Service, service, service!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.
Advertisements

EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Ett avstamp för landstingets vilja att flytta fokus från ekonomi till kvalitet och patientsäkerhet och att skapa en förbättringskultur.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Vad är KKiK? och hur bra är vi?. Kommunens Kvalitet i Korthet (KKiK) Jämförelse med andra kommuner och med oss själva över tid 245 kommuner deltar
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Vår verksamhet Har verksamhet i skolans gym Har aktiviteter med bollsporter Är en del av Jönköpings skolidrottsförbund Anordnar idrottsrelaterade utbildningar.
Tillsammans för en smartare @asazetterberg.
… går det att komma in i cafét med rullstol eller barnvagn? … finns det mat för den som inte kan, får eller vill äta allt? … finns det handikapptoalett.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering Carolina Stiwenius Diskrimineringsombudsmannen,
Webbutbildning i miljö. Bakgrund Flera miljöförbättringar de senaste åren Sparat energi i lokaler och hög andel ekologiska livsmedel Utmaningar- Vi kan.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Frukostmöte i Nässjö 6 juni 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Barn och ungdomars utveckling
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Välkomna till styrd helpdesk: Naturvetenskap & Teknik
Bästa utveckling för alla
Värdegrundsarbete slutförda medarbetarutbildningar
Viktoria Hagelstedt, verksamhetsutvecklare CSN
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
PRODUKTIONS- OCH KVALITETSTEKNIK 7,5 hp, helfart
Boendestöd.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Hälsolagledare 17 april 2015 Bästa Heby är ett utvecklingsarbete i Heby kommun med syfte att utveckla och säkerställa god kvalitet inom kommunen. Arbetet.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Kritiskt förhållningssätt
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Erfarenhetsutbyte 25 november
Att leva med……. Här presenterar du dig. ”Vem är jag å vad gör jag här hos er?”
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Hälsokursen - vikt Träff 1 Välkomna!.
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Synliggörandeprojektet i Laholm
Kundtjänst Järfälla kommun september 2018.
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
Innovationsklimatet i Sundsvalls kommun - resultat av självskattning
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Du kommer att träffa människor under din livstid
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
Kvalitetspolicy GLA och alla anställda ska uppfylla alla krav och överträffa förväntningar från kunder, ägare, myndigheter och andra intressenter. På GLA.
FÖRETAGSBESÖK 2017.
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Diagnos och delaktighet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
FOKUS: Chefskap på KTH Tydliggöra chefsrollen/arbetsgivarrollen -Vad ska en chef kunna/vara?kompetenskrav -HR rond/arbete med chefsstöd (ex inventera stödet?)
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
Kreativa verktyg och metoder
Biomedicinska analytikerdagen 15 april
Tillsammans för ett mer person- och familjecentrerat arbetssätt
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Välkomna till föräldramöte Jitex F04
Friskis&Svettis Friskis&Svettis är dess människor.
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Idag tränar vi [Fyll i här]. Idag tränar vi [Fyll i här]
Presentationens avskrift:

Service, service, service! Stadskontoret

Välkomna till seminarium om service Catarina Eriksson Utvecklingsingenjör Bitr kontaktcenterchef Anders Bergenek Leg psykolog Projektledare

Begreppet service Tillgodose kundens medvetna behov Tillgodose kundens omedvetna behov Göra det enkelt för kunden Överträffa kundens förväntningar Vänligt, respektfullt bemötande Få kunden att känna sig välkommen och viktig i mötet

Gandhi om service En kund är den vikigaste personen som besöker våra lokaler. Han är inte beroende av oss – vi är beroende av honom. Han är inte ett avbrott i vår vardag – han är syftet med den. Han är inte en outsider i vår verksamhet – han är en del av den. Vi gör honom inte en tjänst genom att tjäna honom – han gör oss en tjänst genom att ge oss en chans att göra det

Diskussionsuppgift 1 Ge exempel på situationer där du har fått bra service! Hur kände du dig? Ge exempel på där du fått dålig service?

Lagom service räcker inte Bra service Mycket bra service Excellent service Service i mästarklass

Diskussionsuppgift Ge exempel på några organisationer som har lyckats skapa en riktigt bra service? Vad har de gjort/gör de i praktiken för att skapa riktigt bra service?

Diskussionsuppgift Vad innebär det för skillnad att tala om kundfokus jämfört med att tala om kundens fokus?

Den nya kunden Välinformerad Digitalt tränad Förväntar sig personligt anpassad service Förväntar sig kunna påverka Beredd att pröva alternativa vägar

Att utveckla service Hinder NULÄGE ÖNSKAT LÄGE Resurser

Diskussionsuppgift Vilka faktorer (resurser eller hinder) måste vi utmana/utveckla för att skapa service i mästarklass?

Serviceförmågans isberg

Inledning Frågor Information Avslutning Servicesamtalet Inledning Frågor Information Avslutning

Service och kroppsspråk Fokusering Ögonkontakt Ansiktsuttryck Röstläge Över-/underläge

Utveckla service Toyota way Kundens perspektiv Ständig förbättring Förenkla, tillgängliggöra Utmaning Korrekt och snabbt Lagarbete Tillsammans Respekt Vänlighet

Service och IT Självservice Teknik bättre än människor Teknik i kombination med människor

Miljön som servicebärare Tillgänglig Enkel, ren Vacker Kontaktskapande Klädernas betydelse På kundens villkor

Diskussionsuppgift Vilka är dina kunder? Vad skapar en upplevelse av bra service hos dem (känna sig välkomna och viktiga)? Vad stärker respektive hindrar din förmåga att ge service i mästarklass?

Praktiska tips Kommunicera Utbilda Definiera uppdrag Kör 100% Organisera Mät Skapa tekniska förutsättningar Förbättra Bemanna Håll ut