Del 4:1 Samhällets ansvar Svensk lagstiftning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
UPPFÖLJNING I KOMMUNERNA 10 MARS Agenda Syfte Process och målgrupp Rapportering Summering.
Advertisements

Intensivperiod i svenska -förskoleklass v.4 – v
1 Kommunfullmäktige i Göteborg Beslutade 25 februari 2016 om Göteborgs stads reviderade riktliner för anhöriga som vårdar eller stödjer närstående Riktlinje.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
Namn på tillfället (kan skrivas på flera rader) Namn på den som presenterar Datum xx.xx.2016.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Svenska som andraspråk 1
Njörður Sigurðsson, avdelningschef för tillsyn och rådgivning
Barnets bästa i främsta rummet
Insändare Vad kan vi om insändare?
VÄLKOMMEN TILL 6A.
Inled med att presentera Raoul Wallenbergs dag
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Introduktionskurs om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer
Konsten att läsa skönlitteratur
Konsten att läsa sakprosa
XX kommun Kommunikationsplan.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Likheten förenar Möt Maria Johansson som uppmanar oss att se vad som förenar människor, trots våra olika upplevelser och erfarenheter.
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Del 4:1 Samhällets ansvar Svensk lagstiftning
Förbättra den kognitiva tillgängligheten
Steg för livet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Iris Rosengren Larsson
Etik- planering.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Erfarenhetsutbyte 25 november
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
Religion.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Samtalsgrupper - ett sätt att främja hälsa!
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Typiska kännetecken för instruktioner
Elliot Dahl Maria Karlsson.
Lektion 5:1 Vad kan du göra nu? Framtida utmaningar 1.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
- Att vara personlig och beröra
Vi är facket för alla på din arbetsplats – oavsett yrke eller utbildning.
Löpledare Del B - Löpningen.
Samverkan mot våld i nära relationer i Jönköpings län
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Tips för det praktiska ledarskapet
Catha Glaas Herrängens skola
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Kontinuitetshantering
Struktur i modellen, 5 steg
Nätverket för barn-och elevhälsan
Målgruppsanalys - mall och instruktioner
Presentationens avskrift:

Del 4:1 Samhällets ansvar Svensk lagstiftning Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd Anna & Adam, en fallbeskrivning Vem ska göra vad? Att arbeta med våldsutövare

Annas vardag fortsätter… 1:04

Läs/lyssna på texten + Samhällets ansvar

Tankar/Funderingar kring ansvarsfrågan? Nu ska vi titta lite närmare på svensk lagstiftning…

Läs/lyssna på texten + Svensk lagstiftning

Finns det annan lagstiftning än Brottsbalken (BrB) som har betydelse för den brottsutsatta? (Exempelvis: LSS, HSL, SoL, SFB) Nu ska vi titta närmare Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd.

Kände ni till förskrifterna? Vi ska nu få se ett exempel på hur det kan se ut…

Lyssna på texten + Därefter ska vi titta på filmen

Anna & Adam – en fallbeskrivning 2:14

Vad tänker ni kommer att hända härnäst? Vilka samhällsaktörer kan Anna, barnen och Adam tänkas komma i kontakt med? Vilket slags stöd behöver de?

Vem ska göra vad? Vad ska samhället göra för att hjälpa Anna, Adam och barnen. Klicka på filmerna för att lära mer om vad olika instanser ska bidra med.

Hur väl stämde innehållet i filmerna överens med det som diskuterades innan? Hur fungerar det i kommunen hälso- och sjukvården län Gör 5 kolumner på tavlan och skriv rubrikerna som finns på post-it-lapparna. Låt dem efter de haft tre minuter på sig att ge exempel på olika handlingar som är utryck för våld. Genomförandet: Låt varje par komma med exempel i varje kolumn. Här kan du ta antingen en kolumn för sig och låta alla paren komma med ett exempel, sedan över till nästa kolumn osv. Eller låta ett par ge exempel i varje kolumn.

Be deltagarna sätta sig i grupper om tre. http://www.nck.uu.se/kunskapsbanken/amnesguider/vad-sager-lagen/ Finns under avsnittet: Svensklagstiftning som är i början av lektionen Be deltagarna sätta sig i grupper om tre. Be dem ta fram exempel på vilka slags brott som skulle kunna bli aktuella i fallet Anna och Adam. Skriv upp dem på tavlan Titta hur lagtexterna till de brott de exemplifierat ser ut via länken som finns i webbkursen. (Ta fram webbsidan innan lektionen) http://www.nck.uu.se/kunskapsbanken/amnesguider/vad-sager-lagen/ Prova innan och se vilka texter du vill visa!

