Samhällskunskap i gymnasieskolan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

INFÖR BETYGSPROGNOS VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för respektive.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Exjobbsinformation för EI studenter V12 Arbetsrutiner: studieinformation/Examensarbete// Sök intressant projekt Använd.
Utrikesdepartementet De tre mötena under 2015: Agendan integrerar flera multilaterala processer och organ Juli 2015 December 2015 Konferensen för utvecklingsfinansiering.
Alf Nilsson1 Nationellt likvärdig utbildning Utgångspunkten för skolans uppdrag och beslutad ansvars- fördelningen är kravet på en nationellt.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Sv Aktuellt i antagningen Erik Kyhlberg.
Active Student Participation ASP Att komma igång med ASP - för lärare Frågor att fundera över.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Exklusive nyanlända elever
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Catrin Eriksson Biblioteksdagarna Växjö 2017
Välkomna till styrd helpdesk: Naturvetenskap & Teknik
Skollagen 3 § Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Problematisering av diplomet
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Riktlinjer för betygssättning
Gymnasiearbete 100 p.
De stora lärargrupperna
Mål och resultat på Åsaskolan
Regiongemensam elevenkät 2016
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Etik- planering.
Svenska i gymnasieskolan
Regiongemensam elevenkät 2016
Disposition – konsten att läsa skolstatistik
Fysiskt tvång - fasthållningar
Innehåll i och användning av läromedel.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Friluftsliv.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Vad ser Skolinspektionen?
Välkommen till infomöte den 18 november
Insynsbesök på fristående gymnasieskolor år
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Utvärdering av resursfördelning - socioekonomisk fördelning
Språkinlärning på talets grund
Kommuners styrning av gymnasieskolan
Kvalitetsarbete i skolan Henrik Dahl, Skolinspektionen
Elevstödsprocessen Skapa en undervisning som möter alla elever
Vård och omsorgsutbildning
Lärares planeringsarbete!
Timplan för grundskolorna i Angered
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Regiongemensam elevenkät 2016
Bedömning för lärande 31/10
Sektor utbildnings rutin för introduktion av nyutbildad personal
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Klagshamns rektorsområde
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Insatser och åtgärder för att stärka sfi-resultaten I NACKA
På gång på Skolverket och i aktuella utredningar
Gymnasiearbete 100 p.
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Presentationens avskrift:

Samhällskunskap i gymnasieskolan En kvalitetsgranskning av undervisningen i Samhällskunskap A på tre yrkesförberedande program

Varför Samhällskunskap A? Ett kärnämne Ungdomar i Sverige har relativt sett goda kunskaper Skillnader mellan elever på olika program Slutbetygen i Samhällskunskap A Måluppfyllelsen är generellt sett lägre på yrkesförberedande program 14 procent fick IG på industriprogrammet läsåret 2008/09 Få elever får MVG 2018-08-29

Central frågeställning Är undervisningen i samhällskunskap på yrkesförberedande program ändamålsenlig och ger eleverna möjlighet att nå målen? Utgår undervisningen från ämnets mål att sträva mot? Utgår undervisningen från programmålen? Anpassas undervisningen efter varje elevs förutsättningar och behov? Arbetar skolorna för att säkerställa en likvärdig bedömning? 2018-08-29

Urval och metod Urval 3 yrkesförberedande program – bygg-, fordons- och industriprogrammet. 38 gymnasieskolor, varav 6 med fristående huvudman. Spridning över landet. Skolorna helst ha samtliga program och möjliggöra ett flertal lektionsbesök. Intervjuer med elever, samhällskunskapslärare och rektorer. Observationer av lektioner i Samhällskunskap A. Dokumentstudier bland annat skolans senaste kvalitetsredovisning, kurs- och lektionsplaneringar, bedömningsunderlag exempelvis prov. 2018-08-29

Undervisningen inriktas mot målen att sträva mot Målen att sträva mot genomsyrar undervisningen i nästan samtliga granskade skolor. Genom undervisningen får eleverna praktisera demokratins värdegrund. Planering utifrån mål att uppnå. Skillnad mellan lärare. Missuppfattning kan begränsa undervisningen och lärandet. 2018-08-29

Undervisningen utgår endast till viss del från programmålen Programmålen styr i liten utsträckning. I ca en tredjedel av skolorna behöver lärarna i högre utsträckning knyta an undervisningen till elevernas studieinriktning. Programmålen gör undervisningen meningsfull. Goda exempel finns på hur elever får diskutera och ta ställning till etiska frågor och förhållningssätt som rör yrkesutövningen. Samverkan mellan kärn- och karaktärsämneslärare viktigt. Förutsättningar finns men utnyttjas inte alltid. 2018-08-29 Här har vi sidfoten

Till viss del individanpassas undervisningen Elevernas förkunskaper och önskemål styr anpassningen. I en femtedel av skolorna behöver emellertid eleverna ges ökat inflytande. Anpassning av arbets- och redovisningsformer. Individanpassning behöver utvecklas på några skolor där önskemål och förväntningar riskerar att leda till en ”G-kurs”. Stödundervisningen brister ett ”erbjudande” som inte alltid utnyttjas sällan lärare i samhällskunskap åtgärdsprogram saknas ofta 2018-08-29

Analys av skriftliga bedömningsunderlag Syfte: Speglar proven samtliga betygskriterier? Går det att urskilja betygs- och kunskapsspecifika förväntningar? Slumpmässigt urval av 38 bedömningsunderlag – 32 prov och 6 inlämningsuppgifter. Majoriteten av proven och inlämningsuppgifterna avspeglar samtliga betygskriterier. Eleverna ges därmed möjlighet att visa sina kunskaper på samtliga betygsnivåer. Knappt 20 procent av proven testar enbart kunskaper som motsvarar nivån Godkänt. Ingen koppling kärnämne – karaktärsämne 2018-08-29

Hur likvärdig är bedömningen och betygssättningen? Betygssättning är myndighetsutövning och betygen ett viktigt urvalsinstrument. I närmare hälften av de granskade skolorna behöver arbetet för att säkerställa en likvärdig bedömning och betygssättning förbättras en eller få lärare och ingen samverkan med andra skolor inga gemensamma tolkningar av kursplanens mål och betygskriterier ingen systematik utan bygger på enskilda lärares engagemang tid i ämneslag används till annat diskussionerna kopplas inte till skolans egna resultat. 2018-08-29

Avslutningsvis Måluppfyllelsen kan öka genom att skolorna säkerställer att elever som riskerar att inte nå målen ges relevant stöd. Undervisningen kan upplevas som mer meningsfull och stimulerande om den anpassas till programmets karaktär och till varje elevs förutsättningar. Samtidigt kan kraven öka och fler elever ges möjlighet att nå så långt som möjligt. Granskningens resultat i förhållande till Gy11: Examensmål Skolans demokratiska uppdrag 2018-08-29