SPECIALISTER PÅ DETALJHANDEL TBS MEDIABYRÅ SPECIALISTER PÅ DETALJHANDEL Torbjörn Carlsson Byråchef torbjorn.carlsson@tbs.se
KORT OM OSS Specialiserade på detaljhandelsföretag Startade 1991 En fristående mediebyrå med fokus på insiktsbaserad medierådgivning. Medier, kommunikation och konsumentbeteenden + ny teknik och data Vi intresserar oss för och lär oss våra kunders affär. Vi gillar relationer. Vi gillar att jobba tillsammans – långsiktigt, strategiskt och kreativt Omsätter 350 MSEK Kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Partners i Norge, Danmark och Finland.
ONBOARDING Definiera målgrupper (min 250 000 unika) SORTIMENTSEXPO Definiera målgrupper (min 250 000 unika) Listor med email- adresser + kampanj- material skickas till mediebolaget Matchning mot mediebolagets inloggade användare. E-maildata tas bort från systemen Kampanjen läggs live Uppdatering av målgrupp (1 gång/månad) Mediebolaget Annonsör ONBOARDING
DETALJHANDELNS MEDIEBAROMETER 2017 Konsumentundersökning Kantar Sifo 2.170 respondenter Representativt urval 16-80 år Företagsundersökning HUI Research 108 respondenter Ansvariga marknadsföring Utveckling från föregående år Fler respondenter konsument Unik länkning till Orvesto konsument Utökade frågeställningar Adderade medieslag
BRANSCHÖVERSIKT 2017 Konsumentundersökningen (14 st) Apoteksprodukter/Skönhet/Hälsa Glasögon/Linser Accessoarer/Klockor Skor/Kläder Sport/Fritid (kläder/skor/utrustning) Möbler/Heminredning Elektronikprodukter/Vitvaror Böcker/Media Trädgård/Blommor Byggmateriel/Färg/Kök Bildelar/Biltillbehör Livsmedel Diverse/Lågprishandel Semesterresor
DIGITALISERING! Nu?
DIGITAL UTVECKLING GÅR SNABBARE ÄN NÅGONSIN VR IoT 3D AR RFID
KOMMUNIKATION ALLT VIKTIGARE Plats System Kommunikation Produkt Logistik Leverantörer Pris Personal
FÖRETAGENS SYN PÅ OFFLINE VS ONLINE
FÖRETAGENS PLANERING FÖR 2017
SAMBAND UPPFATTNING OCH PLANER ~55% av extern budget ~20% av extern budget ~25% i Ägda kanaler Klar omfördelning till förmån för ägda kanaler samt extern Online på bekostnad av extern Offline
FÖRÄNDRING 2017 vs 2016 KÖPT MEDIA (PUSH) SOCIALA MEDIER/ BLOGGAR ETC. Offline Online KÖPT MEDIA (PUSH) SOCIALA MEDIER/ BLOGGAR ETC. SÖK ÄGDA KANALER
VAD INNEBÄR EXTERN OMFÖRDELNING?
ÄR KONSUMENTERNA MED PÅ TÅGET?
DIGITALISERINGEN SKER SÅ SMÅTT * Kommersiella medier (dvs exkl. Public Service) ** Internet via Dator/Surfplatta/Mobilen Källa: Orvesto konsument
VISSA MER ÄN ANDRA * Kommersiella medier (dvs exkl. Public Service) ** Internet via Dator/Surfplatta/Mobilen Källa: Orvesto konsument
MILLENNIALS IDAG OCH IMORGON
DIGITALT GENOMSLAG GENOM KUNDRESAN
DIGITALT SKILJER MEN INTE DE ÖVRIGA Millennials vs Övriga generationer Offline: +7; Online +72; Butik +/-0
SOCIALT DRIVER DIGITALA NYTTAN Millennials vs Övriga generationer Banner/Video: +6; Socialt/Bloggar +13; Sök +3; Hemsida +5
TRANSFORMATION AV OFFLINE Millennials vs Övriga generationer Print: -6; DR -4; TV/Radio/Bio +11; OOH +6
GENOMSLAG I EN DIGITAL ERA
GENOMSLAG I EN DIGITAL ERA Multiplatform TV /”long format” har ca 2,3 ggr högre ROI än Sök/Display och ”Short format” digital exponering Detta till följd av de långsiktiga effekterna av dessa exponeringar Källa: Accenture, New Insights Into Multiplatform TV
LIKA OAVSETT BRANSCH?
BRANSCHER ÄR OLIKA ”MOGNA” Värdeandel Millennials ~16% ~18%
DIGITALA KANALER INVERKAR…MEN OFFLINE ÄR FORTFARANDE EN KRITISK BESTÅNDSDEL
OBSERVATION ÄR AVGÖRANDE I KUNDRESAN Andel av pop. Endast ägda kanaler Externa kanaler Ägda & Externa Bygg 9,7% 32,8% 31,7% Semester 5,3% 35,3% 45,6%
DRIVKRAFTERNA I HANDELN 60% 13% Köpbeteende drivs till låg del av lojalitet i handeln (13%) Initial tänkbarhet förklarar ofta mer än 60% av tillväxten Källa: McKinsey, The new battleground for marketing-led growth
SPRINGER FÖRETAGEN FÖR FORT??
JA, DET SER UT SÅ….
FINNS RISK ATT SNUBBLA AV BARA FARTEN 60% 13%
MÅNGA DIMENSIONER ATT BALANSERA $
PUSSLET Bransch ”mognad” Förändrings- takt Media mix/ Budget Syfte/ Timing
DETALJINSIKTER FÖR DIN BRANSCH OCH DINA KUNDER Apoteksprodukter/Skönhet/Hälsa Glasögon/Linser Accessoarer/Klockor Skor/Kläder Sport/Fritid (kläder/skor/utrustning) Möbler/Heminredning Elektronikprodukter/Vitvaror Böcker/Media Trädgård/Blommor Byggmateriel/Färg/Kök Bildelar/Biltillbehör Livsmedel Diverse/Lågprishandel Semesterresor Kontakt: Marcus Krés marcus.kres@tbs.se eller kontaktperson på TBS
www.tbs.se