BFL Nuläge och framåt ….

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
Advertisements

Välkommen Skriv ditt namn på en glasspinne och ställ den i muggen.
Rudbeck - en utvecklingsresa
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Vilka är vi och vem är jag?
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.
U tmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson. Om mig.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Tingvallagymnasiet Ekonomiprogrammet.
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
En rundtur i Lärum Vårdnadshavare inom grundskolan
Heby skola 7-9 Björn Johansson, förstelärare
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Att synliggöra det synliga lärandet
Artefakter.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
LPP – rörelse Dans åk 8 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
Lösningsförslag för ABB
Leda och utveckla en förening
Kontinuitetsanalys Workshop 2 av 4 – Konsekvensanalys
diskussion kring Konflikt
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
Riktlinjer för betygssättning
Vård- och omsorgscollege återcertifiering
Gymnasiearbete 100 p.
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Formativt lärande.
Engelska – English Pick a colour…
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Bildlärarens Planeringsbok Åsa F P -16.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Formativ undervisning – workshop 1 - introduktion
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas Thomas Smith
Välkomna till branschrådsmötet 9 oktober
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Du kommer att träffa människor under din livstid
Skolledningskonferens
Aktivitetspyramiden:
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Bedömning för lärande 31/10
Systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Gymnasiearbete 100 p.
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Presentationens avskrift:

BFL Nuläge och framåt …

1. Visa lärtillfälle 4.

Strategi 1 Klargöra och skapa delaktighet i intentionerna med undervisningen och vad som krävs för att lyckas i sitt lärande. Scaffoldings Lpp Elevexempel Bedömningsmatriser

Strategi 2 Få till stånd ett lärande klassrum med diskussioner, frågor, aktiviteter och uppgifter som utvecklar och visar elevers lärande. Exit ticket Tummen upp/ tummen ner Mini White board Trafikljus Feta frågor Glasspinnarna Förlänga tiden innan eleverna får svara

Strategi 4 Aktivera eleverna som lärare av sitt eget lärande. Arbeta med metakognition. Elevledda utvecklingssamtal. Elevens reflektioner i lärloggen. Bedömningsmatriser (elevens självvärdering av sin kunskapsutveckling)

Nästa steg … 1. Färdigställa scaffoldings 2. Ny NÖHRA (nuläge, önskat läge, hinder, resurs, aktivitet ) 3. Skolledningen presenterar förslag kring vad vi jobbar vidare med nästa läsår.