Linnéuniversitetets verksamhetsplanering Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2018-2020
Förutsättningar verksamhetsplanering 2018-2020 Utgår från universitetsstyrelsens beslut om inriktning och kända planeringsförutsättningar samt exempelvis uppföljning, årsredovisning, vision- och strategi, höst- och utbildningsdialoger och justerade förutsättningar från departementet. Ska bestå av uppföljningsbara uppdrag/mål/överenskommelser. Ska vara utgångspunkt för verksamhetsplanerna som tas upp på höstdialogen. Huvudsakliga förutsättningar för verksamhetsplanering 2018-2020 Utgår från universitetsstyrelsens beslut om inriktning och kända planeringsförutsättningar. Uppdrag för verksamhetsplanerna som tas upp på höstdialogen. Uppföljningsbara uppdrag/mål/överenskommelser. Utgångspunkter: t.ex. uppföljning, årsredovisning, vision- och strategi, höst- och utbildningsdialoger. Justerade förutsättningar från departementet.
Linnéuniversitetets årshjul Linnéuniversitetets Vision och strategi 2015–2020 pekar ut universitetets huvudsakliga riktning. I visionen beskrivs universitetets strategiska områden och ambitioner fram till 2020. Dialoger och nya förutsättningar i samband med budgetpropositionen bildar underlag för Verksamhetsplan och budget som universitetsstyrelsen beslutar om i december. Genom detta beslut fastställs universitetsstyrelsens övergripande uppdrag till universitetets verksamheter och de slutliga ekonomiska ramarna för kommande år.
Prioriterade områden Kunskapsmiljöer som integrerar utbildning, forskning och samverkan ska utvecklas. Kritiska faktorer som stärker denna utveckling ska prioriteras: Önskvärd kompetensförsörjning Ändamålsenliga arbetssätt och processer Högkvalitativa och efterfrågade utbildningar Högkvalitativ och konkurrenskraftig forskning Utveckling av det goda ledarskapet Kunskapsmiljöer som integrerar utbildning, forskning och samverkan ska utvecklas. Kritiska faktorer som stärker denna utveckling är identifierade och ska prioriteras. Önskvärd kompetensförsörjning Ändamålsenliga arbetssätt och processer Högkvalitativa och efterfrågade utbildningar Högkvalitativ och konkurrenskraftig forskning Utveckling av det goda ledarskapet De prioriterade områdena konkretiseras nedan tillsammans med övrig verksamhetsplanering.
Nyheter Intern styrning och kontroll (ISK) Högskolepedagogiskt utbildningsutbud för Linnéuniversitetets lärare ska samordnas Strategi för digitalt lärande ska tas fram Ett kvalitetssäkringssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå under framtagande Förutsättningar för att bedriva forskning ska genomlysas Samverkan en viktig komponent Jämställdhetsintegrering
Utmanande utbildningar – prioriterade uppdrag på universitetsnivå Implementera instruktioner för översyn av utbildningsutbudet. Samordna högskolepedagogiska frågor. Implementera strategi för digitalt lärande. Implementera kvalitetssäkringssystem för utbildning. Följa upp resultatet från alumnundersökningen. Utveckla processer och principer för strategisk rekrytering och meritering.
Utmanande utbildningar – prioriterade uppdrag på fakultetsnivå Anpassa utbildningsverksamheten och dess kostnader efter tilldelat anslag. Översyn av utbildningsutbudet genom att utveckla och konsolidera utbudet, prioritera kvalitetsarbete, avancerad nivå, internationella kurser och utbildningarnas koppling till kunskapsmiljöer. Delta i implementeringen av det interna kvalitetssäkringssystemet. Genomföra förbättringsarbete inom utbildning på forskarnivå. Öka andelen studenter på avancerad nivå. Öka andelen disputerade lärare och professorer. Öka omfattningen på uppdragsutbildning.
Framstående forskning – prioriterade uppdrag på universitetsnivå Undersöka möjligheter för systematiskt arbete med fundraising. Utveckla kompetens för att söka externa medel. Utveckla förutsättningarna för att bedriva forskning. Se över allmänna principer för fördelning av forskningsanslag. Ge stöd till längre utlandsvistelser för forskare. Föreslå stödsystem för att dokumentera samverkan inom forskningen. Presentera ett system som stödjer publicering via open access.
