Klagomålshantering Amie Kangro, Patientnämndens kansli Carina Blomberg, Centrala patientsäkerhetsteamet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

Socialdokumentation Består av två delar!
Hälsoskydd 6 nov 2015 Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
Barn- och Utbildningsförvaltningen/Slagstaskolan God kommunikation hem och skola – en framgångsfaktor.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
Aktuell information augusti 2017
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Rättssäker examination
Välkommen till information om lex Sarah
Farlig utrustning.
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Analysseminarium – ÖK februari
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Läkemedelsstöd i primärvården
Särskilt stöd Processdagen - anmälningsärenden 6 december 2016
Fysiskt tvång - fasthållningar
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Svenska Föreningen för Barn- och Ungdomspsykiatri
Utredningen om tvångsåtgärder mot barn inom psykiatrisk tvångsvård
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Grundläggande utbildning
Hjälpmedelsförskrivning
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
En välinformerad patient är en trygg patient
Patientsäkerhet Patientsäkerhet, Socialstyrelsen Övergripande gemensamma mått Region Jönköpings län.
Dold reklam i sociala medier: Mellanhänders ansvar
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
Nationell tillsyn 2017 Samverkan när det gäller multisjuka äldre – Rapport: Samverkan för mulitsjuka äldres välbefinnande (maj 2018). Patientsäkerheten.
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
#Närvaroeffekten - Varje elevs rätt till utbildning.
vårdnära administration
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Lex Maria.
Nationella kompetensrådet
Systematisk dokumentation inom socialtjänsten
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Implementering av samverkanslagen och överenskommelsen
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Arbetsmiljö FSG januari 2019.
Diagnos och delaktighet
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Utredningen om ekologisk kompensation
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Återkoppling- remisshantering av revidering Västbus riktlinjer
Polisanmälan och utredningsarbetet
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test?
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Värdegrund inom äldreomsorgen
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Dokumentera rätt i vården
Revisionsredogörelsen 2017
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Rapportering av avvikelse och lex Sarah
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Agenda Projektets uppdrag Vad har projektet identifierat?
Nätverket för barn-och elevhälsan
Presentationens avskrift:

Klagomålshantering Amie Kangro, Patientnämndens kansli Carina Blomberg, Centrala patientsäkerhetsteamet

Ny lag om stöd vid klagomål mot hälso-och sjukvården 2017:372 Den bärande tanken är att klagomål i första hand ska utredas av vårdgivaren. Ett mål är att komma till rätta med långa handläggningstider. Ett annat är att frigöra IVO:s resurser för egeninitierad tillsyn. Endast i vissa fall ska patienten kunna gå vidare till IVO Amie

Ett mer ändamålsenligt klagomålssystem Amie

Vad vill patienten? Förebygga att fler råkar ut för samma sak Få en lösning på sitt problem Få svar på sina frågor Amie

Klagomålshanteringen är viktig En viktig pusselbit för ökad patientsäkerhet och förbättrad kvalitet. Patienten ofta den enda som har inblick i och har följt hela vårdförloppet Syftet med förändringen: Snabbare återkoppling – tidigare åtgärder, Ivo kan utveckla tillsynen vilket gynnar även dem som inte har förmåga att anmäla. Åtgärder för att förebygga vårdskador kan vidtas snabbare Övergripande instruktion 40428 om hantering av klagomål Carina

Patientnämndens roll Hjälpa ärendeskrivaren att få att klagomål besvarat i rimlig tid, få tillräckliga och begripliga svar och förslag på åtgärd. VB be om kompletteringar Delge IVO information om patientsäkerhetsrisker – grund för tillsyn Rapporterar till IVO om svar ej erhålles Årlig analys av hanterade ärenden till IVO, vården och den politiska nämnden. När patienten är ett barn skall barnets bästa särskilt beaktas beaktas Amie

