Implementering Mårten Åhström 30 september 2015

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Processledare Peer A Peer B Peer C Peer D Peers/ Peer-profil Innovations- systemsexpert PraktikerNäringslivHögskolaInternationell Val av peer-grupp X X.
Advertisements

Individuellt lärande tillsammans
Lean Forum studiebesök 2011
Handlingsplan för matematikutveckling
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Hur tänka och göra som processtödjare
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Att arbeta praktiskt.
En introduktion till SEB Way
Kontakt: Steve Wicks
Kvalitet i grundutbildningen1
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
6 september Physical Activity in NCD prevention in Vietnam From evidence-base to policy implementation Helena Wallin, Leg läk,
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Introduktion till FYRA STEG FÖR BÄTTRE ARBETSMILJÖ – 4-stegsmetoden
Välkommen till ESF:s seminarium
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Evidensbaserat arbete i praktiken – med fokus på kompetens och brukarmedverkan Lars Oscarsson.
Implementering och förändring
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Att tillsammans påverka!
Göteborg 29/ Ledarskap för hållbart utvecklingsarbete Engagemang på alla nivåer Brukare Medarbetare Chefer Ledning.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Vad krävs för att nå målen i RUS? Projekt som arbetsform i förändringsarbete Workshop 10 april.
Samarbete mellan företag och universitet med start 2004 Erika Gustafsson.
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Föreläsning om RUP RUP – Rational Unified Process
Palliativ vård och samordning
Ledningssystem på 60 minuter
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
GUL-ADM – ett samarbetsprojekt mellan tre universitet om kvalitet i administrationen Delprojekt 1 (Malin Östling, GU): Stöd kring extern forskningsfinansiering,
Cristian Abrahamsson. Lärares berättelser om engagerande NO-undervisning En Delphistudie om lärares syn på faktorer som skapar engagemang i klassrummet.
Leonardo da Vinci Det europeiska samarbetet inom yrkesutbildning och kompetens- utveckling.
”Projects are about People”
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Teorier och Principer bakom ”good practice” vid livsstilsförändring
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Metoden Ansvarsfull alkoholservering i Sveriges kommuner
Action Learning.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Workshop Arbetsplatslärande.
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Kommunikationsprocesser
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
ArtDatabanken Till styrmodell .
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Steg 4 Övningsexempel för strokevård
ÅTGÄRDSPROGRAM.
Vad betyder Social Kompetens
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Sammanfattning.
Handlingsplan 2019 Vad Hur Klart senast Ansvar
Presentationens avskrift:

Implementering Mårten Åhström 30 september 2015 Enheten för implementering marten.ahstrom@sll.se Handleda /stödja – relation till dem som ska implementera en ny arbetsmetod. Kan handla om individer, grupper, chefer, verksamhetsområde dvs flera enheter Termer: förändringsledare/agent, metod ombud, metodutv, kval utv? Handleda och städja även patienter t ex i beteendeförändring men detta är utanför vår diskussion idag. Hur kan projektledare, kvalitetsutvecklare, metodutvecklare, ombud, chef stödja? Extern eller intern, Här Alla som har identifierats i forskningen Tabell från thomson 2006 + extern och intern?, EV EN HÄNVISNING TILL SOS RAPPORTEN Viktigt: intresserad av metoden, generellt förändringsbenägen, trovärdighet (credibility), role modelling, ability to lead and communicate

