Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Digitalisering E-tjänstelyftet Stöd och behandling UM- online

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Digitalisering E-tjänstelyftet Stöd och behandling UM- online"— Presentationens avskrift:

1 Digitalisering - 2018 E-tjänstelyftet Stöd och behandling UM- online
Självbetalningsterminaler Webbtidbok Digitala vårdmöten Pia läs på om triagering via 1177 och stöd o behandling

2 Patienten Möta ökad befolkning samt en befolkning som blir äldre
Självbetalnings-terminaler Stöd & behandling via 1177 Digitala vårdmöten Information inloggat läge 1177 Digital sjukvårdsrådgivning Webbtidbok Chat Journalen på nätet Patienten E-tjänster (fråga-svar) Telefon Brev Kallelse, provsvar mm Besök Möta ökad befolkning samt en befolkning som blir äldre Hembesök Kassa

3 Erbjudande till hela Region Uppsala
e-tjänstelyft Erbjudande till hela Region Uppsala

4 Syfte Ett övergripande mål med e-tjänstelyftet är att se e-hälsa som en naturlig del i den dagliga vården. Via e-tjänstelyftet ska medarbetare och chefer känna och förstå den nytta som e-tjänster ger för invånarna och verksamheten, känna sig trygga i hur befintliga e-tjänster fungerar, kunna använda e-tjänsterna, känna till metoder för att anpassa arbetssätt till digitala förutsättningar känna till och få hjälp av lokala e-tjänstecoacher som har kompetens i digitalt förändringsarbete Känna till Kunna använda Vilja använda Öka kunskapsnivå om och därmed införandetakt och användningen av befintliga e- tjänster och system i vårdens verksamheter samt skapa förutsättningar för utveckling och införande av nya. Utvecklingsfokus: Minska gapet mellan vad vi har investerat i och vad vi har infört i verksamheterna. Inrätta övergripande och verksamhetsnära stödstrukturer för medarbetare och chefer i Region Uppsalas verksamheter som understödjer förändringsarbete, verksamhetsutveckling och införande. Genom informations- och utbildningsinsatser, öka kunskapsnivån om e- hälsans och digitaliseringens möjligheter, fördelar och nyttor samt främja en bättre arbetsmiljö.

5

6 Preliminärt upplägg Hemma 1 Information Förankring
Utse e-tjänstecoacher Hemma 2 Nulägesanalys PGSA - planera Starta utbildning Hemma 3 Testa förändringar Mäta förändringar Forts. utbilda personal Hemma 4 Uppföljning Fortsatt nätverk Lärande seminarium 1 SWOT Utbildning Genomförandeplan Uppdrag till LS2 Lärande seminarium 2 Presentera nuläge Coaching/feedback Fördjupad utbildning Uppdrag till LS3 Lärande seminarium 3 Redovisning Vidare plan Fördjupning e-tjänster 3 månader Genomförandeplan Utbildningspaket personal Enkäter, förbättringsverktyg,

7 Preliminärt upplägg Lärande seminarium 1
Deltagare: Max 10 coacher. Kl e-tjänstecoach + respektive chef, kl enbart e-tjänstecoacherna Resurspersoner del av tid? Ex. Anna Ek, Pia Lejerdahl/David Borgestig, Anette Lindgren Lärande seminarium 1 Tid Innehåll Hur 9-12 Beskrivning av e-tjänstelyftets genomförande Ann-Charlott & Christina Syfte/nytta med e-tjänstelyftet Inspirationsfilm nytta för invånare/patienter + workshop-diskussion Vad är e-hälsa för dig? Gemensam SWOT av e-tjänstelyftet Utbildning 1177 Vårdguidens e-tjänster Christina Utbildning förbättringsarbete Ann-Charlott Planering genomförande på hemmaplan Chef + coach enligt mall framtagen av Ann-Charlott & Christina Varje coach+chef beskriver sin plan Utbyte tips och feedback av gruppen och Ann-Charlott & Christina Gemensam lunch Finansieras av professionsmiljardsmedel 13-16 Enkät coacherna Fördjupad utbildning 1177.se Utbildning hur man tar ut statistik Utbildning förbättringsmetoder; SWOT, …. Till nästa lärandeseminarium… Bra om vi kan göra/testa analysverktyg tillsammans så att coacherna förstår hur de kan användas på hemmaplan, ex. SWOT

8 Preliminärt upplägg Lärande seminarium 2 Lärande seminarium 3
Deltagare: e-tjänstecoacherna Resurspersoner del av tid? Ex. Anna Ek, Pia Lejerdahl/David Borgestig, Anette Lindgren Tid Innehåll Hur Lägesbeskrivning Respektive coach presenterar och övriga ger feedback/tips Repetition/fördjupad utbildning 1177 Vårdguidens e-tjänster, ex. skapa nya e-tjänster Christina Coaching förbättringsarbeten Ann-Charlott Goda exempel eller involvering invånare/patient Ann-Charlott & Christina + extern person? invånare? patient? Till nästa lärandeseminarium… Ann-Charlott & Christina Lärande seminarium 3 Deltagare: e-tjänstecoacherna Resurspersoner del av tid? Ex. Anna Ek, Pia Lejerdahl/David Borgestig, Anette Lindgren Tid Innehåll Hur Presentation av resultat Respektive coach presenterar och övriga ger feedback/tips Hur var det att jobba som coach? Vad har jag lärt mig? Vad har arbetsplatsen lärt sig? Ann-Charlott & Christina Invånarnöjdhet/Patientnöjdhet Bjuda in någon? Diplomutdelning Plan vidare nätverk Någon direktör?

