Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & -påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande
Dagordning 19 november 15.00 Fika & litt.sem. Plats: Personalrummet 15.30 Återsamling. 15.40 A-B-C-projekt 15.50 Övning A-B-C-projekt 16.10 Redovisning A-B-C-projekt 16.30 Diskussion- bikupa. Avrundning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång.
A – B – C - PROJEKT Vilka entreprenöriella kompetenser vill vi stimulera hos eleverna Hur lång tid behöver projektet ta? Hur kommer självkunskap in i projektet? Vilket centralt innehåll ska ingå i projektet? Hur ska eleverna presentera projektet? Hur ska bedömningen av projektet gå till?
A-Projekt för elev Projektnamn Problemställning Uppdrag Genomförande Stödfrågor Tidsram Redovisning Bedömning / Centralt innehåll
B-C-PROJEKT för elev Entreprenöriella kompetenser jag vill jobba med Min projektidé Så lång tid ska mitt projekt ta Centralt innehåll jag vill jobba med i mitt projekt Så här vill jag redovisa Då redovisar jag Så här vill jag bli bedömd Jag vill bli bedömd av
Handlings- och tidplan för projekt Aktivitet När genomföras Hur ska det gå till Vem gör det Klart datum
A – B – C – PROJEKT - exempel Vilka entreprenöriella kompetenser vill vi stimulera hos eleverna Ta-sig-församhet, motivation (intresse) och framtidstro Hur lång tid behöver projektet ta? Ca 5 veckor Hur kommer självkunskap in i projektet? Intressen, utmaningar, motivation, framtidstro Vilka centralt innehåll ska ingå i projektet? Olika i samhällskunskap t ex arbetsmarknadens och arbetslivets förändringar och villkor..utbildningsvägar, yrkesval..aktuella samhällsfrågor.. Hur ska eleverna presentera projektet? Skriftligt och muntligt Hur ska bedömningen av projektet gå till? Formativt, matris, elev, utvärdering – intressant, meningsfullt, utmanande, lärande - erfarenhet
B-C-PROJEKT för elev - exempel Entreprenöriella kompetenser jag vill jobba med Projekt och organisering, motivation och framtidstro, uppmärksamhet och bekräftelse, medvetenhet om sina talanger Min projektidé Först ska jag göra ett test som heter intressetestet. Där kommer jag att svara på frågor som kommer att ge förslag på olika yrken. Sen ska jag göra ett studiebesök på något av yrkena. Innan besöket ska jag läsa på om yrket. Så lång tid ska mitt projekt ta Kursmål jag vill jobba med i mitt projekt Så här vill jag redovisa Med powerpoint för klassen Då redovisar jag Så här vill jag bli bedömd Jag vill bli bedömd av
ABC - designa ett projekt Välj Miljö Tre EL- kompetenser/pusselbitar Ämnesövergripande stoff Förutsättning Planera ett projekt som innehåller A med möjlighet för B och C
Miljöer
Frågan ställs igen Kan man undervisa entreprenöriellt utan att vara entreprenöriell själv?
Vilken kunskap görs tillgänglig i din undervisning? Vem får eleven bli?
Var är jag nu i mitt eget arbete med EL Var är jag nu i mitt eget arbete med EL? Värdeskapar jag något för någon i mitt arbete idag?
Avrundning & sammanfattning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång Uppdrag att redovisa i samtalform för liten grupp nästa gång: Var är jag nu i mitt eget arbete med EL? Vad och för vilka värdeskapar jag idag? Handout- projektmallar - Entreprenöriellt lärande - konkret arbete bortom floskeln http://www.youtube.com/watch?v=a2zNIQF3axE&sns=em Läsuppgift. Läs kapitel 3 i ”Så tänds eldsjälar” Frågor sid 111.
Frågor att reflektera över i din loggbok inför tillfälle 4, 1 december. Vilka konsekvenser får entreprenöriellt lärande, för lärare, elever och skola? All får nya förutsättningar. Hur hanterar man det? Vilka är de kritiska framgångsfaktorerna? Passar entreprenöriellt lärande alla? Alla ämnen? Varför? Varför inte? Hur börjar man? Måste skolledning stödja processen? Hur mycket? Vilka klartecken behövs ”uppifrån”? Vilka ”nya” kompetenser behöver lärare och elever utveckla för att lyckas? Hur stor erfarenhet och kunskap har du från att arbeta i projekt? Hur anser du att en elev lär sig driva och medverka i projket på bästa sätt? Vad av det vi uppfattar som problem, är verkligen problem? Hur kan du tillsammans med en eller flera kollegor ta steg till ett ökat entreprenöriellt lärande? Exempelvis nödvändiga schemaändringar. Vilka förändringar behövs vidtas för att stimulera elevernas entusiasm, motivation och framtidstro?