Strategi för patient- och brukarmedverkan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Advertisements

Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Från UFO till FoU. ”Från UFO till FoU resan” •Obekant –Familjärt •Ogripbart – begripligt •Från något som rör andra till något som rör mig.
Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
Regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting har kommit överens om samordnade och långsiktiga insatser som ska stödja en evidensbaserad praktik i socialtjänsten.
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Samordnad individuell plan
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Om regional demensöverenskommelse
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
1 Vad sägs i Socialstyrelsens tillsynsutredningar om missbruks- och beroendevården och vad visar Kunskap till praktiks uppföljning? Remisskonferens 2011.
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Ramverk för patientmedverkan
Länsgemensam ledning i samverkan
FYRA VÄGAR TILL MEDBORGARMAKT. Brukarinflytandets olika nivåer: ■ INDIVIDNIVÅ När du som individ själv deltar i planering och val av vård (lagstadgat.
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Tillsammans för världens säkraste vård
Detta är God Vård.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Samordnad Individuell Plan
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Välkommen till den nya hemsjukvården!
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Förbättringskunskap Ingrid Ainalem.
Pilotlänens rundabordssamtal Sammanfattning av rundabordssamtal om energi- och klimatarbetet.
11:11 Meet Malmö – detta är bara början (Bilden på oss alla)
Södra Regionvårdsnämnden
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Vart är vi på väg? Ann-Charlotte Kassberg, Norrbottens läns landsting Harald Segerstedt, Kommunförbundet Norrbotten.
Strategi Innehåll på rubriknivå Bakgrund Äldre befolkning i Norrbotten Målgrupp för satsningen Vision Syfte Mål Inriktningsområden Uppföljning.
Kunskapsstyrning Region Kronoberg - Att alltid ge patienten bästa möjliga vård baserad på bästa tillgängliga kunskap.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Patient- och brukarmedverkan i Norrbottens län Politiska samverkansberedningen Strategi för Norrbottens län = kommuner + landsting Bygger på SKL’s arbete.
”Patientsäkerhet för Alla” Hur jag som arbetar i vården bidrar till en säker vård! ”Patientsäkerhet för Alla” Grundläggande utbildning ”Patientsäkerhet.
 Inledning Arbete inför den strategiska planen  Lunch  Ögonmottagningen - Gunilla Nordlander  Läkemedel.
Välkommen!. Välkommen! Fortsatt utveckling av e-tjänsten Stöd och behandling Anette Cederberg Programansvarig SKL Rebecca Anserud (H)järn kolls ambassadör.
Ramverk för patientmedverkan
Nätverksträff Trygg hemma 12 oktober 2015
Patient- och brukarmedverkan
Fysioterapeuterna Västerbotten
Länspensionärsråd och
Patient- och brukarmedverkan i Norrbottens län Politiska samverkansberedningen Eva Abrahamsson, Norrbottens Kommuner Annika Kostet Green, Norrbottens.
Brukarinflytandets olika nivåer: FYRA VÄGAR TILL MEDBORGARMAKT. Brukarinflytandets olika nivåer:   ■ INDIVIDNIVÅ När du som individ själv deltar i.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Preliminär Verksamhetsplan 2017
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Brukarinflytandets olika nivåer:
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Delat beslutsfattande och SIP
Omställningen av hälso- och sjukvården
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Överenskommelse Missbruks- och beroendevård - Bakgrund
Kvalitetsberättelse 2017.
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Introduktion till processen för balanserad styrning
Syfte, målbild och värdegrund för Närvårdssamverkan Södra Älvsborg
Brukarinflytandets olika nivåer: FYRA VÄGAR TILL MEDBORGARMAKT. Brukarinflytandets olika nivåer:   ■ INDIVIDNIVÅ När du som individ själv deltar i.
Hur styrs landstinget?.
Länsgemensam ledning i samverkan
Politisk samverkansberedning för hälsa, vård, omsorg och skola
Samordnad utveckling för god och nära vård
PARTNERSKAP FÖR STÖD TILL
Presentationens avskrift:

Strategi för patient- och brukarmedverkan Arbetsgrupp sedan april 2014 bestående av representanter från NLL + Kommunförbundet Norrbotten. Med SKL:s arbete som grund. Avgränsning: Patient och brukare inom hälso- och sjukvård och socialtjänst. Definitioner (patient, brukare, närstående, anhörig).

Syfte Genom samverkan på flera nivåer och även mellan huvudmännen stärka och stimulera ökad patient- och brukarmedverkan i vården och omsorgen inom hälso- och sjukvård och socialtjänst i Norrbottens län. Uppnå ökad kvalitet, effektivitet och patientsäkerhet inom hälso- och sjukvård samt socialtjänst utifrån patientens/brukarens perspektiv.

Mål Patienter och brukare medverkar aktivt på individ-, verksamhets-, och systemnivå inom hälso- och sjukvård och socialtjänst.

Varför är patient- och brukarmedverkan viktigt? Bidrar till att öka kunskapen om den enskildes behov och vad som är till nytta för dem. Bidrar till bättre underbyggda beslut för utvecklings-, förbättrings- och patientsäkerhetsarbete inom hälso- och sjukvård och socialtjänst. Ökar tydligheten om vad som är viktigt för den enskilde respektive en grupp människor med samma eller liknande behov, och bidrar därmed till att verksamheten fokuserar på rätt saker. Bidrar även till att varje enskild person kan få jämlik vård utifrån sina egna förutsättningar och vården blir därmed mer jämlik.

Grader av medverkan (olika inflytandegrad) Information: Envägskommunikation, frågor och svar – få veta Konsultation: Inhämta synpunkter, ofta punktinsats - tycka Dialog: Utbyte av tankar, ofta vid flera tillfällen – resonera Inflytande: Deltagande under en längre tid, följa en planeringsprocess från idé till färdigt förslag - delta Medbeslutande: Gemensamt beslutsfattande – bestämma

Medverkan på olika nivåer För att arbetet ska bli framgångsrikt krävs insatser på flera nivåer i organisationen: I den patientnära verksamheten (individnivå) På olika ledningsnivåer i verksamheten (verksamhetsnivå) På övergripande nivå för ledning och styrning av organisationen som helhet (systemnivå).

Framgångsfaktorer för att uppnå patient- och brukarmedverkan Kartläggning och utveckling av nedanstående områden är en förutsättning för en välfungerande patient- och brukarmedverkan: Uppdrag och ersättningsmodell för patienter/brukare som deltar i olika utvecklingsaktiviteter. Utbildningsmodell för patienter/brukare och medarbetare som deltar i olika utvecklingsaktiviteter. Struktur för att fånga upp patienter/brukare för medverkan. Metoder och verktyg för medverkan. Systematisk synpunktshantering Former och forum för medverkan. Samverkan mellan kommun och landsting, internt och externt. Uppföljnings- och utvärderingsmodell för medverkan.