SPECIALISTER PÅ DETALJHANDEL

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
13:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Onlinemarknadsföring Onlinemarknadsföring kan användas i marknadskommunikationens olika faser: den kontaktskapande.
Advertisements

Att förbättra världen genom återvinning och utbildning Handen på hjärtat – har vi inte ofta för mycket kläder i garderoben som vi inte använder? Det är.
Winnet Skånes 20-årsjubileum - Hur ser det ut i Skåne idag? Näringsliv Skåne Christian Lindell
10:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsföringens olika fronter.
Historiska flyttmönster – mot en öppen och ömsesidig global nordisk arbetsmarknad Dan Hjalmarsson GD/PhD Tillväxtanalys Utvärderar och analyserar grunderna.
Uppläggning Lika villkor – har vi inte det redan? Lika villkor – kan företagande ha det? Vems är ansvaret för lika villkor? Vikten av att arbeta med attityder.
Sida 1 Så finansierar svensken och övriga nordbor sina större inköp En nordisk TEMO-undersökning för Nordea Nordisk Rapport Ingela Gabrielsson
5:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Företagets resurser Företagets mänskliga resurser Företagskulturen Företagets tekniska resurser Företagets.
Nya Glasögon Utbildning av yrkeslärare i hållbart byggande och energieffektivisering.
Näringsliv i Sundsvall. Strategiskt läge vid kusten, mitt i Sverige Över invånare i Sundsvall invånare i Sundsvallsregionen Sundsvallsregionen.
15:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Relationsförstärkare i mediemixen Mässor Direktmarknadsföring sales promotion Events Udda medier Sponsring.
Bioekonomi – från ord till handling. Sverige är ett fantastiskt skogsland! Vår vision kan skapa en positiv dialog och samsyn om skogens möjligheter. Skogen.
Kap 15 Avvägningen inflation-arbetslöshet Historiskt sett så är inflationen hög då arbetslösheten är låg, och tvärtom. Under talen tänkte många.
Dubbel Yrkesutbildning
Jan Bengtsson VD, Uniflex
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Extra stämma i DF Östra kretsen
Välkommen till det personliga transport- och logistikföretaget
Analys gjord av Science Skills i samarbete med Mercuri Urval
Konjunkturläget 2016 kv3 i Stockholmsregionen
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Program Venjan 23 februari
Ungdomarnas medieanvändning
Arbetssökning vid arbets- och näringsbyrån
Utveckling i Norsjö kommun med stöd av digitalisering och IT
XX kommun Kommunikationsplan.
Direktivet Lämna förslag till hur dagens marina verksamhet vid forskningsstationerna kan bedrivas mer kostnadseffektivt. Utredningen ska redovisa organisatoriska,
En plats att kalla hemma - Barnfamiljer i bostadskrisen skugga
IFK Eskilstuna Klubbprofil 2017.
Välkommen till Huddinge!
Lärandeansatsen i Socialfonden
VERONICA MAGNUSSON Global Competence and development Manager
Bilaga 2 Sysselsättning - Fokusera på om utföraren måste avsätta resurser inom varje område för att ge stöd åt den enskilde och i så fall hur mycket?
KONTORSKAFFE.
SOCIALA MEDIER-KAMPANJ “The Butterfly Effect”
Helpdesk Centrum för digitalisering
Projektledare - Wille Kyrk
Marknadsföringsplan Ditt namn.
För att anmäla till Blodomloppet
Soloföretagare 4 december 2015.
Näringslivsanalys Umeå kommun
Huddinge kommun Näringslivsanalys
En klimatneutral värdekedja i bygg- och anläggningssektorn 2045 – en färdplan för fossilfri konkurrenskraft. Arbetet drivs av Skanska Färdplanen klar 23.
Charlie har fått möjlighet att starta ett företag under gymnasietiden
1 Åtta goda skäl till att ställa ut på en mässa
BNP Kvartal BNP, inkomster och sparande
Program 16,30 – 16,45 Inledning Göran J och Per S
Ditt kompletta kontorsvaruhus
JÄMIX® 2011 för Göteborgs stad Bolag och förvaltningar nr 1
Nytt projekt för kvarstående justeringar efter omorganisationen
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Att leda och genomföra transformation WS 3 Umeå och Övik
Projekt implementera Kvalitetssäkring/utveckling
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Evidensbaserade miljöanalyser
PERSONUPPGIFTER I JIRA
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Källor: SCB och Riksbanken
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Utvärdering Leader Bygd o stad i balans
Om standarden BEAst Supply Rental Laddas fritt ned på BEAst.se
Produktnamn.
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Nyckeltal från Centrum
Effektiva mötesplatser Erfarenhetsutbyte Kommunikation Synlighet
Varmt välkomna till upptaktsmöte för P08 säsongen 2019
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Kvaliteten på regionala data kan vara bristfällig
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

SPECIALISTER PÅ DETALJHANDEL TBS MEDIABYRÅ SPECIALISTER PÅ DETALJHANDEL Torbjörn Carlsson Byråchef torbjorn.carlsson@tbs.se

KORT OM OSS Specialiserade på detaljhandelsföretag Startade 1991 En fristående mediebyrå med fokus på insiktsbaserad medierådgivning. Medier, kommunikation och konsumentbeteenden + ny teknik och data Vi intresserar oss för och lär oss våra kunders affär. Vi gillar relationer. Vi gillar att jobba tillsammans – långsiktigt, strategiskt och kreativt Omsätter 350 MSEK Kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Partners i Norge, Danmark och Finland.

