Fem programområden Energi och miljö

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Klimatsmart upphandling av fordon och transporter ”Ställ miljökrav”
Advertisements

Siemens eHighway Göran Persson, Siemens AB Göteborg
Energimyndigheten och FFI
Seminarium 26 november 2013 Maria Khorsand, vd SP Sveriges Tekniska Forskningsinsitut och ordförande i rådet.
Europaparlamentariker
EU:s program för konkurrenskraft och innovation, CIP, Lissabonstrategin – tillväxt och sysselsättning Mål  att utveckla företagens konkurrenskraft,
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Nya transportpolitiska mål 2009
Vilka mål har EU på miljö-, energi och transportområdet?
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Hållbar utveckling – Driftsäkerhetsarbete genom ODR
Förmågor & Centralt innehåll
FoI Byggnadsverk – Trafikverket, SBU, SP m fl
Fjärde järnvägspaketet
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson.
Fossilbränslefri region
Norrbottens energikontor AB Europas nordligaste regionala energikontor - Bildades Är oberoende och icke-vinstdrivande - Ägs av kommuner och landsting.
Erik Langby Källa: watersecretsblog.com Utmaningar kring klimatfrågan i den regionala utvecklingsplaneringen Erik Langby Ordförande i Regionplane-
Utmaningsdriven innovation
Handlingsprogram för hållbara transporter Handlingsprogram för hållbara transporter är ett program för tillväxt och utveckling i.
Västra Götalandsregionens handlingsprogram för energi
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Livscykelanalys Livscykelanalys eller LCA är en metod för att åstadkomma en helhetsbild av hur stor den totala miljöpåverkan är under en produkts livscykel.
Dataföreningen i Sverige
En bra kunddialog ger KLIMATSMARTARE logistiklösningar KNEG Resultatkonferens Göteborg Bo Hallams Marknadsdirektör, Region North & East.
FFI – Fordonsstrategisk Forskning och Innovation
Infogad sidfot, datum och sidnummer syns bara i utskrift (infoga genom fliken Infoga -> Sidhuvud/sidfot) J Luleå Lina Groth Johan Lundström.
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbar konsumtion
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Mål och vision BRANSCHEN ● Vision ● Idé ● Strategiska områden ● Framgångsfaktorer.
GoINN är en kraftfull satsning från Chalmers och Göteborgs universitet för att bygga samverkande innovationssystem. Projektet genomförs tillsammans.
Tema: Hållbar utveckling
Strategisk inriktning för Trafikverket
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Miljöpolitikens problem
Malmö Börshus, 1 april 2008 Carl-Magnus Carlsson.
Europa 2020 Sabine Mayer. Utmaningar Ekonomiska krisen Arbetslöshet Fattigdom Högutbildade kvinnor måste välja mellan jobb och familj Lågt barnafödande.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Fordonsstrategisk Forskning och Innovation
FEM PROGRAMOMRÅDEN TRAFIKSÄKERHET OCH AUTOMATISERADE FORDON ENERGI OCH MILJÖ EFFEKTIVA OCH UPPKOPPLADE TRANSPORTSYSTEM HÅLLBAR PRODUKTION ELEKTRONIK, MJUKVARA.
Energikartläggning i stora företag
Svenska Luftvårdsföreningens vårseminarium 2015
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Din produktion- vårt bränsle Kent Högberg. AkkaFRAKT är… …en transport- och logistikkoncern som levererar tjänster inom områdena entreprenad, jordbruk,
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Produktion2030 Strategiskt innovationsprogram för hållbar produktion i Sverige Anna Syberfeldt.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Introduktion till The Rational IT Model
Fossilfria drivmedel och hållbara transporter
Biodiesel Lennart Sjögren Lennart Sjögren Analys & Utveckling AB.
- Översikt Socialfondsprogrammet ESF16feb/ E Ramel
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Susanne Lindqvist SANdvik,
Produktion, handel och transport
Energi- effektivisering Järnväg Laila Einarsson
Samverkansprojekt för bättre hälsa
RISE framtidsvisioner inom cement och betongområden och Färdplaner för Fossilfritt Sverige RISE CBI Intressentförening
Presentationens avskrift:

Fem programområden Energi och miljö Trafiksäkerhet och automatiserade fordon Elektronik, mjukvara Och kommunikation Hållbar produktion EFFEKTIVA OCH UPPKOPPLADE TRANSPORTSYSTEM

Programledare PETER KASCHE, ENERGIMYNDIGHETEN Energi och miljö Energi och miljö ska väsentligt bidra till reduktion av utsläppen av fossilt CO2 och övriga emissioner från vägfordon och arbetsmaskiner. Programledare PETER KASCHE, ENERGIMYNDIGHETEN

Energi och miljö Programmet omfattar insatser inom Ökad energieffektivitet. Övergång till förnybara bränslen. Minskad lokal/regional miljöpåverkan. Närliggande områden med potential att stärka Sveriges och den svenska fordonsindustrins konkurrenskraft i ett globalt perspektiv.

