Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Vårljus Stockholmskommunernas egen barn- och ungdomsverksamhet.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Vårljus Stockholmskommunernas egen barn- och ungdomsverksamhet."— Presentationens avskrift:

1 Vårljus Stockholmskommunernas egen barn- och ungdomsverksamhet

2 Strategisk plan

3 Mål Överskott i procent av omsättningen 3-5%.
Strategisk plan Överskott i procent av omsättningen 3-5%. Soliditeten ska överstiga 60%. Verksamhetsspecifika mål enligt separat redovisning.

4 Övergripande strategier
Strategisk plan Bibehålla kontakter med andra kommuner än ägarna men koncentrera alla aktiviteter till ägarkommunerna och Stockholms Stad. På sikt öka verksamheternas volym och omsättning. För varje verksamhetsområde öka marknadsandelarna i länet, i första hand i ägarkommunerna och i andra hand i Stockholms Stad. Säkerställa ett attraktivt arbetsgivarerbjudande och ett positivt organisationsklimat med kompetenta och motiverade medarbetare. Hålla rimliga prisnivåer som medger erforderligt överskott.

5 Fördjupade kontakter och relationer med ägarkommunerna på alla nivåer.
Fokus Strategisk plan I samarbete med kommunerna: Ställa om ensamkommande utifrån nya förutsättningar.  Fortsätta växa inom Jour- och familjehem. Börja växa inom öppna insatser. Utveckla Familjecentrum. Erbjuda en regional arena för utveckling av barn- och ungdomsverksamhet. Genomföra ett kunskapslyft med avseende på leverantörs- och placeringsstrategier. Vidareutveckla metoder för att mäta och redovisa kvalitet. Pröva förutsättningarna att etablera nya verksamhetsområden inom barn- och ungdom, t ex behandlingshem. Fördjupade kontakter och relationer med ägarkommunerna på alla nivåer.

6 Öppna insatser Mål: Årlig omsättningsökning >25%.
Mkr, ,5 Mkr och Mkr. Marknadsandelen ska öka. Från 67% till >85% fakturering till ägarkommunerna. Fokus: Rekrytering och kompetensutveckling. Systematisera kommunkontakterna. Ta fram en Vårdkatalog med tillhörande rutinbeskrivningar. Dokumentera och kommunicera effekten av insatserna.

7 Familjecentrum Mål: Omsättning: Mkr, Mkr och Mkr. Marknadsandelen ska öka. Från 43% till 60% fakturering till ägarkommunerna. Fokus: Rekrytering och kompetensutveckling. Systematisera kommunkontakterna. ”Sätta ett metodpaket” med tillhörande rutinbeskrivningar. Dokumentera och kommunicera effekten av insatserna.

8 Jour- och familjehem Mål: Årlig omsättningsökning >25%.
Mkr (65 placeringar), Mkr (75) och Mkr (90). Marknadsandelen ska öka. Från 45% till 65% fakturering till ägarkommunerna. Fokus: Rekrytera fler familjer. Systematisera kommunkontakterna. Vidga erbjudandet, t ex skyddande boenden och skolstöd. Dokumentera och kommunicera effekten av insatserna.

9 Ensamkommande Mål: Mer än 90% av fakturering till ägarkommunerna.
Fokus: I samarbete med kommunerna ställa om utifrån nya förutsättningar. Söka tillstånd för HVB och stödboenden. Vidga erbjudandet, t ex stöd för etablering och integration. Dokumentera och kommunicera effekten av insatserna.

10 Uppdrag till ledningen
Presentera en sälj-/marknadsplan med tillhörande rapportpaket koordinerat med kommunikationsarbetet, dvs plan som visar konkret vad ska göras för att Systematisera kommunkontakterna och omsätta dem till tillväxt. Successivt anpassa OH efter förändrad omsättning med OH-andelen 2016 som bas. Återkomma med en finansiell analys som klarlägger bolagets förmåga att bära risk för de kommande åren. Presentera beslutsunderlag gällande eventuell start av behandlingshem. Utvärdera om förvärv kan vara aktuellt som en tillväxtskapande åtgärd, t.ex. köp av ett behandlingshem. Innan november månads utgång presentera plan för tillståndsansökningar. Vid varje styrelsesammanträde fortsatt rapportera om omställningsarbetet inom ensamkommande. Fastställa milstolpar för utvecklingsarbetet inom Familjecentrum med löpande återrapportering till styrelsen.

11 Uppdrag till ordförande
Genomföra ägardialoger inför årsstämman och vid dessa bl.a. sondera ägarkommunernas inställning till att approchera Stockholms stad.

12 Vårljus


Ladda ner ppt "Vårljus Stockholmskommunernas egen barn- och ungdomsverksamhet."

Liknande presentationer


Google-annonser