Särskilt stöd Processdagen - anmälningsärenden 6 december 2016

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samborådet Emina Redzematovic. Samborådet 2. Coach/vägledare kartläggning Motivationssamtal Bedömning Upprättande av handlingsplan Planera insats Följa.
Advertisements

Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Hälsoskydd 6 nov 2015 Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
Alf Nilsson1 Nationellt likvärdig utbildning Utgångspunkten för skolans uppdrag och beslutad ansvars- fördelningen är kravet på en nationellt.
Särskilda skäl Mötestema: 6 särskilda skäl. Särskilda skäl De 6 särskilda skälen Presentationsmaterial med länkar och frågor från Strandskyddsdelegationen.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering Carolina Stiwenius Diskrimineringsombudsmannen,
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Revidering av riktlinjer gällande särskilt boende för äldre
Hemmasittarprogrammet i Älvkarleby kommun
Temautbildning Arbetsmiljö
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Barnets bästa i främsta rummet
Länsgemensam ledning i samverkan
Processkartläggning Upphandling
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Etableringskontroll Processbeskrivning Versionsnummer: 1.2
Svenska i gymnasieskolan
Disposition – konsten att läsa skolstatistik
Fysiskt tvång - fasthållningar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Innehåll i och användning av läromedel.
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Barn- och Utbildningsförvaltningen
Vad ser Skolinspektionen?
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö
Miljömålen består av tre slags mål
Åtgärdswebben.
En utvecklad studie- och yrkesvägledning
Dold reklam i sociala medier: Mellanhänders ansvar
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
Nationell tillsyn 2017 Samverkan när det gäller multisjuka äldre – Rapport: Samverkan för mulitsjuka äldres välbefinnande (maj 2018). Patientsäkerheten.
Skolledningskonferens
Kvalitetsarbete i skolan Henrik Dahl, Skolinspektionen
Elevstödsprocessen Skapa en undervisning som möter alla elever
SOU 2017:43 Gunilla Lillhager förvaltningschef LD Hjälpmedel
Disposition Pågående arbete hos Konsumentverket
Timplan för grundskolorna i Angered
Framtidsfullmakt Annika Lewerth.
Systematisk dokumentation inom socialtjänsten
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Systematiskt kvalitetsarbete
Utredningen om ekologisk kompensation
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Klagshamns rektorsområde
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Värdegrund inom äldreomsorgen
De svåra uppsägningarna
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
LSG Uppföljningsrapport
Dokumentera rätt i vården
Revisionsredogörelsen 2017
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Buller inför rätta! Smakprover till frukost-buffén
Frukostseminarium buller praxisgenomgång Monika Gerdhem - Miljöjurist och chef för hälsoskyddsavdelningen på miljöförvaltningen i Stockholm
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
[Projektnamn] Utvärdering
Nätverket för barn-och elevhälsan
Presentationens avskrift:

Särskilt stöd Processdagen - anmälningsärenden 6 december 2016

Allmänt Skolinspektionen är värdmyndighet Kansliet för ÖKN har stor kunskap om ÖKNs praxis Kansliet bistår ÖKN i sin praxisspridning (bla. genom information till Skolverkets upplysningstjänst och vägledande beslut på hemsidan, m.m.)

Skolplaceringar den största ärendetypen

Allmänt om ÖKN:s prövning av särskilt stöd Överklagandenämndens roll Överprövande instans Prövar enbart utifrån ett överklagande som varit föremål för rättidsprövning och bedömning av omprövning hos beslutsmyndigheten aktuella och faktiskt gällande beslut Upphäver och återförvisar ärendet / avslår överklagandet Inga sanktionsmöjligheter Det närmaste ett tillsynsuppdrag - i form av särskilda uttalanden

Allmänt om särskilt stöd Överklaganden gäller oftast åtgärdsprogram Överklaganden prövas enbart om det kommer från samtliga vårdnadshavare Särskild stöd sätts in sent! Ändringsfrekvensen gällande ärenden om särskilt stöd är hög

Särskilt gällande beslut om ÅP Vad överklagandena ofta innehåller Utredningen är inte tillräcklig. Vårdnadshavarna har inte getts möjlighet att delta i utarbetande av åtgärdsprogrammet Behoven inte tillgodosedda i de åtgärder som beslutats Åtgärderna är inte konkreta eller utvärderingsbara Yrkanden om att vissa särskilda skrivningar ska förändras Flera ärenden där vårdnadshavarna (?) eller eleven känner sig kränkt av skrivningar i åtgärdsprogrammen Vårdnadshavarnas oro att dokumentet ska följa eleven genom hela livet.

Särskilt gällande beslut om ÅP (forts.) Överklagandenämndens prövning av ÅP Utredningen Största bristerna i utredningen För gammal utredning Kartläggande delen saknas Den pedagogiska bedömningen inte tillräcklig Åtgärdsprogrammet Största bristerna i åtgärdsprogram Åtgärderna har inte återspeglat vad som framkommit av utredningen Åtgärderna är inte konkreta och utvärderingsbara Åtgärderna är inte tillräckligt specificerad (omfattningen, etc.) Det anges inte vem som är ansvarig för uppföljning och utvärdering.

Särskilt gällande beslut om SUG Vad överklagandena ofta innehåller Eleven upplever sig isolerad – känner sig ibland bestraffad Att det inte är tydligt när eleven ska undervisas i klassen/i den särskilda undervisningsgruppen Vilka brister som ofta förekommer i beslut om SUG Rektorn har inte tagit ställning till särskilda skäl Det har inte visats att man prövat andra stödåtgärder i tillräcklig omfattning Disciplinära åtgärder blandas ihop med särskilda stödåtgärder Använt särskilda undervisningsgrupper felaktigt Besluten omfattar alltför långa perioder

Vad vi ser i övrigt gällande beslut om särskilt stöd Huvudmännen anger ofta ekonomiska orsaker till varför en elev inte får visst stöd Ett dilemma: Nya beslut om åp fattas ofta . När ett nytt beslut fattats upphör det tidigare att gälla (den formella gången för överklaganden vs. rätten att få sin sak prövad) Frågan om/när nämnden gör särskilda uttalanden vid avskrivning av ett beslut

Vad vi ser i övrigt (forts.) Åtgärdsprogram ska vara ett redskap för skolpersonal i arbetet med att stödja elev med behov av särskilt stöd – inte ett statiskt dokument Gränsdragningen extra anpassningar – särskilt stöd Vad är vad? Vad ska stå med i ett åtgärdsprogram? Ansvaret för stödåtgärderna läggs ofta på eleven Inkomna överklaganden till beslutsmyndigheten överlämnas inte skyndsamt till överprövande instans

Tack för mig! Ni vet var vi finns!