Omgivning Mottagare Kommunikationslänk Källa Feedback

▪ Beslut om att fortsätta eller inte Implementeringens steg Utforskande ▪ Inventering av behov och metoder, bedömning av tillgängliga resurser, identifiering av hinder, finansiering, personal, ändring av system ▪ Beslut om att fortsätta eller inte MARIA Så här kan kedjan för kunskapsöverföring kan se ut inom en organisation. Handlar om en individ som har gått utbildning, kommer hem till sin arbetsplats och ska börja använda sina nya färdigheter. Handlar om att det är fler som behöver lära sig denna kunskap eller färdighet och kollegan behöver överföra det. Handlar om att organisationen behöver bevara denna kunskap på något sätt, t.ex. om individer försvinner från arbetsplatsen. Varför ägnar vi tid åt detta? / Varför är detta viktigt? Målet med all utbildning är att organisationen blir bättre på en viss sak.  det är anledning varför man skickar folk till utbildningar, och den kunskapen behöver överföras till organisationen efteråt om ’investeringen’ (att skicka folk till utbildningar) ska vara lönsam. Men detta är inte något som inte bara löper på helt av sig självt inom en organisation utan att man har en strategi för det. Och det vi kommer ta upp här idag är en del saker som påverkar hur den här kunskapsöverförningen i tre steg sker och hur man kan påverka den i rätt riktning. Definitioner Vill man läsa lite om dessa steg, utöver det vi kommer att säga här idag så är begreppet på engelska för: Steg 1 ”Transfer of training” Den faktiska användningen av kunskap och färdigheter från utbildningar på arbetsplatsen (Volet, 2013) Att använda lärandet av en situation i en annan (Blume, 2010) "the extent to which learning of a respons in one task or situation influences the respons in another or situation“ Två faktorer: Användning av lärd kunskap/färdigheter Effektivitet av lärd kunskap/färdigheter (man anpassar sin kunskap efter situation och väljer när man ska använda den och vilka delar som är relevanta) Steg 2, ”Knowledge transfer” Sv. Kunskapsöverföring, Steg 3, Organisatoriskt lärande Definition: överföring av kunskap mellan två eller flera individer. (A. Jonsson) Diskussion 2&2: Ta ex. denna seminarier serie (eller ngt annat tillfälle) 1) Vad är era praktiska handlingar efter ett sådant här tillfälle? 2) Hur överför ni kunskapen till era kollegor? 3) Hur bevaras den i organisationen? Några dela med sig i storgrupp?

▪ Beslut om att fortsätta eller inte Implementeringens steg Utforskande ▪ Inventering av behov och metoder, bedömning av tillgängliga resurser, identifiering av hinder, finansiering, personal, ändring av system ▪ Beslut om att fortsätta eller inte Förberedande ▪ Mobilisering av intresse, hantering av oro, skapa förtroende, handlingsplaner, se över lokaler, tekniska hjälpmedel, säkra nödvändiga resurser, rekrytering, utbildning av personal, träning, förbereda utvärdering av processen och resultat, testning MARIA Så här kan kedjan för kunskapsöverföring kan se ut inom en organisation. Handlar om en individ som har gått utbildning, kommer hem till sin arbetsplats och ska börja använda sina nya färdigheter. Handlar om att det är fler som behöver lära sig denna kunskap eller färdighet och kollegan behöver överföra det. Handlar om att organisationen behöver bevara denna kunskap på något sätt, t.ex. om individer försvinner från arbetsplatsen. Varför ägnar vi tid åt detta? / Varför är detta viktigt? Målet med all utbildning är att organisationen blir bättre på en viss sak.  det är anledning varför man skickar folk till utbildningar, och den kunskapen behöver överföras till organisationen efteråt om ’investeringen’ (att skicka folk till utbildningar) ska vara lönsam. Men detta är inte något som inte bara löper på helt av sig självt inom en organisation utan att man har en strategi för det. Och det vi kommer ta upp här idag är en del saker som påverkar hur den här kunskapsöverförningen i tre steg sker och hur man kan påverka den i rätt riktning. Definitioner Vill man läsa lite om dessa steg, utöver det vi kommer att säga här idag så är begreppet på engelska för: Steg 1 ”Transfer of training” Den faktiska användningen av kunskap och färdigheter från utbildningar på arbetsplatsen (Volet, 2013) Att använda lärandet av en situation i en annan (Blume, 2010) "the extent to which learning of a respons in one task or situation influences the respons in another or situation“ Två faktorer: Användning av lärd kunskap/färdigheter Effektivitet av lärd kunskap/färdigheter (man anpassar sin kunskap efter situation och väljer när man ska använda den och vilka delar som är relevanta) Steg 2, ”Knowledge transfer” Sv. Kunskapsöverföring, Steg 3, Organisatoriskt lärande Definition: överföring av kunskap mellan två eller flera individer. (A. Jonsson) Diskussion 2&2: Ta ex. denna seminarier serie (eller ngt annat tillfälle) 1) Vad är era praktiska handlingar efter ett sådant här tillfälle? 2) Hur överför ni kunskapen till era kollegor? 3) Hur bevaras den i organisationen? Några dela med sig i storgrupp?

