Lågaffektivt förhållningssätt – bemötande av problemskapande beteende

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Advertisements

 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Jesus stressade inte -men han hann ändå.. Jesus var Gud och samtidigt människa. Han blev: Hungrig, trött, ledsen, arg och upprörd. Hungrig, trött, ledsen,
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Barn och ungdomars utveckling
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Lekterapins behandling av barn och unga med stickrädsla
Målvaktsutbildning grund del 1 - Målgrupp grön och blå nivå
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Svenska som andraspråk 1
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Inled med att presentera Raoul Wallenbergs dag
Människokännedom.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter,
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Föräldraenkät 2017 Förskola
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
BEMÖTANDE - inledning Bästa Heby = utveckla och säkerställa god kvalitet inom kommunens alla verksamheter. Målbild – vem är vi till för? Detta är ett stödmaterial.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Likheten förenar Möt Maria Johansson som uppmanar oss att se vad som förenar människor, trots våra olika upplevelser och erfarenheter.
Hur blir ett lag BRA?  Vi i laget På match & träning Jag som spelare
Att bemöta och bli bemött
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Gymnasiearbete 100 p.
Vi är varandras lärmiljö
Del 4:1 Samhällets ansvar Svensk lagstiftning
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Steg för livet
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
9...
Träff 10 Välkomna!.
Kurs mindfulness Studenthälsan
Du är riktigt trött och frustrerad……
Att förebygga problemskapande beteende/situationer
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Ett bra bemötande är att bemöta alla olika
Rätten till friluftsliv
Elliot Dahl Maria Karlsson.
Skolledningskonferens
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Att förstå och bemöta barn utifrån det lågaffektiva förhållningssättet
Barnkonventionen.
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
- Att vara personlig och beröra
Du är riktigt trött och frustrerad……
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Det enskilda barnet ska vara förskolans,
Vad är målet? Hur kommer vi dit? På vilket sätt?
Du är riktigt trött och frustrerad……
Kurs mindfulness Studenthälsan
Du är riktigt trött och frustrerad……
Algoritmer.
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Gymnasiearbete 100 p.
2018 Liria Ortiz / Peter Wirbing
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Om Tro.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Hjälp, vad skall jag göra…
Helig Ande.
Presentationens avskrift:

Lågaffektivt förhållningssätt – bemötande av problemskapande beteende Maria Bühler, leg psykolog/specialist i neuropsykologi Maria Bühler 2018

Vem är jag? Maria Bühler 2018

Dagens agenda Stress – en viktig faktor Stress-sårbarhetsmodellen Kontrollprincipen Affektsmitta Lågaffektiv metod – hur hjälper vi våra barn och unga att behålla kontrollen över sig själva? Maria Bühler 2018

Sara, 13 år Sara går i åk 7. Sara är oftast lugn och lite tystlåten. Hon har inte så många kompisar. Sara behöver mycket tid på sig för att lära sig saker i skolan. Matten funkar ganska bra, men SO:n är väldigt svårt tycker Sara. Just nu jobbar klassen med judendomen och Sara ska skriva en uppsats tiden runt Kristus’ födelse. Uppgiften är att försöka sätta sig in i hur det var att leva på den tiden och skriva som om hon var en person på den tiden. Sara förstår inte alls hur hon ska lösa uppgiften och har nu i flera dagar bara blivit sittande framför datorn utan att veta hur hon ska göra. Hon ber inte om hjälp, för alla andra verkar förstå vad dom ska göra. Idag har Sara och hennes klass haft dubbeltimme SO på förmiddagen. Sara satt kvar extra länge och missade att äta lunch för att hon ville jobba med SO- uppgiften. Nu har Sara och hennes klass idrott. Läraren ger instruktioner i en ny dans som klassen ska öva på. Sara står för sig själv och lyssnar. Efter en stund ska klassen börja dansa. En klasskamrat går fram till Sara och bjuder upp henne. Sara försöker ta några steg, men hänger inte med. Plötsligt börjar hon storgråta och springer ut från lektionen. Ingen förstår riktigt vad som hände. Maria Bühler 2018

Diskutera med varandra – hur kan man förstå vad som hände med Sara? Maria Bühler 2018

Stress – vad är det? Maria Bühler 2018

”Den uppvarvning som kroppen uppvisar när en människa ställs inför en utmaning eller hot” Hans Selye, fysiolog Värdeneutralt, varken positivt eller negativt! Maria Bühler 2018

Alternativ beskrivning Krav Förmågor Maria Bühler 2018

Stress- sårbarhetsmodellen Kaos Förstår inte vad hon ska göra Mycket ljud/intryck Svårt att hitta på/ skriva fantasi Varningstecken Stressnivå Svårt att tolka sociala koder/ ensam Svårt att sova/orolig Maria Bühler 2018

Stress ”får bägaren att rinna över” Maria Bühler 2018

Sårbarheter och styrkor – ett spektrum Maria Bühler 2018

Vanliga sårbarheter Förmåga att komma ihåg nåt medan man tänker Förmåga till uthållighet Förmåga till flexibilitet Sociala förmågor Förmåga att säga ja Förmåga att lugna sig själv Förmåga att förstå hur saker hänger ihop (orsak och verkan) Förmåga att hejda sina impulser Känslighet för sinnesintryck Maria Bühler 2018

Sårbarheter leder till stress Maria Bühler 2018

Vissa barn är nästan urladdade redan vid frukost.. Maria Bühler 2018

Och så lägger vi på krav på det.. Uttalade krav Outtalade krav (komma i tid, bädda sängen, duka undan efter sig, göra läxor) (att läsa ansiktsuttryck, kunna ”läsa mellan raderna”, hantera mycket information, kunna lägga upp en plan, veta hur man ska ta kontakt med någon annan) Maria Bühler 2018

Problemskapande beteende (Över)krav Sårbarheter Problemskapande beteende Maria Bühler 2018

Diskutera med varandra Vilka sårbarheter känner ni igen hos era barn? Fundera över i vilka situationer era barns sårbarheter upplevs som en stress för barnet (när blir kraven för höga på barnet)? Maria Bühler 2018

Övning Maria Bühler 2018

Kontrollprincipen Bara individer som har kontroll över sig själv samarbetar med andra Maria Bühler 2018

Hur hjälper vi våra barn/unga att behålla kontrollen över sig själva? Maria Bühler 2018

PAUS Maria Bühler 2018

Det lågaffektiva bemötandet 1.Hantera 2.Utvärdera 3.Planera/ förebygga Maria Bühler 2018

Det lågaffektiva bemötandet 1.Hantera 2.Utvärdera 3.Planera/ förebygga Maria Bühler 2018

Maria Bühler 2018

Affekter smittar – snabbare än en förkylning Maria Bühler 2018

Vi smittar varandra hela tiden.. Med lugn… Med rädsla… Ta upp forskning från psykiatrin. Ssk – skillnad om de gick in i ett rum med rädsla eller inte. Maria Bühler 2018

Lågaffektivt mål: att smitta med lugn Maria Bühler 2018

Strategier för vuxna Förvänta dig att det går bra Tänk på något annat (sångtext, räkna baklänges) Fokusera på kroppen (andas, eller slappna av) Tolka om situationen (vad hände egentligen) Avled (ta ett steg bakåt, ta ett tuggummi, släpp kravet till en annan gång) Gå därifrån Byt med någon (om det går) Maria Bühler 2018

Diskutera med varandra Vad behöver du för att behålla lugnet när du är stressad/ upprörd? Dina bästa tips på att ”smitta med lugn”? Maria Bühler 2018

Affektutbrottsmodellen Christian Bergbom, Linköpings kommun 2015 10.50 Gå igenom modellen Gränsen för när man förlorar kontrollen olika hög/låg för olika individer Spädbarn har gränsen nere vid golvet, sedan höjs den undan för undan De flesta vuxna har en ganska hög gräns och förlorar sällan kontrollen Vid så kallade dolda handikapp är gränsen mycket lägre Man hamnar snabbare i kaos-fasen, där man inte har möjlighet att samarbeta I kaos-fasen kan man ta till svåra beteendeproblem, som att slåss, sparka, bitas, för att få ner ångesten och återfå kontrollen över sig själv. Viktigt att lära sig vad som utlöser affekt hos individen med beteendeproblem. Se tecken på eskalering, försöka arbeta med avledning, få ner affekten. Efter kaos-fasen kommer alltid en deeskalering, och sedan vardag igen.. Maria Bühler 2018

