Elin Jern, Tobias Kreuzpointner Per Emanuelsson, Anna Lööv

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tekniskt underlag för landsbygdsprogrammet Projekt Tulpan.
Advertisements

Vad säger utvärderingar av tidigare programperioder
Stat – Huvudman - Profession
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Den nationella planen för kontrollen i livsmedelskedjan - mål, prioriteringar och ständiga förbättringar Presentation av Sveriges fleråriga plan för.
LANDSBYGDSPROGRAMMET Bakgrund Landsbygdsprogrammet är ett verktyg för att nå målen för landsbygdspolitiken. Programmet innehåller satsningar.
Aktivering och Mobilisering inför Arbetslivsintroduktion
Aktuellt om Leader 2007 – 2013 (2015) Nyköping 14 maj 2013 Jordbruksverket.
Interreg Sverige-Norge kvadratkilometer Yta som halva Sverige eller 2/3 av Norge Det berör 3 miljoner människor.
Aktuella frågor på EU-nivå
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande fiskeriprogrammet Presentationen.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande fiskeriprogrammet Presentationen.
Landsbygdsprogrammet
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Leadermetoden… Bygger på - Nära samverkan mellan sektorerna …underifrånperspektiv …fokus på lokal landsbygdsutveckling Bygger på - Nära samverkan mellan.
1 - Förstudien Tillväxt för alla - Socialfonden
Skörda frukterna! Socialfondens växthus för kompetensutveckling.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Landsbygdsprogrammet
4. Starta ett projekt Ni har fått beskedet Vad gör man sen?
Strukturfondspartnerskapets yttrande:
Regionstyrelseuppdraget enligt kommunallagen
EU-Regional Policy Structural actions Agenda Europeiska regionala utvecklingsfonden Uppgift: “att korrigera regionala obalanser i EU”
Mål EU2020 Sysselsättning FoU och innovation Klimat och energi Utbildning Fattigdom och social utestängning Sid 1.
Europeiska socialfonden - Övre Norrlands handlingsplan
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Landsbygdsprogrammet och Havs – och fiskeriprogrammet
Borås Bibliotek i EU-projekt Brigitte Kühne Växjö universitet Institutionen för humaniora Biblioteks- och informationsvetenskap
Regionalpolitik EUROPEISKA KOMMISSIONEN December 2004 SV Förordningar 1 Sammanhållningspolitiken Kommissionens förslag till nya regler 14 juli.
Uppstartsmöte Nytt Landsbygdsprogram Vad händer nu? Sid 1.
Nya Landsbygdsprogrammet
Landsbygdsnätverket Erfarenheter utbyts, information sprids, kontakter knyts, samarbeten uppstår, lärande exempel analyseras och metoder utvecklas.
Länsstyrelsen roll och uppdrag
Landsbygdsnätverket Medlemmarnas nätverk med stadig tillströmning (läget sept 2015) 78 organisationer och myndigheter 58 av dem som är aktiva i grupper.
Näringsdepartementet Landsbygdsprogrammet
Synergier och mervärden mellan olika fonder Hur kan satsningar inom t.ex. Naturturism verka för de övergripande målsättningarna inom de andra fonderna?
STRATEGI Leader Höga Kusten ska under EU:s programperiod 2014 – 2020 arbeta med landsbygdsutveckling genom leadermetoden i Härnösands, Kramfors,
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Uppföljning av den Europeiska sammanhållningspolitiken med fokus på nordiskt och svenskt.
Nordland och EU, ny programperiod, nya möjligheter LTU De nya programmen , vad är nytt?
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Landsbygdsnätverket En mötesplats där erfarenheter utbyts, information sprids, kontakter knyts, samarbeten uppstår, lärande exempel analyseras.
Utvecklingsstrategin. Innehåll 1.Genomförda förändringar i strategin sedan förra LAG-mötet 2.Budget 3.Bedömning av projekt – så står det i strategin.
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Tillsyn av förändringar i funktionella system – Säkerhetsgranskning
Miljö och Innovations- Akademin Nanna Wikholm nanna
Maria Ahlsved, Näringsdepartementet
- Översikt Socialfondsprogrammet ESF16feb/ E Ramel
Fokusområden 2011 Använda produktionsresurserna effektivt och kostnadsmedvetet och säkerställa kvalité i myndighetens samlade uppdrag. Kommunicera och.
Horisontella principer
Inkomna ansökningar tom
Miljömålen består av tre slags mål
Årsrapport EHFF Rapporten godkänns av ÖK och dessutom av GD
Övervakningskommitténs roll
Kommunikationsstrategi för landsbygdsprogrammet
Alla delar av årsrapporten har skickats ut för 2 veckor sedan
Utbildning i lokalt ledd utveckling december 2015
Välkommen till årsmöte!
Ekonomisk hantering på leaderkontoren
Lägesrapport havs- och fiskeriprogrammet Data t. o. m
Välkomna till Grundkurs i uppstart och genomförande!
Leader Sjö, Skog & Fjäll ”Nytänkande i fjällnära framtidsbygd för samhörighet och hållbar tillväxt” (Ditt namn)
Projekttyper i lokalt ledd utveckling
Landsbygdsprogrammet
Miljömålen består av tre slags mål
Stina Olofsson projektledare Greppa Näringen
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Förslag till framstegsrapport om genomförandet av partnerskapsöverenskommelsen Övervakningskommittén maj 2019 En framstegsrapport om genomförandet.
Presentationens avskrift:

