Självbetjäningsterminal i primärvården

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälsa och samhälle Samhällets värderingar och syn på hälsa är avgörande för hälso- och sjukvården  Hur mycket resurser läggs ned på hälsovård  Samhällets.
Advertisements

Ny dosleverantör Västra Götalandsregionen (VGR) har genomfört en ny upphandling av tjänsten dosdispenserade läkemedel för öppenvården. Avtal har tecknats.
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Väntrums-TV på Akademiska sjukhuset Beskrivning av väntrums-tv.
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
Välkommen till bildspelet om S2S Följ bara instruktionerna på skärmen För tränaren/ledaren: ett fullständigt videobibliotek av moment och övningar. förbered.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Nyutveckling Stöd och behandling 2016 Samverkan mellan SKL, Inera och 1177.
Landstingets resurscentrum Läkemedelsmodulen i R8.1 Visning för projektdeltagare och superanvändare.
Utbildningspaketet med filmer, certifiering och utbildningsmiljön (miljön där du kan öva) kan genomföras på jobbet eller hemifrån. Varje verksamhet genomför.
Inge Dahlenborg Arbetsterapeut inom primärvård. Mobilt Demensteam 50% Bakgrund Lokalt vårdprogram.
Ögondroppar efter ögonoperation Flödesschema för bedömning och utförande enligt Egenvårdsförordningen alt som Hälso-och Sjukvård.
Region Östergötland Utbildning E-frikort
Information om datasystem för vård och omsorg
Mina vårdkontakter blev 2015……
Leila Chanko Färre besök på akuten
Visning av webbtidboken i Cosmic via Mina vårdkontakter
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Nationellt kvalitetsregister för Cervixcancerprevention Processdelen
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Lärarstöd för att använda 1177.se
Tandvårdsstöd - en god tandhälsa är livskvalité
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation
Klassifikation av vårdåtgärder
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
3.1 Hur se uppgifter/besök från andra vårdgivare?
Hantera kurstillfälle
Tandvårdsstöd-översikt
Personcentrerade E-tjänster
Digitalisering E-tjänstelyftet Stöd och behandling UM- online
Patientlagen ger utökad valmöjlighet
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Min översikt COSMIC R8.1.
Ändring av registrering vid fullbetalande
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Självbetjäningsterminal i primärvården
Vård i rimlig tid.
Hjälpmedelsförskrivning
9...
Välkomna
Kalle Forsman Region Jönköpings Län Psykiatriska kliniken
De nya rutinerna omfattar
De nya rutinerna omfattar
Diabetesenkäten och Diabetesprofilen på webben
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
Samordnad vård och omsorgsplanering
Förskrivarutbildning Hjälpmedel vid rörelsenedsättning
Barnkonventionen.
Förskrivarutbildning Kommunikations- och kognitionshjälpmedel
Leverantörsfakturor GAS
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Region Norrbottens gemensamma dokumenthanteringssystem
PS-Självservice Manual Medarbetare Visma Window Support
Projektet ”Sluta faxa” på 15 minuter 
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Fokusutbildning tidbok och webbtidbok
Förstärkt vårdgaranti inom Primärvården
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
Om du behöver hjälp med dina tänder
Mobil incheckning och betalning
Implementering, utvärdering och systematisk uppföljning
Led- och muskelmottagning
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
UppföljningsDialog XX VC
Projektplan: Samverkan kring barn och ungas psykiska hälsa
Presentationens avskrift:

Självbetjäningsterminal i primärvården

Självbetjäningsterminal i primärvården Presentationen visar processen vid införandet av självbetjäningsterminaler. Det är viktigt att alla steg fungerar för att funktionen ska kunna användas optimalt. Utförligare information, lathundar mm finns på hemsidan. http://www.lul.se/sv/Extranat/For_vardgivare/AVTAL/IT-stod-Primarvarden/Digitalisering-i-primarvarden/Sjalvbetjaningsterminaler/ Beställnings-blankett ifylld av verksamhetschef Checklista Utbildning i boknings-underlaget Utbildning av kassapersonal Aktivering av boknings-underlaget Leverans av terminal Support och avbrottsrutiner

Beställnings-blankett ifylld av verksamhetschef Förutsättningar för leverans av terminal: Beställningsblanketten måste var fullständigt ifylld av verksamhetschef. Det är viktigt att ni beställer ett nytt unikt redovisningsnummer/kortinlösen från er bank till den nya betalkortsdelen för terminalen. Beställningsblanketten skickas till Charlotta Gullbrandsson, Regionkontoret, charlotta.gullbrandsson@regionuppsala.se senast 45 dagar innan leverans datum.

Checklista Checklistan är ett hjälpmedel till verksamheten, alla aktiviteter bör genomförda innan leverans av terminalen. Följs checklistan kommer patienterna själv ankomstregistrera sig och betala sitt besök. Allt för ett bättre patientflöde och avlastar kassan.

Utbildning i boknings-underlaget För att patienten ska kunna administrera sitt besök i självbetjäningsterminalen, behöver alla som bokar besök, fylla i kompletterande uppgifter i bokningsunderlaget. De uppgifterna som tidigare registrerades av kassapersonalen. Punkt 1 och 2 finns oftast ifyllt per automatik. Saknas informationen kan man inte fortsätta bokningen. Spärra tiden i tidboken och be kassapersonalen eller IT-stöd om hjälp om ni själva inte har den kunskapen. 3 Patientavgiften styrs via vårdcentralsuppdraget och hittas i Handboken för patientavgifter 4 Avgiftsreducering hittas i Sjukvård utan avgift för patienten, Handbok för patientavgifter 5 Besöksersättningar i primärvård hittas i Ersättningshandbok primärvård

Utbildning av kassapersonal Med SBT får vi ett ändrat arbetssätt i kassan. Det är tre viktiga delar som kassapersonal behöver känna till. För att terminalen ska fungera måste kassan i Cosmic vara öppen och bokningarna rätt registrerade. Kassaavstämning/redovisning självbetjäningsterminal Felsökning och Support Terminalen Mer information och manualer finns på hemsidan. http://www.lul.se/sv/Extranat/For_vardgivare/AVTAL/IT-stod-Primarvarden/Digitalisering-i-primarvarden/Sjalvbetjaningsterminaler/

Aktivering av boknings-underlaget För att terminalen ska fungera ändras bokningsunderlaget så betalinformationen kan fyllas i av den som bokar. Aktivering av bokningsunderlaget görs av PV/IT ca tre månader innan terminalens leverans.

Terminal leverans sker av Gordion AB. Leverans av terminal Terminal leverans sker av Gordion AB. Viktigt att el samt lul nät är aktiverat vid leveransen. Gordinon AB visar hur terminalen fungerar och vill träffa 2 namngivna ansvariga personer för en kort presentation.

Support och avbrottsrutiner Cosmic, bokningsunderlaget och kassaavslut It.pv@regionuppsala.se tel; 177 10 val 2 Självbetjäningsapparaten, Gordion AB support@gordion.se Lokala avbrottsrutiner bör finnas, hur hanterar vi kassan vid avbrott.

Mer information hittar ni på vår hemsidan IT-support privata vårdgivare och primärvård-självbetjäningsterminaler http://www.lul.se/sv/Extranat/For_vardgivare/AVTAL/IT-stod-Primarvarden/Digitalisering-i-primarvarden/Sjalvbetjaningsterminaler/