Är det något speciellt med oss?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om människosyn och etik
Advertisements

Livsåskådning och religion
Religionens återkomst och potential i ett mångkulturellt Sverige.
Naturvetenskap.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
”Existensen föregår essensen!”
Konsten att leda sig själv
Socialpsykologi.
PP.
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Kunskapskrav och matriser
Etik Moral Filosofi.
Etik Religionskunskap, åk 9.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Harriet Borg Unander Leg psykolog
Hur gör man en debattartikel?
MORIA: Feministisk historiekritik. Feministisk kritik Feministiska förhållningssätt till filosofin Kvinnor och filosofins historia.
Psykologins historiska framväxt
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Bör staten styra skolan?
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
SAMHÄLLET & LIVET SOM ETT SPEL… Christian Munthe Filosofiska institutionen
SOCIOLOGI som vetenskap och studieinriktning
Filosofi 1.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
MORIA: Feministisk historiekritik. Feministisk kritik Feministiska förhållningssätt till filosofin Kvinnor och filosofins historia.
Klassificering av vetenskaper Aprioriska vetenskaper formella vetenskaper matematik logik.
Ideologier.
Genus och Kön.
Stoicism: En filosofi för svåra tider
Religion?.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Stoicism Epikureism MORIA: Senantiken. Hellenism (323 f.kr – kristendomen) Det goda livet Döden Fri vilja.
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Kunskap och värden – måste vi välja? Sven-Eric Liedman.
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
VEM ÄR JAG?.
”Helheten är mer än summan av delarna” DET HUMANISTISKA PERSPEKTIVET.
Konsekventialism: en handlings moraliska status bestäms alltid av hur den förhåller sig värdet av möjliga utfall. Pliktetik: en handlings moraliska status.
+ Etiska begrepp. + Etik och moral I valet om vad som är rätt eller fel visar vi vår moral Rätten till abort Dödsstraff Donera sina organ Ska man förlåta.
I dagligt tal är etik och moral samma sak. En livskompass som hjälper oss att orientera oss i den etiska terrängen dvs verkligheten.
Vardagsrasism Inklusive etnocentrism. Etnocentrism betyder att man bedömer främmande kulturer med sin egen måttstock och att man placerar de egna kulturella.
Livsåskådning Wilhelm Kardemark doktorand. Livsåskådningsvetenskap Vad studerar man inom den vetenskapen? Vad folk tror på Samtida religiösa uttryck Hur.
Kommunikation Tove Phillips 2011.
Jaktetik Diskussionsmaterial
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Davos 1929 Ernst Cassirer Martin Heidegger Varat och tiden
Taoism och konfucianism – livsfilosofier ifrån Kina
Psykologi Introduktion.
Hegel Fichte, Schelling.
Självkänsla.
Och hur ska man göra rätt?
Integritet läroplansanalys.
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Tankar om konsten och skönhetens väsen
Religion och vetenskap
Psykologins historiska framväxt
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Nationalekonomi – vad är det?
1800-talet Filosofi.
KROPP, SJÄL OCH MEDVETANDE
Politiskt deltagande Sammanfattning.
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Religion.
Presentationens avskrift:

Är det något speciellt med oss? Människan Är det något speciellt med oss? Sociobiologin är en modern, omtvistad forskningsriktning. Enligt sociobiologin styrs beteendet hos varje enskild människa av det genetiska programmet som naturen byggt in i henne. Detta leder till verkningar i samhällslivet. Sociobiologin anser alltså att den biologiska evolutionen arbetar på individnivå och att gener är ”själviska” (egoistiska) och vill garantera sin egen fortlevnad. Därför är osjälviskheten (altruismen) olönsam och kommer att gallras bort. Utvärdera sociobiologins människosyn. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Carita Lagerspetz 2013 Carita Lagerspetz 2013

Människan har intellekt (tankeförmåga) språk begrepp institutioner (kyrkor, skolor, domstolar,…) kultur (konst) känsla för rätt och fel (moral) ansvar för sin art och naturen Ta reda på vad begreppet ”antropocentrism” betyder. Hur har människan särställning motiverats t.ex. i Bibeln? _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Carita Lagerspetz 2013 Carita Lagerspetz 2013