Elin Jern, Tobias Kreuzpointner Per Emanuelsson, Anna Lööv Regler, en översikt Elin Jern, Tobias Kreuzpointner Per Emanuelsson, Anna Lööv

Regler, en översikt EU2020 Fondgemensam EU-förordning (1303/2013) Fondförordningar - Regionalfonden (1301/2013) - Socialfonden (1304/2013) - Landsbygd (1305/2013) - Havs- och fiske (508/2014) 3 operativa program Delar av Förvaltningslagen (1986:223) och LOU (2007:1091) Lagen om lokala aktionsgrupper (2015:266) Svenska förordningen om lokalt ledd utveckling (2015:407) Jordbruksverkets ”GAR-föreskrift” (2015:30) Jordbruksverkets föreskrift (2015:XX)

Grundläggande principer Rättsakter Fördrag – Unionsfördraget och Funktionsfördraget Förordningar – 1303/2013 Direktiv – LOU direktivet Principer Principen om EU-rättens företräde Likabehandlingsprincipen/ Objektivitetsprincipen

EU-regler – vad behöver ni veta? Den fondgemensamma EU-förordningen (1303/2013) Generella förutsättningar: LAG:s arbete ska bidra till att uppnå Europa2020-visionen Ni kommer i kontakt med… Förvaltande myndighet (Jordbruksverket, landsbygdsavdelningen) Utbetalningsorgan (Jordbruksverket, utbetalningsfunktionen) Reviderande myndighet (ESV, EU-kommissionen) Sverige har skrivit under ett partnerskapsöverenskommelse.

EU-regler – vad behöver ni veta? Den fondgemensamma EU-förordningen (1303/2013) Specifikt om LAG och lokalt ledd utveckling Många regler och krav grundar sig på denna förordning. Artikel 32 Vad är lokalt ledd utveckling? Hur fungerar det? Lokala utvecklingsstrategier (minimikrav och funktion) 34 LAG:s funktion, uppgifter och sammansättning 35 Vad kan man få stöd för? (”Åtgärder”) - Förberedande stödet - Genomförandeprojekt - Samarbetsprojekt - Löpande kostnader och ledning (drift)

EU-regler – vad behöver ni veta? Landsbygdsförordning (1305/2013) Samarbete (artikel 44) Förberedande tekniskt stöd (= Förstudier om LAG kan visa att de planerar att genomföra ett konkret projekt) Samarbete inom Sverige, inom EU och utanför EU Samarbete inom ett landsbygdsområde och icke-landsbygdsområde

EU-regler – vad behöver ni veta? Havs- och fiskeriförordning (508/2014) Artikel 61: LAG:s kompetens och sammansättning Artikel 63: Möjliga insatser i fiskeområden. + Stödvillkor och stödnivåer från andra åtgärder. Artikel 64: Samarbete Förberedande tekniskt stöd (= Förstudier om LAG kan visa att de planerar att genomföra ett konkret projekt) Samarbete inom Sverige, inom EU och utanför EU Artikel 95: Stödnivå till företag och till allmännyttiga stödmottagare.

