Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Coachande ledarskap som mentor
Nulägesanalys genom frågor
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Inlärningsmiljö för att öka motivation
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
i kommuner, landsting/regioner
Ta ställning och handla!
Centrum för Genusvetenskap
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Förändring och motstånd
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Anställningsintervjun
Härskartekniker Osynliggörande Förlöjligande
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Förälder och ny som ledare. Svensk Idrotts värdegrund Glädje och gemenskap Demokrati och delaktighet Allas rätt att vara med Rent spel.
Konflikthantering på arbetsplatsen. Konflikt Önskemål man inte vill släppa + Blockering av annan = Frustration Agerande.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
INLEDNING Presentera dig själv, dagordningen och eventuell information om möteslokalen. BESTÄM DISKUSSIONSNORMER Gå igenom “grundregler” för diskussionen.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
HBTQ-certifiering inom
Svenska som andraspråk 3
Självkänsla.
Coaching.
Att skriva en resonerande text
VISA DENNA BILD: INLEDNING
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Det är insidan som räknas!
Sociologi Introduktion.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Novellanalys.
Samhället och individen
Normaliseringsprocessen
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Etik & moral.
Workshop Arbetsplatslärande.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Vi är varandras arbetsmiljö
Tips för bättre kommunikation
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
Den här presentationen innehåller:
Att håll och utvecklas som ledare
Presentationens avskrift:

Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet och jämlikhet, APT- material och har ett filnamn som inleds med APT har till syfte att underlätta för dig som chef som vill ta upp frågor om jämställdhet, jämlikhet, normer och diskriminering på era arbetsplatsträffar Materialet är varierande och du väljer det som passar dig och din arbetsgrupp bäst och/eller det som du känner dig mest bekväm med att börja med Varje presentation är max 5 sidor och innehåller bakgrund, korta fakta samt några diskussionsfrågor Hur lång tid presentationen tar beror på ämnet liksom gruppens intresse för dialog och diskussion Ett tips kan vara att börja med de presentationer som är av ”lärande karaktär” Målsättningen är att varje enhet ska använda APT-materialet vid minst tre APT:er per år för att få igång samtal och diskussioner kring jämställdhet, jämlikhet, normer och diskriminering på sin enhet eller i sin ledningsgrupp Behöver du stöd eller har frågor kring materialet kontakta Anna Ebenmark, mångfaldsstrateg, 2 76 32

Härskarteknik: Påförande av skuld och skam Att tänka på: Det är relativt vanligt att ha erfarenheter av att ha blivit utsatt för härskartekniker men det är också vanligt att utsätta andra för detsamma. På en arbetsplats kan detta ske av medarbetare, chefer, kollegor, kunder, patienter, närstående och så vidare. En del av det som kommer upp i denna presentation kan leda till (obehagliga) minnen hos vissa medarbetare och det kan leda till en viss del självrannsakan hos andra. Reaktionerna i gruppen kan variera. Du som chef kan antingen välja att presentera de olika härskarteknikerna som finns och ta diskussionsfrågorna på slutet. Du kan också välja att låta medarbetarna inför APT:n då denna presentation ska gås igenom läsa ”handledningsdelen” om härskartekniker, motstrategier och bekräftartekniker och be dem att fundera över egna erfarenhet av detta. Både fundera över om de själva blivit utsatta eller om de utsatt andra för någon eller flera av teknikerna. Detta behöver givetvis inte redogöras för men det kan skapa reflektion kring beteenden som kan vara bra att ha med sig. Du kan inleda detta avsnitt på APT:n med att fråga om någon önskar lyfta någon reflektion kring härskartekniker, motstrategier och bekräftartekniker. OBS! Presentationerna är uppdelade med fokus på en härskarteknik med tillhörande motstrategi och bekräftarteknik i ett. Finns intresse och tid går det givetvis att visa alla presentationerna samtidigt. I annat fall kan medarbetarna läs om en teknik åtgången enligt ovan. Region Jämtland Härjedalens policydokument utgör den värdering som regionen har i vissa frågor. I regionens policy om jämställdhet och jämlikhet som utvecklingskraft framgår att härskartekniker inte är något som är accepterat och att det är något som ska motverkas. Härskartekniker Härskartekniker används av många. Det kan vara effektivt för att få (stor) plats i en grupp och se till att andra blir undanskuffade. Men det är varken särskilt schysst eller demokratiskt. Och eftersmaken är ofta ganska besk. Andra kan känna sig nedtryckta, undanskuffade, orättvist behandlade, uppleva sig utanför och så vidare. För att motverka detta behöver vi känna till vilka härskarteknikerna är och vad det finns för motstrategier och bekräftartekniker. Härskarteknikerna har Berit Ås (stortingsledamot Norge) utvecklat och motstrategierna och bekräftarteknikerna är utvecklade av Empowernätverket vid Stockholms universitet. Berit Ås sa att om härskarteknikerna ska kunna motverkas behöver de först synliggöras. Motstrategi är sätt att bemöta härskartekniker när vi upplever dem. Bekräftartekniker handlar om sätt att förändra sociala klimat.  Oavsett kön tillämpar ungefär 90 % härskartekniker. Privat och professionellt. Det sker främst omedvetet. Motstrategi Intellektualisera bekräftartekniken Bekräfta dig själv och andra