▪ Beslut om att fortsätta eller inte Implementeringens steg Utforskande ▪ Inventering av behov och metoder, bedömning av tillgängliga resurser, identifiering av hinder, finansiering, personal, ändring av system ▪ Beslut om att fortsätta eller inte Förberedande ▪ Mobilisering av intresse, hantering av oro, skapa förtroende, handlingsplaner, se över lokaler, tekniska hjälpmedel, säkra nödvändiga resurser, rekrytering, utbildning av personal, träning, förbereda utvärdering av processen och resultat, testning Inledande ▪ Första användandet ▪ Hantering av svårigheter, organisatoriskt stöd, handledning, uppföljning, metodanpassningar MARIA Så här kan kedjan för kunskapsöverföring kan se ut inom en organisation. Handlar om en individ som har gått utbildning, kommer hem till sin arbetsplats och ska börja använda sina nya färdigheter. Handlar om att det är fler som behöver lära sig denna kunskap eller färdighet och kollegan behöver överföra det. Handlar om att organisationen behöver bevara denna kunskap på något sätt, t.ex. om individer försvinner från arbetsplatsen. Varför ägnar vi tid åt detta? / Varför är detta viktigt? Målet med all utbildning är att organisationen blir bättre på en viss sak.  det är anledning varför man skickar folk till utbildningar, och den kunskapen behöver överföras till organisationen efteråt om ’investeringen’ (att skicka folk till utbildningar) ska vara lönsam. Men detta är inte något som inte bara löper på helt av sig självt inom en organisation utan att man har en strategi för det. Och det vi kommer ta upp här idag är en del saker som påverkar hur den här kunskapsöverförningen i tre steg sker och hur man kan påverka den i rätt riktning. Definitioner Vill man läsa lite om dessa steg, utöver det vi kommer att säga här idag så är begreppet på engelska för: Steg 1 ”Transfer of training” Den faktiska användningen av kunskap och färdigheter från utbildningar på arbetsplatsen (Volet, 2013) Att använda lärandet av en situation i en annan (Blume, 2010) "the extent to which learning of a respons in one task or situation influences the respons in another or situation“ Två faktorer: Användning av lärd kunskap/färdigheter Effektivitet av lärd kunskap/färdigheter (man anpassar sin kunskap efter situation och väljer när man ska använda den och vilka delar som är relevanta) Steg 2, ”Knowledge transfer” Sv. Kunskapsöverföring, Steg 3, Organisatoriskt lärande Definition: överföring av kunskap mellan två eller flera individer. (A. Jonsson) Diskussion 2&2: Ta ex. denna seminarier serie (eller ngt annat tillfälle) 1) Vad är era praktiska handlingar efter ett sådant här tillfälle? 2) Hur överför ni kunskapen till era kollegor? 3) Hur bevaras den i organisationen? Några dela med sig i storgrupp?

