Normaliseringsprocessen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Våldsutsatta kvinnor berättar En utvärdering av projekt Karin
Advertisements

Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor
Metodstöd.
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
Härnöstudier.
Stress Vad är stress? Hur påverkas människor av stress?
Inlärningsmiljö för att öka motivation
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Repetition och tillbakablick
Hamnskydd Klicka på knappen i högra hörnet för att starta övningen
Läroplansträff Välkomna.
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
Vi undersöker kraft och rörelse
Uppsökande och förebyggande arbete
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Betydelsen av processorientering - Hur kan vi tillsammans med patienten utveckla vårt sätt att tänka och agera! Linköping 18 maj 2010 Regionala gruppen.
Att tillsammans påverka!
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Skriva noveller.
Anställningsintervjun
Spågumman Spågumman kollar på bilder, bildtexter, baksidan av en bok, rubriker och vad det är för typ av text. Hon kan på så vis få en bra uppfattning.
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Moralfilosofins historia (MORIA) John Eriksson Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science.
Arbetsmiljöarbete Service- och bemötande
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Att jobba språkutvecklande
Farliga situationer och hur man känner igen dem. 1.VID VAPENHANTERING vapnets skick patroner vapnet är obekant för användaren.
Introduktion till FREDA Eslöv 28 januari 2014 Om utredning enligt socialtjänstlagen.
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
FREDA-utbildning Lena Jakobsson tel. nr
Våld i nära relation Nya rutiner Vanligare än du tror.
Våld Annie Forsgren En definition av våld ”Varje könsrelaterad handling som resulterar i fysisk, sexuell eller psykisk skada eller lidande för kvinnor,
INLEDNING Presentera dig själv, dagordningen och eventuell information om möteslokalen. BESTÄM DISKUSSIONSNORMER Gå igenom “grundregler” för diskussionen.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Kommunikationsprocesser
Utbildningsmodul Svenska Röda Korset
Föräldraenkät 2017 Förskola
Introduktionskurs om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer
Tips för det praktiska ledarskapet
Föräldramöte Tomtebogård
Formativ undervisning – Workshop 2 - Lärandemål
Genomgång - påminnelse Eget arbete
Filmtajm!.
Del 4:1 Samhällets ansvar Svensk lagstiftning
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Lektion 1:1 Vad är våld Hur kan våldet benämnas
Del 4:1 Samhällets ansvar Svensk lagstiftning
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Att skriva CV och ansökningsbrev Intervju – hur kan det gå till?
Etik & moral.
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
Geografi Geo (jord) grafi (att beskriva)
Etik & moral.
Träff 13 Välkomna!.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Hållbar utveckling.
Särskilt utsatta grupper
Lektion 5:1 Vad kan du göra nu? Framtida utmaningar 1.
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Forskning om implementeringen av barnets rättigheter
Forskning om implementeringen av barnets rättigheter
FREDA kortfrågor på picto
Presentationens avskrift:

Normaliseringsprocessen Lektion 3:1 Normaliseringsprocessen - Våldets normaliseringsprocess - Anpassning och motstånd

Hur kunde det bli såhär… 2:21 minuter

Läsa text/Lyssna på text + Våldets normaliseringsprocess

Vi har nu fått ett begrepp – våldets normaliseringsprocess, ge exempel från våldets normaliseringsprocess i serien om Anna? Förbered egna förslag, om de inte kommer på några exempel.

Läs texten om de olika våldfaserna + 1 Läs texten om de olika våldfaserna + 1. Klicka på Uppbyggnadsfasen – läs 2. Klicka på Våldsfasen – läs 3. Klicka på Reperationsfasen - läs

Den våldsutsatta kan vara mer mottaglig för hjälp ju närmare våldsfasen hon befinner sig. Om hon har gått vidare till reparationsfasen och upplever relationen som varm och positiv igen kan det vara svårare att nå fram med hjälp och stöd. Hur skulle ni kunna dra nytta av denna kunskap på er arbetsplats?

Lyssna på olika erfarenheter av att möta kvinnor som lever med våld... VISA ALLA TRE

Läsa text/Lyssna på text + Anpassning och motstånd

Prata med varandra om varför det kan vara relevant att uppmärksamma den våldsutsattas anpassning och motstånd. Förbered egna förslag, om de inte kommer på några exempel.

Lyssna på olika erfarenheter av hur kvinnor gör motstånd i en relation där våld förekommer.... VISA ALLA TRE

Kom ihåg! Kontroll, isolering och växling mellan våld och värme är centrala delar i våldets normaliseringsprocess. Normaliseringsprocessen beskriver också hur en gränsförskjutning sker: kontrollen och isoleringen ökar successivt och våldet trappas ofta upp gradvis. Det är förändringar som sällan sker plötsligt. Den våldsutsatta utvecklar ofta medvetna strategier och motstånd för att förhålla sig till våldet.

TILLBAKA TILL STARTSIDAN Knyt ihop lektionen Vad har varit nytt? Vad har varit intressant? Uppgift till nästa pass? Läsa…? Vi ska nu gå vidare och få mer kunskap om uppbrottsprocessen TILLBAKA TILL STARTSIDAN TILL NÄSTA LEKTION 12

Lektion 3:2 Uppbrottsprocessen Hinder för ett uppbrott Uppbrottsprocessens tre faser Riskfylld separation

Lämna eller inte lämna… 39 sek

Läsa text/Lyssna på text + Uppbrottsprocessen

Förutom de inre känslomässiga banden som vi just nu hörde om finns det yttre faktorer som påverkar möjligheterna att bryta upp. Vi ska nu få ta del av några andra hinder…

Läsa text/Lyssna på text + Hinder för ett uppbrott

Läsa text/Lyssna på text + Klicka på bilderna runt kvinnan

Det var några av de hinder som påverkar en utsatta att inte lämna en relation där hen blir utsatt… Nästa text handlar om uppbrotts- processens tre faser. Tre faser som den våldsutsatta ska igenom för att ”bli fri”…

Läsa text/lyssna på text+ Uppbrottsprocessens tre faser

För en våldsutsatt person kan det kännas övermäktigt med alla praktiska aspekter som hon måste hantera i uppbrottet. Får hon hjälp med detta kan det vara en stor lättnad. Vilket praktiskt stöd en våldsutsatt person kan tänkas behöva. Sammanfatta

Man behöver praktisk hjälp men det är också viktigt att veta att uppbrottet är en farlig period i den utsatta kvinnans liv.

Läsa text/Lyssna på text + Riskfylld separation

Vad kan ni inom er verksamhet göra för att uppmärksamma en eventuellt riskfylld situation för en våldsutsatt person som genomgår en separation?

Lyssna på olika erfarenheter av att möta kvinnor i olika delar av uppbrottsprocessen…

Kom ihåg! Att lämna en relation där våld förekommer är en process som kan ta tid. Det är inte ovanligt att den våldsutsatta går tillbaka flera gånger till våldsutövaren innan ett slutligt uppbrott sker. Det är viktigt att det finns praktiska förutsättningar för att ett uppbrott ska kunna ske. Yttre faktorer som att den våldsutsatta saknar ekonomisk trygghet kan göra det svårare för henne att bryta upp. Våldsutsatta kvinnor riskerar ofta att utsättas för mer och kraftigare våld i samband med en separation.

TILLBAKA TILL STARTSIDAN Knyt ihop lektionen Vad har varit nytt? Vad har varit intressant? Uppgift till nästa pass? Läsa…? Vi ska nu gå vidare och få fundera över samhällets ansvar TILLBAKA TILL STARTSIDAN TILL NÄSTA LEKTION 27