Nyheter i TTJ från Modul 17 HMS & E

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Advertisements

Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
Ö PPEN FRÅGESTUND 16 SEPTEMBER L3SUPPORT-434: Beskrivning av utbildning för sökandewebben Jag hittar ingen möjlighet i innevarande MIT-miljö att.
© Landja Marknadsanalys AB Säkerhet och olycksrisker Sveriges Lantbruk våren Sveriges Lantbruk våren 2009 En undersökning bland lantbrukare Jörgen.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Läkemedel, fokusområde för division Läns- och Närsjukvård, 2016 Förskrivningen av läkemedel till personer över 75 år har ökat med nära 70 procent sedan.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Nya regler och tolkningar SÄSONGEN ”No charge”-halvcirkeln förändras Tidigare räknades en spelare som berörde linjen som utanför området. Nu.
1 Novus Företagsledare om de nya sjukskrivningsreglerna Arne Modig Viktor Wemminger 1632.
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Svenska som andraspråk 1
Njörður Sigurðsson, avdelningschef för tillsyn och rådgivning
Temautbildning Arbetsmiljö
Välkommen till information om lex Sarah
Nyheter i TTJ från Signal i stopp
Farlig utrustning.
Felrättning och information: uppdaterad uppdaterad
Händelser i räddningstjänstens händelserapportsystem
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Etik och moral.
Riktlinjer för betygssättning
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Information till alla regionens medarbetare
Förändringar i FIFA efter sommaren 2017
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Manual Styrande dokument.
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Certifiering av kompetenskrav för kritiska arbetsmoment inom sektorn
Din lön och din utveckling
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
9...
Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö
APL – Arbetsmiljö minderårig – Inledande fas
Elevernas antagningsbesked vid slutantagningen fyrbodal.indra2.se
RISKBEDÖMNINGAR Inför ändringar i verksamheten
Registrera hjärtstartare i Sveriges Hjärtstartarregister
Nationell tillsyn 2017 Samverkan när det gäller multisjuka äldre – Rapport: Samverkan för mulitsjuka äldres välbefinnande (maj 2018). Patientsäkerheten.
#Närvaroeffekten - Varje elevs rätt till utbildning.
Ifyllande av personlig tidbok
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Rutiner vårdplan Sårbehandling
Manuell fakturering Version:
Procapita Vård- och omsorg Avvikelser
Nyheter i TTJ från Förarens el
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Nyheter i TTJ från Skydds- moduler
Diagnos och delaktighet
Nyheter i TTJ från övrigt…
Medarbetareinformation
Utredningen om ekologisk kompensation
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Arbetsmiljöläget 1989.
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Att boka tvätt i Zenit. OBS
Tips för det praktiska ledarskapet
Rekrytering med lokala jobbspår
Rapportering av avvikelse och lex Sarah
Lathund för dig som administrerar resultatrapportering
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Medarbetarrättighet -
Innehåll Förväntat deltagande på individuellt tillfälle 1-2
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Instruktioner för tävlingsledare
Presentationens avskrift:

Nyheter i TTJ från 2018-06-01 Modul 17 HMS & E

Vad har ändrats? En rättelse av konstaterad felskrivning Förtydliganden och strykningar av vissa skrivningar Ändringar av regler för passage av utfartsblocksignal och mellanblocksignal Instruktioner I årets uppdatering av modul 17 består av en rättelse av en konstaterad felskrivning och ett antal förtydliganden av vissa avsnitt. Utöver detta så är det en stor regelförändring när det gäller reglerna för passage av utfartsblocksignal och mellanblocksignal mot stopp.