EU-regler – vad behöver ni veta? Regionalfond (1301/2013) och Socialfond (1304/2013) Lokalt ledd utveckling finns!

Havs- och fiskerifonden Jordbruks-fonden för landsbygds-utveckling Gemensam fondförordning Horisontella förordningen Partnerskapsöverenskommelse med EU-kommissionen Europeiska struktur- och investeringsfonderna (ESI-fonderna) Socialfonds-förordning Regionalfonds-förordning Havs- och fiskeri-förordning Landsbygds-förordning Direktstöd EU:s gemens. fiskepolitik, GFP EU:s gemensamma jordbrukspolitik Pelare 2 Pelare 1 Direktstöden EU-fond Socialfonden ESF Strukturfond Regionalfonden ERUF Strukturfond 9 regionala program Havs- och fiskerifonden EHFF Jordbruks-fonden för landsbygds-utveckling EJFLU Förvaltningsmyndighet, centralt ansvarig ESF-rådet SJV-lokalt ledd utv. Tillväxtverket SJV-lokalt ledd utv. Jordbruksverket Jordbruksverket Jordbruksverket Utbetalning från SJV Lokalt ledd utv. Lokalt ledd utv. Allt Allt Allt Lokalt ledd utveckling Jordbruksverket förvaltningsmyndighet Program för lokalt ledd utveckling Projekt- o företagsstöd Fyra fonder: social, regional, fiske och landsbygds samt direktstöden till jordbruket Gemensam fondförordning för alla fyra fonderna Horisontell förordning för landsbygdsfonden och direktstöden, t.ex. tvärvillkor För de fyra fonderna gäller en partnerskapsöverenskommelse som innebär att regeringen har gett i uppdrag åt Jordbruksverket, Tillväxtverket och Svenska ESF-rådet att under programperioden 2014–2020 samverka för att förenkla genomförandet av programmen som finansieras av Europeiska struktur- och investeringsfonderna (ESI). För fiskeriprogrammet finns dessutom en förordning om den gemensamma fiskeripolitiken, GFP, som även reglerar t.ex. fiskebestånden som HaV reglerar. Vidare ser man att Jordbruksverket är förvaltande myndighet för lokalt ledd utveckling för alla fyra fonderna. Inkl. marknads-ordningen (MO) Yrkesfiskare Vattenbrukare Konkurrenskraft Miljö och klimat Miljöersättningar Gemensam ansökan (baseline-kalkyler) (ekvivalens, skogsundantag- Kompensationsbidrag, LFA-omr.) LFA (aktiv lantbrukare) Gemensam definition av Ekologisk prod (aktiv lantbr.) betesmark Kvittning återkrav Jobb till arbetslösa och mindre gynnade grupper Investeringar och infrastruktur för fler jobb Konkurrenskraft Miljö och klimat Landsbygdsut-veckling Jordbruk med hög kvalitet, bra djur-omsorg, bra miljö

Lokalt ledd utveckling i 3 program i Sverige Landsbygdsprogrammet Havs- och fiskeriprogrammet Programmet för lokalt ledd utveckling med stöd från regional- och socialfonderna Leader övergår till Lokalt ledd utveckling (LLU) och införs med flerfondsfinansiering 2018-09-20

Landsbygdsprogrammet Miljö och klimat Jordbrukets konkurrenskraft – inklusive trädgård, rennäring och skog Nya jobb och utveckling på landsbygden Regeringen har valt många av de möjliga åtgärderna Drygt 90 olika insatsområden (delåtgärder och fokusområden) Totalt upp emot 1400 budgetar! Och dessutom många fler budgetar för respektive område inom Den totala budgeten är över 36 miljarder kronor och därmed är landsbygdsprogrammet det största programmet inom ramen för EU:s struktur- och investeringsfonder i Sverige 2014-2020 som tillsammans uppgår till 67 miljarder kronor. Miljö- och klimatåtgärder fortsätter som tidigare att dominera programmet och står tillsammans för drygt 62 procent av programbudgeten Näst största område är jobb och utveckling av landsbygden med nästan 21 procent av budgeten. I den delen ingår även lokalt ledd utveckling som omfattar 1,68 miljarder kronor från landsbygdsfonden

Alla fokusområden är aktuella för leaderområden!

