Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Vi är varandras lärmiljö

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Vi är varandras lärmiljö"— Presentationens avskrift:

1 Vi är varandras lärmiljö

2 När rinner din tålamodsburk över?
Nadja blir galen när dörren till klassrummet för femte gången går upp medan hon försöker koncentrera sig på ett mattetal. Omar håller på att koka över för att Nisse bakom honom sitter och smackar med sitt tuggummi. Kim får ett utbrott i klassrummet när hen för tredje gången på fem minuter blir avbruten av att klasskompisarna sitter och snackar bredvid medan hen tvingas läsa om stycket i religionsboken om och om igen. Finns det tillfällen när din ”tålamodsburk” rinner över?

3 Vad är egentligen koncentration?
Att kunna rikta sin uppmärksamhet, sina tankar och sina känslor mot en uppgift. Att kunna stänga ute yttre faktorer som ovidkommande ljud- och synintryck. Att komma igång med, hålla fast vid och att avsluta en uppgift. Innehållet bygger på Carin Hyvings studie Konsten att koncentrera sig

4 Faktorer som påverkar våra möjligheter att koncentrera oss
1. Individuella/biologiska förutsättningar Vi är alla födda olika och har därför olika förutsättningar för att koncentrera oss. 2. Rörelse, mat, sömn och luftkvalitet Innehållet bygger på Carin Hyvings studie Konsten att koncentrera sig

5 Faktorer som påverkar våra möjligheter att koncentrera oss
3. Stress Under negativ stress producerar hjärnan ett hormon som ökar hyperaktivitet/överaktivitet och som försämrar minnet och förmågan att koncentrera sig. Det finns dock positiv stress, som ofta ökar koncentrationsförmågan och gör oss mer aktiva och kreativa. Hos vissa omvandlas också stressen till en vinnarinstinkt. Den kan göra oss framgångsrika i sporter och vid andra utmaningar i livet. Innehållet bygger på Carin Hyvings studie Konsten att koncentrera sig

6 Faktorer som påverkar våra möjligheter att koncentrera oss
4. Situation och sammanhang Det man ska lära sig måste kännas betydelsefullt och förankrat i den verklighet och i det samhälle som man befinner sig i. Den inre motivationen: intresset för ämnet är viktigare för koncentrationen än hur läraren lägger upp lektionen. Balans mellan teoretiska och praktiska kunskaper och ämnen. Variation och korta pauser för diskussion förbättrar möjligheten att hålla sig uppmärksam och koncentrerad. Tydlighet och struktur i undervisning och uppgiftsbeskrivningar. Elevers och lärares sätt att visa varandra respekt. Innehållet bygger på Carin Hyvings studie Konsten att koncentrera sig

7 Vilka faktorer anser eleverna i studien inverkar negativt på koncentrationen?
Få elever lyfter individuella/biologiska faktorer eller faktorer som dålig mat, sömn, luft och brist på rörelse. Fler än hälften tar upp förhållanden i lärmiljön som klasskamraters sena ankomst och den höga ljudnivån i klassrummet. Majoriteten av eleverna tar upp att de blir störda av att andra elever pratar med varandra under lektionstid och efterlyser regler som kan underlätta den pedagogiska situationen. Innehållet bygger på Carin Hyvings studie Konsten att koncentrera sig

8 Några elevers egna ord Elevexempel 1
Jag har extremt svårt att koncentrera mig och behålla koncentrationen om någon pratar bredvid mig när jag jobbar. Då tappar jag helt fokus. Sen är det svårt att koncentrera sig när alla i klassen sitter och pratar och bråkar fast man bett dem att vara tysta, eller om det är folk i korridoren som bråkar eller spelar musik. Det är extra svårt för mig eftersom jag har läs- och skrivsvårigheter så när någon pratar eller gör ljud ifrån sig så måste jag börja om från början med det jag höll på med för att jag har glömt till exempel vad som stod i texten. Sådant gör att jag blir extra trött och att jag inte orkar resten av dagen.

9 Några elevers egna ord Elevexempel 2
Jag tycker att det är svårt att koncentrera sig i skolan. Det är aldrig helt tyst, utan väldigt pratigt på lektionerna. Folk skiter i andra, bara pratar högt rätt ut under genomgångar och skrivningar. Ofta verkar det som att lärarna inte bryr sig. De bryr sig inte om folk kommer för sent och stör lektionen, och de bryr sig inte att de som gör det stör andras inlärning och utbildning.

10 Några elevers egna ord Elevexempel 3
Att koncentrera sig under lektionerna är svårt. Det är nästan bara under prov som det är tyst i klassrummet. När elever kommer sent till lektioner kan också vara störande, speciellt när han/hon det första han/hon gör är att sätta sig ner och börja prata. När det dessutom är ett ämne som inte intresserar eller om man har huvudvärk eller är trött kan man tappa det man håller på med och förlora den energi som behövs för att kunna arbeta efter skolan.

11 Några slutsatser i studien
Största stressfaktorn är inte arbetsbördan i skolan utan bristen på möjlighet att utföra arbetet i en miljö där det går att koncentrera sig. Många elever kopplar koncentrationssvårigheterna till sig själva och ser dem som ett personligt problem. Trots att man klagar på prat och brist på hänsyn hos klasskamrater så ser man ändå främst sig själv som orsaken till sina koncentrationssvårigheter. Innehållet bygger på Carin Hyvings studie Konsten att koncentrera sig

12 Har ni lyckats koncentrera er idag?
Har er koncentration blivit störd under dagens lektion? Om ni upplevde att er koncentration blev störd – kopplade ni framför allt det till er själva och som en personlig brist på förmåga att kunna koncentrera er eller till något utanför er själva? Varför tror ni att det var så många elever i studien som endast kopplade sina koncentrationssvårigheter till sig själva, som ett personligt problem, istället för att tänka på det som ett problem som hade med klassrumsmiljön att göra?

13 Vad påverkar din koncentration?
Vilka är dina egna erfarenheter – positiva och negativa – av att kunna koncentrera dig i skolan? Vad skulle du behöva för att kunna fokusera och koncentrera dig bättre i skolan?

14 Vad kan ni göra? Vad kan ni med era gemensamma krafter göra för att förbättra arbetsmiljön för varandra i klassrummet?

15 Vad kan jag göra? Jag ska börja med… Jag ska fortsätta med…
Jag ska försöka sluta med…

16 Arbeta vidare Kom i klassen överens om en dag – förslagsvis om en månad – då ni följer upp temat för dagens lektion: Hur har det fungerat att koncentrera sig i klassrummet? Vad har du själv gjort för att öka din och dina klasskamraters möjlighet att koncentrera sig? Har du förslag på förändringar och förbättringar för att göra det lättare att koncentrera sig i skolan?

17


Ladda ner ppt "Vi är varandras lärmiljö"

Liknande presentationer


Google-annonser