ONBOARDING Definiera målgrupper (min 250 000 unika) SORTIMENTSEXPO Definiera målgrupper (min 250 000 unika) Listor med email- adresser + kampanj- material skickas till mediebolaget Matchning mot mediebolagets inloggade användare. E-maildata tas bort från systemen Kampanjen läggs live Uppdatering av målgrupp (1 gång/månad) Mediebolaget Annonsör ONBOARDING

DETALJHANDELNS MEDIEBAROMETER 2017 Konsumentundersökning Kantar Sifo 2.170 respondenter Representativt urval 16-80 år Företagsundersökning HUI Research 108 respondenter Ansvariga marknadsföring Utveckling från föregående år Fler respondenter konsument Unik länkning till Orvesto konsument Utökade frågeställningar Adderade medieslag

BRANSCHÖVERSIKT 2017 Konsumentundersökningen (14 st) Apoteksprodukter/Skönhet/Hälsa Glasögon/Linser Accessoarer/Klockor Skor/Kläder Sport/Fritid (kläder/skor/utrustning) Möbler/Heminredning Elektronikprodukter/Vitvaror Böcker/Media Trädgård/Blommor Byggmateriel/Färg/Kök Bildelar/Biltillbehör Livsmedel Diverse/Lågprishandel Semesterresor

DIGITALISERING! Nu?

DIGITAL UTVECKLING GÅR SNABBARE ÄN NÅGONSIN VR IoT 3D AR RFID

KOMMUNIKATION ALLT VIKTIGARE Plats System Kommunikation Produkt Logistik Leverantörer Pris Personal

FÖRETAGENS SYN PÅ OFFLINE VS ONLINE

FÖRETAGENS PLANERING FÖR 2017

SAMBAND UPPFATTNING OCH PLANER ~55% av extern budget ~20% av extern budget ~25% i Ägda kanaler Klar omfördelning till förmån för ägda kanaler samt extern Online på bekostnad av extern Offline

FÖRÄNDRING 2017 vs 2016 KÖPT MEDIA (PUSH) SOCIALA MEDIER/ BLOGGAR ETC. Offline Online KÖPT MEDIA (PUSH) SOCIALA MEDIER/ BLOGGAR ETC. SÖK ÄGDA KANALER

VAD INNEBÄR EXTERN OMFÖRDELNING?

ÄR KONSUMENTERNA MED PÅ TÅGET?

DIGITALISERINGEN SKER SÅ SMÅTT * Kommersiella medier (dvs exkl. Public Service) ** Internet via Dator/Surfplatta/Mobilen Källa: Orvesto konsument

VISSA MER ÄN ANDRA * Kommersiella medier (dvs exkl. Public Service) ** Internet via Dator/Surfplatta/Mobilen Källa: Orvesto konsument

MILLENNIALS IDAG OCH IMORGON

DIGITALT GENOMSLAG GENOM KUNDRESAN

DIGITALT SKILJER MEN INTE DE ÖVRIGA Millennials vs Övriga generationer Offline: +7; Online +72; Butik +/-0

SOCIALT DRIVER DIGITALA NYTTAN Millennials vs Övriga generationer Banner/Video: +6; Socialt/Bloggar +13; Sök +3; Hemsida +5

TRANSFORMATION AV OFFLINE Millennials vs Övriga generationer Print: -6; DR -4; TV/Radio/Bio +11; OOH +6

GENOMSLAG I EN DIGITAL ERA

GENOMSLAG I EN DIGITAL ERA Multiplatform TV /”long format” har ca 2,3 ggr högre ROI än Sök/Display och ”Short format” digital exponering Detta till följd av de långsiktiga effekterna av dessa exponeringar Källa: Accenture, New Insights Into Multiplatform TV

LIKA OAVSETT BRANSCH?

BRANSCHER ÄR OLIKA ”MOGNA” Värdeandel Millennials ~16% ~18%

DIGITALA KANALER INVERKAR…MEN OFFLINE ÄR FORTFARANDE EN KRITISK BESTÅNDSDEL

OBSERVATION ÄR AVGÖRANDE I KUNDRESAN Andel av pop. Endast ägda kanaler Externa kanaler Ägda & Externa Bygg 9,7% 32,8% 31,7% Semester 5,3% 35,3% 45,6%

DRIVKRAFTERNA I HANDELN 60% 13% Köpbeteende drivs till låg del av lojalitet i handeln (13%) Initial tänkbarhet förklarar ofta mer än 60% av tillväxten Källa: McKinsey, The new battleground for marketing-led growth

SPRINGER FÖRETAGEN FÖR FORT??

JA, DET SER UT SÅ….

FINNS RISK ATT SNUBBLA AV BARA FARTEN 60% 13%

MÅNGA DIMENSIONER ATT BALANSERA $

PUSSLET Bransch ”mognad” Förändrings- takt Media mix/ Budget Syfte/ Timing

DETALJINSIKTER FÖR DIN BRANSCH OCH DINA KUNDER Apoteksprodukter/Skönhet/Hälsa Glasögon/Linser Accessoarer/Klockor Skor/Kläder Sport/Fritid (kläder/skor/utrustning) Möbler/Heminredning Elektronikprodukter/Vitvaror Böcker/Media Trädgård/Blommor Byggmateriel/Färg/Kök Bildelar/Biltillbehör Livsmedel Diverse/Lågprishandel Semesterresor Kontakt: Marcus Krés marcus.kres@tbs.se eller kontaktperson på TBS

www.tbs.se