Havs- och fiskeriprogrammet • Öka konkurrenskraften hos små och medelstora företag, • Skydda miljön och främja en hållbar användning av resurser, • Främja sysselsättning Programmets ska innehålla åtgärder som främjar både hållbar förvaltning och konkurrenskraftigt fiske och vattenbruk. De övergripande målen i programmet 35 åtgärder och lika många budgetar Summa EU: 1 003, Totalt : 1 445

UP1. Främja miljömässigt hållbart fiske UP2. Främja miljömässigt hållbart vattenbruk UP3. Främja genomförandet av GFP: datainsamling och fiskerikontroll UP4. Främja sysselsättning och territoriell sammanhållning, lokalt ledd utveckling UP5. Främja saluföring och beredning UP6. Främja den integrerade havspolitiken, IHP Kopplat till varje unionsprioritering finns specifika mål. [Artikel 6 i fondförordning 508/2014]

Programmet för lokalt ledd utveckling med stöd från regional- och socialfonderna Delas in i två prioriterade områden (insatsområden i regionalfondsprogrammen) 1. Främja lokal utveckling och sysselsättning genom ökat entreprenörskap, särskilt genom att underlätta det ekonomiska utnyttjandet av nya idéer och främja skapandet av nya företag. (ERUF)  Stadsutveckling prioriterad 2. Främja lokal utveckling genom att stärka individers ställning på arbetsmarknaden och öka övergångarna till arbete för personer som står långt från arbetsmarknaden. (ESF)

Regionalfonden Inriktning på entreprenörskap och arbetstillfällen Prioritering av staden/större tätorter (kopplingar mellan land och stad) Innebär i regel nya organisationer och representanter i LAG (stadsutveckling)  Hur många har med tätorter större 20 000 invånare?  Hur hanterades det lokalt? Erfarenheter?

 Fokus på individer. Hur har ni jobbat lokalt? Socialfonden Stärker individer på arbetsmarknaden genom kompetensutveckling och metodutveckling för Arbetslösa Anställda Kom ihåg: Socialfonden är ett instrument i arbetsmarknadspolitiken = LAG blir en lokal aktör i (finansiering av) arbetsmarknadspolitiken  Fokus på individer. Hur har ni jobbat lokalt?  Hur har ni förankrat strategin med den lokala arbetsmarknaden? Erfarenheter?

Övervakningskommittén för lokalt ledd utveckling Varje program har en övervakningskommitté (ÖK). ”Samlad övervakningskommitté för lokalt ledd utveckling för samtliga fonder”, men fokus på programmet för lokalt ledd utveckling med stöd från regional- och socialfonderna. Ansvar och uppgift: att följa programmet och se till att målen med programmet nås samt att arbetet genomförs på ett effektivt sätt. Jämför en styrelse Kommittén granskar omfattning och resultat för åtgärderna i programmet. Exempelvis fatta beslut om ev. förändringar i programmet för att arbetet med programmet ska bli effektivare

Ledamöter i kommittén Organisationer Ledamöter Mejladresser Ersättare Arbetsförmedlingen vakant Boverket Caroline Johansson Fors caroline.johanssonfors@boverket.se Robert Johannesson Göteborgs kommun Åsa Svensson asa.svensson@ostra.goteborg.se Maria Rahm Christensson  Havs- och vattenmyndigheten Thomas Johansson thomas.johansson@havochvatten.se Inger Dahlgren Länsstyrelsen i Västernorrlands län Ritha Jonsson ritha.jonsson@lansstyrelsen.se Magnus Karlsson Rådet för Europeiska socialfonden i Sverige Annette Saväng annette.savang@esf.se Camilla Aronsson Skåne läns landsting Ulf Kyrling ulf.kyrling@skane.se Carin Peters Statens jordbruksverk Niclas Purfürst niclas.purfurst@jordbruksverket.se Lina Andersson Tillväxtverket Henrik Blomberg henrik.blomberg@tillvaxtverket.se Anna Sickeldal Coompanion Anders Johansson anders.johansson@coompanion.se Ewa Engdahl Företagarna Ove Jansson ove.jansson@foretagarna.se Patrik Nilsson