Olika vetenskaper förhåller sig olika till människan naturvetenskaper (biologi, medicin) humanvetenskaper (historia, sociologi) beteendevetenskaper (psykologi, sociologi) konstvetenskaper (litteraturvetenskap, konstvetenskap, musikvetenskap) samtidigt som vetenskaperna forskar i olika ämnen, säger de också något om människan som sysslar med dessa ämnen Biologin ser människan som ett exempel på ett biokemiskt system eller art med egenskaper som bestäms av gener och som utvecklas genom evolution i sociala sammanhang. Kultur- och samhällsvetenskaperna (humanvetenskaperna) ser människan som kulturvarelse, vars beteende styrs av tankar, värderingar och beteendemönster, som i hög grad är en produkt av den sociala och kulturella omgivningen. Ska man försöka få till stånd en syntes mellan de olika vetenskapernas människobilder för att kunna förklara vad människan är för något? _____________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________________________________ (Humanvetenskaper och konstvetenskaper kan också kallas för kultur- och samhällsvetenskaper.) Carita Lagerspetz 2013 Carita Lagerspetz 2013

Aristoteles människobegrepp ”[V]arje klass av ting motsvarar en viss uppsättning egenskaper som bildar den här artens arttypiska natur eller väsen.” (s. 100 i Klockars et.al.) ett bra exempel på filosofi som begreppsarbete människan = ett socialt och rationellt djur enligt Aristoteles innefattar denna definition både fakta- och värdeaspekter och är således en filosofisk människosyn Aristoteles etik och politiska filosofi återspeglade denna människosyn Aristoteles talar för människans möjligheter att förverkliga sig själv. Enligt Aristoteles bör en människa utveckla alla sina goda anlag, möjligheter och förmågor. Nuförtiden är självförverkligandet något mera individualistiskt; varje människa har en personlig synvinkel, som inte behöver delas av andra (psykologisk egoism?). Hur viktigt är det enligt dig att kunna förverkliga sig själv? _____________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________________________________ Hur skapas månniskan identitet? _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Hur ska vi förhålla oss till andras identiteter? Med respekt eller tolerans? Carita Lagerspetz 2013 Carita Lagerspetz 2013

Fakta eller värderingar? Denna tudelning är central också i fortsättningen! människosyn kan delas i människobild (fakta) människoideal (värderingar) den filosofiska antropologin inbegriper både människobild och människoideal, alltså både fakta och värderingar har alltså då människosyn (s. 99 i Klockars et.al.) det skrivs en hel del filosofi om hur människans hjärna fungerar (”mind studies”, ”theory of mind”) inom etiken, samhällsfilosofin och religionsfilosofin diskuteras människan också Fundera på följande dikotomier: Egoism eller altruism? (Och vad är egennytta?) Psykologisk egoism: vi är själviska varelser (deskriptiv, eller beskrivande, fakta) Etisk egoism: det är rätt att vara självisk (normativ, eller värderande, värdering) Rationalitet eller irrationalitet? Inom nationalekonomin betraktas människan som en rationell varelse, som är förnuftig i egennyttigt syfte, dessutom har människan genom sin tankeförmåga skapat en teknisk utveckling utan like Stämmer det att människan är en rationell varelse? Motivera. _____________________________________________________________________ Stämmer det att människan är en egoistisk varelse? Motivera. Carita Lagerspetz 2013 Carita Lagerspetz 2013

Platon om människan människan har förnuftssjäl (rationellt tänkande, moral) handlingskraft (styrs både av begärs- och förnuftssjälen) begärssjäl (människan är en materiell varelse med behov) Utvärdera Platons människosyn. __________________________________________________________________________________________________________________________________________ Ta reda på vad Platon ansåg om män, kvinnor och slavar. ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Carita Lagerspetz 2013 Carita Lagerspetz 2013

Aristoteles om själen varje ting består enligt Aristoteles av två sidor; dess materia och dess form levande organismer har dessa i olika grad: människosjäl (rationell eftertanke och överläggning) djursjäl (förnimmelse, känslor och handlande) växtsjäl (kroppens vegetativa funktioner såsom ämnesomsättning och tillväxt) Utvärdera Aristoteles’ människosyn. _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Ta reda på vad Aristoteles ansåg om män, kvinnor och slavar. ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Carita Lagerspetz 2013 Carita Lagerspetz 2013

