Samtal kräver interaktion

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Engelska.
Advertisements

Muntliga nationella prov i svenska
Swedex Muntligt test A2 40 poäng.
Boksamtal.
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Skriva för att lära – så gör du
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Samtalet På Arbetsplatsen.
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
Muntligt Jag kan….
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Intervju inför ViV-projektet.
Förskoleklassen på Södermalms skola
Från Helena Gustavsson i Göteborg
Boksamtal.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att hålla en presentation
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Läroplansträff Välkomna.
18 mars * Fika * Vad? * Varför? * Hur? * Väcka intresse * Motivera * Diskutera * Skapa flippgrupp.
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
Vi undersöker kraft och rörelse
Aktivt lyssnade.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Muntlig presentation.
Studieteknik och inlärning
Anställningsintervjun
Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.
Talande mattor.
Reflektioner från grupperna No hands up…
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
pedagogisk dokumentation
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Retoriska arbetsprocessen
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Exempel på skriftligt omdöme
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
Beardslees familjeintervention Lisa Wallander Linusson
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
INTERVJUTEKNIK. Vad är en intervju [Norstedts Ord för Ord] samtal, utfrågning, (ibl. nära) enkät intervju' [Norstedts svenska ordbok] subst. intervjun.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Informerande tal Syftet med ett.
 Förstå fördelarna med att tala improviserat  Förutse situationer för att tala improviserat  Använd taktiker för att tänka snabbt  Förbered ett tal.
RETORIK Att förbereda ett tal. Intellectio – analys av talsituationen SYFTE: Varför ska du tala och hur vill du att lyssnarna ska reagera? ÄMNE: Vad ska.
Lösningsfokus och tolk Sara Walsöe Pedersen Verksamhetschef Västmanlands Tolkservice ek förening Telefon: E-post:
Svenska som andraspråk 3
Kundanalysen har flera syften
INTERVJUTEKNIK.
Podcast Skapa din egen podcast.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Genomgång - påminnelse Eget arbete
REGLER FÖR ENHÖRNA IF F-14
Kroppsspråk, röst och artikulation
Argumenterande tal i en np-version
TVÅ STJÄRNOR OCH EN ÖNSKAN
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Argumenterande text.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Tips för bättre kommunikation
Hot och hat mot förtroendevalda
Presentationens avskrift:

Samtal kräver interaktion

Det finns regler för ett samtal Interaktion (dialog i stället för monolog). Kolla förståelse (hos den andre) Kolla intresse (hos den andre) Reglerna finns inte nedtecknade , utan man förväntas veta om dem. När ett samtal fungerar bra finns en respektfull ton i samtalet. Konkurerande samtalsstil kan innebära att vi talar i mun på varandra.

Olika samtalsstilar I ett samtal kan det hända att vi visar upp olika bilder av oss själva. Engagemangsstilen ( vill skapa närhet, samtalet går fort , personliga ämnen) Hänsyn- och respektstilen ( formella samtal, artighetsmarkörer, allmänt uttryckssätt, andra får prata till punkt, längre pauser)

Förberedda samtal Läs instruktionerna noga Genomgång av ett bestämt material, kolla nyckelord Du förväntas kunna ämnesspecifika begrepp Stödord Håll tiden Var aktiv

intervju Börja med research Ställ rätt frågor Ibland går det inte att förbereda en intervju

Poddradio Podcast Inga tider för hur långt programmet ska vara. Billigt att spela in. Dator mikrofon och headset