Hela Sverige ska leva Åse Classon ase.classon@helasverige.se Staffan Nilsson Hushållningssällskapens förbund Monica Andersson Skall monica.andersson.skall@hushallningssallskapet.se vakant Landsbygdsnätverket Hans-Olof Stålgren hans-olof.stalgren@jordbruksverket.se Beata Allen Lantbrukarnas riksförbund, LRF Sofia Lindblad sofia.lindblad@lrf.se Birgitta Svedberg Lokala aktionsgrupper inom lokalt ledd utveckling Leif Engström Ulrika Rylin leif.engstrom@boden.se ulrika@coompanion.se Gustaf Westring Mia Lundqvist Skärgårdarnas riksförbund Bengt Almkvist bengt.almkvist@skargardarna.se Anetté Larm Johansson Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Jan Torége jan.torege@skl.se Winnet Bodil Nilsson bodil.nilsson@winnetsverige.se Richard Granberg

Svenska förordningen Förordning (SFS) 2015:407 om lokalt ledd utveckling 4 §: kan ge stöd mellan 40-100 % 6-8 §§: Statsstöd  max 200 000 kr stöd till företag. 9-15 §§: Programorganisation och myndigheter, strategier 16-20 §§: LAG:s åtkomst till IT-system 21-26 §§: Ansvar och omfattning av handläggning 27-28 §§: Utbetalning av stöd 29 §: Stödåtgärder (förberedande, samarbete, genomförande, drift) 30-35 §§: Återbetalning, upphävande, räntor, preskription 36 §: Tillsyn av LAG (Jordbruksverket) 37 §: Bemyndigande (Jordbruksverket får föreskriva) 38 §: Överklagande (Vad? Till vem?)

Lagen om LAG Regeringen och Jordbruksverket får i detalj bestämma hur LAG ska handlägga Jordbruksverket måste lämna ut uppgifter om ärenden LAG:s sekretessregel Förordning (2015:407) om lokalt ledd utveckling hänvisar till Förvaltningslag (1986:223) i vissa fall där LAG måste följa förvaltningsreglerna.

Lämna ut uppgifter Förordning (2015:407) om lokalt ledd utveckling 16 § Jordbruksverket ska ha ett IT-system 17 § LAG ska lämna uppgifter till IT-systemet 18 § Jordbruksverket ska lämna ut uppgifter till LAG 19 § LAG får ha direktåtkomst till ärenden i IT-systemet

Jordbruksverkets ”GAR-föreskrift” Föreskrift SFSJV 2015:8 (med ändringar 2015:30) Vad ska LAG göra? Handlägga ärenden enligt svenska förordningen Journalföra skriftlig och muntlig kommunikation Handlägga i Jordbruksverkets IT-system enligt rutiner Årlig rapportering (inkl. kvalitetskontroll av egen verksamhet)

Jordbruksverkets föreskrift om stöd Föreskrift SJVFS 2015:xx (inte beslutat) Statens jordbruksverks föreskrifter om företagsstöd, projektstöd och miljöinvesteringar samt stöd för lokalt ledd utveckling Kapitel X: Gemensamma villkor Vad ska ansökan innehålla? Vad ska ansökan om utbetalning innehålla? Utbetalning (exempelvis datum och betalningsbevis) Schabloner (mat, eget arbete, milersättning, …) Avdrag och villkorsavdrag

Jordbruksverkets föreskrift om stöd Föreskrift SJVFS 2015:xx (inte beslutat) Kapitel X: Gemensamma villkor Stödmottagare måste följa villkoren i beslutet, annars riskerar de avdrag. Måste höra av sig vid ändringar eller avvikelser från projektplanen (kapitel 2, 61 §, OBS: numrering kan ändras) => LÄS DITT BESLUT!

Jordbruksverkets föreskrift om stöd Föreskrift SJVFS 2015:xx (inte beslutat) Kapitel X: Projektstöd inom lokalt ledd utveckling Förutsättningar för stöd (ex. minst 22 000 kr, stödnivåer, vem kan söka?, …) Vad kan man få stöd för? (alkohol, gåvor i transnationella projekt tillåtna) Vad kan man inte få stöd för? 15 % påslag för indirekta kostnader Driftsprojektet retroaktivt fr.o.m startbeslutet.