Förändrad utredningsskyldighet för IVO IVO:s skyldighet att utreda begränsas till ärenden där patienten, i samband med hälso- och sjukvård, har fått: Kroppslig eller psykisk skada eller sjukdom som uppkommit i samband med hälso- och sjukvård, och som är bestående och inte ringa eller har lett till att patienten fått ett väsentligt ökat vårdbehov eller avlidit. Tvångsvård (psykiatrisk, rättspsykiatrisk eller smittskydd) såvida inte klagomålet: är uppenbart obefogat saknar direkt betydelse för patientsäkerheten och det saknas skäl att överväga åtalsanmälan rör ett beslut som går att överklaga Händelser i samband med hälso- och sjukvård som allvarligt och på ett negativt sätt påverkat eller hotat patientens: självbestämmande, integritet eller rättsliga ställning Ett klagomål kan gå vidare till IVO först efter att vårdgivaren haft tillfälle att yttra sig. Carina

IVO forts. I övriga fall är IVO:s möjlighet att utreda ärendet fakultativ, d.v.s. de får, men måste inte, göra det. IVO:s utredningsskyldighet gäller bara anmälningar från patienten eller, om patienten inte kan anmäla, från närstående. Myndigheten kan dock fortfarande utreda anmälningar från andra som initiativärenden. Patienten kan genom fullmakt utse någon att föra sin talan. IVO ska uttala sig om ifall agerandet varit olagligt eller olämpligt ur patientsäkerhetssynpunkt. Carina

Tydliggörande av att vårdgivaren i första hand ska hantera klagomålen Den som vill klaga kan hänvisas till extern synergi Muntliga klagomål kan besvaras muntligt men bör dokumenteras i synergi Klagomål som inkommer till andra än PN eller verksamheter ska hänvisas till verksamheten i första hand och i andra hand PN. Verksamheterna behöver utveckla sitt omhändertagande/sina rutiner för hantering av klagomål. Ansvaret ligger hos respektive verksamhetschef som kan delegera uppgiften till namngiven person  Om den som klagar inte vill vända sig direkt till verksamheten kan PN kontaktas Om klagomålet gäller en chef, ska ärendet hanteras av dennes chef Carina

Formkrav och tidsram Svaret riktas till patienten (även om PN har ärendet) Viktigt att klagomålet/synpunkterna besvaras och ursäkt framförs när befogat Svaret ska ge information om planerade och vidtagna åtgärder Svaret ska anpassas till mottagarens förmåga att förstå informationen (barn, funktionshinder etc.) Instruktion för hantering av klagomål kommer revideras Anmälningsblankett för klagomål kommer revideras Klagomålet ska besvaras inom 4 veckor och bekräftelse på mottaget klagomål ges inom 4 dagar Amie

Vårdgivaren har en lagstadgad skyldighet: att svara patienten att bistå patientnämnden så patienten får svar på sina frågor. Om vårdgivaren inte svarar tillfredsställande har PN rapporteringsskyldighet till IVO PN avgör om svar från vårdgivaren är tillfyllest CAmie

Årlig analys av patientklagomål PN ska årligen analysera inkomna klagomål och synpunkter och uppmärksamma kommuner och landsting om ev. hinder för en patientsäker vård Analysen återförs till IVO, regionstyrelsen, hälso- och sjukvårdsgruppen samt ledningsgrupper för sjukhusförvaltningen, PPHV och Vårdvalsenheten. Analysen sker på aggregerad nivå enligt nationella riktlinjer Den politiska nämnden ska i högre grad analysera patienterfarenheter och föra dem vidare i den politiska diskussionen Amie

Utredningens omfattning Enligt lagtexten ska vårdgivaren ”ta emot” och ”besvara” klagomål från patienter/närstående. Det är alltså inte obligatoriskt att inleda en utredning. I de fall där ingen utredning behövs kan det vara lämpligare att snabbt återkoppla till patienten. Det kan t.ex. gälla de fall där patienten egentligen bara vill ha en förklaring. Carina

anne-marie.blomqvist.kangro@regionvastmanland.se 021-175905 carina.bolander.blomberg@regionvastmanland.se 021-176968