INLEDNING TILL WORKSHOPSARBETET

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Advertisements

Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Matematik i Svedala SKL:s PISA2015 avstämningsmöte.
Active Student Participation ASP Att komma igång med ASP - för lärare Frågor att fundera över.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Nyanlända akademiker snabb väg in på arbetsmarknaden Reglab Eva-Britt Grönberg, projektledare.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Kandidatuppsats i Statistik 732G32
Svenska som andraspråk 1
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
LULEÅ GYMNASIEBY Fyra kvarter samt bibliotek och Hälsans hus.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
PRODUKTIONS- OCH KVALITETSTEKNIK 7,5 hp, helfart
Skollagen 3 § Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina.
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Välkomna till Björkö-Arholma skola
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Leda och utveckla en förening
Om den nya timfördelningen för gymnasiet ( ):
Produktdesign 3 årig kandidatutbildning Kunna designa produkter
Andra delen i analys och planeringsfasen
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
Rondundervisning på läkarprogrammet
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
Gymnasiearbete 100 p.
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Nätverk för lärare på fritidshem
Svenska i gymnasieskolan
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Formativ undervisning – workshop 1 - introduktion
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nu är det dags! Ansökan till gymnasiet
Ny lärarutbildning start ht-11
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Öppna universitetens nationella seminarium,
Handelshögskolan vid ÅA Utbildningslinjen för ekonomi
Dubbelbehörighetsprojektet - utrustning och programvara
Välkommen till infomöte den 18 november
Välkomna till Öppna universitetet vid Åbo Akademi!
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
1. Kursintroduktion GIS för gymnasiet ArcView 9 grundkurs
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Komma igång med Moodle Januari 2016
Lärares planeringsarbete!
Timplan för grundskolorna i Angered
Tomas Nilsson, specialistsjuksköterska MSc Adjungerad klinisk adjunkt
Förändring för kvalitet och förnyelse
Tillvarata jobb-potential inom de gröna näringarna
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Evidensbaserade miljöanalyser
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
Förstelärarnätverk 13/3 Program
Gymnasiearbete 100 p.
Rekrytering med lokala jobbspår
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Workshop 1: våra förutsättningar lokalt
Fortbildning för pedagoger
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Stärkt tillgänglighet till kommersiell service i gles-och landsbygder
Digitalisering handlar inte om IT utan om ett sätt att tänka: öppenhet och samarbete eller göra allt själv bakom lyckta dörrar? Bättre och effektivare:
Återkoppling.
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

INLEDNING TILL WORKSHOPSARBETET Se handouts Gruppindelning Plats och tidtabell Instruktioner för diskussionerna Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet

Gruppindelning Grupp 1/ AC Grupp 1/i Åbo Grupp 2/i Vasa Grupp 2/i Åbo Mårten Björkgren Anna Buss Ria Heilä-Ylikallio Nina Kallio Camilla Koskinen Kajsa Lindström Anki Stenkull-Aura Claus Stolpe Maria Söderbacka Annika Wiklund-Engblom Carola Wärnå-Furu Ulla Stina Åman Tanja Östan Grupp 2/i Vasa Agneta Eriksson Camilla Forsberg Jessica Lindroos Michaela Lithén Mia Porko-Hudd Jan-Erik Romar Pia Sjöblom Anna Smedlund Johan Werkelin Grupp 2/i Åbo Christer Glader Johan Lindén Pia Roos-Mattjus Tiina Saloranta-Simell Grupp 1/ AC Charlotta Hilli Grupp 1/i Åbo Carina Gräsbeck Pekka Santtila Anna Sundelin Johanna Wassholm Sanna Westerlund (?) Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet

Tidtabell och platser 13.15-14.45 Ämnesvisa diskussioner och workshops utg. från erfarenheter av digital undervisning Grupp 1: D402/Vasa och Bryggan ASA C309/Åbo Språk, kulturämnen, samhällsvetenskaper, hälsovetenskaper och specialpedagogik Grupp 2: ICT:s mötesrum B308/Vasa och Långvågen ASA C218/Åbo Konst- och färdighetsämnen (bildkonst, hushållsvetenskap, slöjdvetenskap, idrott) och naturvetenskaper. 14.45-ca 15 Muntlig rapportering från grupperna 15-15.30 Avslutning D402/Vasa och Bryggan ASA C309/Åbo Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet

Workshopsarbetet Presentationsrunda Gruppen väljer inom sig ordförande och sekreterare Presentationer á ca 10 min av två lärare i varje grupp Diskussion (underlag på handout) Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet

Diskussion Vilka idéer väckte lärarnas presentationer här på workshopen och förmiddagens presentationer med tanke på mina egna kurser? (runda; ett par minuter per person) Hur kunde vårt ämnes kurser 60 sp erbjudas åt studenterna (på ett flexibelt sätt), vilka tankar finns redan? (runda) Brainstorma: Vad behövs för att vi på ska kunna erbjuda 60 sp dubbelbehörighet åt studenterna, så att de kan genomföra sina studier inom ramen för sin studietid, utan oöverkomliga extra kostnader för resor till annan ort? (diskutera förslagsvis först i par och lista sedan tillsammans i hela gruppen) Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet

Avslutning på workshopsarbetet Sekreteraren ger/skickar in anteckningarna från workshopen till tove.forslund@abo.fi Sammanställning skickas ut

Kortkurser inom ramen för dubbelbehörighetsprojektet INTRODUKTION I DIGIATALA ARBETSSÄTT I UNDERVISNINGEN: MÖJLIGHETER OCH UTBUD 17.3.2017 kl. 9.00-11 Plats: Videokontakt Åbo-Vasa. På kursen ges en helhetsbild av vilka olika tekniska lösningar som är tillgängliga för ÅA- lärarna att använda för i första hand videokontakt och -produktion i olika undervisnings- och handledningssituationer.  På kursen visas också exempel på hur dessa använts. PLANERING AV DIGITALA KURSER 31.3.2017 kl. 9.00-11 Plats: Videokontakt Åbo-Vasa. Syftet med kursen är att ge praktiska råd för vad man ska tänka på vid planering och uppläggning av nätkurser (att göra en plan för din nätstödda kurs där du beaktar constructive alignment, dvs. undervisnings- och examinationsformer utgående från lärandemålen, att  aktivera studenterna och strukturera övningsuppgifter för digital kurs, beaktande flipped classroom, gamefication mm.) PLANERING AV DIGITALA KURSER – GENOMGÅNG AV EGNA KURSER Syfte är att lärarna själva tillämpar kunskaper på sina egna kurser (hur planerar ämnet sin helhet och enskilda kurser)

YTTERLIGARE KORTKURSER OM DIGITAL UNDERVISNING www.abo.fi/personal/kurskatalog www.tritonia.fi/edulab/kortkurser (Tritonias EduLab) Bl.a. Moodle (rekommenderas för alla som inte tidigare deltagit i Moodle-kurser) Adobe Connect Handledning på nätstödda kurser Minikonferenser/Seminarier/Videoinspelningar med lärarexempel/god praxis Upphovsrätt Behov av kortkurser denna vår/ under kommande läsår: Moodle-kurs i maj 2017? Andra kurser? Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet

www.abo.fi/personal/sv/pudigimetoder www.abo.fi/personal/kurskatalog/ www.tritonia.fi/edulab/kortkurser Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet