Lantmäterimyndighetens roll i detaljplaneprocessen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Advertisements

Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Framtidens detaljplaner Vad görs för att möta kraven?
Länsstyrelsen och kommunen i samarbete
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
En översyn av riksintressen pågår
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Det fastighetsjuridiska och tekniska stödet i planprocessen
Förändring och kunskapsunderlag Krister Olsson Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Nordisk balansavräkning 29 april
Socialdepartementet Hur kan processerna för stadsutveckling och byggande effektiviseras? Stefan Attefall, bostadsminister Kiruna 9 juni 2014.
Riskhanteringsplaner - tidplan, struktur och innehåll
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
Kulturmiljöfrågor i PBL
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Prövning av vindkraft Peter Ardö, Länsstyrelsen i Halland
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Proposition 2009/10:170 En enklare plan- och bygglag
Ofta förekommande frågor
Miljödepartementet Landsbygdsdepartementet Svensk rovdjurspolitik skall bestämmas i Sverige Onsdagen 17 augusti 2011 Andreas Carlgren, Miljöminister Eskil.
Vad händer på LSS-området 1 Lagrådsremiss (propp) utifrån LSS-kommitténs betänkande Ändrade föreskrifter för arbete i enskilt hem (AMV) Ändrad biståndsbedömning.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Får jag lov?… Om remissvaren till PBL-kommitténs slutbetänkande
Får jag lov? Om planering och byggande
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Assistanskommittén – bred översyn av personlig assistans för vissa personer med funktionshinder.
Vad är metadata? Data som beskriver data.
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Ramavtal om löner m.m Mellan ST och STP.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
ÖP-läget i kommunerna. Den 21 juni tog riksdagen beslut om en ny plan- och bygglag som börjar gälla den 2 maj I och med förändringen stärks översiktsplanens.
Sammanfattande redogörelse
LAGSTIFTNINGS- PROCESSEN
Plan-, bygg- och bostadsdagarna Planbesked Meningen med planbeskedet är att alla som har för avsikt att genomföra en åtgärd ska kunna få ett.
Inger Krekula Strategisk översiktsplan Ett nytt begrepp? PBL 1987:10 PBL 2010:900 -bestämmelser om ÖP:s innehåll -ett led i kommunens utvecklings-
Detaljplan enligt nya PBL seminarium på länsstyrelsen Sammanställning av diskussionsfrågor.
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
Detaljplaneprocessen mm. Plan och tillståndsprocessen REGIONPLAN Ö V E R S I K T S P L A N 4 KAP OMRÅDES- BESTÄMMELSER DETALJPLAN 5 KAP FASTIGHETSPLAN.
Tillgänglighet på Skolverket Förordning (2001:526) om de statliga myndigheternas ansvar för genomförande av funktionshinderspolitiken 1 § Myndigheter.
Länsstyrelsen roll och uppdrag
Pågående eller nyligen avslutade statliga utredningar
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Nytt från SKL 2015 års MEX-dagar i Norrköping
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
Kommunalt övertagande av huvudmannaskap för allmän plats och upplösning av vägföreningar ”Vägföreningsprojektet” i Norrköping Anna Kuling, fd.
Sid 1 Pia Heyman Nya regler.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
2 september 2015 Regelverket kring buller
Thomas Kalbro Fastighetsvetenskap, KTH Seminarium, Cannes, 16 mars 2016 Myter om plan- och bygglagen.
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Om regler, ny vägledning och webbutbildning Yvonne Svensson, rättschef Cathrine Engström, projektledare.
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Tillsyn av förändringar i funktionella system – Säkerhetsgranskning
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Utbildningsdepartementets arbete med den nya förvaltningslagen (2017:900) Anita Stawarz, kansliråd Utbildningsdepartementet.
Tidig planeringsdialog för ökad samsyn mellan stat och kommun
På gång hos Vattenmyndigheterna
Påtaglig skada – hur ser tillämpningen ut?
”Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård”
Nya tillstånd och tydligare krav i IVO:s tillsyn från 1 januari 2019
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Utvidgad uppföljning i Primärvården Förstärkt vårdgaranti
”Stärkt ställning för hyresgäster” SOU 2017:33
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Lantmäterimyndighetens roll i detaljplaneprocessen Axel Berg

Översyn av regler för planering och byggande PBL trädde i kraft den 2 maj 2011. Utredningar tillsattes hösten 2011. En enklare och effektivare plan- och bygglovsprocess. Underlätta bostadsbyggandet för att minska bostadsbristen. Den nya plan- och bygglagen trädde i kraft den 2 maj 2011. Den var till övervägande del en språklig och redaktionell omarbetning av den gamla lagen. De påföljande åren skedde ett antal lagändringar i förtydligande syfte och för att anpassa lagen till europeiska förordningar och direktiv. Hösten 2011 gick startskottet för ett lagstiftningsarbete med syfte att göra plan- och bygglovsprocessen enklare och effektivare. Utredningarna var en del i arbetet med att minska bostadsbristen. Regeringen hade konstaterat att den demografiska förändringen i landet, med stort befolkningstryck i vissa regioner, kräver ett betydligt mer omfattande bostadsbyggande än den nivå som rått under lång tid. Förenkling och effektivisering av regelverket bedömdes som en av flera vettiga åtgärder för att underlätta bostadsbyggandet.

Utredningar och förslag Byggkravsutredningen (SOU 2012:86) – Tillämpning av tekniska egenskapskrav Plangenomförandeutredningen (SOU 2012:91 och SOU 2013:34) – Bestämmelserna om genomförande av detaljplan Justeringspromemorian – Bygglovsprocessen Byggkravspromemorian – Tekniska egenskapskrav och kommunala markanvisningar Planprocesspromemorian – en reformerad detaljplaneprocess Den gemensamma nämnaren för utredningarna och de lagförslag som lämnades var tydliga, effektiva, enhetliga och transparanta regler som skulle förbättra förutsättningarna för planeringen och byggandet.

2015 års lagändring Regeringens prop. 2013/14:126, En enklare planprocess Överlämnades till riksdagen våren 2014 Lagförslagen antogs och trädde i kraft med början den 1 januari 2015 Innehållet i utredningarna bearbetades och presenterades i regeringens prop. 2013/14:126. Den är 465 sidor lång, dvs. det var ett relativt omfattande lagstiftningsarbete. [Läs högt ur propositionen.] Ändringarna i PBL innebär bl.a. att detaljplanekravet begränsats och att det enkla förfarandet för framtagande av detaljplan blivit standard, att ett ännu enklare förfarande har införts för att upphäva detaljplaner och att förlänga genomförandetiden samt att bestämmelser om vad som får regleras exploateringsavtal har införts liksom vissa förfaranderegler i syfte att öka transparensen kring genomförandet av detaljplaner. En viktig pusselbit av flera, är att lantmäterimyndigheterna fått en tydligare och i viss mån utökad roll i samband med kommunal planering.

Lantmäterimyndighetens roll i planeringsprocessen tydliggörs … Samråd Lantmäterimyndigheten är obligatorisk samrådspart i arbetet med att ta fram ett planförslag. Nu preciseras vad lantmäterimyndigheten ska göra vid samrådet. Lantmäterimyndighetens roll i planeringsprocessen har alltså tydliggjorts. Myndigheten är liksom tidigare en obligatorisk part vid samråd kring ett planförslag (5 kap. 11 § PBL, vid sidan av länsstyrelsen och kommunerna). Detta är ingen nyhet. Men genom lagändringen preciseras nu vad som ska göras vid samrådet med ett antal punkter som berör plangenomförandet (5 kap. 15 § PBL). Vi återkommer till dem senare. Vad lantmäterimyndigheten skulle göra under plansamrådet var inte tidigare reglerat, utan enbart att det skulle ske ett samråd.

… och utökas. Samråd Lantmäterimyndigheten ska ge råd om tillämpningen av bestämmelserna om exploateringsavtal. Granskning Lantmäterimyndigheten ska avge ett yttrande under granskningstiden om förslaget inte är förenligt med vissa bestämmelser. Lantmäterimyndigheten fick dessutom genom lagändringen en något utökad, eller förstärkt, roll. Dels ska myndigheten ge råd om tillämpningen av de nya bestämmelserna om de kommunala exploateringsavtalens utformning och innehåll. Dels ska myndigheten avge ett yttrande under granskningstiden, om planförslaget inte är förenligt med vissa bestämmelser som myndigheten särskilt ska lyfta fram under samrådet (5 kap. 22 a § PBL). Tidigare krävdes inget yttrande. Ett yttrande är inte bindande, men man kan förvänta sig att kommunen följer det om det kan leda till att problem kring genomförandet av planen undviks.

Lantmäterimyndigheten ska ”verka för” bl.a. att PBL:s bestämmelser om förutsättningarna för enskilt huvudmannaskap är uppfyllda, att bestämmelserna om fastighetsindelning m.m. följs, att planbeskrivningen redovisar hur planen är avsedd att genomföras, t.ex. med stöd av exploateringsavtal, samt att konsekvenserna av planen och ett sådant genomförande tydligt framgår, ”yttra sig” över planförslaget om det inte är förenligt med dessa bestämmelser, samt ”ge råd” om tillämpningen av bestämmelserna om exploateringsavtal. Konkret innebär detta att lantmäterimyndigheten ska ”verka för” vissa frågor under plansamrådet samt senare ”yttra sig” över dessa under granskningstiden och dessutom ”ge råd” om vissa andra frågor vid plansamrådet …

