Varför sitter vi här? – Har du undrat över vad det tjänar till att ha medarbetarsamtal? - Och hur man gör så att det blir effektivt? 2018-09-17
”Rätt man på rätt plats!” Att ha medarbetarsamtal som chef är att representera arbetsgivaren när du leder verksamhet mot uppsatta mål! Självklart? Det bör genomsyra ditt tänk när det kommer till medarbetarsamtal. 2018-09-17
Medarbetarsamtal En gång per år En timme Förberedelse Organisationens möjlighet att få ut maximalt av varje medarbetare Medarbetarens samtal 2018-09-17
Förberedelse Mål med samtalet? Material eller ej Medarbetarens förberedelse Vem är medarbetaren? Roll? Uppdrag? Resultat? Samarbete? Utvecklingsbehov? Mål med samtalet? 2018-09-17
Samtalet Uppföljning av förra Strukturerat samtal: Lyssna!! Feedback Krav/ önskemål Något ytterligare du kan tänka på som chef? 2018-09-17
Innehåll De långsiktiga frågorna: Framtiden och utvecklingen dit, trivsel och samarbete, kommunikationen i organisationen. Arbetsmål Vilka krav ställs på den enskilde medarbetaren? Arbetsresultat Hur har den gångna tiden varit? Är medarbetaren nöjd med sitt resultat? Är du som chef nöjd med resultatet? Hur skulle detta kunna förbättras? Arbetsmiljö Personlig utveckling Vilka framtidsplaner har medarbetaren själv? Har medarbetaren behov av vidareutveckling? Vad kan medarbetaren lära sig i arbetet själv? Hur chefen tänker om medarbetarens framtid. 2018-09-17
Ta inte upp Det som inte går att göra något åt Det som inte har betydelse i verksamheten Det du inte tänkt igenom hur du vill ha 2018-09-17
Samtalets utmaningar Lyssna Hålla sig till ämnet Låta medarbetaren vara huvudperson Våga säga det obekväma Vara konstruktiv 2018-09-17
Sammanfatta samtalet Vad tar du med dig? Jag ska sluta med… Jag ska börja med… Jag ska fortsätta med… 2018-09-17
Frågor och synpunkter sofia@eq.nu 2018-09-17