Affektutbrottsmodellen - metod Christian Bergbom, Linköpings kommun 2015 Vardag 10.50 Gå igenom modellen Gränsen för när man förlorar kontrollen olika hög/låg för olika individer Spädbarn har gränsen nere vid golvet, sedan höjs den undan för undan De flesta vuxna har en ganska hög gräns och förlorar sällan kontrollen Vid så kallade dolda handikapp är gränsen mycket lägre Man hamnar snabbare i kaos-fasen, där man inte har möjlighet att samarbeta I kaos-fasen kan man ta till svåra beteendeproblem, som att slåss, sparka, bitas, för att få ner ångesten och återfå kontrollen över sig själv. Viktigt att lära sig vad som utlöser affekt hos individen med beteendeproblem. Se tecken på eskalering, försöka arbeta med avledning, få ner affekten. Efter kaos-fasen kommer alltid en deeskalering, och sedan vardag igen.. Maria Bühler 2018

Att arbeta med anpassningar/ skapa struktur Maria Bühler 2018

Vad betyder det att arbeta med struktur? Att jag som individ vet vad som förväntas av mig Maria Bühler 2018

KASAM-begreppet Hanterbar Begriplig Meningsfull Tillvaron måste kännas: Maria Bühler 2018

Affektutbrottsmodellen - metod Christian Bergbom, Linköpings kommun 2015 Eskalering 10.50 Gå igenom modellen Gränsen för när man förlorar kontrollen olika hög/låg för olika individer Spädbarn har gränsen nere vid golvet, sedan höjs den undan för undan De flesta vuxna har en ganska hög gräns och förlorar sällan kontrollen Vid så kallade dolda handikapp är gränsen mycket lägre Man hamnar snabbare i kaos-fasen, där man inte har möjlighet att samarbeta I kaos-fasen kan man ta till svåra beteendeproblem, som att slåss, sparka, bitas, för att få ner ångesten och återfå kontrollen över sig själv. Viktigt att lära sig vad som utlöser affekt hos individen med beteendeproblem. Se tecken på eskalering, försöka arbeta med avledning, få ner affekten. Efter kaos-fasen kommer alltid en deeskalering, och sedan vardag igen.. Maria Bühler 2018

Tekniker i eskaleringsfasen Känna igen tecken på upptrappning (hur märker man att individen är på väg upp i affekt?) Jobba med avledningar (vad funkar just på den här individen?) Maria Bühler 2018

Avledningar i upptrappningsfasen Humor Prata om det som intresserar individen Validering Favoritaktivitet Erbjuda mat Fysisk rörelse, få bort från sammanhanget Maria Bühler 2018

Affektutbrottsmodellen - metod Christian Bergbom, Linköpings kommun 2015 Kaos 10.50 Gå igenom modellen Gränsen för när man förlorar kontrollen olika hög/låg för olika individer Spädbarn har gränsen nere vid golvet, sedan höjs den undan för undan De flesta vuxna har en ganska hög gräns och förlorar sällan kontrollen Vid så kallade dolda handikapp är gränsen mycket lägre Man hamnar snabbare i kaos-fasen, där man inte har möjlighet att samarbeta I kaos-fasen kan man ta till svåra beteendeproblem, som att slåss, sparka, bitas, för att få ner ångesten och återfå kontrollen över sig själv. Viktigt att lära sig vad som utlöser affekt hos individen med beteendeproblem. Se tecken på eskalering, försöka arbeta med avledning, få ner affekten. Efter kaos-fasen kommer alltid en deeskalering, och sedan vardag igen.. Maria Bühler 2018

Backa Andas Rösten Kropps-språket Strategier för att hantera affektutbrott Andas Backa Rösten Ögon-kontakten Kropps-språket Vända på situationen? Få bort de andra? Medstånd, inte motstånd Maria Bühler 2018

Affektutbrottsmodellen - metod Christian Bergbom, Linköpings kommun 2015 Deeskalering 10.50 Gå igenom modellen Gränsen för när man förlorar kontrollen olika hög/låg för olika individer Spädbarn har gränsen nere vid golvet, sedan höjs den undan för undan De flesta vuxna har en ganska hög gräns och förlorar sällan kontrollen Vid så kallade dolda handikapp är gränsen mycket lägre Man hamnar snabbare i kaos-fasen, där man inte har möjlighet att samarbeta I kaos-fasen kan man ta till svåra beteendeproblem, som att slåss, sparka, bitas, för att få ner ångesten och återfå kontrollen över sig själv. Viktigt att lära sig vad som utlöser affekt hos individen med beteendeproblem. Se tecken på eskalering, försöka arbeta med avledning, få ner affekten. Efter kaos-fasen kommer alltid en deeskalering, och sedan vardag igen.. Maria Bühler 2018

