 18% BAS: V:a Götaland (n=118), samtliga 2017 (n=753)

13 Nio av tio skolkuratorer upplever att arbetet är akutstyrt i någon utsträckning FRÅGA: Upplever du att ditt arbete är akutstyrt? 89% 90% BAS: V:a Götaland (n=118), samtliga 2017 (n=753)

14 Sju av tio kuratorer upplever sig inte hinna med förebyggande arbete i önskad utsträckning FRÅGA: Upplever du att du hinner med förebyggande arbete i den utsträckning du vill? 29% 30% BAS: V:a Götaland (n=118), samtliga 2017 (n=753)

15 Skolkuratorer arbetar främst förebyggande kring mobbning och kränkande behandling FRÅGA: Inom vilket/vilka områden arbetar du som skolkurator med förebyggande och hälsofrämjande insatser? BAS: V:a Götaland (n=118), samtliga 2017 (n=753)

16 Fler skolkuratorer i V:a Götaland tycker samarbetet med BUP försvåras pga. långa väntetider FRÅGA: Ta ställning till följande påståenden på nedanstående skala. Instämmer i högre grad (4+5) Mitt samarbete med BUP försvåras på grund av långa väntetider på BUP Mitt samarbete med socialtjänsten försvåras på grund av hög personal-omsättning hos socialtjänsten 80% 71% 56% BAS: V:a Götaland (n=118), samtliga 2017 (n=753)

17 Det bästa med att arbeta som skolkurator
Det bästa med att arbeta som skolkurator FRÅGA: Vad är det bästa med att arbeta som skolkurator? BAS: V:a Götaland

18 Det bästa med att arbeta som skolkurator
Det bästa med att arbeta som skolkurator FRÅGA: Vad är det bästa med att arbeta som skolkurator? Barnen. Att vara deras röst. Representera det psykosociala perspektivet Att möta elever och få följa med på deras resa mot vuxenvärlden! Stödja barn och deras föräldrar Tempot, kontakten med eleverna och alla omkring. Träffa barn/unga. Vara del av skolans miljö. Kunna påverka i tidig ålder. Att arbeta förebyggande och främjande. Samtalen med eleverna, varierande arbetsuppgifter, samarbete med olika professioner och aktörer, möjligheten att planera/påverka sin egen arbetssituation Att kunna stötta elever och deras föräldrar i en dynamisk miljö. Att arbeta med värdegrundsfrågor/livskunskap/teman ute i klasserna. Variation i arbetet. Flexibelt. Få möjlighet att träffa alla typer av individer samt kunna vara med och påverka vad eleverna får med sig i sin sociala utveckling. Att träffa barn i olika åldrar med varierande problematik. Mycket hopp. Först och främst elevkontakten, att arbeta hälsofrämjande och förebyggande, att kunna stötta och hjälpa elever att nå sina mål. Mötet med elever och vårdnadshavare. Att få möta dem i vardagen, mina ärenden är av väldigt olika karaktär vilket är stimulerande och roligt. Lärorikt att samarbeta tätt med andra professioner - pedagogerna och i elevhälsan. Kunna se när en negativ situation för en elev vänder till något positiv tack vare skolkuratorn insats Variationen av arb.uppg. möjlighet att utveckla skolan. Elev och lärarkontakter. Ett i nuläget fritt arbete. Inriktning mot förebyggande och främjande arbete mot elever i skolan samt även föräldrastödjande. Handledning av pedagoger, samverkan mellan yrkesgrupper inom skolan men även yrkesgrupper utanför skolan. Enskilda elevsamtal och arbete med elever i grupp. Handledning, Stark gemenskap med andra kuratorer, det är nödvändigt för att orka och otroligt viktigt och positivt. Samverkan med andra kuratorer. Förståelse av chefer. Friheten att lägga upp dagen och att få möta barn!

19 Det man helst vill förändra är lönen, kompetensutveckling, samverkan med socialtjänsten och färre elever FRÅGA: Om du skulle vilja förändra något i din arbetssituation, vad av följande skulle du vilja förändra i så fall? BAS: V:a Götaland (n=118), samtliga 2017 (n=753)

20 Satsa på skolkuratorerna
Begränsa elevunderlaget- riktmärke max 300 elever Varje kommun bör ha en plan för hur antalet kuratorer kan byggas ut Förtydliga skollagen om elevers tillgång till elevhälsan Uppgradera det förebyggande arbetet Möjlighet att göra lönekarriär Statligt forskningsstöd om det sociala arbetet i skolan

21

22 Bakgrundsuppgifter

23 Bakgrundsuppgifter från urvalet
21 december 2016 Bakgrundsuppgifter från urvalet Kön respektive ålder BAS: V:a Götaland (n=118), samtliga 2017 (n=753)

24 Sju av tio arbetar heltid som skolkurator
Sju av tio arbetar heltid som skolkurator FRÅGA: Har du heltids eller deltidstjänst som skolkurator? BAS: V:a Götaland (n=118), samtliga 2017 (n=753)

25 Fyra av tio har arbetat som skolkuratorer mer än 10 år
Fyra av tio har arbetat som skolkuratorer mer än 10 år FRÅGA: Hur länge har du arbetat som skolkurator? BAS: V:a Götaland (n=118), samtliga 2017 (n=753)

26 Socionom vanligaste utbildningsbakgrunden
Socionom vanligaste utbildningsbakgrunden FRÅGA: Vad har du för grundutbildning? BAS: V:a Götaland (n=118), samtliga 2017 (n=753)

27 Var sjunde skolkurator har en grundläggande psykoterapiutbildning
Var sjunde skolkurator har en grundläggande psykoterapiutbildning FRÅGA: Har du någon av följande fortbildningar? BAS: Samtliga 2017 (n=753); 2015 (n=631)


Ladda ner ppt "Kartläggning Skolkuratorer 2017 Delrapport: Västra Götaland"

Liknande presentationer


Google-annonser