Att utmana normer kring hur vi förväntas se ut

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Liten begreppsgenomgång
Advertisements

REKLAM OCH MARKNADSFÖRING
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
För vem är UmU anpassat idag? Hur kan vi anpassa oss till fler?
Aktiva möten, metoder för lärande seminarier och konferenser
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Insändare Påverka med ord #3.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik
Del 1: Språkets uppkomst
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Fenomenologi Av grupp 4: Linnéa Johansson, Wilhelmina Horn, Elin Wahlberg, Nina Haraldson och Johanna Lindman.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Ta ställning och handla!
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Funktionshinder i tiden 1-2 april, Stockholm Samling för social hållbarhet – åtgärder för jämlik hälsa i Västra Götaland.
Kunskapskrav och matriser
Kemins grunder 1 Kemi förr och nu.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Finns konst? Ja Nej. Är konst materia? JaNej Är allt konst? Ja Nej.
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
Carolyn Marvin, When old technologies were new: Thinking about electric communication in the late nineteenth century (1988) nya teknologier, nya medier.
Filosofi 1.
Moria: Tidig feminism.
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Genus och Kön.
Vad menas med Normkritik egentligen?
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Aktiva möten, metoder för lärande seminarier och konferenser
en start för det lagstadgade likabehandlingsarbetet
Att lära sig att hantera sociologiska begrepp
Regler för citatteknik
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Kärlek, sexualitet och unga med intellektuell funktionsnedsättning Lotta Löfgren-Mårtenson, Professor, sexolog.
NE.se Ale Kommuns avtal. Syn på kunskap  Hämta information  Söka svar  Lita på fakta.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Design 1.
Vad är historiebruk för spännande?. – Historiebruk handlar om hur vi använder (brukar) historia i samhället i olika sammanhang och för olika syften. –
Kommunikation Tove Phillips 2011.
Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp) Just nu är mitt enda intresse att gå ut och ta så många fiskar som möjligt. Jag har inget intresse av.
HBTQ-certifiering inom
kanadensisk Atlantfiskare
Coaching.
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
BE Gå vidare genom att klicka på musen ! ® BrucElvis.
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
Hur kan vi förändra attityder till psykisk ohälsa?
Att sätta på sig nya glasögon
Kvinnligt och manligt.
Osynliga i historien.
Att läsa mellan raderna
Funkofobi.
Rasbiologi och tvångssteriliseringar i Sverige
Vad får man skämta om?.
Vilka möter vi i reklam och marknadsföring?
Hur olika funktionalitet framställs i media
Kroppsspråk, röst och artikulation
Mål och styrning Läroplansmålen
Ale Kommuns avtal NE.se.
Måndag den 5 februari 2018.
Ett schyst arbetsliv med mångfald och likabehandling
Reklam eller redaktionellt budskap?
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
NPF är en förkortning för Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Presentationens avskrift:

Att utmana normer kring hur vi förväntas se ut

Because who is perfect? Gå till filmklippet på YouTube om det inte visas här. Där kan klippet ses i helskärm.

Diskutera Vilka associationer får ni till begreppet ”homogenitet”? Homogen betyder enligt ordboken enhetlig, alltigenom lik, likartad, likformig, oblandad. När kan homogenitet bli något som hindrar oss människor?

Att störa homogenitet I boken Att störa homogenitet skriver Margareta Persson följande: Vi har under ett år haft en webbinsamling av livsberättelser från människor med en funktionsnedsättning. En nu snart medelålders man som är aktiv i handikapprörelsen berättade nyligen för mig hur läkare fortfarande försöker övertala honom att operera ansiktet. Han föddes med Crouzons syndrom som bland annat medför missbildningar i kraniet och ansiktsskelettet. Han är nöjd med sitt utseende och vill inte genomgå svåra operationer för att bli ”normal”. ”Duger inte jag som jag är?” Det är själva kärnan i den existentiella frågan han ställt sig sedan tonåren. Och huvudfrågan kanske är: stör han alltså homogeniteten genom att han vägrar låta sig opereras så att han ser ”normal” ut?

Diskutera citatet Vad tänker ni efter att ha hört utdraget ur boken Att störa homogenitet? Hur uppstår normer och ideal kring utseende? Vilka normer och ideal kring utseende kan bli begränsande?

Crip-teori Riktar kritik mot att vårt samhälle formats utifrån idén att en normal kropp är en kropp som är ”icke-funktionsnedsatt” och ”frisk”, det vill säga ”funktionsfullkomlig”. Studerar idén om ”funktionsfullkomlighet”, hur den skapas och reproduceras samt vilka konsekvenser det får. Menar att konsekvensen blir att de som avviker från det ”funktionsfullkomliga”, precis som i exemplet med mannen som inte ville operera sig ”normal”, ofta själva görs till ett problem som ska åtgärdas. Lyfter fram att det verkligt naturliga just är en mångfald och variation av kroppar och att vi människor är funktionellt olika. Ordet crip är en förkortning av det engelska ordet cripple, det vill säga krympling, som har omvandlats till något positivt och något att vara stolt över, precis som orden gay och queer.

Att studera något ur ett crip-teoretiskt perspektiv Undersöka hur normen/idealet kring funktionalitet och utseende ser ut och kommer till uttryck i ett samhälle. Granska hur den ”funktionsfullkomliga” kroppen i media och i samhället i övrigt oftast framställs som den naturliga, istället för den mångfald av kroppar och utseenden som mänskligheten faktiskt består av. Undersöka vilka konsekvenser det får när vi betraktar varandra, agerar och handlar utifrån idén om att den ”funktionsfullkomliga” kroppen är den naturliga, istället för att utgå från den variation av kroppar som faktiskt finns.

Because who is perfect? Gå till filmklippet på YouTube om det inte visas här. Där kan klippet ses i helskärm.

Diskutera filmen Om vi med crip-teoretiska ögon fokuserar på de som betraktar skyltfönstren i filmen, vad ser vi då? Kan deras sätt att betrakta få några negativa konsekvenser för andra? Vad kan vi själva göra för att inte ytterligare förstärka normer som begränsar eller exkluderar? Vad behöver vi då ha för kunskaper och verktyg?

Arbeta vidare Vill ni veta mer om crip-teori? Sveriges Radios programserie Funk i P1, del 2, handlar om normer och där belyses crip-teorin på ett bra och lättförståeligt sätt. www.sr.se, sökord Funk i P1.