Framstående forskning – prioriterade uppdrag på fakultetsnivå/NLU Förbereda för och utveckla en fördelningsmodell som utgår från individuella forskningsprestationer, men som ska stärka kunskapsmiljöer. Uppdatera kompetensförsörjningsplaner på lång och kort sikt. Öka forskningens externfinansiering jämfört med tidigare år. Öka den vetenskapliga publiceringen. Delfinansiera längre utlandsvistelser för forskare.
Samhällelig drivkraft – prioriterade uppdrag på universitetsnivå Koppla samverkan till den framväxande forskningsstrategin och modellen för uppföljning av utbildningarnas kvalitet. Utveckla stabila plattformar för samhällelig drivkraft, med speciellt fokus på fakultetsövergripande ansatser. Utveckla förmågan att dokumentera, värdera och beskriva samverkan Vidareutveckla det centrala stödet för uppdragsutbildning, alumnarbete, integration samt projektledning. Utveckla kommunikationen av aktiviteter inom samhällelig drivkraft.
Samhällelig drivkraft – prioriterade uppdrag på fakultetsnivå/NLU Säkerställa att samverkansarbetet på fakulteten/NLU prioriteras och utvecklas i linje med Linnéuniversitetets policy för samhällelig drivkraft. Skapa tydliga incitament och goda förutsättningar för lärare och forskare samt studenter att utveckla arbetet med samhällelig drivkraft. Utveckla förmågan att dokumentera, värdera och beskriva samverkan för ökad kvalitet i utbildning och forskning.
Internationalisering – prioriterade uppdrag på universitetsnivå Tydligt koppla internationalisering till modellen för uppföljning av utbildningarnas kvalitet samt till forskningsstrategin. Stärka stödet för internationell rekrytering av anställda och mottagandet av dessa rekryteringar. Vidareutveckla lärares kompetensförstärkning inom språk och interkulturell kommunikation. Vidareutveckla verksamhetsstödet till internationalisering för mobilitet och internationell studentrekrytering.
Internationalisering – prioriterade uppdrag på fakultetsnivå/NLU Öka antalet utresande studenter. Öka internationell rekrytering. Skapa tydliga förutsättningar för lärares kompetensutveckling inom språk och interkulturell kommunikation. Synliggöra internationella perspektiv och kulturell mångfald i utbildningar. Granska internationella samarbetsavtal med utgångspunkten att kvaliteten i utbildning och forskning ska ökas.
Hållbar utveckling – prioriterade uppdrag Universitetsnivå Formulera mål och handlingsplan för 2019-2021 som knyter an till agenda 2030 och som integrerar hållbar utveckling med lika villkor. Implementera miljöledningssystemet på universitetsövergripande nivå. Fakultet/NLU Uppnå hållbarhetsmålen genom att bryta ner dessa i konkreta aktiviteter på institutionsnivå. Implementera miljöledningssystemet på fakultets- och institutionsnivå.
Lika villkor – prioriterade uppdrag Universitetsnivå Ta fram handlingsplaner för genomförande av plan för jämställdhetsintegrering. Stödja införandet av aktiva åtgärder enligt diskrimineringslagen. Öppna upp för ytterligare praktikplatser. Fakultet/NLU Delta i genomförandet av jämställdhetsintegrering. Arbeta med aktiva åtgärder enligt diskrimineringslagen.
Verksamhetsstödet – prioriterade uppdrag Ökad kvalitet, effektivitet och strategiska prioriteringar inom stödfunktionerna genom dialog mellan akademi och verksamhetsstöd. Hitta kommunikativa, verksamhetsnyttiga och rättssäkra processer genom att fördjupa samarbetet mellan universitetsförvaltning och fakultetskanslierna. Kontinuerligt förbättringsarbete inom anvisade ekonomiska ramar. Genomföra föreslaget arbetssätt avseende intern styrning och kontroll och knyta detta till de identifierade kritiska faktorerna. Utveckla uppföljning av verksamhetsplanering, arbeta fram och kvalitetssäkra nyckeltal och uppföljningar utifrån gemensamma definitioner.