Hur olika funktionalitet framställs i media

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Advertisements

TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Pedagogisk dokumentation
Ta reda på hur ditt liv ser ut just nu
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Hur kan vi påverka dem som styr?
äldre forskning med en inriktning mot mediekonsumtionens sociala former; etnografiskt orienterat, inte minst James Lull och teve- studier ”Television.
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Ta ställning och handla!
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Tema Kär och galen.
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
Skriva noveller.
Barn i ekonomiskt utsatta hushåll Cecilia Karlsson, Folkhälsocontroller.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Vardagsliv och boendestöd
Strategiska perspektiv på verksamheten
FRIVILLIG SEXUELL EXPONERING PÅ INTERNET BLAND UNGA Pernilla Nigård Doktorand vid Malmö högskola Föreläsning för Ungdomsstyrelsen September 2010.
Förmågan att dra korrekta slutsatser. Cannabisrökaren upplever sin personliga historia som höljd i dimmoln. Försämring har noterats inom följande funktionsområden:
Identitet Vad formar oss till oss?.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Dissad och missad - funktionshinder i Sveriges television Gunilla Jarlbro och Michael Rubsamen.
1 Ersta Vändpunkten Mottagning för anhöriga till missbrukare/beroende.
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Vad är våld i nära relationer, statistik och begrepp Haninge kommun.
Ulf Blossings 32 levnadsregler för pedagogen, som är viktiga för ett pedagogiskt förhållningssätt. 1.Barns och ungdomars sociala liv i förskola, fritidshem.
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
Utbildningsmodul Svenska Röda Korset
Stegräknare Antal steg per dag Aktivitetsnivå Mindre än 5000
Vad är okej? Om kränkningar på nätet.
Att skriva en resonerande text
Integritet läroplansanalys.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Unga slavar under asociala medier
Hur tänker du kring medieutvecklingen? Om det nya medielandskapet.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Kommunikation och information
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Familjeliv, små barn och medier
Våga prata om psykisk ohälsa!
Hur kan vi förändra attityder till psykisk ohälsa?
Att sätta på sig nya glasögon
Likheten förenar Möt Maria Johansson som uppmanar oss att se vad som förenar människor, trots våra olika upplevelser och erfarenheter.
POLITIK 2. Vem ska bestämma?.
Att utmana normer kring hur vi förväntas se ut
Osynliga i historien.
Normaliseringsprocessen
Vad får man skämta om?.
Granska läromedel.
Vilka möter vi i reklam och marknadsföring?
Vad vi behöver när vi kunskapar
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Ulrika Persson-Fischier,
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Anhörigstödet i Falkenberg
KRUT ATT GE PLATS.
Presentationens avskrift:

Hur olika funktionalitet framställs i media

Nytt år och nu får väl tiden ändå vara mogen, SVT?! Möt Anna Bergholtz som vill se programledare med olika funktionssätt i SVT.

Diskutera blogginlägget Har ni någon gång reflekterat över hur personer med funktionsnedsättning skildras i media? Vilket utrymme upplever ni att personer med funktionsnedsättning har i tv-rutan och i andra medier? Har något förändrats sedan blogginlägget skrevs 2011? Kan vilken reporter som helst skildra exempelvis livet som ungdom eller livet med en funktionsnedsättning? Eller är det viktigt för skildringen att reportern själv är ung eller har erfarenhet av att leva med en funktionsnedsättning? Varför/varför inte?

CP-magasinet Gå till SVT Öppet arkiv. Där kan klippet ses i helskärm.

Diskutera CP-magasinet Vilka är era spontana reaktioner på klippet? Syftet med klippet är att vända på perspektiven för att få folk att reflektera kring hur personer med en funktionsnedsättning framställs i media till vardags. Lyckas det i klippet? Varför/varför inte?

Dissad och missad – funktions-hinder i Sveriges Television I rapporten Dissad och missad – funktionshinder i Sveriges Television från 2007 beskrivs fyra huvudsakliga bilder och stereotyper som medierna använder när de skildrar personer med funktionsnedsättning: Den hjältemodiga Det stackars offret Det omogna barnet Den skurkaktiga

Stereotyp 1: Den hjältemodiga Den hjältemodiga stereotypen är personen som gör något vardagligt, som inte skulle väcka någon uppmärksamhet om det genomfördes av en person utan funktions- nedsättning. Men eftersom det är en person med funktions- nedsättning som gör aktiviteten upphöjs det till en bedrift. Ordet trots är vanligt förekommande. Till exempel att personen X är ingenjör, skådespelare eller pilot trots att den använder rullstol. Ofta handlar berättelserna om att personen med funktionsnedsättning kämpar för att leva ett ”normalt” liv, med aktiv idrott, arbete, familj och andra sociala relationer.

Stereotyp 2: Det stackars offret Det stackars offret är stereotypen som är utsatt och beroende av andra människor eller av stat och kommun. Bilden av en person som saknar kontroll över sitt liv och tvingas vara beroende målas upp. Ofta hamnar fokus på hur personen med funktionsnedsättning drabbas av att andra gör fel. Det kan vara allt från fuskande taxichaufförer till socialtjänst som inte hjälper till.

Stereotyp 3: Det omogna barnet Bilden av en person med funktionsnedsättning som ett omoget, mindre vetande barn målas upp och beror ofta på att den som intervjuar ställer mer eller mindre irrelevanta frågor eller att någon annan pratar i personens ställe. Stereotypen förstärker den många gånger skeva bilden att personen med funktionsnedsättning är en person som inte kan klara sig själv.

Stereotyp 4: Den skurkaktiga Skurkar med funktionsnedsättning är vanliga i framför allt amerikanska och brittiska tv-program. Skurkarna porträtteras med någon form av funktionsnedsättning för att förstärka karaktärens ”onormalitet”. Även i Sverige lyfts ofta misstänkta brottslingars funktionsnedsättningar fram, särskilt om det handlar om psykisk ohälsa.

Fundera kring stereotyperna Var det några av dessa fyra roller/stereotyper som ni tyckte att Annika Lantz tvingades in i klippet från CP-magasinet? Den hjältemodiga Det stackars offret Det omogna barnet Den skurkaktiga

Granska medier Har bilden förändrats sedan rapporten Dissad och missad kom 2007? Hur kan media skildra utan att använda stereotyper?

Diskutera era resultat Framträder samma eller olika bilder i de olika medierna som ni undersökt? Vad kan ni dra för slutsatser av det? Har ni förslag på hur medier via bilder och berättelser kan skildra att vi människor har olika funktionalitet och fungerar på olika sätt, utan att använda stereotyper? Utgå gärna från bra exempel från granskningen eller idéer ni själva kommit på.