Allmänna handlingar Vad är allmänna handlingar ? Skrift eller upptagning (t ex läsas på dator) Inkommit = kommit LAG till handa (undantag personligt adresserat) Upprättats av LAG - expedierats (tänk på vad ni skriver) Har relevans för ärendet Är det en offentlig handling ? Eller föreligger sekretess T ex företagshemlighet eller personliga förhållanden Beslutsmeningen är nästan alltid offentlig. All övrig text kan innehålla sekretessuppgifter Sökanden har rätt att få ta del av handlingar 14 kap 5 § SekrL Sökanden rätt att yttra sig – över uppgifter hen inte känner till.

Mail till LAG Hej Kalle Det var en trevlig verksamhet som ni har fått igång i bygdegården. Vi kommer tre personer till mötet i eftermiddag. Vi har med oss hembakat till kaffet. Vi sa väl klockan 2. Glömde skriva med i projektbudgeten för att utveckla verkstaden att betongfirman vill ha 50 000 kr för att gjuta grunden och grävaren 30 000 kronor. Nu tror jag att du har alla uppgifter du behöver för att beräkna stödbeloppet. Vi ses /Sven

Jäv 24 § Förordning (2015:407) om lokalt ledd utveckling hänvisar till 11-12 §§ Förvaltningslag (1986:223) 11 § nämner 5 omständigheter där handläggare anses jävig - Sakjäv, intressejäv och släktskapsjäv - Ställföreträdarjäv - Generalklausulen 12 § säger att jävig handläggare inte ska handlägga

Beslutsfattande 24 § i 2015:407 hänvisar till förvaltningslagens 16-17 §§ som ger part rätt att ta del av det som tillförts ärendet. Innan ni lämnar över ett ärende för beslut i LAG-styrelsen ska ni underrätta sökanden om: handling som kommer in till eller upprättas av LAG som sökanden inte känner till och som påverkar utgången av ärendet. Ni ska ge sökanden möjlighet att yttra sig över innehållet i handlingen. Arbetsmaterial såsom ett utskotts beredning av ett ärende är inte sådant som behöver kommuniceras till sökanden.

Beslutsfattande Motivering av beslut Ska innehålla de skäl som har bestämt utgången. Avslag - alltid tydlig motivering varför (LAG) (rutin finns till hjälp för att skriva beslut) Prioriterad – kort motivering varför (LAG / Jordbruksverket) Varför underrätta part och motivera beslut Syftet är att garantera att ärendena prövas omsorgsfullt Skapa förtroende hos allmänheten/stödmottagaren

Lagen om offentlig upphandling - LOU LAG är upphandlingsskyldiga! Vid frågor som rör hur upphandling ska ske - kontakta Upphandlingsmyndigheten Tips: Häng på kommunens ramupphandlingar http://www.upphandlingsmyndigheten.se/

Vilket underlag behöver vi för att bedöma upphandlingen? Annonseringsunderlag Förfrågningsunderlag Anbudsöppningsprotokoll Anbudsutvärdering Tilldelningsbeslut och meddelande om tilldelningsbeslut Kontrakt Ramavtal och avrop Dokumentation för att visa att undantag gäller eller att direktupphandlingen är tillåten Dokumentation från eventuell domstolsprövning Eventuell ytterligare dokumentation Det är inte säkert att alla underlag behövs varje gång utan det beror på vilket typ av förfarande sökanden har genomfört. Det är i markerat i föreskriften genom ordet ”eventuellt”. För delar i föreskriften som inte är ”eventuella” har så pass generella uttryck använts så att de förekommer på något sätt i samtliga förfaranden. Vilka steg som ingår i varje förfarande står bl.a. i Konkurrensverkets vägledning ”Upphandlingsreglerna – en introduktion”. http://www.konkurrensverket.se/publikationer/upphandlingsreglerna--en-introduktion/ Generellt för kontrollen av upphandlingsunderlagen gäller att handläggaren ska kunna se att utgifterna/projektet omfattas av varje steg i upphandlingen. 2018-09-20