HÄRSKARTEKNIKEN: PÅFÖRANDE AV SKULD OCH SKAM Härskartekniken Påförande av skuld och skam är nära besläktad med dubbelbestraffning och lite mer diffus och svårfångad än de tre första Någon annan får dig att känna skam och skuld för en handling/händelse/situation trots att det inte är du eller din person som är den utlösande faktorn till händelsen eller situationen. Kan ses som det sammanlagda resultatet av att bli utsatt för de övriga härskarteknikerna. Den som inte får information utan blir osynliggjord, förlöjligad och dubbelbestraffad får svårt att känna något annat än ”Allt är mitt fel, jag är misslyckad” Typ exempel är när kvinnor som blir våldtagna får höra att det är deras fel. Skam och skuld påförs utifrån men upplevs inifrån vilket också gör den svår att identifiera som härskarteknik. Påförande av skuld och skam: Den sista tekniken innebär att någon annan får den person som är utsatt för härskartekniken att känna skam och skuld för en handling, en egenskap, en händelse eller en situation trots att det inte är den utsatta personen som är den utlösande faktorn till händelsen eller situationen. Den är besläktad med dubbel bestraffning och är mer diffus än de första tre. Härskaretekniken kan beskrivas som den sammanlagda resultatet av att blivit utsatta för de fyra första. Den som inte får information utan blir osynliggjord, förlöjligad och dubbelbestraffad kan inte till slut annat än känna detta budskap och uppleva skuld och skam. ”Jag är misslyckad, allt är mitt fel”. Det kan handla om att personen upplever känner dåligt samvete för att hen inte hinner med alla sina uppgifter istället för att kritiskt granska sin skol/arbetssituation. Eller att det är kvinnans fel att hon blev våldtagen, ”hon borde ha sagt nej mycket mer, hon borde inte följt med honom hem, hon borde hon borde hon borde” istället för att lägga ansvaret hos den som våldtog. Gemensamt är att skulden och skammen påförs utifrån men upplevs inifrån vilket gör att det kan vara väldigt svårt att definiera den som härskarteknik.

Motstrategi: INTELLEKTUALISERA Första steget är att: Medvetandegöra för dig själv att dina skuld och skamkänslor har påförts av någon annan. Försök i den mån det går att lyfta ur dig själv ur situationen där du kände skuld och skam senast: Hur såg situationen ut? Varför kände du skuld här? Hur tror du situationen upplevde situationen? Fanns det något ”dolt” budskap i det som förmedlades till dig och kan du sätta ord på det? Se situationen utifrån normer i samhället, exempelvis utifrån kön. Känner du skam och skuld utifrån normer om hur en kvinna/man/ens könsidentitet bör vara/upplevas? Motstrategi är sätt att bemöta härskartekniker när vi upplever dem. När det gäller påförande av skuld och skam heter motstrategin intellektualisera Första steget är att medvetandegöra för dig själv om dina skuld och skamkänslor och att de har påförts av någon annan. Att sätta ord på dina känslor är en hjälp. Hur såg situationen ut? Varför kände du skuld? Hur tror du att situationen upplevdes av övriga/omgivningen?  

