Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Samtala om böcker.
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
En utbildningssatsning i samproduktion mellan
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Hur presentera och opponera?
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Uppsökande och förebyggande arbete
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Att tillsammans påverka!
Delaktighet.
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Definition Positiv Förstärkning Man tillför ett positivt stimulus som svar på en respons (ett beteende). Positiv förstärkning är en av de viktigaste komponenterna.
Socialpsykologi.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Introduktion till FREDA Eslöv 28 januari 2014 Om utredning enligt socialtjänstlagen.
Våga fråga! Utbildning i våld i nära relation Anette Eriksson Ingela Widell jan 2016.
Vad är våld i nära relationer, statistik och begrepp Haninge kommun.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Rapport OM MISSFÖRHÅLLANDE ELLER RISK FÖR MISSFÖRHÅLLANDE ENLIGT LEX SARAH 14 kap.3 § SoL 24b § LSS Gäller hela socialtjänsten samt all verksamhet vid.
Våld i nära relation Nya rutiner Vanligare än du tror.
Våld Annie Forsgren En definition av våld ”Varje könsrelaterad handling som resulterar i fysisk, sexuell eller psykisk skada eller lidande för kvinnor,
Dokumentation enligt HSL §2g Barns behov av information, råd och stöd ska särskilt beaktas av hälso- och sjukvården om barnets förälder eller någon annan.
VISA DENNA BILD: INLEDNING
4 processer att behärska:
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Lära för livet!.
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Utbildningsmodul Svenska Röda Korset
Jag ser dig – jag ser dig inte! Om hat.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Att skriva en resonerande text
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Föräldramöte 09 röd
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Normaliseringsprocessen
Del 4:1 Samhällets ansvar Svensk lagstiftning
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Välkommen!.
Lektion 1:1 Vad är våld Hur kan våldet benämnas
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Vad vi behöver när vi kunskapar
Del 4:1 Samhällets ansvar Svensk lagstiftning
Att skriva CV och ansökningsbrev Intervju – hur kan det gå till?
Barn som närstående.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Workshop Arbetsplatslärande.
Lektion 5:1 Vad kan du göra nu? Framtida utmaningar 1.
Metoder för arbete med psykosocial arbetsmiljö -hur medarbetare och chefer kan utföra övningarna Dessa övningar kan antingen utföras som de beskrivs.
Övning Tid: 40 minuter Problemträdet.
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Inför NP Svenska Våren 2019.
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Företagets intressenter
FREDA kortfrågor på picto
Presentationens avskrift:

Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?

Har er verksamhet ”valt” ett begrepp eller använder ni båda? Lektion 1:1 Har er verksamhet ”valt” ett begrepp eller använder ni båda?

Lektion 1:1 Varför behöver ni, i er verksamhet, kunskap om våld och våldets bakomliggande orsaker?

Tankar kring skillnaderna i kvinnor och mäns erfarenheter av våld? Lektion 1:2 Tankar kring skillnaderna i kvinnor och mäns erfarenheter av våld? Bikupa Be några dela med sig om vad de pratat om…

Varför är det relevant att ha en uppfattning om våldets omfattning? Lektion 1:2 Varför är det relevant att ha en uppfattning om våldets omfattning?

Hur kan sådan kunskap påverka ert arbete? Lektion 1:2 Hur kan sådan kunskap påverka ert arbete?

Ett exempel per post-it-lapp. Lektion 2:1 Var och en, skriv ner konkreta exempel på hur våldet kan ta sig uttryck. Ett exempel per post-it-lapp. 7

Vad kan vara svårast för omgivningen att upptäcka/förstå? Lektion 2:1 Vad kan vara svårast för omgivningen att upptäcka/förstå? 9

Lektion 2:1 Hur kan ni arbeta för att ingen ska uteslutas från den hjälp er verksamhet kan erbjuda? 10

Lektion 2:2 Var det något exempel på konsekvenser av våld som ni inte tänkt på tidigare? 11

Varför behövs kunskap om våldets konsekvenser på er arbetsplats Varför behövs kunskap om våldets konsekvenser på er arbetsplats? På vilket sätt kan kunskapen påverka ert arbete?

Lektion 2:2 Vilka rutiner finns på arbetsplatsen gällande anmälan om barn som misstänks fara illa? 13

Lektion 2:2 Reflektera över hur arbetsplatsen aktivt sätter barnens bästa i fokus... 14

Vad tänker ni kring de olika kostnaderna? Lektion 2:2 Vad tänker ni kring de olika kostnaderna? 15

Lektion 3:1 Vilka exempel från våldets normaliseringsprocess har ni sett i serien om Anna? Vi har nu fått ett begrepp – våldets normaliseringsprocess, Förbered egna förslag, om de inte kommer på några exempel.