Deeskalering – återgång till vardagen Skapa lugn Vänta ut Skapa plats för återhämtning Avled Återgå till vardagsrutiner Återknyt till isbergsmodellen – det vi ser när någon får ett utbrott är bara toppen på isberget. Viktigt att också titta vad som finns under vattenytan, för att förstå varför individen gör som hen gör. Maria Bühler 2018

Att slå i metodtaket – vad händer när vi inte har rätt metoder? Maria Bühler 2018

Uppfostran? Ge konsekvenser? Sätta gränser? Maria Bühler 2018

Konsekvenspedagogikens begränsningar Socialstyrelsen: ”Metoden [konsekvenspedagogik] för med sig högt ställda krav, som lätt kan leda till att personen upplever att hon bestraffas om hon inte lyckas anpassa sitt beteende till förväntningarna. För personer med intellektuell funktionsnedsättning kan resultatet bli att man upplever sig bestraffad för att man till följd av sin funktionsnedsättning saknar vissa förmågor” Att förebygga och minska utmanande beteende i LSS- verksamhet Maria Bühler 2018

FARLIG METOD Fasthållningar Kan leda till det som kallas positionell asfyxi (lägesbetingad syrebrist). Kroppen kommer in i ”fightmode”, adrenalin pumpas runt. Bryts inte ner eftersom personen inte kan röra på sig. Resultatet kan i värsta fall bli organsvikt. FARLIG METOD Maria Bühler 2018

Det lågaffektiva bemötandet 1.Hantera 2.Utvärdera 3.Planera/ förebygga Maria Bühler 2018

Kartläggning Maria Bühler 2018

Konfliktutvärdering Andra elever? Buller/lukter Eleven Personal? 10.50 Christian Bergbom, Linköpings kommun 2014 Andra elever? Buller/lukter Eleven Personal? 10.50 Gå igenom modellen Gränsen för när man förlorar kontrollen olika hög/låg för olika individer Spädbarn har gränsen nere vid golvet, sedan höjs den undan för undan De flesta vuxna har en ganska hög gräns och förlorar sällan kontrollen Vid så kallade dolda handikapp är gränsen mycket lägre Man hamnar snabbare i kaos-fasen, där man inte har möjlighet att samarbeta I kaos-fasen kan man ta till svåra beteendeproblem, som att slåss, sparka, bitas, för att få ner ångesten och återfå kontrollen över sig själv. Viktigt att lära sig vad som utlöser affekt hos individen med beteendeproblem. Se tecken på eskalering, försöka arbeta med avledning, få ner affekten. Efter kaos-fasen kommer alltid en deeskalering, och sedan vardag igen.. Maria Bühler 2018

Det lågaffektiva bemötandet 1.Hantera 2.Utvärdera 3.Planera/ förebygga Maria Bühler 2018

Upprätta en handlingsplan Utgå från kartläggning av styrkor och sårbarheter Vilka anpassningar behöver man arbeta med? Hur ser kraven ut, behöver vi anpassa dom? Vilka avledningar fungerar på just den här individen? Vad behöver individen vid kaos? Vad behöver individen för att lugna ner sig efter kaos? Maria Bühler 2018

Sammanfattning Sårbarheter leder till stress. Vad ställer vi för krav på individen? Uttalade och outtalade krav. Lågaffektiv metod. Hantera, utvärdera, förebygga. Affektsmitta, vad behöver jag för att smitta med lugn? Affektutbrottsmodellen. Var befinner vi oss i modellen? Anpassningar i vardagsdelen, avledningar i eskaleringsdelen. Lågaffektiva strategier för att hantera affektutbrott. Utvärdera incidenter/utbrott. Utarbeta handlingsplan, vad behöver individen? Maria Bühler 2018

Boktips och länkar ”Beteendeproblem i skolan” av Bo Hejlskov Elvén ”Barn som bråkar” av Bo Hejlskov Elvén och Tina Wiman ”Explosiva barn” av Ross Greene ”Autism och ADHD i skolan – handbok i Tydliggörande pedagogik”, av Anna Sjölund m.fl. ”Sensorisk överkänslighet vid Autism” av Olga Bogdashina ”Lågaffektivt bemötande”, red Axel Chipumbu Havelius Lågaffektiva psykologer på Youtube www.hejlskov.se www.kogita.se Maria Bühler 2018

.. Plus en ”teaser”… Maria Bühler 2018

Tack för uppmärksamheten! www.kogita.se Maria Bühler 2018