Pedagogen och det entreprenöriella lärandet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.
Advertisements

EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Utvärdering 2 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Kvalitetslyft i skolan. ”Lärarna vill ha extra miljard till skolan” Publicerad: :32 ”Lärarförbundet kräver en miljard extra till skolan nästa.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Välkomna! Pedagogiskt bokslut FIKA! Skolinspektionen Kollegialt lärande Utvärdering.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & - påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Barn och ungdomars utveckling
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Heby skola 7-9 Björn Johansson, förstelärare
Ungdomarnas medieanvändning
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
Gymnasiearbete 100 p.
Steg för livet
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Alsike IF - Presentationsmall
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Hälsokursen - vikt Träff 1 Välkomna!.
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Språkinlärning på talets grund
Individuellt lärande tillsammans
Lärares planeringsarbete!
Gruppens uppdrag: Att via medarbetarna i Örgryte-Härlanda utveckla kund-/brukarfokus utifrån Visionen . Metod: Ta fram stöd till hjälp för varje arbetsgrupp.
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Bedömning för lärande 31/10
För Färentuna skola och fritids
Välkomna!.
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Gymnasiearbete 100 p.
Tips för det praktiska ledarskapet
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Kreativa verktyg och metoder
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Problembaserat lärande (PBL)
Presentationens avskrift:

Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & -påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande, Lerum Dela gärna och använd men ange självklart alltid källan.

Dagordning 6 mars 14:15 Litteraturseminarium 14:40 5 minuter EL. 14:45 Inledning- samtal/”Är du lönsam lille vän?” 15:15 Kulle - Grop 15:35 ”Klassfotot” eller ”Vilka elever möter du?” 16:00 Avrundning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång 16:15 Avslut

Det entreprenöriella lärandet - 4 ben Källa: Entreprenöriellt lärande -i praktik och teori. Falk/Lundqvist mfl, 2014 Förmågor • Utveckla elevens kompetenser. Nyfikenhet, kreativitet, förmåga att lösa problem Förhållningssätt • Aktivt medborgarskap, aktivt skapande av värden – relationellt, betydelseskapande förhållningssätt Undervisningsformer och lärprocesser • Samarbete, skola – närsamhälle/arbetsliv, lärare – elev, elev – elev - utgångspunkt nära eleven • Tvärvetenskapliga, ämnesövergripande, problemlösande och autentiska undervisningsformer • Kreativa, innovativa och nytänkande lärprocesser MEN - Entreprenöriellt lärande är inte en metod. Lärarens och elevens roller • Lärare som vägledare, coach och möjliggörare • Lärare som företrädare för både ämneskunskaper och generella kompetenser • Elever som aktiva, sökande, ansvarstagande och initiativrika.

Källa: http://www.dn.se/kultur-noje/interaktiv-grafik-150-kulturhandelser-som-skapade-sverige/

Vem får eleven bli i ditt klassrum? Förväntningar spelar roll – vilken roll spelar du? ”Är blir som ett fängelse, ”blir” är som en öppen dörr

Källa: Stensmo, Ledarskap i klassrummet, sid. 244

Källa: Stensmo, Ledarskap i klassrummet, sid. 244

”Klassrummet” Vilka elever möter du?

Vilka är de här eleverna? Vilka svårigheter ser du med gruppen/olika individer? Vilken lärstil tror ni att ni behöver? Varför?

Vem får eleven bli? Vilken lärstil tror ni att ni behöver? Varför? Vilka möjligheter ser du mer grupper/olika individer? Vilken lärstil tror ni att ni behöver? Varför?

Analys och redovisning

”Klassrummet” Vilka elever möter du? Utvärdering: Ta upp och läs svaren från 1 och 2. Analys: Skillnader/likheter mellan 1 och 2? Redovisning

Är vs Bli Färväntan spelar roll Var lägger du ditt fokus. beteende behov bakgrund vs styrkor motivation framtidstro Var lägger du ditt fokus.

Vilken kunskap görs tillgänglig? Vem får eleven bli? Reflektionsfråga: "Var är jag nu i mitt eget arbete med EL?”

Avrundning & sammanfattning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång Läsuppgift. Läs kapitel 2,4,8 i ”Entreprenöriellt lärande -i praktik och teori” Frågor. Se nästa bild Föreläsning om möjlighetsspråk Michael Hjert http://www.youtube.com/watch?v=1oVIK 47O0yU&sns=em "Var är jag nu i mitt eget arbete med EL?” Värdeskapar jag något för någon i mitt arbete idag? Handout- valfri läsning Situationsanpassat ledarskap sid 243-246 /Christer Stensmo

Frågor att reflektera över i din loggbok inför tillfälle 3, 27 mars. Med utgångspunkt i det samhälle som finns idag. Vilka tio kompetenser anser du vara de viktigaste för skolan att stimulera? Hur stimulerar du dem idag? Hur involverade är dina elever i den processen? Hur relaterar du dem till läroplanen? Källa; Westlund, Så tänds eldsjälar, sid 73.

Frågor att reflektera över i Arbetslaget inför tillfälle 3, 27 mars. Vad fängslas vi av?! Tänk HELA elevens Röselidliv?Hmmmmmmmmmmmm……. (Vad frigör, vad låser?)

Analys och redovisning