Lantmäterimyndigheten ska inte ”verka för” att exploateringsavtal är förenliga med bestämmelserna i PBL, eller ”yttra sig” över exploateringsavtal som inte är förenliga med dessa bestämmelser. Lantmäterimyndigheten granskar och yttrar sig inte över utarbetade exploateringsavtal. … men lantmäterimyndigheten granskar och yttrar sig inte över utarbetade exploateringsavtal. Det finns på sina håll fortfarande en missuppfattning om lantmäterimyndigheternas roll, som beror på att de förslag som Byggkravsutredningen och Plangenomförandeutredningen lämnade hade ett väsentligt annat innehåll i fråga om exploateringsavtalen. Enligt utredningarna skulle avtal tas fram och bli föremål för juridisk granskning och kunde till och med upphävas efter en sådan granskning. Utredningarnas förslag mötte väldigt stort motstånd hos de flesta remissinstanserna och förslagen genomfördes alltså inte. (De relevanta bestämmelserna om exploateringsavtal finns i 6 kap. 39-42 §§ PBL.) Så vad är det då kommunen och lantmäterimyndigheterna ska göra i fråga om exploateringsavtalen?

Samråd 13 § Under ett samråd om ett planförslag ska kommunen redovisa förslaget, skälen för förslaget, det planeringsunderlag som har betydelse och hur kommunen avser att handlägga förslaget. Kommunen får låta bli att redovisa skälen för planförslaget och planeringsunderlaget om det är uppenbart obehövligt. Om det finns ett program enligt 10 §, ska kommunen redovisa detta. Om kommunen avser att ingå exploateringsavtal eller genomföra markanvisningar, ska kommunen redovisa dessa avtals huvudsakliga innehåll och konsekvenserna av att planen helt eller delvis genomförs med stöd av ett eller flera sådana avtal. Lantmäteriets uppgifter korresponderar mot kommunens skyldigheter. Vid samrådet ska det framgå om kommunen avser ingå exploateringsavtal. Handlingarna ska redovisa exploateringsavtalens huvudsakliga innehåll. Och de ska redovisa konsekvenserna av att planen helt eller delvis genomförs med stöd av ett eller flera exploateringsavtal. Något utarbetat förslag till exploateringsavtal ska alltså inte redovisas vid samrådet.

Kommunens planbeskrivning 33 § Planbeskrivningen ska innehålla en redovisning av 1. planeringsförutsättningarna, 2. planens syfte, 3. hur planen är avsedd att genomföras, 4. de överväganden som har legat till grund för planens utformning med hänsyn till motstående intressen och planens konsekvenser, och 5. om planen avviker från översiktsplanen, på vilket sätt den i så fall gör det och skälen för avvikelsen. Planbeskrivningen ska innehålla det illustrationsmaterial som behövs för att förstå planen. Av redovisningen enligt första stycket 3 ska framgå de organisatoriska, tekniska, ekonomiska och fastighetsrättsliga åtgärder som behövs för att planen ska kunna genomföras på ett samordnat och ändamålsenligt sätt samt vilka konsekvenser dessa åtgärder får för fastighetsägarna och andra berörda. Vidare ska det framgå om kommunen avser att ingå exploateringsavtal eller genomföra markanvisningar, dessa avtals huvudsakliga innehåll och konsekvenserna av att planen helt eller delvis genomförs med stöd av ett eller flera sådana avtal. Det som kommunen enligt 5 kap. 13 § PBL ska redovisa under samrådet överensstämmer med det som enligt 4 kap. 33 § tredje stycket PBL ska framgå av planbeskrivningen. I fråga om exploateringsavtalen ska lantmäterimyndigheten verka för att det framgår om sådana ska ingås. Och i så fall: Framgår det huvudsakliga innehållet? Framgår konsekvenserna av att planen ska genomföras med stöd av ett exploateringsavtal? Samtidigt ger vi alltså råd om hur bestämmelserna om exploateringsavtal ska tillämpas, om vi – på det underlag som finns tillgängligt – bedömer att det finns risk att kommunen ingår ett avtal som kommer att strida mot bestämmelserna om hur avtalet får utformas. Vi påpekar dock bara sådant som tydligt strider mot 6 kap. 40-42 §§ PBL.

Vägledande underlag www.lantmateriet.se/sv/Om-Lantmateriet/Rattsinformation/Handbocker/ Lantmäteriet har fått i uppdrag av regeringen att utarbeta ett vägledande underlag för fullgörandet av de nya bestämmelserna i PBL om lantmäterimyndigheternas medverkan i den kommunala planprocessen och i plangenomförandet. Tillsammans med representanter för kommunala lantmäterimyndigheter har vi tagit fram en handbok om vad lantmäterimyndigheterna ska verka för och ge råd om under samrådet samt yttra sig om i granskningsskedet. Den finns tillgänglig bl.a. på vår hemsida. Det är främst våra medarbetare och personal vid de kommunala lantmäterimyndigheterna som kommer att använda sig av handboken, men förmodligen kan även planförfattare och andra aktörer på området hitta något intressant i den. Jag vet att det länkas till dokumentet från Boverkets hemsida, PBL Kunskapsbanken.