▪ Beslut om att fortsätta eller inte Implementeringens steg Utforskande ▪ Inventering av behov och metoder, bedömning av tillgängliga resurser, identifiering av hinder, finansiering, personal, ändring av system ▪ Beslut om att fortsätta eller inte Förberedande ▪ Mobilisering av intresse, hantering av oro, skapa förtroende, handlingsplaner, se över lokaler, tekniska hjälpmedel, säkra nödvändiga resurser, rekrytering, utbildning av personal, träning, förbereda utvärdering av processen och resultat, testning Inledande ▪ Första användandet ▪ Hantering av svårigheter, organisatoriskt stöd, handledning, uppföljning, metodanpassningar Full implementering ▪ Metoden fungerar fullt ut, full personalstyrka och kundkrets, metoden är väl integrerad, finns rutiner, stöd, uppföljning, metodtrohet MARIA Så här kan kedjan för kunskapsöverföring kan se ut inom en organisation. Handlar om en individ som har gått utbildning, kommer hem till sin arbetsplats och ska börja använda sina nya färdigheter. Handlar om att det är fler som behöver lära sig denna kunskap eller färdighet och kollegan behöver överföra det. Handlar om att organisationen behöver bevara denna kunskap på något sätt, t.ex. om individer försvinner från arbetsplatsen. Varför ägnar vi tid åt detta? / Varför är detta viktigt? Målet med all utbildning är att organisationen blir bättre på en viss sak.  det är anledning varför man skickar folk till utbildningar, och den kunskapen behöver överföras till organisationen efteråt om ’investeringen’ (att skicka folk till utbildningar) ska vara lönsam. Men detta är inte något som inte bara löper på helt av sig självt inom en organisation utan att man har en strategi för det. Och det vi kommer ta upp här idag är en del saker som påverkar hur den här kunskapsöverförningen i tre steg sker och hur man kan påverka den i rätt riktning. Definitioner Vill man läsa lite om dessa steg, utöver det vi kommer att säga här idag så är begreppet på engelska för: Steg 1 ”Transfer of training” Den faktiska användningen av kunskap och färdigheter från utbildningar på arbetsplatsen (Volet, 2013) Att använda lärandet av en situation i en annan (Blume, 2010) "the extent to which learning of a respons in one task or situation influences the respons in another or situation“ Två faktorer: Användning av lärd kunskap/färdigheter Effektivitet av lärd kunskap/färdigheter (man anpassar sin kunskap efter situation och väljer när man ska använda den och vilka delar som är relevanta) Steg 2, ”Knowledge transfer” Sv. Kunskapsöverföring, Steg 3, Organisatoriskt lärande Definition: överföring av kunskap mellan två eller flera individer. (A. Jonsson) Diskussion 2&2: Ta ex. denna seminarier serie (eller ngt annat tillfälle) 1) Vad är era praktiska handlingar efter ett sådant här tillfälle? 2) Hur överför ni kunskapen till era kollegor? 3) Hur bevaras den i organisationen? Några dela med sig i storgrupp?

Viktiga faktorer

Faktorer som påverkar varaktig implementering Delaktighet av starka lokala företrädare Stabil finansiering Stabil arbetsgrupp kunskap, färdigheter, attityder, bemanning Stöd från externa intressenter Engagemang/bygga relationer Samarbete/samverkan Delat beslutsfattande bland intressenter Alignment Överensstämmelse med verksamhetens mål Riktning Hantering av konkurerande krav Noggrann planering Utvärdering och återkoppling Utbildning/träning Kontinuerligt stöd/handledning Organisations-klimat Organisations-kultur Högre ledning Stabil organisationens struktur System/policy förändring Lämplighet Möjlighet att anpassa metoden Effektivitet/nytta eller annan fördel Metodens egenskaper Omgivning Kapacitet Processer och interaktioner Wiltsey Stirman med fl. (2012) The sustainability of new programs and innovations: a review of the empirical literature and recommendations for future research. Implementation Science

Litteraturtips Dissemination and implementation research in health, translating science to practice, Brownson, 2012 Implementering av evidensbaserad praktik, Nilsen, 2014 http://nirn.fpg.unc.edu/ http://folkhalsoguiden.se/implementering