9 e-tjänstelyft 2017-2018 Gemensam utbildning för alla vårdcentraler
Offentliga vårdcentraler anmäler till David Borgestig Privata vårdcentraler anmäler till Pia Leierdahl Anmälan senast 1 december

10 Patienten Självbetalnings-terminaler Stöd & behandling via 1177
Digitala vårdmöten Information inloggat läge 1177 Triagering via 1177 Webbtidbok Chat Journalen på nätet Patienten E-tjänster (fråga-svar) Telefon Brev Kallelse, provsvar mm Besök Hembesök Kassa

11 SBT, Självbetjäningsterminal
Regionuppsala har upphandlat ett avtal med Gordion AB Patienterna kan ankomstregistrera sitt bokade besök samt betala patientavgift (undantag för besök där enhetlig taxa inte gäller) PV-IT står för en införandeplan för privata VC med praktisk information och förutsättningar. Offentliga vårdcentraler har egen införande planering  Support på Cosmic bokningsunderlag och kassa.

12 Förutsättningar för SBT
Respektive verksamhet ansvarar själva för: Kostnaden för terminalen införandeplanering av självbetjäningsterminal (checklista) utbildning av personal i nytt bokningsunderlag och besöksersättningar Beställningen skickas till Charlotta Gullbrandsson på Regionkontoret 45 dagar före leverans Redovisningsnummer för verifone (kortinlösen beställs från banken) Vid leverans måste el och nät med lul-nät vara klart för att Gordion AB ska kunna koppla in terminalen.

13 Nya bokningsunderlaget
Rollen styr ekonomin Patienten måste ha Kund och avtal  Kontakttypen öppnar självbetjäningsrutan som delvis styr terminalinformationen. Registrera ej betalinformation kan bockas i, då får patienten ett meddelande om att besöket hanteras i kassan. Se mer i Manual , Bokningsunderlag SBT

14 Receptionen/kassa Självbetjäning via terminalen fungerar bara när kassan är öppen i Cosmic. Nya rutiner Kassaavstämning, SelfServiceUser Manual SBT kassaavstämning/redovisning support.

15 Webbtidbok Regelverk för Region Uppsala tas fram
Rekommenderade standardtexter för hela Region Uppsala Gynekoligiskt cellprov – breddinfört Övrigt infört Hur går vi vidare nu?

16 Digitala möten – Digitala vårdmöten
Digitala möten – SIP Delta i SIP, fysiskt eller via digital mötesteknik i förekommande fall.  Digitala vårdmöten – via Cosmic Visa skype med Robert samt station under fikat Slutenvård · Vara patienten behjälplig vid behov av stöd i kommunikationen med exempelvis digital mötesteknik Kommun · Delta i SIP och vid behov stödja patienten/brukaren med uppkoppling av digital mötesteknik i hemmet. 

17 Digitala möten Möjlighet att genomföra möten digitalt via Skype
Varje vårdcentral utrustas med ytterligare en kamera och headset med syfte, specifikt för digitala möten. Ex vis digitala möten med sjukhus eller kommunal hemsjukvård i samband med utskrivningsprocessen och SIP

18 Teknik och utrustning PV/IT ordnar utrustning till datorarbetsplatsen (hörlurar och kamera) Cambio Cosmics produkt fungerar from våren 2018 Kräver Bank ID – Kundgruppen har önskat andra inloggningsmöjligheter Tiden måste bokas av patient eller personal - EJ virtuellt väntrum Idag finns ingen patientsupport – Frågan är lyft till e-hälsoenheten Lättast för patient att hantera det digitala mötet är via Cambios framtagna app. Faktureringsunderlag, ersättningar och eventuella patientavgifter med koppling till frikort, hanteras i COSMIC Vårdadministration. Besöket dokumenteras i COSMIC på vanligt sätt.

19 e-besök i COSMIC - så här kommer det att gå till:
Besöket bokas i COSMIC Tidbok eller via 1177´s e-tjänst ”Boka tid” Faktureringsunderlag, ersättningar och eventuella patientavgifter med koppling till frikort, hanteras i COSMIC Vårdadministration. Besöket dokumenteras i COSMIC på vanligt sätt.

20 e-besök i COSMIC - så här kommer det att gå till:
Patienten startar videomötet från 1177.se, sin e-besöksapp eller från den utskickade länken. Faktureringsunderlag, ersättningar och eventuella patientavgifter med koppling till frikort, hanteras i COSMIC Vårdadministration. Besöket dokumenteras i COSMIC på vanligt sätt.

21 e-besök i COSMIC - så här kommer det att gå till:
Vårdpersonalen startar besöket genom ett klick på en kamerasymbol i COSMIC Tidbok eller Besökslistan. (Specifik vårdtjänst och kontakttyp) Faktureringsunderlag, ersättningar och eventuella patientavgifter med koppling till frikort, hanteras i COSMIC Vårdadministration. Besöket dokumenteras i COSMIC på vanligt sätt.


Ladda ner ppt "Digitalisering E-tjänstelyftet Stöd och behandling UM- online"

Liknande presentationer


Google-annonser