Hur skulle ni kunna dra nytta av denna kunskap på er arbetsplats? Lektion 3:1 Den våldsutsatta kan vara mer mottaglig för hjälp ju närmare våldsfasen hon befinner sig. Om hon har gått vidare till reparationsfasen och upplever relationen som varm och positiv igen kan det vara svårare att nå fram med hjälp och stöd. Hur skulle ni kunna dra nytta av denna kunskap på er arbetsplats?

Lektion 3:1 Varför det kan vara relevant att uppmärksamma den våldsutsattas anpassning/strategi och motstånd? Förbered egna förslag, om de inte kommer på några exempel.

Vilket praktiskt stöd en våldsutsatt person kan tänkas behöva? Lektion 3:2 Vilket praktiskt stöd en våldsutsatt person kan tänkas behöva? För en våldsutsatt person kan det kännas övermäktigt med alla praktiska saker som hon måste hantera i uppbrottet. Får hon hjälp med detta kan det vara en stor lättnad.

Lektion 3:2 Vad kan ni inom er verksamhet göra för att uppmärksamma en eventuellt riskfylld situation för en våldsutsatt person som genomgår en separation?

Lektion 4.1 Finns det annan lagstiftning än Brottsbalken (BrB) som har betydelse för den brottsutsatta? (Exempelvis: LSS, HSL, SoL, SFB) Nu ska vi titta närmare Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd.

Vad tänker ni kommer att hända härnäst? Lektion 4.1 Vad tänker ni kommer att hända härnäst?

Lektion 4.1 Vilka samhällsaktörer kan Anna, barnen och Adam tänkas komma i kontakt med?

Vilket slags stöd behöver de? Lektion 4.1 Vilket slags stöd behöver de?

Lektion 4.1 Hur väl stämde innehållet i filmerna överens med det som diskuterats innan? Hur fungerar det i kommunen hälso- och sjukvården länet Gör 5 kolumner på tavlan och skriv rubrikerna som finns på post-it-lapparna. Låt dem efter de haft tre minuter på sig att ge exempel på olika handlingar som är utryck för våld. Genomförandet: Låt varje par komma med exempel i varje kolumn. Här kan du ta antingen en kolumn för sig och låta alla paren komma med ett exempel, sedan över till nästa kolumn osv. Eller låta ett par ge exempel i varje kolumn.

Efter det tittar vi på lagstiftningen… Lektion 4.1 Skriv ner exempel på vilka slags brott som skulle kunna bli aktuella i fallet Anna och Adam. Efter det tittar vi på lagstiftningen… http://www.nck.uu.se/kunskapsbanken/amnesguider/vad-sager-lagen/ Prova innan och se vilka texter du vill visa!

i hälso- och sjukvården i länet Lektion 4.1 Vilket stöd kan våldsutövare få för att upphöra med sitt våldsamma beteende? i kommunen i hälso- och sjukvården i länet Testa gärna innan vilka enheter som finns Men sök tillsammans Be om gruppens förslag på vilka ord de tycker du ska använda Ha din egna sökvägar i minnet  Gå in på aktuell hemsida och skriv olika sökord eller Googla med samma sökord. Förslag på sökord: Våldsutövare; Mansmottagning; Mancentrum, ”Stöd till män”; ”Krismottagning för män”)

Lektion 4.2 DOLD Två och två, sätter sig mitt emot varandra Den ena personen ska berätta någonting för den andra, till exempel om sin senaste resa eller hur morgonen varit. Den som lyssnar får under tiden inte röra en min, inte nicka, humma eller liknande. Efter ett par minuter ber du dem byta När båda testat, avbryt övningen och låta deltagarna berätta om vad de upplevde. Hur var det att prata med någon som inte visade något som helst engagemang? Hur var det att vara den som lyssnade? Syftet med övningen är att ge deltagarna en erfarenhet av hur viktigt kroppspråket är i bemötandet av andra.

Lektion 4.2 Prata två och två hur det skulle kännas att ställa exempelfrågorna om våldserfarenheter…

Lektion 4.2 Välj minst en fråga av de som finns i det svarta fältet….

Lektion 4.2 På vilket sätt hade Annas situation och hennes behov av stöd kunnat se annorlunda ut om hon: Haft en funktionsnedsättning Levt i en samkönad relation Befunnit sig i ett missbruk/beroende Haft svårigheter med det svenska språket Vilken beredskap har ni i er verksamhet för att ge stöd till personer i dessa situationer?

Lektion 4:2 Har ni fler exempel på vanliga föreställningar om våld i nära relationer? Denna övning skulle du även kunna ha inledningsvis och följa upp här.

Lektion 4:2 Hur kan sådana föreställningar påverka stödet till våldsutsatta ifall de finns hos personalen? Denna övning skulle du även kunna ha inledningsvis och följa upp här.

Skriv på post-it-lappar… Imorgon Inom en månad Om ett år Lektion 5 Vad kan ni göra inom er verksamhet för att förbättra arbetet för våldsutsatta personer och deras barn samt våldsutövare. Skriv på post-it-lappar… Anteckna förslagen och sammanställ dem gärna så att ni kan påminnas om dem på er arbetsplats. 37