Pedagogen och det entreprenöriella lärandet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Skola och arbetsliv i samverkan
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
Alla brinner för något…!
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Exempel utifrån ett antal målområden
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Pedagogisk dokumentation
VART SKA VI…?.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Välkommen till Braås skola
Välkomna till föräldramöte Skarpnäcksskolan år 5
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Hur kan vi förstå begreppet?
Personalpolitisk inriktning
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & - påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande.
Riksförbundet Attention: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar.
MIK i utveckling. Om syftet med det systematiska MIK-arbetet.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverksträff för lärare i fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Välkommen till chefsmötet!
Presentationens avskrift:

Pedagogen och det entreprenöriella lärandet EL&pedagogen Tillfälle 4 161031 Hästhagen

Dagordning 31 oktober Hästhagen 13.30 Litt-sem och diskussion 13.50 Inledning - bikupa 14.10 Sammanhangsmarkering 14.20 Övning Outsider Witness Position 15.20 Redovisning 15.40 Fikapaus------- 16.00 Ett fall & En lösning 16.15 FARGO! 16.30 Tips & råd.. Vad tar jag med mig ifrån kursen? Självspegling- loggbok 16.50 Avslutande runda med utvärdering 17.00 Utcheckning

Christer Westlund om entreprenörskap Klipp

Vad fängslas vi av?! Bikupa Tänk HELA elevens hästhagenliv?! Hmmmmmmmmmmmm……. (Vad frigör, vad låser?)

Syftet med utbildningen Att höja pedagogens förståelse för, kompetens kring och förmåga att arbeta utifrån ett entreprenöriellt lärande. Utbildningen skall ge pedagogerna en bild/förståelse av Varför EL? Vad EL är? och EL i praktiken (hur)

Vad har vi gjort? Lärare Elev Relation Praktik - praxis

Outsider witness position

Vad vill jag gå vidare med i min praktik gällande EL? 1-1-1

Hur kan vi som skola bli mer EL? Om ni skall vinna, vad måste ni förlora då?

FARGO! Vad är det första som jag vill skapa förutsättningar för på min skola?   Finns det hinder för att kunna gå vidare? Hur kan jag ta mig runt dem? Vad är första steget i det arbetet?

En skola med entreprenöriellt fokus…kan den se ut så här? Eleven erbjuds utbildning anpassad efter dennes specifika förutsättningar, erfarenheter och sätt att inhämta kunskaper. Eleven erbjuds och tar själv ökat ansvar för sitt lärande. Läraren som företrädare för både ämneskompetenser och generella kompetenser. Grupporienterat arbete tillämpas, i vilket eleverna lär sig produktiv samverkan med individer som har andra kompetenser. Undervisningen präglas av ”lära genom att göra” i kombination med reflektion över de erfarenheter som gjorts. Eleven arbetar med autentiska och komplexa problem som överskrider ämnesgränserna. Samarbete mellan skolan och närsamhället är frekvent förekommande. Arbete i projektform genomförs och där resultatet kan nyttiggöras även utanför skolan. Arbete med uppgifter som är långa och sammanhängande utförs. Sådana uppgifter, beting, syftar till att lära eleverna planera, genomföra och utvärdera sitt arbete och göra dem mer medvetna om sitt eget tänkande och lärande. Källa: Skapa och Våga, Skolverket 2010 sid 16-17

Vara samstämmiga i laget så att alla strävar åt samma håll Ha kontinuerliga pedagogiska samtal i laget för att upprätthålla samstämmigheten I ett flexibelt arbetssätt krävs en tydlighet i struktur, pedagogisk tanke och vad vi vill att eleven får med sig. Att vara flexibla och lyhörda i kontakt med kollegor och elever Ett tillåtande klimat där, såväl lärare som elever, får komma till tals, känna sig delaktiga och kunna påverka. Att man är eniga kring beslut som fattas, grundade på allas delaktighet. Ett starkt Vi-tänk, kring hur man ser lösningar och inte problem, där alla hjälps åt för att varje individ skall nå sina egna och gemensamma mål. En enhet som innehåller elever och lärare som är medvetna om sin egen roll, andras roll och den gemensamma rollen där alla tar ansvar för varandra och sig själva och sitt handlande. Att skapa möjlighet för frihet och valmöjlighet som skapar förutsättning för att kunna ta ansvar.

Vad tar jag med mig från kursen? Engagerande Involverande och vara till nytta

Utvärdering kursupplägg innehåll, genomförande https://www.youtube.com/watch?v=2z4WvIxT4w8

Stort tack för ert aktiva deltagande, era reflektioner, ert engagemang och er vilja! Här kommer några sista lästips som medskick!   Allt övrigt material från vår utbildning finns här: http://www.eeulerum.com/entreprenoumlriellt-laumlrande.html Länk till Martin Lackéus blogg http://vcplist.com/blog Verksamhetsutvecklare Jerhovs bloggtexter om entreprenöriellt lärande https://jerhov.wordpress.com/entreprenoriellt-larande-2/ Länk till S.O.S Skola och samhälle tagg Progressivism http://www.skolaochsamhalle.se/etikett/progressivism/ Forskare i Malmö om effekter av entreprenöriellt lärande i skolan https://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/21417/Mot_gemensamma_m%C3%A5l_muep.pdf?sequence=2 Källa: Guld, Bodil Jönsson, Brombergs förlag 2006