Unga och media ur ett genusperspektiv

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sexuella kränkningar och respekt Hur påverkar vi utvecklingen i rätt riktning? En powerpoint av S2m.
Advertisements

Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Jämställdhetsenkät – sammanställning Under 2014 spred vi en enkät till alla som definierar sig som kvinnor och som bor på landsbygden.
Jämställdhet i projekt Hur kan det se ut?. Innovation Bakgrund/problemInnovation definieras ofta utifrån en manlig norm där mäns innovationer och branscher.
KÄLLKRITIK. Att kunna kommentera under ett flöde Bloggar inklusive kommentarsfält Twitter Facebook, Google+ eller Linkedin. fotosidor som Flickr.com eller.
dw. Källkritik och Historiska Källor Med fokus på hur man tillämpar ett källkritiskt förhållningssätt i studier.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 2.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Hur tänker du kring detta? 1 Du läser något på sociala medier som upprör dig. Du kommenterar och delar inlägget och flera av dina vänner gör samma.
Sociala medier och mötesplatser på internet
Målvaktsutbildning grund del 1 - Målgrupp grön och blå nivå
Politiskt ledarskap och social media - ett demokratiskt verktyg?
Hur går det på arbetsmarknaden?
De sju intelligenserna
Barnets bästa i främsta rummet
Ungdomarnas medieanvändning
VÄLKOMMEN TILL 6A.
Digitalisering, flera begrepp i samma term
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Uttal Vokaler dikter.
PRV – upphovsrättsundersökning 2017
Konsten att läsa skönlitteratur
Årskurs 7 Katarina Norra Skola
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
Kommunikation och information
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Nyttjande av stimulansbidraget för andra målgrupper
Hur blir ett lag BRA?  Vi i laget På match & träning Jag som spelare
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Retorik för kvinnor Talarens Namn Datum Vänsterpartiets kvinnonätverk
Granska läromedel.
Försök inte lura mig Utbildning om hur äldre personer kan skydda sig mot bedrägerier.
Arbetsformer XX vattenråd.
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
En utvecklingsresa Antropologisk kvalitativ förstudie Frida Linderoth
Genus/sexualitet.
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Uttal Vokaler dikter.
Vad innebär det för oss inom Inner Wheel?
Ha kul ihop man måste få något gott på avslutningen
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Psykisk ohälsa – Ett sjukdomstillstånd eller en del av livet?
Sök uppgifter om släktingar
Så styrs Sverige.
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Övning Tid: minuter Virala konsekvenser.
Hur kan vi följa psykisk hälsa bland barn och unga i Jönköpings län?
SAMVERKAN FÖR EN POSITIV UTVECKLING I STOCKHOLM
Ett fel på kvinnor.
Medlemsdialog Framtidens folkrörelse
Propaganda Vad är propaganda?.
Skolelevers drogvanor 2018
SAY CHEESE!.
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Hot och hat mot förtroendevalda
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Nyckeltal äldreomsorg för GR - kommunerna
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Förslag på Power-Point för introduktioner till:
Catha Glaas Herrängens skola
Jämställdhet i projekt Hur kan det se ut?
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Identitet Vad formar oss till oss?.
5 stegsmodellen Utbildardagarna 2019
Vår handlingsplan – RESPEKT
Om Tro.
Presentationens avskrift:

Unga och media ur ett genusperspektiv

Killar, tjejer och medier – same, same but different? Diskussionen om hur kvinnor och män presenteras i medier har pågått i decennier, inte bara i Sverige utan även internationellt. När man tittar på frågor som rör medier och ojämställdhet handlar det både om en skev könsrepresentation, dvs. förekomsten av män respektive kvinnor, och om stereotypa skildringar av könen… … Det talas bland annat om ”Duckface” och ”Stoneface”

"Att göra en "duckface" är att pluta med munnen och göra sig tillgänglig för kameran, och det är en position för tjejer. För killar är idealet ett "stoneface". Då handlar det om att framstå som oberörd och samtidigt handlingskraftig.”

Diskussion Kände ni till uttrycken: ”Duckface” och ”Stoneface”? Stämmer ovanstående uttryck överens även med era profilbilder och/eller selfies?

Man pratar också om att: Män får oftare får uttala sig som experter eller talespersoner, liksom i egenskap av att vara politiker, företagsledare eller idrottsstjärnor. Trots att det råder nästan jämn könsfördelning på politiska poster i till exempel regering och riksdag är 70 procent av nyhetssubjekten män på politikområdet i svenska medier. Kvinnor framställs oftare än män som bärare av en personlig erfarenhet. Det är också vanligare att de får representera allmänheten. Män tenderar att skildras som aktiva, med egenskaper som beslutsamhet, styrka och mod, medan kvinnor avbildas som mer passiva. Generellt sett får kvinnor oftare representera det som är lite skojigare, annorlunda och mindre allvarligt. Bilder är också intressanta ur ett maktperspektiv. Män fotograferas inte sällan underifrån, vilket får personen att se större ut än om bilden tagits i ögonhöjd. Fotografier på kvinnor tas däremot ofta ovanifrån, vilket får den avbildade att verka mindre än hon är. Kvinnobilder anspelar också i högre grad på sexualitet och attraktionskraft. Exempelvis porträtteras kvinnor oftare liggande, eller rörandes vid sin egen kropp. Överlag kan de bilder som skildrar kvinnor ofta associeras till underordning. Det är även betydligt vanligare att fotograferade kvinnor ler eller skrattar, än att män gör det. Män porträtteras oftare med allvarlig och bekymrad min. Det är ett mönster som går igen i flera mediegenrer, exempelvis reklam och populärkultur.

Låt oss titta på ett par exempel Låt oss titta på ett par exempel. De här filmerna föreställer parfymreklam. Den första för kvinnor, och den andra för män…

Detsamma gäller omslag på tidningsmagasin! Samma tidning… … Men med helt olika omslag beroende på om det är en kvinna eller man

Upplever ni att de här stereotypa könsrollerna finns även bland er?

Könsroller i medieanvändning Går det att koppla könsroller till vår medieanvändning? Låt oss göra ett litet test!

Alla som … tar ett steg framåt - har en mobil på sig just nu - har kollat på sin mobil den senaste timmen - har använt en dator idag - använder mobilen till att surfa - använder mobilen till att fota - använder mobilen till att lyssna på musik - har varit inne på ett socialt nätverk minst en gång idag, typ Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter…

Alla som… tar ett steg bakåt - har spelat spel på datorn mer än tre timmar den senaste veckan - har spelat spel eller på en konsol (exempelvis Xbox, PS, Wii) mer än tre timmar den senaste veckan - har tittat på film om spel på YouTube under den senaste veckan

Diskussion - Står killarna och tjejerna på olika ställen? Varför då? - Gör killar och tjejer olika saker online? Varför då? - Träffas killar och tjejer någonsin online? Var? - Måste man gilla spel bara för att man är kille? - Måste man gilla sociala nätverk bara för att man är tjej?