Rättelse Gammal text i TTJ modul 17 HMS – Tåganmälan – Avsnitt 5 Då-klart-anmälan: Muntlig då-klart-anmälan formuleras enligt följande exempel: Då tåg 12 har kommit in är det klart för tåg 11 till A-stad. Ny text i TTJ modul 17 HMS – Tåganmälan – Avsnitt 5 Då-klart-anmälan: tåg 12 har kommit in är det klart för tåg 11 till B-stad. Vad har ändrats? A-stad har bytts ut mot B-stad med anledning av att det i texten beskrivs att det är just B-stad som lämnar då-klart-anmälan. Instruktioner Gå igenom texten på bilden. Den här felskrivningen uppmärksammades av en av landets instruktörer som skickade in den till TTJ-arbetsgrupp och sen har den tagits vidare därifrån för en rättelse i TTJ. Så det är jättebra att alla fel och brister ni hittar i regelverket uppmärksammas. Direkta felskrivningar kan rapporteras till ttj@trafikverket.se. Förslag om ändringar av regler tas i första hand med era säkerhetssamordnare för vidare hantering.

17 HMS & E - Signal i stopp avsnitt 1.1 Förtydligande 17 HMS & E - Signal i stopp avsnitt 1.1 Ny text: Om tågklareraren ska ge en tågfärd ett medgivande att passera en signal i stopp ska han först kontrollera att sträckan fram till nästa huvudsignal uppfyller följande krav: • är fri från andra trafikverksamheter • är fri från andra fordon än avsiktlig uppställning • inte har andra spårbeläggningar än sådana som sannolikt är felaktiga eller beror på avsiktlig uppställning. Instruktioner Tack vare uppmärksamma läsare av TTJ upptäcktes att punkt 2 och 3 i texten talade emot varandra. Då texten är skriven som krav som ska vara uppfyllda så kan inte punkt 3 uppfyllas om det finns avsiktligt uppställda fordon. Därför har den rödmarkerade texten lagts till i denna uppdatering av TTJ så att kraven kan uppfyllas.

17 E - Ställverksindikeringar Förtydligande 17 E - Ställverksindikeringar Ny huvudrubrik för avsnittet: Ställverksindikeringar och systemstopp Varför denna ändring? Syftet är förtydliga vad avsnittet handlar om för att underlätta för läsaren av regelverket. Instruktioner Gå igenom bilden. Mindre ändring som kan tas upp bara för info.

17 E – Ställverksindikeringar och systemstopp – 3 Systemstopp Förtydligande 17 E – Ställverksindikeringar och systemstopp – 3 Systemstopp Gammal text: Om tågklareraren har fått ett besked om att indikeringsstörningarna beror på ett systemstopp gäller särskilda regler. Ny text: Vid omstart av systemet gäller särskilda regler. Varför denna ändring? Syftet är att tydliggöra vad texten faktiskt menar. Det är omstart av systemet som kräver särskilda regler. Instruktioner Gå igenom bilden.

17 E – Ställverksindikeringar och systemstopp – 3.2 Systemstart Förtydligande 17 E – Ställverksindikeringar och systemstopp – 3.2 Systemstart Gammal text: När åtgärderna har utförts får tågklareraren kvittera omstarten. Ny text: När tågklareraren har genomfört kontrollerna och åtgärdat eventuella brister får han kvittera omstarten. Varför denna ändring? Syftet är att tydliggöra texten för att undvika missförstånd vad som menas. Instruktioner Gå igenom bilden.

Förtydligande 17 E – Ställverksindikeringar och systemstopp – 3.3 Planerat systemstopp Hela avsnittet om planerat systemstopp stryks och tas bort från TTJ. Anledningen är att ett planerat systemstopp ska planeras som ett projekt där villkor för systemstoppet ska framgå. Instruktioner Gå igenom bilden.

Regeländringar Instruktioner En mellanbild för att visa att vi ska börja gå igenom regeländringarna i detalj och visa hur vi fått pusselbitarna på plats.