Energi och miljö MÅL 2020 MÅL 2025 50 procent energieffektivisering (kWh/fordonskilometer) för nya personbilar (jämfört med 2008). Minst 25 procent energieffektivisering (kWh/tonkilometer) för nya lastbilar (jämfört med 2008). Utvecklad fordonsteknik som tillåter att minst 20 procent av drivmedels- användningen inom vägtrafikområdet ska vara förnybar. Utsläpp av emissioner såsom buller, partiklar och kväve­oxider ska minskas så de uppfyller kraven och är världsledande när det gäller utveckling av energieffektiva och miljöanpassade fordon. Volymintroduktion av pluginhybrider. Ytterligare 10 procent energi- effektivisering avseende personbilar och 5 procent

Trafiksäkerhet och automatiserade fordon Trafiksäkerhet och automatiserade fordon ska bidra till utvecklingen av ”nollvisionsfordon”, dvs fordon med en optimal kombination av aktiva och passiva system som reducerar antal olyckor samt konsekvenserna av de olyckor som trots allt sker. Programledare ULRIKA LANDELIUS, TRAFIKVERKET

Trafiksäkerhet och automatiserade fordon Programmet omfattar insatser inom Fordons- och trafiksäkerhetsanalys inklusive annan möjliggörande teknik och kunskap. Grundläggande säkerhetsegenskaper hos fordon. Krocksäkerhet. Förarstöd och relaterade gränssnitt mellan förare och fordon. Intelligenta krockundvikande system och fordon. Security (till exempel personskydd/integritet). Automatiserade fordon. Andra närliggande områden med potential att stärka Sveriges och den svenska fordonsindustrins konkurrenskraft i ett globalt perspektiv.

Trafiksäkerhet och automatiserade fordon MÅL 2020 MÅL 2025 Det stödjande och skyddande fordonet finns i produkter på marknaden och har en säkerhetsprestanda motsvarande nära noll omkomna och allvarligt skadade (i svensk trafikmiljö). Det förutseende och uppkopplade fordonet finns i produkter på marknaden och har en säkerhetsprestanda motsvarande noll omkomna och allvarligt skadade (både i och av fordon) samt egenskaper som medför signifikant minskat antal olyckor.

Elektronik, mjukvara och kommunikation har som mål att höja den tekniska mognadsgraden (TRL) och effektivisera metoder inom produktutveckling för att snabbare kunna industrialisera resultaten och öka kundvärdet. Programledare ERIC WALLBERG, VINNOVA

Elektronik, mjukvara och kommunikation Programmet omfattar insatser inom Elektrisk arkitektur för inbyggda och uppkopplade system Teknologier för ”gröna, säkra och uppkopplade funktioner” Utvecklingsmetoder för verifiering och validering Digitala användargränssnitt Andra närliggande områden med potential att stärka Sveriges och den svenska fordonsindustrins konkurrenskraft i ett globalt perspektiv.

Elektronik, mjukvara och kommunikation MÅL 2020 MÅL 2025 Förmåga att virtuellt utveckla och visualisera enskilda energi-, miljö- och säkerhetsfunktioner baserade på Elektronik, mjukvara och kommunikation. Förmåga att virtuellt utveckla och visualisera samverkan av samtliga energi-, miljö- och säkerhets­funktioner som är baserade på Elektronik, mjukvara och kommunikation på komplett fordonsnivå.

PROGRAMLEDARE JENS VON AXELSON, VINNOVA Hållbar produktion Global konkurrens ställer krav på automatiserade och innovativa tillverkningssystem av fordon, drivlinor och komponenter i Sverige. PROGRAMLEDARE JENS VON AXELSON, VINNOVA

Hållbar Produktion Programmet omfattar insatser inom Komponenttillverkning hytt- och karosstillverkning ytbehandling och målning Montering geometri- eller kvalitetssäkring automation av produktionslinjer robotik och styrsystem logistik och materialplanering eller materialhantering Produktionsledning virtuell tillverkningsberedning hantering av tillverkningsdata.

Hållbar Produktion komponenttillverkning hytt- och karosstillverkning MÅL 2015 MÅL 2025 komponenttillverkning hytt- och karosstillverkning ytbehandling och målning Montering Robotik kvalitetssäkring och produktionsledning. Global konkurrens ställer krav på automatiserade och innovativa tillverkningssystem av fordon, drivlinor och komponenter i Sverige

Effektiva och uppkopplade transportsystem Effektiva och uppkopplade transportsystem främjar samarbete mellan olika transportslag inom logistik och styrning av person- och godstransporter olika fordonsinriktade tjänster teknikutveckling och förbättrade fordonskoncept. PROGRAMLEDARE PER NORMAN, VINNOVA

Effektiva och uppkopplade transportsystem PROGRAMMET OMFATTAR INSATSER INOM Logistik och styrning av persontransporter, godstransporter och fordonsflottor, tjänster, service och underhåll av fordon och fordonens egenskaper och tekniska uppbyggnad. Samhällets påverkan sker främst genom utformning av trafiksystem, övrig samhällsinfrastruktur, ekonomiska styrmedel och relevant lagstiftning.

Effektiva och uppkopplade transportsystem MÅL 2020 MÅL 2025 Det uppkopplade transportsystemet informationsöverföring i realtid mellan fordon och infrastruktur hållbara transporter genom utvecklade sammodala transportkedjor automatiserade system används i mindre skala, exempelvis för konvojkörning. Det integrerade transportsystemet sammodala transporter dörr-till-dörr mellan producent och konsument all godsinformation hanteras elektroniskt i system som är öppna för alla aktörer system för styrning av effektiva trafikflöden transportkorridorer med hög servicegrad där fordon kopplas samman till konvojer med automatisk körning.