Läs texten +

Försök att ta reda på det om ni inte vet (till nästa gång?) Vilket stöd kan våldsutövare få för att upphöra med sitt våldsamma beteende av kommunen hälso- och sjukvården i länet Testa gärna innan vilka enheter som finns Men sök tillsammans Be om gruppens förslag på vilka ord de tycker du ska använda Ha din egna sökvägar i minnet  Gå in på aktuell hemsida och skriv olika sökord eller Googla med samma sökord. Förslag på sökord: Våldsutövare; Mansmottagning; Mancentrum, ”Stöd till män”; ”Krismottagning för män”)

Läs/lyssna på texten + Samverkan

Vi ska nu ta del av några olika erfarenheter av att samverka för att ge stöd till en våldsutsatta…

Lyssna på olika erfarenheter av att samverka och att möta och hjälpa våldsutsatta…

Kom ihåg! Varje kommun har det yttersta ansvaret för att enskilda får det stöd och den hjälp som de behöver. Kommunen har ett särskilt ansvar för brottsoffer och deras närstående, för våldsutsatta personer och för barn som utsatts för eller bevittnat våld. Varje enskilt fall av våld i nära relationer är unikt. Behov av stödinsatser måste utredas och anpassas utifrån situationen för den enskilda. Våld i nära relationer är ett komplext problem som kräver att många samverkar.

TILLBAKA TILL STARTSIDAN Knyt ihop lektionen? Vad har varit nytt? Vad har varit intressant? Uppgift till nästa pass? Läsa…? TILLBAKA TILL STARTSIDAN TILL NÄSTA LEKTION 22

Del 4:2 De yrkesverksammas ansvar Vad kan ett gott bemötande innebära? Bra att tänka på när du ställer frågor om våld Att ställa frågor om våld Föreställningar om våld

Berättelsen från början … 0:55

Syftet med övningen är att ge deltagarna en erfarenhet av hur viktigt kroppsspråket är i bemötandet av andra. Be deltagarna sätta sig mitt emot varandra i par. Den ena personen ska berätta någonting för den andra, till exempel om sin senaste resa eller hur morgonen varit. Den som lyssnar får under tiden inte röra en min, inte nicka, humma eller liknande. Efter ett par minuter kan du som kursledare avbryta övningen och låta deltagarna berätta om vad de upplevde. Hur var det att prata med någon som inte visade något som helst engagemang? Hur var det att vara den som lyssnade?

Läsa text/Lyssna på text + Bra att tänka på när du ställer frågor om våld…

Prata två och två hur det skulle kännas att att ställa exempelfrågorna om våldserfarenheter… Nu kommer en film om hur olika professionella berättar om hur det är att ställa frågan om våldserfarenheter…

Visa texten + Fundera på hur det ser ut på din arbetsplats…

Sammanfatta varje fråga VÄLJ MINST EN FRÅGA av de som finns i det svarta fältet. Diskutera någon eller några frågor som finns på bilden i mindre grupper Sammanfatta varje fråga Nu ska vi läsa/höra en text om särskild sårbara grupper.

Läs/Lyssna på texten +

På vilket sätt hade Annas situation och behov av stöd kunnat se annorlunda ut om hon: Haft en funktionsnedsättning Levt i en samkönad relation Befunnit sig i ett missbruk/beroende Haft svårigheter med det svenska språket Vilken beredskap har ni i er verksamhet för att ge stöd till personer i dessa situationer?

Visa texten + Klicka på bubblorna Föreställningar om våld Läs rubriken innan du startar uppläsningen

Har ni fler exempel på vanliga föreställningar om våld i nära relationer? Hur kan sådana föreställningar påverka stödet till våldsutsatta ifall de finns hos personalen? Denna övning skulle du även kunna ha inledningsvis och följa upp här.

Lyssna på olika erfarenheter av utmaningarna med att hjälpa våldsutsatta.

Kom ihåg! Långt ifrån alla våldsutsatta berättar självmant om vad de varit med om. Det är därför viktigt att ställa frågor om våld för att kunna upptäcka våldsutsattheten och erbjuda stöd till den som utsatts. Ett gott bemötande kan vara avgörande för att den våldsutsatta ska känna förtroende till den yrkesverksamma och våga berätta om sina erfarenheter. Den som befinner sig i en särskild sårbarhet kan behöva särskilt anpassade stödinsatser. Insatserna ska alltid anpassas utifrån individens specifika behov.

TILLBAKA TILL STARTSIDAN Knyt ihop lektionen? Vad har varit nytt? Vad har varit intressant? Uppgift till nästa pass? Läsa…? TILLBAKA TILL STARTSIDAN TILL NÄSTA LEKTION 38

Lektion 5:1 Vad kan du göra nu? Framtida utmaningar 39

Härifrån och framåt… 47 sek 40

Imorgon Inom en månad Om ett år Vad kan ni göra inom er verksamhet för att förbättra arbetet för våldsutsatta personer och deras barn samt våldsutövare. Prata två och två och skriv förslag på Postit-lappar och sätt i resp. kolumn Jag antecknar förslagen och sammanställer dem så att ni kan påminnas om dem på er arbetsplats.. Anteckna förslagen och sammanställ dem gärna så att ni kan påminnas om dem på er arbetsplats. 41

42

Lyssna på olika reflektioner om hur en kan arbeta mot våld… 43

Knyta ihop utbildningen - Intyg Berätta att nu är kursen slut och att de kan få ett intyg. Be dem själva skriva ner sitt namn så det blir rättstavat Notera vilket datum Även vilken slags organisation de tillhör för NCKs statistik 44