Åtgärder vid tillstånd och medgivanden – 6.4 Linjesignalpunkt Modul 17 E Åtgärder vid tillstånd och medgivanden – 6.4 Linjesignalpunkt Gammal text: För att avgöra om ett tåg eller en spärrfärd utan tekniskt körtillstånd får passera en linjesignalpunkt ska tågklareraren för bevakningssträckan förvissa sig om att närmast föregående tåg har lämnat bevakningssträckan och att inget tåg är på väg i motsatt riktning. Detta kan göras på något av följande sätt: • kontrollera tågklarerardokumentationen • fråga tågklareraren för den angränsande driftplatsen • samtala med föraren. Instruktioner Berätta att det här är den gamla texten som gäller innan 2018-06-01 som ändras. Vid klick kommer ändringen fram.

Åtgärder vid tillstånd och medgivanden – 6.4 Linjesignalpunkt Modul 17 E Åtgärder vid tillstånd och medgivanden – 6.4 Linjesignalpunkt Gammal text: För att avgöra om ett tåg eller en spärrfärd utan tekniskt körtillstånd får passera en linjesignalpunkt ska tågklareraren för bevakningssträckan förvissa sig om att närmast föregående tåg har lämnat bevakningssträckan och att inget tåg är på väg i motsatt riktning. Detta kan göras på något av följande sätt: • kontrollera tågklarerardokumentationen • fråga tågklareraren för den angränsande driftplatsen • samtala med föraren. Ny text: För att avgöra om ett tåg eller en spärrfärd utan tekniskt körtillstånd får passera en linjesignalpunkt ska tågklareraren för bevakningssträckan förvissa sig om att närmast föregående tåg har lämnat bevakningssträckan och att inget tåg är på väg i motsatt riktning. Detta utförs enligt bestämmelserna för utfartsignalpunkt. Instruktioner För att göra regelverket enklare har man valt att i detta fall hänvisa till samma regler som vid utfarsignalpunkt. I normala fall används inte hänvisningar i TTJ, men i detta fall har man valt att göra det med motiveringen att hänvisningen är till avsnittet innan. Användaren behöver alltså inte bläddra igenom hela TTJ för att hitta till hänvisningen. Alternativet hade varit att skriva exakt samma text igen, men det bedömdes vara mer rörigt i detta fall.

17 HMS - Utfartsblocksignal Bakgrund 17 HMS - Utfartsblocksignal Bakgrund Tydliggöra åtgärder och kontroller Höja säkerhetsnivån Förhindra att fler olyckor inträffar Rekommendationer från Statens Haverikommission Instruktioner Syftet med förändringen är att tydliggöra de åtgärder och kontroller tkl ska göra innan ett tåg eller spärrfärd får tillstånd att passera en signal i stopp. Säkerhetsnivån vid stoppkörning i utfartsblocksignal måste höjas för att förhindra att fler tillbud/olyckor inträffar. 2008 i Hillared och 2016 i Piteå är två exempel på tillbud respektive olycka som kunde ha undvikits med annorlunda regler. Efter den inträffade olyckan i Piteå har Trafikverket också fått rekommendationer av SHK att se över vårt regelverk för att höja säkerhetsnivån.

17 HMS- Utfartsblocksignal Problembeskrivning Otydligheter i vilka åtgärder tkl ska utföra Kraven för vilka kontroller som ska utföras ger inte tillräckligt hög säkerhetsnivå. Problembeskrivning I den gamla skrivningen innan 2018-06-01 var det inte lika tydligt beskrivet vad tkl skulle göra för åtgärder vilket skulle kunna leda till missförstånd. I den nya versionen av TTJ har texten tydliggjorts för att mer beskriva vilka åtgärder tkl ska utföra för att ta reda på vilka tåg som skulle kunna befinna sig på bevakningssträckan. I den nya versionen av TTJ har texten för vilka kontroller om var tåg befinner sig skrivits om helt. Anledningen till detta är att i den gamla skrivningen kunde tkl välja mellan 3 olika kontrollpunkter. Det gör att alla situationer inte täcks in och olyckor kan inträffa. Varken Hillared eller Piteå hade inträffat om tkl hade valt alternativet att ringa föraren till de tåg som skulle kunna finnas på bevakningssträckan. I den nya versionen av TTJ har istället en kombination av de 3 punkterna satts samman till ett moment.