Freuds psykodynamiska modell överjaget (superego, internaliserade krav från samhällets sida) det medvetna jaget (ego, som balanserar mellan överjaget och detet) detet (id, driftslivets impulser) Berätta om Siegmund Freuds betydelse för den moderna psykologin. ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Jämför Platons, Aristoteles’ och Freuds tankar. Finns det likheter? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Carita Lagerspetz 2013 Carita Lagerspetz 2013

Några livsfilosofier: Stoicismen och epikureismen stoicismens människoideal är att leva enligt rätta (naturliga) levnadsprinciper och inte låta sig påverkas av lyckans växlingar och tillfälliga känslor (s. 115 i Klockars et.al.) ”stoiskt lugn”, även inför plågor naturen och det mänskliga förnuftet är en och samma sak; levnadsprinciperna går att upptäcka om man studerar naturen epikureismens (hedonismens) levnadsideal gick ut på att leva ett lyckligt liv genom att minimera obehag och maximera behag (s. 86 i Klockars et.al.) att tillfredsställa kroppsliga behov sågs dock som behag av lägre rang jämfört med njutande av diskussion och konst Vilkendera livsfilosofi skulle du vilja välja? Varför? _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Skulle du hellre vilja vara ett ”lyckligt svin” eller en ”olycklig Sokrates”? Hur centralt är begreppet ”lycka” för att förklara vad människan är för något? Ta reda på vad ”Maslows behovstrappa” är för något och jämför med tanken om behovens hierarki ovan. En liknande bild finns pås. 119 i Klockars et.al. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Carita Lagerspetz 2013 Carita Lagerspetz 2013

Några livsfilosofier: Existentialism individen skall vara autentisk (helt och hållet sig själv och medveten om sig själv, har tagit sitt liv i sina egna händer och tänker självständigt, s. 120 i Klockars et.al.) Sartre: ”välj själv och stå för dina val, även de dåliga” ansvar Sartre menar att vi har svårt att våga välja fritt eftersom vi flyr ansvaret de Beauvoir menar att kvinnor samhälleligt är i en sådan position att de inte kan välja Pararbete. Intervjua varandra och svara på följande frågor: Vad är ”identitet” för något? (s. 105 i Klockars et.al.) Blir människan till först då hon uppfattar sin identitet? ”Jag är jag!” Har ni minnesbilder av en sådan tanke? Är identiteten individuell eller kollektiv? Kan man ha flera identiteter? Är identiteten fastslagen eller föränderlig? Kan identiteten drabbas av ”sjukdom”? _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Är feminism viktigt? Carita Lagerspetz 2013 Carita Lagerspetz 2013

Några livsfilosofier: Övermänniskan Nietzsche menade att människan bör vara en ”övermänniska”, ovanför massans moral och futtiga livssituation nihilism ”jagstyrka och öppenhet för livet i all dess komplexitet” (s. 119 i Klockars et.al.) Gör det en människa svag om hon tar andra i beaktande? Hade Nietzsche en poäng med sina tankar om övermänniskan? __________________________________________________________________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________ Hurdan bild av viljans frihet ger övermänniskoidealet? _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Går övermänniskoidealet att genomföra? Har någon försökt genomföra övermänniskoidealet under historiens gång? Carita Lagerspetz 2013 Carita Lagerspetz 2013

Några livsfilosofier: Humanism grekernas ”paideia”; fostran eller utbildning människan har brister, men det vore fel att inte låta henne utvecklas, för hon har också många möjligheter och bör betraktas som en värdig individ skolan! under renässansen (”pånyttfödelse”) intresserade man sig inom alla mänskliga verksamheter för människan humanismen kan vara religiös eller sekulär man respekterar andras mänsklighet och utvecklar sin egen ”alla människor oberoende av tro, kön, ålder, bildningsnivå, kulturtillhörighet och samhällsställning har en värdighet som ovillkorligen bör respekteras” (118) Jämför med FN:s deklaration om mänskliga rättigheter (92) och de grundläggande fri- och rättigheterna i vår grundlag (www.finlex.fi)! Hurdan livsfilosofi förmedlas i skolan/gymnasiet? _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________________________________________ Finns det någon livsfilosofi som förmedlas av ungdomskulturen? _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Man talar ofta om ”generationsklyftor”. Vilket samband har detta begrepp med livsfilosofier? Carita Lagerspetz 2013 Carita Lagerspetz 2013