Bekräftarteknik: BEKRÄFTA DIG SJÄLV OCH ANDRA Bekräftarteknik förebygger och motverkar härskartekniker. Det är ett sätt att förändra sociala klimat genom nya förhållningssätt. Motsatsen till skuld och skam är alla former av beteenden som ger uppbackning, bekräftelse och stöd. Eftersom påförande av skuld och skam slår till inifrån så är det nödvändigt att bekräftartekniken börjar inifrån. Definiera positiva normer för det liv som du har valt att leva. Bekräfta dig själv. Gör dig medveten om de normer som råder i samhället och hur de kan ge skuld och skamkänslor när en inte håller sig inom ramen för normerna för ex hur en kvinna/man ska vara eller om du överhuvudtaget inte identifierar dig som kvinna eller man. Bekräftartekniker förebygger och motverkar härskartekniker. Det är ett sätt att förändra sociala klimat genom att skapa nya interaktionsmönster och förhållningssätt och på så sätt skapa ett positivt, jämställt klimat där ömsesidig respekt råder. Påförande av skuld och skam – Bekräfta dig själv och andra Motsatsen är allt som ger bekräftelse, uppbackning och stöd. Bekräftartekniken måste börja inifrån. Se dig själv med positiva normer för det liv som du har valt. Lyft bort skuldkänslorna. Bekräftartekniken: BEKRÄFTA DIG SJÄLV OCH ANDRA Motsatsen till att påföra någon skuld eller skam är alla slags beteenden som ger bekräftelse, uppbackning och stöd. Genom en vidare förståelse av övergripande kulturella mönster kan du lyfta bort skuldkänslor från dig själv om du påbördats ansvar som går utöver det rimliga. Eftersom påförande av skuld och skam sker på ett allmänt plan och slår till ”inifrån”, måste även bekräftartekniken börja inifrån, genom att du ser med egna ögon både på dig själv och andra och definierar nya, positiva normer för de liv som du själv har valt. Bekräftelse av dig själv innebär även bekräftelse av andra. I situationer där t.ex. yrkesarbetande kvinnors normer krockar med traditionella patriarkala mönster, blir det extra viktigt med bekräftelse från medsystrar, för att kunna nå fram till nya identiteter som inte grundas på påförda skam- och skuldkänslor utan innefattar en positiv och livsbejakande grundhållning.

ATT DISKUTERA Diskutera två och två Vad kan användandet av härskartekniken påförande av skuld och skam ge för konsekvenser för den som blir utsatt? Hur vanligt tror ni att det är att omgivningen använder sig av bekräftartekniker när en härskarteknik tillämpas? Om ni tror att det är sällan – Vad tror ni att det beror på i sin tur? Om ni upplevde att en kollega blev utsatt för påförande av skuld och skam av en annan kolleg/chef – Hur skulle ni själva vilja agera? Hur tror ni att ni faktiskt skulle agera? Om det finns en diskrepans mellan vilja och faktiskt agerande – Vad skulle ni behöva för att agera som ni skulle vilja? Kom överens om en härskarteknik som ni ska vara aktsamma på fram till nästa APT. Kom överens om hur ni ska agera när ni upptäcker en sådan sker (mot kollega, chef, patient, närstående etc) och diskutera olika bekräftartekniker och motstrategiers användbarhet. Genomför denna övning i mindre grupper eller i par men låt det gärna gå laget runt när smågruppsdiskussionerna är avslutade och försök få till ett reflekterande samtal i storgrupp. Tänk på att gärna anteckna ner vilka härskartekniker som medarbetarna vill vara aktsamma på till nästa APT och vilka motstrategier dem önskar tillämpa och/eller bekräftartekniker. Finns det tydliggjort för alla att alla kommer att agera på tillämpandet av härskartekniker (men på olika varianter) blir steget förhoppningsvis inte lika stort från att gå från önskad handling till faktiskt handling i ex fikarummet. Det blir förhoppningsvis mer accepterat att agera med civil kurage när någon exempelvis blir förlöjligad, osynliggjord eller utsatt för dubbel bestraffning. Följ gärna upp på nästa APT. Den sista punkten är särskilt lämpad om ni har gått igenom alla härskartekniker. I annat fall kan ni vara uppmärksamma på just aktuellt härskarteknik till nästa tillfälle. SAMMANFATTNING Det första steget i alla förändringsarbeten är medvetenhet. En medvetenhet och uppmärksamhet på att något har hänt ger oss något att utgå ifrån, upplevelse att känna in och relatera till – det får vi genom Ås beskrivningar och begrepp. Andra steget är att synliggöra intellektualisera och påtala och det får vi genom definierade motstrategier. Det tredje steget är att föregå med gott exempel och därtill har vi nu bekräftartekniker. Sammanfattningsvis ser teknikerna ut så här: Härskarteknik Motstrategi Bekräftarteknik Osynliggörande Tag plats Synliggörande Förlöjligande Ifrågasättande Respekterande Undanhållande Korten på bordet Informera Dubbel bestraffning Bryta mönstret Dubbel belöning Skuld och skam Intellektualisera Bekräfta rimliga normer på nästa APT kring hur det har gått.