Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Advertisements

SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Jämställdhetsenkät – sammanställning Under 2014 spred vi en enkät till alla som definierar sig som kvinnor och som bor på landsbygden.
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID.
Kejsarsnitt på moderns önskan Hjärna hjärta kön September 2015 Katri Nieminen överläkare Kvinnokliniken Vrinnevisjukhuset Norrköping
Namn på tillfället (kan skrivas på flera rader) Namn på den som presenterar Datum xx.xx.2016.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Sveriges geografi Det svenska kulturarvet. Geografi Göra geografiska analyser av omvärlden och värdera resultaten med hjälp av kartor och andra geografiska.
Etik - Att göra det rätta.
Spetsundervisning – svenska och matematik I Lerums kommun erbjuds elever i åk 8 och 9 att fördjupa sin kunskaper i matematik och svenska genom ett samarbete.
Empowerment i teori och praktik?
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Så möter vi behovet av kris –och traumastöd i Sörmland
Inled med att presentera Raoul Wallenbergs dag
Introduktionskurs om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Plan mot diskriminering och kränkande behandling
Titel 92 punkter Av Namn Efternamn, Namn Efternamn, Namn Efternamn och jag förstås allt i 36 punkter Grupp X.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
BEMÖTANDE - inledning Bästa Heby = utveckla och säkerställa god kvalitet inom kommunens alla verksamheter. Målbild – vem är vi till för? Detta är ett stödmaterial.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
LAG OCH RÄTT Samhällskunskap LPP.
Att ansluta sig till en avdelning.
Action Learning A group of peers, each seeking to bring about some change in the world, who meet regularly to discuss where they are each experiencing.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Likheten förenar Möt Maria Johansson som uppmanar oss att se vad som förenar människor, trots våra olika upplevelser och erfarenheter.
En plats att kalla hemma - Barnfamiljer i bostadskrisen skugga
Att bemöta och bli bemött
Normaliseringsprocessen
Del 4:1 Samhällets ansvar Svensk lagstiftning
Lektion 1:1 Vad är våld Hur kan våldet benämnas
Del 4:1 Samhällets ansvar Svensk lagstiftning
Välkomna! INNEHÅLL Skolan berättar om vilka utmaningar de har haft under terminen. Socialtjänstens förebyggarteam presenterar vilka problem de upplever.
Steg för livet
Iris Rosengren Larsson
Information till alla regionens medarbetare
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
Religion.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
”Vi träffades i början på gymnasiet och det visade sig att vi hade
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Barnskyddsdokumentation
Samtalsgrupper - ett sätt att främja hälsa!
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Uppföljningen av Om mig 2016: Psykisk ohälsa Albin Sjöberg Skrivet av: Amanda Ramidh & Narek Habo
Psykisk ohälsa – Ett sjukdomstillstånd eller en del av livet?
Så styrs Sverige.
Övning Tid: minuter Virala konsekvenser.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Elliot Dahl Maria Karlsson.
Skolrelaterad psykisk ohälsa bland unga tjejer och killar
Lektion 5:1 Vad kan du göra nu? Framtida utmaningar 1.
Övning Tid: minuter Instagram-målet.
Barnkonventionen.
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Träff 5 Välkomna!.
Bodens ungdomsmottagning
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Morgondagens Ledare Uppgift 1
Ta hand om dig själv.
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
Målgruppsanalys - mall och instruktioner
Presentationens avskrift:

Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck Våld relaterat till särskild sårbarhet 1

Efter första steget… 40 sekunder 2

Ge några exempel – att det handlar om konkreta handlingar. Skriv ner så många exempel du kommer på hur våldet kan ta sig uttryck på post-it- lappar Ge några exempel – att det handlar om konkreta handlingar. Berätta att ni återkommer till lapparna om en stund. 3

Läsa text/Lyssna på text + Våldet tar sig olika uttryck 4

Klicka på respe. post-it-lapp Läs texten/lyssna på texten för att läsa om olika former av våld. 5

Låt deltagarna fördela sina lappar i rätt kolumn Skriv upp de olika typerna på tavlan vågrätt, dra streck mellan som kolumner Låt deltagarna fördela sina lappar i rätt kolumn Sammanfatta och poängtera att det ofta är en kombination av handlingar och inte alltid så klara gränser mellan våldstyperna 6

Lyssna på olika erfarenheter av hur våld kan ta sig uttryck…. 7

Vilka former av våld tror ni kan vara svårast för omgivningen att upptäcka och förstå? Hur kan ni arbeta för att ingen ska uteslutas från den hjälp er verksamhet kan erbjuda? 8

Läsa text/Lyssna på text + Våld relaterat till särskild sårbarhet 9

Kom ihåg! Våld i nära relationer kan ta sig uttryck på en mängd olika sätt och utgör ofta ett mönster av handlingar. Det kan röra sig om grovt våld och sexuella övergrepp men också om handlingar som enligt rådande lagstiftning inte definieras som brott. För personer som befinner sig i en särskild sårbarhet kan våldet ta sig ytterligare andra uttryck.

TILLBAKA TILL STARTSIDAN Knyt ihop lektionen Vad har varit nytt? Vad har varit intressant? Uppgift till nästa pass? Läsa…? Vi ska nu gå vidare och få kunskap våldets konsekvenser TILLBAKA TILL STARTSIDAN TILL NÄSTA LEKTION 11

Våldets konsekvenser Lektion 2:2 Hur påverkas barn av våldet? Våldets kostnader 12

En lång väntan… 28 sek 13

14

Var det något exempel på konsekvenser av våld som ni inte tänkt på tidigare? Varför behöver ni ha kunskap om våldets konsekvenser på er arbetsplats och på vilket sätt kan sådan kunskap påverka ert arbete? 15

Läsa text/Lyssna på text + Våldets konsekvenser för barn 16

17

Vilka rutiner finns på arbetsplatsen gällande anmälan om barn som misstänks fara illa? Reflektera över hur arbetsplatsen aktivt sätter barnens bästa i fokus... 18

Lyssna på olika kommentarer kring våldets konsekvenser 19

Läsa text/Lyssna på text + Våldets kostnader 20

Läsa text/Lyssna på text + Indirekta kostnader 21

Vad tänker ni kring detta om olika kostnader – bikupa Samla sedan upp kommentarerna i helgrupp. 22

Lyssna på olika reflektioner om vilka kostnader våldet innebär för samhället. 23

Kom ihåg! En person som utsätts för våld får inte sällan problem med såväl psykisk som fysisk ohälsa. Våldet kan också få sociala och ekonomiska konsekvenser. Barn som upplever våld i hemmet känner en stor otrygghet och har ofta skuldkänslor. De kan drabbas av fysiska symptom, känna oro och ångest eller bli självdestruktiva. Mäns våld mot kvinnor orsakar stora samhällskostnader, både direkt och indirekt.

TILLBAKA TILL STARTSIDAN Knyt ihop lektionen Vad har varit nytt? Vad har varit intressant? Uppgift till nästa pass? Läsa…? Vi ska nu gå vidare och få kunskap våldets mekanismer TILLBAKA TILL STARTSIDAN TILL NÄSTA LEKTION 25