Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Aktivt medborgarskap: lärdomar från ett europeiskt forskningsprojekt baserad på konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning Marie.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Konventionens innehåll och struktur. Konventionens innehåll Inledning (preamble) 54 artiklar 4 grundprinciper (art 2, 3, 6, 12) 3 implementeringsartiklar.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering Carolina Stiwenius Diskrimineringsombudsmannen,
Rätt till arbete, en mänsklig rättighet?. Berättelsen om vår tid?
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Värdergrund Tränigslära/Etik. Intro qOI qOI.
”funktionsrätt” ett nytt begrepp i svenska språket 1 Begreppet ”funktionsrätt”
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Empowerment i teori och praktik?
Nykterhet och solidaritet
Kommande moment Idag: Gruppövning 1 Historiesyn
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Religion - vad är det?.
Försoningsläran, kärleksbudskapet
Barnets bästa i främsta rummet
Fair play Samhällskunskap åk 4.
Inled med att presentera Raoul Wallenbergs dag
Olika sätt att tänka om människor, samhället och världen…
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Varför läser ni religionskunskap?
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
4. Vad ska det bestämmas om?
LAG OCH RÄTT Samhällskunskap LPP.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Likheten förenar Möt Maria Johansson som uppmanar oss att se vad som förenar människor, trots våra olika upplevelser och erfarenheter.
Vad är religion och vad är livsåskådningar?
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Språkets makt.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Granska läromedel.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Konventionens innehåll och struktur
Religion.
Den etiska plattformen: besvarade och obesvarade frågor
Ett schyst arbetsliv med mångfald och likabehandling
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Rättigheter och skyldigheter
Workshop Mänskliga rättigheter.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Barnkonventionen.
Barns rättigheter Barnkonventionen.
Konventionens juridiska status i Sverige
Bibliotekens grundläggande ändamål, 2 § BL
Bodens ungdomsmottagning
Funktionsrätt Sörmland
Rättigheter = s. 20.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Mänskliga rättigheter - gäller även barn?
Mänskliga rättigheter -
Hållbar utveckling måste vara
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Barnkonventionen och barnrättslagen
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Struktur i modellen, 5 steg
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet

Fundera kring orden Vilka associationer får du till orden? Har de övervägande positiv eller negativ klang?

Kära Victoria – Bröllopsspecial Möt Jonas Franksson som skriver ett brev till kronprinsessan Victoria om deras delade erfarenheter av att vara rörelsebegränsade.

Diskutera blogginlägget ”Jag önskar att jag hunnit stoppa dig så att jag hade kunnat förklara vad din insamling gör med människors attityder och med vårt självförtroende”, skriver Jonas Franksson. Varför anser han att en insamling som denna är problematisk? Vilket av de sex orden ni fick fundera kring tidigare tycker ni bäst illustrerar syftet med Kronprinsessan Victorias fond, så som det beskrivs i blogginlägget? Finns det andra sätt att se på Kronprinsessans Victorias fond, än så som det beskrivs i blogginlägget? Hade ni någon gång tänkt på fonden på det sätt som Jonas Franksson gör eller dragit paralleller mellan olika sorters rörelsebegränsning? Vad tror ni ert ja- eller nej-svar beror på?

FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna Kom till efter andra världskriget genom ett samarbete mellan många av världens länder. Exempel på skrivningar i förklaringen är att alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. att var och en är berättigad till alla de rättigheter och friheter som uttalas i förklaringen utan åtskillnad av något slag, till exempel på grund av hudfärg, kön, religion, politisk uppfattning, socialt ursprung, egendom, börd eller ställning i övrigt. att var och en, i egenskap av samhällsmedlem, har rätt till social trygghet, och är berättigad till att de ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter som krävs för att kunna hävda hans eller hennes människovärde och utvecklingen av hans eller hennes personlighet, förverkligas genom nationella åtgärder och mellanfolkligt samarbete i enlighet med varje stats organisation och resurser.

FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna Den allmänna förklaringen slår fast att länderna ska ha de mänskliga rättigheterna som ledstjärna. Men länderna förbinder sig inte att göra som det står i förklaringen. Därför har man även tagit fram konventioner. I konventionerna finns regler för de mänskliga rättigheterna. De länder som har skrivit på konventionerna förbinder sig att följa dem. Exempel på konventioner som Sverige skrivit under och förbundit sig att följa är Konventionen om avskaffande av all slags diskriminering av kvinnor (1980), Konventionen om barnets rättigheter (1990) Konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning (2007)

Konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning I de inledande artiklarna formuleras ett antal principer som vägledning. Några exempel: Respekt för att alla har ett värde, för att var och en ska kunna bestämma om sig själv och kunna välja och klara sig så bra som möjligt själv. Ingen ska bli diskriminerad. Alla ska kunna vara delaktiga i samhället. Respekt för olikheter och accepterande av personer med funktionsnedsättning som en del av den mänskliga mångfalden och mänskligheten. Alla ska ha samma möjligheter. Samhället ska vara tillgängligt, till exempel vad gäller byggnader, kommunikationer och samhällsinformation.

Arbeta med konventionen ”Vi ville ju inte ha några allmosor, bara våra medborgerliga rättigheter” skrev Jonas Franksson i sitt blogginlägg. Men vilka är de? Undersök någon eller några av artiklarna i konventionen, exempelvis: Artikel 8 om medvetandegörande om situationen för personer med funktionsnedsättning Artikel 9 om tillgänglighet Artikel 19 om rätt att leva självständigt och att delta i samhället Artikel 24 om utbildning Artikel 30 om deltagande i kulturliv, rekreation, fritidsverksamhet och idrott Ta hjälp av elevbladets frågor som även finns på nästa bild.

Arbeta med konventionen A. Vilka rättigheter uttrycks i artikeln/artiklarna? B. Vilka åtaganden och skyldigheter uttrycks och gäller för Sverige som skrivit under? C. Är er uppfattning att det svenska samhället redan fungerar så som det uttrycks i artikeln i konventionen? Varför/varför inte? D. Vad anser ni skulle behövas för att ett samhälle ska nå målet om full tillgänglighet och delaktighet för alla medborgare?

Arbeta vidare Titta på hur kronprinsessan Victorias fond presenteras på www.radiohjalpen.se Utifrån den kunskap och de perspektiv du fått, välj ett av nedanstående alternativ: Skriv ett kortare debattinlägg där du med stöd i konventionen problematiserar fonden och ger förslag på förbättringar eller andra perspektiv. Skriv ett utredande PM där du tar upp både för- och nackdelar med en fond som Victoriafonden. Avsluta med att resonera och dra slutsatser utifrån de för- och nackdelar du tagit upp.