Modul 17 Signal i stopp 4.4 Tåg och spärrfärd Ny text om vilka åtgärder tkl ska göra: Tågklareraren ska förvissa sig om vilka tåg som skulle kunna befinna sig på bevakningssträckan genom att först utföra följande åtgärder: undersöka tågklarerardokumentationen över vilka tåg som planenligt ska befinna sig på eller i närheten av bevakningssträckan undersöka vilka tåg som inkommit och fått körtillstånd från de driftplatser som gränsar till tågklarerarens eget övervakningsområde. Instruktion Gå igenom bilden. På bilden är texten som handlar om vilka åtgärder tkl ska vidta för att ta reda på vilka tåg som skulle kunna befinna sig på bevakningssträckan. Var väldigt tydliga med och tryck hårt på att den här delen är avgörande för hur resultatet av stoppkörningen kommer att bli. Misslyckas tkl i detta moment spelar det ingen roll hur noga man kontrollerar vart tågen sedan är. För tkl kontrollerar inte positionen på tåg som man inte i första läget tror kan finnas där.

Modul 17 Signal i stopp 4.4 Utfartsblocksignal Ny text om vilka kontroller tkl ska göra: Tågklareraren ska sedan kontrollera var de tåg som skulle kunna befinna sig på bevakningssträckan verkligen befinner sig genom att samtala med förarna och stämma av förararnas uppgift om position mot aktuella ställverksindikeringar samt tågklarerardokumentationen. Om en förare inte kan nås och tåget förväntas ha nått sin slutdestination får tågklareraren säkerställa detta genom att ta kontakt med berört järnvägsföretag. Instruktioner Gå igenom bilden. Den här texten är helt ny. Det är en kombination av de tidigare 3 alternativen man hade för att kontrollera vart tåg befinner sig. Texten innebär att tkl alltid ska ringa föraren till de tåg man gjort bedömningen att de skulle kunna finnas på bevakningssträckan. Tkl måste alltså alltid samtala med förarna! I samtalet ska man be föraren berätta vart han befinner sig och den uppgiften ska användas för att stämma mot tkl-dokumentationen och ställverksindikeringarna. Kan tkl med dessa uppgifter utesluta att tåg befinner sig på bevakningssträckan är det grönt ljus för att köra mot stopp. Skulle det vara så att man inte får tag i en förare till ett tåg man bedömt skulle kunna befinna sig på bevakningssträckan får man inte köra tåg mot stopp. Tkl måste alltid samtala med förarna! Sen skulle tkl kunna hamna i situationen att ett tåg man bedömt skulle kunna befinna sig på bevakningssträckan med största sannolikhet nått sin slutdestination och därför får man inte kontakt med föraren. För att lösa den situationen måste järnvägsföretaget kontaktas för att den vägen kunna få bekräftat att tåget nått sin slutdestination. Antingen får man ett alternativt telefonnummer till föraren eller så kan järnvägsföretaget på annat sätt bekräfta att tåget nått sin slutdestination. Innan tkl fått bekräftat att tåget nått sin slutdestination för inget annat tåg ges tillstånd att passera signal mot stopp.

Modul 17 Signal i stopp 4.5 Mellanblocksignal Ny text om vilka kontroller tkl ska göra: För att avgöra om ett tåg eller en spärrfärd får passera en mellanblocksignal som visar ”stopp” ska tågklareraren för bevakningssträckan förvissa sig om att närmast föregående tåg har lämnat bevakningssträckan. Tågklareraren ska göra detta genom att samtala med förarna och stämma av förarens uppgift om position mot aktuella ställverksindikeringar samt tågklarerardokumentationen. Om en förare inte kan nås och tåget förväntas ha nått sin slutdestination får tågklareraren säkerställa detta genom att ta kontakt med berört järnvägsföretag. Instruktioner Gå igenom bilden. Röd text är ny text. Samma typ av kontroll som vid utfartsblocksignal har införts vid mellanblocksignal.